موتورسیکلت

چاره افزایش تصادفات موتورسنگین در ایران چیست؟

احمد جمشیدی: هر چه پیش می‌رویم، معضل ممنوعیت تردد موتورسنگین در معابر سرزمینمان ابعاد جدیدتر و پیچیده‌تری پیدا می‌کند.


شاید این سخنان تکراری باشند ولی خب به‌هرحال وقتی یک مشکل دائمی و بدون تغییر می‌ماند، سخن جدیدی هم در باب آن از زبان برنمی‌آید و ناچار به تکرار بدیهیات هستیم.


چند دهه‌ای هست که موتورهای با حجم بالای ۲۵۰ سی‌سی با ممنوعیت تردد در خیابان‌ها مواجه شده و در همین مدت آمار سرقت و تلفات منجر به فوت و جرح این وسیله نقلیه در کشورمان همواره سیر صعودی داشته است.


به هر میزان که دایره ممنوعیت تردد این وسیله نقلیه تنگ‌تر می‌شود، به همان نسبت آمار سوانح آن نیز افزایش می‌یابد.


شاید یکی از معروف‌ترین این سوانح که فضای مجازی را بیش از سایرین تحت تأثیر قرار داد، سانحه تصادف منجر به فوت آقای امیر منصور (معروف به امیرسالار HRC) در منطقه سعادت‌آباد بود که به شکل تلخی در روز تولدش از دنیا رفت.

موتورسیکلت کی‌تی‌ام RC8 با حجم ۱۱۹۰ سی‌سی در ساعات گرگ‌ومیش بامداد وارد بلوار سعادت‌آباد می‌شود و احتمالاً به خاطر ریسک توقیف موتورسیکلت توسط پلیس با سرعتی فراتر از حد استاندارد در یک خیابان درون‌شهری در حال تردد است که بالاتر از میدان کاج به علت تخلف راننده کم‌تجربه یک دستگاه پرشیا و گردش ناگهانی با آن برخورد می‌کند.

به خاطر سرعت بالای موتورسیکلت پس از برخورد دچار آتش‌سوزی شده و راکب علیرغم استفاده از تجهیزات ایمنی دچار خونریزی داخلی می‌گردد.

به همین سادگی یکی از معروف‌ترین و باتجربه‌ترین موتورسواران ایران که ویدئوهای معروفش هر روز در یوتیوب و اینستاگرام بازنشر می‌شد، فوت می‌کند.


اما این اولین قربانی ممنوعیت تردد موتورهای با حجم بالا نبوده و آخرین هم نخواهد بود.

اگر گشتی در میان آمار و ارقام تصادفات و فوتی‌های سوانح موتورسیکلت بزنید می‌توانید به‌صورت هفتگی آمار فوتی‌ها را در شهرهای مختلف ایران از شرق تا غرب و از جنوب تا شمال مشاهده کنید که با مشاهده برخی از فیلم‌های آنها در فضای مجازی، آه از نهاد آدمی برمی‌خیزد.


اما مشخص نیست چرا پلیس راهور و نهادهای مسئول در قبال این مسئله مهم، تمهیدات جدیدی اتخاذ نمی‌کنند.


اولین توجیهی که در قبال این موضوع مطرح می‌شود این است که جای موتورسیکلت تنها داخل پیست است و نه در خیابان!

که این سخن از اساس بی‌معنی و غیرقابل‌قبول است.

اول اینکه موتورسیکلت‌های حجم بالا در همه کشورهای دنیا اجازه تردد در معابر شهری را دارند همان‌طور که اتومبیل‌های اسپرت چنین اختیاری دارند و به‌طورکلی یک وسیله نقلیه را نمی‌توان منع مطلق از تردد در خیابان کرد. (طبق قاعده، این امر غیرممکن است)

دوم اینکه پیست یک محیط شبانه‌روزی نیست و فقط ساعات مشخصی از روز امکان ورود دارد که در همان حالت نیز در ساعات مشخص فقط افراد محدود و مشخصی با مبالغ مشخص و گواهی‌های مشخص حق استفاده از پیست را دارند و این محیط یک فضای اشتراکی آزاد نیست که هر کسی هوس موتورسواری کرد به آنجا برود!

سوم اینکه حتی اگر مورد دوم را در نظر نگیریم، باید بگوییم ما در ایران اصلاً پیست موتورسواری ایده‌آل و استانداردی نداریم و اتفاقاً چندین سانحه منجر به فوت در داخل پیست‌های غیر استاندارد شهرهای مختلف ایران به وقوع پیوسته که جای بسی تأمل دارد.


پیست آزادی به‌عنوان بهترین پیست موتور ریس داخل کشور از استانداردها فاصله بسیاری دارد و یک محدوده کوچک، محدود و کم‌ظرفیت است که حتی امکان تست تاپ اسپید را هم به رانندگان و راکبین نمی‌دهد چه رسد به اینکه تردد در آن برای آنها ارضاکننده باشد.

چهارم اینکه فراتر از همه موارد قبلی، موتورسیکلت حجم بالا اگر ممنوعیت تردد داشته باشد و شماره‌گذاری نشود آمار وقوع سرقت و جرم جرائم آن به طرز فوق‌العاده چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. (که کرده!)

