250 سی‌سی‌های پلاک شدنی: دایلیم 250

شاید اولین چیزی که با دیدن این تیتر نسبتاً عجیب غریب به ذهنتان خطور می‌کند، این موضوع باشد که با وجود قانونی بودن و پلاک شدن موتورهایی با این حجم، 250 سی‌سی هایی هستند که پلاک نمی‌شوند. اگر همین تصور در ذهنتان ایجاد شده، باید بگویم که دقیقاً درست است. در ایران موتورهایی با حجم بیشتر از 250 سی‌سی و 250 سی‌سی هایی که بیش از دو سیلندر دارند، اجازه پلاک شدن و تردد ندارند؛ البته اگر این موتورها قانونی وارد کشور شده و سند دار باشند، می‌توانید با عضویت در هیئت موتورسواری استانتان ‌، و دریافت مجوز تردد، پنج شنبه – جمعه‌ها را با خیال راحت و عدم ترس از توقیف موتورسنگین خود، در مسیر خانه تا پیست رانندگی کنید.

Daelim VJF250
Daelim VJF250

ما هم در این مطلب سعی داریم تا در چند قسمت مختلف به بررسی کیفیت و ویژگی‌های موتورسیکلت‌هایی با حجم 250 سی سی که در بازار ایران موجود هستند و پلاک هم می‌شوند، بپردازیم و اطلاعات مناسبی را در اختیار خوانندگان محترم سایت پدال قرار دهیم.
در قسمت اول به بررسی تیپ یک و دو مگلی 250 پرداختیم و همان‌طور که وعده داده بودیم در این قسمت به سراغ دایلیم 250 خواهیم رفت.

Daelim VJF250
Daelim VJF250

3- دایلیم 250 سی‌سی
کمپانی DAELIM کشور کره جنوبی، در سال 2011 محصول جدید خود را با نام VJF 250 و در طبقه‌بندی اسپورت به بازار ارائه نمود. این موتورسیکلت در ایران توسط شرکت کویرموتور با نام DAELIM VJF 247 (دایلیم وی. جِی. اِف. 247) مونتاژ شده و به فروش می‌رسد.

Daelim VJF250
Daelim VJF250

انجین:
دایلیم از یک انجین تک سیلندر چهار زمانه با حجم 247 سی‌سی بهره می‌برد که توانسته قدرت 17.3 کیلوواتی (معادل 23.5 اسب بخار) در 9000 دور در دقیقه را برای این موتورسیکلت به ارمغان بیاورد. این 23.5 اسب بخار دقیقاً یعنی 3.5 اسب بخار کمتر از قدرت انجین مگلی 250 و با توجه به وزن 162 کیلوگرمی دایلیم (32 کیلو بیش از مگلی)، این انجین شتاب خیلی خوبی برای دایلیم به همراه نداشته است آن‌چنان که زمان رسیدن سرعت از صفر تا صد در حدود 9 ثانیه به طول خواهد انجامید، پس خیلی روی شتاب این موتورسیکلت حساب باز نکنید.

Daelim VJF250
Daelim VJF250

حداکثر سرعت اسمی دایلیم 155 کیلومتر بر ساعت بوده و در عمل نیز حداکثر به سرعت 145 کیلومتر بر ساعت در جاده کفی خواهد رسید که این سرعت محصول نیروی حاصل از قدرت حداکثر گشتاور 18.9 نیوتون متر در 7000 دور در دقیقه انجین دایلیم است که به چرخ عقب منتقل می‌شود.
سیستم سوخت‌رسانی دایلیم اما کاملاً بهتر و بروزتر از مگلی است چراکه برخلاف مگلی، دایلیم از سیستم انژکتور برای تزریق بنزین به انجین استفاده می‌کند که این ویژگی لرزش کمتر، مصرف سوخت کمتر و هوای پاک‌تری را در پی خواهد داشت.

Daelim VJF250
Daelim VJF250

طراحی ظاهری:
ظاهر همیشه در جذب مشتری و ایجاد کشش برای یک محصول تجاری حرف اول را میزند و این تأثیر وقتی مخاطبان اصلی شما از نسل جوان هستند دوچندان خواهد شد. اما به نظر می‌رسد که تیم طراحی دایلیم خیلی در ایجاد ظاهری جذاب موفق نبوده است؛ چرا که دایلیم نه فلاپ چندان جذابی دارد و نه شاکله چشم‌نوازی، این موارد را هم که کنار بگذاریم، چراغ‌های جلو طراحی خیلی بزرگ و ناهمگونی نسبت به بدنه دارند. به نظر می‌رسد که طراح قصد داشته تا چراغ‌ها را چیزی شبیه به چراغ‌های دربی 160سی‌سی در آورد ولی در انجام این کار کاملاً ناموفق بوده است.