اما چاره چیست؟


موضوعی که همه افرادی که شناخت اندکی از این فضا دارند می‌توانند تأیید کنند اینکه از زمان ممنوعیت شماره‌گذاری و ممنوعیت تردد موتورهای حجم بالا افزایش پیدا کرده و تبدیل به یک بدعت شده، آمار فراوان سرقت این وسیله نقلیه است.

با چرخی در فضای مجازی به آمار انبوهی از آگهی خرید و فروش موتورسیکلت‌های به‌اصطلاح سوئیچ (فاقد سند و سرقتی!) برخورد می‌کنید.


موتورسیکلت‌های حجم بالا چون شماره‌گذاری نمی‌شوند به‌راحتی دزدیده شده و به‌سادگی معامله می‌شوند زیرا دردسر یک موتورسیکلت دارای با برگ سبز چندان کمتر از یک موتورسیکلت سوئیچ (سرقتی) نیست!

در این حالت در صورت قصد وقوع جرم و جنایت نیز، همین موتورسیکلت‌های “سوئیچ” بهترین وسیله برای انجام چنین اعمالی هستند چون سرقتی بوده و به علت نداشتن پلاک قابل رهگیری نیستند و از آنجایی که نداشتن پلاک یک بدعت کلی است پلیس هم حساسیت ویژه‌ای در قابل آنها نشان نمی‌دهد.


واقعاً قابل درک نیست که چرا پلیس راهور و حتی نیروی انتظامی تا امروز برای شماره‌گذاری کردن و کنترل مالکیت این موتورسیکلت‌ها اقدامی انجام نداده‌اند.


اگر یک موتورسیکلت حجم بالا مثل بقیه موتورسیکلت‌ها پلاک داشته باشد توسط پلیس به شکل بهتری کنترل می‌شود و در صورت وقوع هرگونه جرمی به‌راحتی از طریق شماره پلاک امکان رهگیری وسیله نقلیه وجود دارد و به این طریق موتورسیکلت‌های شخصی از سرقتی قابل تفکیک می‌شوند.

مورد دیگر اینکه اگر موتورسیکلت‌های حجم بالا شماره‌گذاری شوند و در معابر شهری اجازه تردد پیدا کنند موظف به رعایت قوانین تردد در معابر شهری می‌شوند و در صورت تجاوز از سرعت مجاز توسط پلیس راهور قابل پیگرد و جریمه هستند.

(درحالی‌که در حال حاضر به علت ممنوعیت تردد و عدم شماره‌گذاری، موتورسیکلت‌های سنگین به قوانین اهمیتی نداده و با سرعتی غیرقابل‌تصور از مسیرهای مجاز و ممنوعه تردد می‌کنند.)

مهم‌تر از همه این‌ها در صورت مجاز شدن تردد، رانندگان این موتورسیکلت‌ها دیگر مجبور به تردد پر استرس و با سرعت غیر مطمئنه نیستند و از ترس دستگیر یا توقیف شدن وسیله نقلیه‌شان در یک خیابان کم عرض داخل شهری با سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت تردد نخواهند کرد و به این ترتیب آمار تصادفات دل‌خراش کاهش چشمگیری خواهد داشت.


جدا از بحث شماره‌گذاری یک نکته دیگر نیز قابل طرح است.

با توجه به محدودیت و امکانات نامناسب پیست‌ها که هیچ موتورسوار حرفه‌ای را قانع نمی‌کند، بهتر است در ساعات کم تردد شبانه پلیس با هماهنگی و برنامه‌ریزی قبلی یکی از بزرگراه‌های هر شهر را به‌صورت هفتگی کنترل و در اختیار موتورسواران قرار دهد تا به‌صورت ایمن و بدون مشکل امکان استفاده و تخلیه هیجان علاقه‌مندان فراهم شود و دیگر شاهد تاپ اسپید زدن موتورسوارها در اتوبان‌های برون‌شهری شهرستان‌ها و یا در بزرگراهی مثل نیایش در تهران به‌صورت غیر ایمن و پرخطر نباشیم.


به‌هرحال در طی این سال‌ها موتورسنگین در ایران از یک وسیله نقلیه به یک مسئله امنیتی تبدیل شده و نیروی انتظامی و دستگاه قضا را نیز درگیر کرده و پرونده‌های قضایی بسیاری به خاطر ممنوعیت‌های اعمال شده بر آن و سرقت‌های حاصل از آن ارگان‌های متعددی را درگیر کرده که بهتر است یک‌بار برای همیشه این مشکل به‌صورت اصولی حل شود و این زنجیره معضلات پایان بگیرد.

با مجاز شدن شماره‌گذاری و تردد این وسیله نقلیه در خیابان‌های شهری هم ابزار کنترلی بهتری در اختیار پلیس قرار می‌گیرد و هم راکبین این موتورسیکلت‌ها رضایت و اطمینان خاطر برای رعایت قوانین تردد در معابر شهری و برون‌شهری پیدا می‌کنند.

با اعمال ابزارهای کنترلی، دیگر شاهد سوانح منجر به فوت متعدد نیز نخواهیم بود و دیگر جوانان سرزمینمان به خاطر عشق به یک وسیله نقلیه قربانی نخواهند شد.


بیایید برای یک‌بار هم که شده از هزینه این عشق بکاهیم شاید نتیجه بهتری عایدمان شود!

 

نویسنده: احمد جمشیدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. srn

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (745 ديدگاه)

    تولید آلایندگی 4 برابر بیش از یک خودروی انژکتوری
    ،بیشترین تولید آلایندگی صوتی
    بیشترین استفاده برای سرقت از قبیل کیف قاپی،موبایل
    بیشترین تخلفات ممکن به نحوی که راکب خودش رو ملزم به رعایت هیچ قانونی نمی‌کنه و همیشه به بقیه معترضه!
    متعلق به همین موتور‌های سی جی هست اونوقت پلیس برای اونا هیچ‌گونه محدودیتی ایجاد نمی‌کنه و زورش به اسکوترهای استوک و موتورسنگین‌ها می‌رسه!
    شهرداری هم روز به روز با اعمال محدود‌های سخت تر تردد برای خودرو‌ها به بهانه‌ی آلودگی هوا!میل عمومی به استفاده از این وسیله‌ی آلاینده رو بیشتر میکنه
    آقای جمشیدی،اینجا قوانین فقط به نفع خود قانون‌گذارانه حالا به هر بهانه‌ای مثل آلودگی هوا و کسب درامد ازون،حملات تروریستی با موتور سنگین و توقیف به نفع خودشون و … .
    بنابراین هیچ وقت فکر نکنین برای کاهش تصادفات،کاهش سرقت اموال مردم و … پیشنهاد شما مبنی بر آزاد شدن شماره‌گذاری عملی بشه.

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. سی بی آر

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (48 ديدگاه)

      مطلب عالی بود پدال جان
      خیلی خانواده ها مثل امیر سالار و … به خاطر ندونم کاری های یک سری مسئولین دارن عذادار میشن
      مثلا یه بنده خدایی از موتور خوشش میاد خب چه گناهی کرده که تو ایران به دنیا اومده
      موتور سنگین یک نوع تفریح و ورزش داخل کل دنیا حساب میشه و پلیس نمادی از اطمینان ولی ما پلیس رو میبینم میگیم ال فرار
      کاش میشد صدای یه کمپینی چیزی از طریق سنگین سوارا و رسانه به گوشش پلیس و مسئولین برسه

      موافقم 9
      مخالفم 0
      1. امير

        ۱۹ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (5 ديدگاه)

        کی گفته به شما که خیابون جای ورزش و تفریح هست؟ توی کتاب آئین نامه باز کن معابر عمومی بخون چیه
        گرچه گواهی نامه هم نداری یا کتابشو تا بحال ندیدی صد در صد

        موافقم 5
        مخالفم 23
  2. ایمان

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    قوانین ما از ریشه مشکل دارن و فقط مشکل از نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی نیست
    داخل هر اداره ، نهاد و سازمانی میشی قطع به یقین با یکسری مشکلات مواجه میشی که اگه قرار به توضیح باشه خیلی زمان میبره و امیدوارم هرکسی به جایی میرسه و منصب دار جایی میشه به فکر مردم بیچاره هم باشه و فقط به فکر گذراندن وقت و جیب پر پول خودش نباشه و نونی که میبره سر سفره زن و بچش حلال باشه

    موافقم 6
    مخالفم 0
  3. محمد

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1488 ديدگاه)

    من نمیدونم مشکل اینا با خوشی مردم چیه همه چیز رو یا حرام کردن یا ممنوع جالبه بدونید ممنوعیت موتور سنگین مربوط به یک بخشنامه مربوط به استان تهران تو سال ۵٩ هستش و قانون نیست حالا من نمیدونم نیرو انتظامی با استناد به چه قانوی موتور مردمو توقیف میکنه موندم و بعدش به نفع ارگان های خاصی مصادره میشه و اگه شکل و شمایل موتور به اون ارگان مربوطه نیاد(مثل هارلی دویدسون ها) موتور مردمو برای درس عبرت بقیه قیچی و اوراق میکنن?خوبه با ترور دانشمندای هسته ایشون ثابت شد که با پالس و هوندا هم میشه ترور کرد حتما لازم نیست موتور سنگین سوار باشی?

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. hamid

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خوشی مردم؟
      منکه تا حالا ندیدم اینا خوشی کنن. علنا با یه موتور زیر پاشون به مردم ازار میرسونن.
      گیریم که موتور سنگین ممنوعه. چرا مثل مردم غرب موتورسواری نمیکنن؟ چرا مثل مردم کشورای غربی مثل ادم موتور سواری نمیکنن؟ قوانینو رعایت نمیکنن؟
      تو برا خوشی میری تو خیابون قان قان گازو تا اخر میگیری ولی این اسمش ازار رسوندن به ۹۹ درصد مردم اونجاست. بعدم کدوم مردم منظورتونه؟ اون عده ی قلیلی که موتور دارن یا ۹۹ درصدی که از ازار و اذیت هرچی موتورسنگینه خسته شدن؟
      اول فرهنگ موتورسنگینو یاد بگیرین
      گیریم که قانون نیست اما موتورسوارا عقلشو ندارن مثل مردم غرب مثل ادم موتورسواری کنن؟
      وقتی از کوچه رد میشین لازم نیست مثل وحشیا دنده دو بزارین و گازو تا اخر بگیرین تا شیشه ساختمونا بلرزه.
      خودم 125 سی سی دارم اما هیچوقت گازگاز نکردم.