نقاط قوت:
سیستم ترمز قوی: دایلیم با این که سرعت و شتاب خیلی بالایی ندارد اما سیستم ترمز خیلی خوب و مطمئنی بر روی آن استفاده شده است. دو عدد دیسک 240 میلی‌متری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی در چرخ جلو و دیسک 130 میلی‌متری به همراه سیلندر ترمز تک پیستونی در چرخ عقب، قدرت ترمز خوبی برای این 250 سی‌سی کره‌ای به وجود آورده، به حدی که می‌توان گفت در این زمینه حتی از دیگر هم‌وطنش یعنی هیوسانگ Gt250r هم نمره بهتری کسب می‌کند.
سیستم خنک‌کننده دایلیم هم به‌مانند مگلی آب‌خنک است (انواع سیستم‌های خنک‌کننده در قسمت اول توضیح داده شده است)، پس شما می‌توانید برای پیمودن مسافت‌های طولانی روی این موتورسیکلت حساب باز کنید.


مهم‌ترین ویژگی دایلیم ارگونومی و طرز قرارگیری مناسب راکب است. وقتی روی دایلیم می‌نشینید خیلی زود نرمی و راحتی زین و همین‌طور هندلینگ خوب این موتورسیکلت که حاصل داشتن لاستیک‌هایی با کیفیت و پهنای مناسب است و موجب شده تا در پیچ‌ها حرکت اضافی از موتورسیکلت سر نزند، شما را به یک مسافرت طولانی دعوت می‌کند.
سیستم فنربندی دایلیم در نوع خود بسیار خوب عمل کرده و ضربه‌های وارده از دست‌اندازها و موانع را به‌راحتی جذب می‌کند و می‌توانیم دایلیم را نرم‌ترین موتورسیکلت در بین رقبا بدانیم. همچنین قطعات به کار در این موتورسیکلت نرمی و کیفیت نسبتاً قابل قبولی دارند و همین مسئله باعث می‌شود تا نیاز و مراجعه کمتری به تعمیرگاه‌ها داشته باشد، پس موتورسیکلت بالنسبه کم‌خرجی خواهد بود.

Daelim VJF250
Daelim VJF250

نقاط ضعف:
مهم‌ترین نقطه‌ضعفی که به آن اشاره کردیم شتاب و سرعت پایین است.

Daelim VJF250
Daelim VJF250

سایر مشخصات دایلیم 250:

  • نوع انجین: تک سیلندر، چهار زمانه
  • حداکثر توان: 17.3 کیلووات (23.5 اسب بخار) در 9000 دور در دقیقه
  • چیدمان سوپاپ‌ها: 4 سوپاپ، DOHC
  • جعبه‌دنده: 5 دنده
  • مصرف سوخت تقریبی: 2.99 لیتر در هر 100 کیلومتر
  • گنجایش مخزن سوخت: 15 لیتر
  • تعلیق جلو: کمک دوشاخ تلسکوپی
  • تعلیق عقب: کمک‌فنر تکی (monoshock)
  • تایر جلو: 110/70-17, SWALLOW
  • تایر عقب: 140/60-17, SWALLOW

قیمت: در حال حاضر دایلیم 250 سی‌سی در تیپ یک به قیمت دوازده میلیون تومان و در تیپ 2 با قیمت دوازده و نیم میلیون تومان به فروش می‌رسد و عنوان دومین موتور اسپرت ارزان در حجم 250 سی‌سی بعد از مگلی را در اختیار دارد.

Daelim VJF250
Daelim VJF250

4- دایلیم 250 سی‌سی تیپ 2:
در کشور کره جنوبی برای دایلیم 250 مدلی به نام تیپ 2 وجود ندارد، اما کمپانی سازنده در سال 2012 این محصول را با چند تغییر خیلی جزئی در ظاهر، راهی بازار نمود تا شاید جذابیت بیشتری برای مخاطب ایجاد کند. تا وقتی که این تغییرات به بهانه مدل سال باشند خیلی اتفاق دردآوری رخ نداده است اما اگر قرار است همین مدل در ایران با نام تیپ 2 و با مبلغی بالغ بر پانصد هزار تومان اضافه‌تر از تیپ یک به فروش برسد، به نظر خیلی خوشایند نیست؛ چرا که اگر مگلی در تیپ 2 با همین اختلاف قیمت به بازار عرضه و با استقبال خوبی روبه‌رو شد، چند تغییر اساسی در کمک دوشاخ جلو، لاستیک‌ها، کرپی‌ها و صفحه سنجشگر داشت اما دایلیم 250 تیپ 2 همین چند تفاوت ناچیز را نسبت به تیپ یک دارد:

  • تغییر در زین ترک‌نشین
  • تغیر در استیکر فلاپ
  • رنگ‌بندی قرمز و سفید
  • تغییر لوگوی DAELIM

پایان قسمت دوم
در قسمت بعد به سراغ بررسی هیوسانگ 250 خواهیم رفت.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل بیژن دولت سرایی

دانشجوی رشته های حقوق و خلبانی. علاقه‌مند به دنیای خودرو و موتورسیکلت. در حال حاضر این افتخار رو دارم که به عنوان نویسنده و مترجم با تیم پدال همکاری کنم