      موافقم 5
      مخالفم 18
      1. عطا

        ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (110 ديدگاه)

        بله کاملا با شما موافقم.اگه تنها به این قانون نگاه کنیم ، خیلی مسخره هست.حتی
        تو همین کشور های همسایه مون موتور سنگین هم ازاد هست.ولی باید ببینینم این قانون کجا پیاده میشه. بقول معروف دامارا باخ قان آل.(اول به رگ نگاه کن بعد خون بگیر?)

        موافقم 5
        مخالفم 1
      2. رضا

        ۶ شهریور ۱۳۹۹
        سوابق: (1 ديدگاه)

        داداش تا ب شکل اصولی نباشه ک فرهنگش نمیاد….مگه تو کشورای عربی اول فرهنگش اومد بعد خودش…..حرفایی میزنی

        موافقم 5
        مخالفم 1
  4. hamid

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حالم از هرچی موتورسیکلته بهم میخوره. خودم موتورسیکلتای bmw رو دوست دارم و دلم میخواد داشته باشم. اما به قول معروف اونقدر این مردم فرهنگشون پایینه به هرچی گند زدن.
    تو تقریبا تمام کشورای غربی گواهینامه ی موتور سنگین به زیر ۲۴ سال نمیدن. تازه بعد این سن هست اجازه داری بری امتحانای گواهینامه رو بدی. کلی ازمایش دکتر دارن. کلی تمرین و اموزش اجباری دارن که باید انجام بشه. اگه انجام نشه طرف نمیتونه برا امتحان گواهینامه شرکت کنه. بعد همه ی اینا تازه میتونه بره امتحان بده. دوتا امتحان شهری و تستی. اگه قبول شدی تازه گواهینامه میدن بهت. تازه نه گاز گاز میکنن نه ریس میزارن نه مزاحم بقیه میشن.
    اینجا بارها دیدم طرف دختر میبینه تو خیابون یهو گازو تا اخر میپیچونه میره رو اعصاب مردم. تازه چون موتور سنگین زیر پاشه یه حس قلدری داره. یه بار اعتراض یه اقایی اعتراض کرد چه خبره؟ تنها همین دو کلمه رو گفت. طرف اومد پایین و رو جک گذاشت موتور رو و رفت یقه طرفو بگیره. تنها حرفشون اینه به تو چه.
    ***
    کدوم مهمون نوازی کدوم تمدن و فرهنگ؟ چرا من نمیبینم؟
    به جا اینکه بیان قانون بزارن تا این عده مثل ادم رانندگی کنن اومدن قوانینو حذف کردن یا تصویب نمیکنن و یه محیط جنگل وار درست میکنن تا طرف مثل ***رانندگی کنه.
    موتورسیکلت از هر نوعی تو خارج دقیقا باید همون قوانین ماشینو رعایت کنه. تو خیلی جاهام قوانین خودشو داره. حالا اینجا چون قانونشو ندارن طرف هرطور دلش خواست میرونه.

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. ZXEN

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (94 ديدگاه)

      در یوتیوب میتونید ببینید که فرهنگ موتور سواری تو غرب چندان تعریفی نداره . اذیت آزارشون بیشتر و بدتره . در رابطه با فرهنگ ایران در حوزه رانندگی باید گفت که هنوز به اشباع نرسیده . البته در ایران راننده های محترم و قانون مند کم ندیدم . باید از خودمون شروع کنیم .

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. نوید جهرمی

        ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (3684 ديدگاه)

        غرب رو نمیشه با چن تا کلیپ یوتیوب مقایسه کرد.
        ما که از هر کس پرسیدیم میگه صدای بوق نمیشنوی. چه برسه به رانندگی ناهنجار ماشین و موتور.
        میتونی خلاف کنی اما به دقیقه نمیرسه که میفهمن. یا پلیس میگیردت. یا شب پیام برات میاد که تخلف داشتی و اینقدر نمره منفی و جریمه.
        اونجا همه در برابر قانون یکی هستن. مردم به هم احترام میزارن. افراد عشق موتور و ماشین هم در جای مناسب و به دور از مزاحمت برای بقیه و به خطر انداختن جان افراد و خودشون، میرن خودشونو تخلیه میکنن.
        حالا چهارتا ناخاله هم همه جا پیدا میشه. عمومیت نداره به همشون.

        موافقم 4
        مخالفم 3
        1. ZXEN

          ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (94 ديدگاه)

          نباید از چیزی بهشت یا بت ساخت . همه جا خوب و بد داره . متاسفانه عادت داریم خودمون رو تحقیر کنیم . شما هم نمیتونید با دیدن 4 تا نخاله تو خیابون عمومیت بدید به کل مردم ایران . نمره منفی و جریمه که چیز جدیدی نیست و در همه کشورهای دنیا وجود داره برای متخلفین .احترام هم در کشور ما به عنوان رسم شناخته شده و مردم ما حتی بعضی وقت ها در مشکلات به هم دیگه کمک میکنند . فقط به خاطر مسئله اعتقادی . در ایران به اندازه کافی پیست وجود داره . در مورد صدای و رانندگی ناهنجار هم که بالا گفتم فرهنگ رانندگی هنوز در ایران به اندازه کافی بالا نیست . اما دلیل نمیشه به کل مردم ایران فحش داد . چیزی که در این سایت خیلی وقته مد شده و اسمش شده روشنفکر بازی در اوردن .

          موافقم 5
          مخالفم 1
    2. ز

      ۳ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (18 ديدگاه)

      حالم از هر چی ماشینه بهم میخوره . خودم ماشین های bmw رودوست دارم و دلم میخواد داشته باشم. اما به قول معروف این مردم انقدر گند زدن . تو تقریبا تمام کشورهای غربی گواهینامه ماشین رو بعد از تست جاده ای توسط یه شخص که قبلا گواهی نامه داشته و با کلی آزمایش سلامت روان صادر میکنند و تازه نه پشت ماشین مینوسند dont toch my care بعد با اسلحه حالت تهدید داشته باشه نه به خودش اجازه میده چون موتور جلوشه به زور بیاد بقلش و خودشو جا کنه و نه مزاحم مردم میشن و نه ریس میزارن . اینجا بارها دیدم طرف تا یه دختر میبینه شروع میکنه ضبط ماشین و زیاد کردن و بوق بوق کردن و میره رو اعصاب مردم تازه چون تازه ماشین گرفتن فکر میکنند کل خیابون برای اینا درست شده یه بار یه آقایی اعتراض کرد طرف دستی رو کشید با قفل فرمون آمد پایین گفت به تو چه .
      این متن رو نوشتم تا بدونی از راننده هلیکوپتر تا راننده گاری رو میشه به این صورت نقد کرد عزیز من اینی که شما گفتی به موتور یا ماشین ربطی نداره به شخصیت آدم ها شعور سطح رفاه سطح فرهنگ و آگاه بودن مربوط میشه نه وسیله نقلیه تنها یک چیز رو بلدید (موتور از چراغ رد میشه) یعنی ماشین رد نمیشه .عزیز من نه تنها خودم بلکه تمام ادم هایی که مطلب رو میخونن و در ایران رانندگی کردن وقتی ماشین جلویی ترمز میکنه ماشین پشتی بجای ترمز میپیچه حد اقل یک بار تو عمرت این کارو کردی که کلا این عمل خلافه پشت چراغ قرمز یه جوری نیم کلاج میکنند که ادم فکر میکنه برای مسابقه آماده میشن ماشین ها هم تنها دلیلی که از چراغ عبور نمیکنند ( و الا تمامی قوانین رو زیر پا میزارن) اینه که دوربین ازشون عکس میگیره یا اینقدر ماشین طویل هست که تصادف میشه فقط همین من خودم موتور دارم یک روز تو اتوبان حکیم داشتم میرفتم یه ماشین از پشت چراغ میداد پشت هم و چون اون لحظه اطرافم ماشین نبود نتونستم برم کنار ( کلا شاید پنج ثانیه بشه )
      خلاصه رفتم کنار امد کنارم گفت مگه نمیدونی عبور موتور سیکلت ممنوعه من هم به جای جوابش گفتم عزیزم مگه نمیدونی حد اکثر سرعت در اتوبان حکیم چقدره چون من داشتم هشتاد تا میرفتم پس صد در صد اون داشت قانون رو زیر پا میزاشت بجای اینکه فکر کنه یا بره امد جلوی من و زد رو ترمز در کل این رو میخوام بگم در اون لحظه ایشون قانون گذار و مجری قانون شد چه کسی ایشون را منصوب کرده بود نمیدونم و اینکه هدفش چی بود رو هم نمیدونم یعنی میخواست یک نفر رو بکشه چون خودش تو ماشین بود و خیالش راحت به خودش اجازه داد باعث تصادف من بشه تو بهترین حالت خراش بر میداشتم بازم ایشون احساس خوشحالی میکرد واقعا درک نمیکنم نه صحبت های شمارو و نه عمل و رفتار مردم رو

      موافقم 4
      مخالفم 0
  5. Khosrow

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    یک مقاله سبک و بدون کارشناسی / فقط اونجا که نوشته طرف با 200 تا میرفته یه پرشیا کم تجربه متخلف راهشو میبنده / درست بشو نیستیم ..

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (14 ديدگاه)

      شما فکر کن یه ماشین بوده با شصت سرعت اونوقت طرف مقابل ناشی بوده یا نه ؟
      شما هم حتما اول میپیچی بعد راهنما میزنی بعد اینه رو نگاه میکنی نه ؟

      موافقم 2
      مخالفم 1
    2. ahmad.j

      ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (659 ديدگاه)

      موضوع خیلی ساده است فقط نیاز به اندکی تامل داره.
      موتورسنگین وقتی ممنوعیت تردد داره، ترددش با سرعتی کمتر از حد مجاز مساوی با توقیفه.
      مسئولیت تخلف تجاوز از سرعت مجاز با راکب موتور نیست چون صرف تردد جرم انگاری شده و در این حالت راننده درصورت وقوع تصادف هم خواسته یا ناخواسته قربانی وضعیتی است که به اجبار (و نا حق) بهش تحمیل شده.

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. امير

        ۱۹ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (5 ديدگاه)

        اونجای نوشته شما جالبه که از حق راکب موتور سنگین صحبت میکنی وقتی حقی در تردد در معابر عمومی شهری ندارد

        موافقم 2
        مخالفم 1
    3. Yaser

      ۹ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خب اون از ترس راهنمایی 200 تا میره داداش من دوست خودم یبار با موتور داشت میرفت چون سرعتش کم بود یه سروان تونست بهش لگد بزنه و اونو از موتور انداخت و. موتورشو برد ولی اگه سرعتش زیاد بود دیگه موتورش گرفته نمیشد
      لطفا یکم فکر کن اولش…

      موافقم 5
      مخالفم 1
  6. ZXEN

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (94 ديدگاه)

    تنها راه چاره اینه که شهروند خودش بخواد قانون رو رعایت بکنه . نه اینکه با موتور بره تو عابر پیاده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. حسین دهمرد

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2416 ديدگاه)

    موتور سنگین زیر صد میلیون پیدا نمیشه حاجی.۹۹ درصد ملت اگه بخوان هم نمیتونن بخرن.دیگی که واسه من نجوشه میخوام سر خروس توش بجوشه.
    پ.ن.این بدبختایی که با موتور نون در میارن از اون دسته نیستن.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. بی ام و پرستیژ

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مخالف موتورسنگین نیستم ولی هرچی موتورسنگین سوار دیدم طوری رانندگی میکرد انگار تو یه مسابقس و هرچه بیشتر ادم زیر بگیره یا ادم بترسونه بیشتر امتیاز میگیره
    مخالف بی فرهنگی شون هستم. چشم بسته میتونم بگم اکثرشون دارن فرهنگ موتورسنگینو ندارن. منتها پولشون رسیده رفتن خریدن وارد کردن
    بحث حق و حقوق نیستا. خودمم موافق اینم موتورسنگین ازاد بشه. اما خواستار رعایت قانون از طرف موتورسیکلت سوارا هستم. بارها شده طرف با یه پولسار یا باقی موتورای نسبتا نیمه سنگین فقط برا اعلام حضور خودش ادما رو ترسونده. بارها شده دلم خواسته چماق بگیرم دستم بزنم دهن و دندوناشو خورد کنم و موتورشو اتیش بزنم

    اگه کسی موتورسنگین سوار میشه خواهشا فرهنگشو رعایت کنین.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. OMID

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      پولسار موتور سنگین نیست
      موتور سنگین پلاک نمیشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. امير

      ۱۹ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (5 ديدگاه)

      شما *** دم از فرهنگ میزنی خودت جزو رانندگان پرخاشگر هستی،

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. ali

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    بزارین به صورت ریشه ایی یه چیزایی رو بنویسم
    موتورسنگین یه وسیله حمق و نقله. تو خیابونا اما تنها کاری که با موتورسنگین نمیشه حمل و نقله. خیلیا میگن موتورسنگین خریدیم باید تا اخرش بریم و حرکاتی که تو پیست میشه رو تو خیابون بزنیم.
    حدود یه سال پیش ده بیست تا موتورسوار تو امریکا همینطوری تو خیابون رژه میرفتن. پلیس اومد قلع و قمع شون کرد. چرا؟ چون باعث رعب و وحشت شده بودن. اما تو ایران همونطور که اشاره شد اصلا برخوردی صورت نمیگیره. نه کسی سر و سامون میده این بخشو نه برخوردی میکنن. مثلا یه عکس گذاشتین از تجمع سنگین سوارا و یه ادم اون عکسو میبینه وحشت میکنه چه برسه از نزدیک مشاهده کنه.
    خیلیا منجمله خود بنده هیچوقت مخالفتی نداریم با موتورسیکلت سواری. خودم یه بنلی ۱۲۵ دارم. اما میدونم اگه بخوام حرکاتی که بقیه میزنه رو منم بزنم باعث میشه مردم بدشون بیاد.
    یکی گفته تو غرب بدتر رانندگی میکنن پس ما حق داریم مثل گاو رانندگی کنیم. اما این اشتباهه. تو غرب تعداد خیلی خیلی کمی مثل گاو رانندگی میکنن اما اینجا تو مملکت خودمون برعکسه. یعنی تعداد کمی مثل ادم موتورسواری میکنن.
    پس نمیشه بگی چون تو غرب یکی ازار میرسونه پس ما حق داریم ازار برسونیم. تو غرب شما از همونیکه ازار میرسونه میتونی شکایت کنی. همونطور که تو امریکا خود پلیس قلع و قمع کردن تجمع موتورسوارا رو .

    موافقم 1
    مخالفم 3
  10. دانیال روشنی

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (175 ديدگاه)

    شما وقتی یک وسیله رو غیر قانونی کنید ، اشخاصی سراغش میرن که اهمیتی به قانون نمیدن . اون اشخاص میشن جمعیت غالب برای استفاده از اون وسیله .
    دوم اینکه وقتی چیزیو دوست داری و غیر قانونیه ، وقتی تهیه کردی دیگه برات مهم نیست نهوه استفادت باهاش چطوره . چه آروم بری چه سریع ، در صورت دیدن پلیس قراره دستگیر بشی .
    از این دید هم ببینید . قانون و اجرا ، باعث ایجاد فرهنگ میشه . آموزش های قبلش هم حکم زیربنای فرهنگو داره

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. حمید

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (25 ديدگاه)

    فقط باید از اینجا فرار کرد …

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. Danial

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (466 ديدگاه)

    منم ی تایم کوتاهی سال 78 تا 88 cbr600 و بعدش gsxr750 داشتم چند بار شده بود که پلیس افتاده بود دنبالم منم برعکس خیابونو میرفتم اون که همون اول دیگه بیخیال میدش ولی من مجبور بودم گازشو بگیرم و زودتر در برم شده بود ی وقتا تا نزدیکیه تصادف بخاطر همین کارم برم ولی خب هر بار شانس میآوردم حالا اگر من واقعاً اجازه تردد داشتم خب مجبور به این کار نمیشدم ولی شما نگاه کن همین الان 70 درصد از کسایی که راکب موتور هستن گواهینامه عادی موتور هم ندارن یه چیزی که خیلی ساده و عادیه من خودمم گواهینامه ندارم بعد سنگین سوار میشدم حالا بحث اینکه آزاد باشه یا نباشه یه طرف رعایت فرهنگ هم ی طرف اینکه بگیم بخاطر امنیت و ترور کردن جلوی موتور سنگین رو میگیرن به نظرم احمقانس چون منطقاً شما نمیتونی با مثلاً یه موتوری مثل cbr1000 تو خیابون اونجوری مانور بدی که میتونی با یه اپاچی یا یه ns بدی مخصوصا تهران که خیلی شلوغه به نظرم این موضوع بیشتر به دلیل عدم دادن آزادی به مردم و عدم جلب توجه برای بخشی از جوانان هست.

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. امير

      ۱۹ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (5 ديدگاه)

      چه افتخاری هم میکنه بدون گواهی نامه اونم با موتور سنگین خلاف میره آزادی هم میخواد
      حتما موتور سوییچ هم میخری سوییچ که میدونی یعنی چی؟ میگم یعنی چی: یعنی قاچاق یعنی سرقتی یعنی مال یه بدبختی رو دزدیدن تو میری میخریش اونم باز میره میدزده باز تو میری میخریش آزادی هم میخوای بله باید هم فرار کنی وقتی مال دزدی خریدی اگر مدارک داشت فرار نمیکردی یه جریمه میشدی موتور رو در میاوردی پس مال خری که فرار میکنی
      گواهی نامه هم که نداری یه بچه بپره جلوت میکشیش بعد میندازی تقصیر پلیس؟ میدونی چرا همون اول بیخیالت شدن؟ چون ترسیدن جون یه بیگناه رو به خطر بندازی وگرنه اون وظیفشو انجام میده

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. ahmad.j

        ۲۰ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (659 ديدگاه)

        در خصوص اون قسمتی که فرمودید “مدارک داشت فرار نمیکردی یه جریمه میشدی موتور رو در میاوردی” باید خدمتتون عرض کنم که
        موتورسنگین سند دار (قانونی) مثل ماشین نیست که جریمه داشته باشه و هر بار بگیرنش به راحتی آزاد بشه.
        اول اینکه هر بار ترخیص موتور حجم بالای با وجود برگ سبز هم کلی دردسر و پیچیدگی داره و باید از هفت خان رستم عبور کرد
        دوم اینکه هر بار موتورسنگین توقیف میشه هم قبل از انتقال به پارکینگ توسط بعضی سربازها و افسران زحمتکش پلیس مورد کنجکاوی (!) قرار میگیره و دستکاری میشه و در مرحله بعدی حین انتقال به پارکینگ روی کفی یا وانت فلاپ هاش زخمی میشه و خسارت چندین میلیونی میخوره و در آخر اینکه توی پارکینگ های دولتی به شکل بسیار نامناسبی نگهداری میشه که با خسارت های جبران ناپذیر برای مالک همراهه.
        پس در نتیجه صحبت های شما چندان صحیح نیست.
        این مشکل برای همه است و نه فقط موتور های سوئیچ

        موافقم 3
        مخالفم 0
  13. Farhad

    ۹ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بعضی از عزیزان نمیخواهند هیچوقت فرهنگ دار شوندهی میگویندمردم ما فرهنگ فلان کار راندارن شماها بتوانیدبه زکریا هم حرف میزنید که چرا ان کشف را کرد که شاید باان کشف خلافی انحام شود مهم نیست اگر هزار بیمار نجات پیدا کردند اقاشمانمی خواهی فرهنگ دارشوی تقصیر باقی ملت چیست ملت موتورسنگین نداشته باشند چرا که یک جوان یک احمقی کردهمثلااقا را ترسانده به اختیار این عزیزان باشه ادیسون را هم توبیخ میکنندچرا که مثلا هزار نفر را برق کشته دیگه مهمنیست که کل عالم دارند با این نعمت زندگی میکنندخیلی هم مقاله خوب پر معنا و با مثمایی بود باشد بگوش مسولین برسد لطفا ادامه بدهید تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Dariush

    ۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این کشور سالهاست دیگه به مردم اهمیت نمیده و نیازی نداره ….

    موافقم 2
    مخالفم 0
  15. ناشناس

    ۵ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    Zx25R
    250 سی سی 4 سیلندر ….4 تا شمع و سیستم جرقه زنی
    45 اسب بخار این موتور یه فرق با 400 سی سی داره اونم حجم سیلندر در واقع 250 تقویت شده هست مثل بنلی انگار بنلی رو تقویت کنید میشه zx25R …..
    4×62.5 یعنی در واقع باز 400cc شتاب بیشتری داره مهم کلاه ایمنی هست رعایت قوانین احترام و اینکه اگر موتور شما 200 کیلومتر گاز میخوره و شتاب بالایی داره دلیلی نداره سرعت غیر مجاز برید و چیزی که مهم احترام به سرعت نرفتن هست آخر سرعت هیچ خبری نیست به جز تلفات رعایت قوانین و فرهنگ سازی مهم هیچ وقت نگو جوان هستم بذار ببینم سرعت اخر موتورم چنده هر چقدر سرعت بری استهلاک بیشتری موتور داره لاستیک ها اذیت میشه حتی موتور سواران حرفه ای لاستیک رو گرم میکنن با سرعت 40 کیلومتر در زمستان هیچ وقت سرعت غیر مجاز نرید با گوشی حرف نزنید رو موتور از کلاه ایمنی استفاده کنید که بلوتوث دار هست یا کلاه های جدید خلاصه الکی به موتور فشار وارد نکنید اینجوری شاهد تصادفات نیستیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. سید مهدی

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ای کاش موتور سنگین آزاد میشد با هر قرض و قوله ای بود یکی میگرفتم مینداختیم جاده و ایران گردی و میرفتیم مشهد زیارت و به به…؛ با پالس و آپاچی و موتور تک سیلندر که نمیشه مسافرت رفت.
    افغانستان و عراق هم موتور سنگین آزاده ما کی میخوایم بجای پاک کردن صورت مسئله (ماست مالی) بیایم از ریشه یه مسئله رو درست کنیم؟
    الان موتور دو سیلندر بازار مشترک کاواساکی و هوندا، 150 میلیون قیمتشه!!! ظلم تا چه حد؟! پول سی بی 1300 رو باید به زد250 داد!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  17. حسین

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من خودم از طرفدارای موتور سیکلت هستم اما با این وضع اگر موتور سنگین آزاد بشه مطمئنم که نه تنها وضع بهتر نمیشه بلکه چندین برابر هم بدتر میشه یه سری از دوستان قوانین رو با کشور های خارجی مقایسه کرندن و داشتن فرهنگ اونا واینکه نا نداریم میخواستم بگم که درسته گرفتن گواهینامه در اونجا پیچیدگی های خودش رو داره اما باز هم افراد خیلی زیادی به راحتی این قوانین رو زیر پا میزارن نمونه شو با یه سرچ ساده تو یوتیوب کاملا میبینید کلا موتور سوارا تو همه جا مخصوصا سوپر موتو و اسپرت عاشق زیر پا گذاشتن قوانین هستن منم به عنوان یه عاشق موتور دوست دارم یه سنگین داشته باشم اما نه به هر قیمتی .و در آخر بگم که این مقاله یک جانبه قضاوت کرده که ردش میکنم . و اینکه باطن کشورمون رو با ظاهر کشور های غربی مقایسه نکنید چون اونا با قدرت رسانه خودشون رو خوب جلوه میدن
    چند تا لینک هم تو یوتوب راجع به این مسائل می گذارم:

    https://youtu.be/PHg3HDg9z3Y
    https://youtu.be/eR4hTLQZ0FI

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. محمد

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان واقعا جای سوال داره که چرا وقتی یه موتور به هر دلیلی توقیف میشه شرایط رفع توقیف رو اینقدر سخت میگیرن که صاحب موتور نمیتونه وسیله خودشو از پارکینگ ترخیص کنه و به چه قانونی اموال مردم رو مزایده میزان و میفروشن و غمگین تر از همه اینها اینه که یه دلالی میاد این موتور سیکلت ها رو بازسازی می‌کنه و به اسم موتور سیکلت پارکینگی به فروش میرسونه اون هم بدون هیچ مدارکی و بیمه ای ….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا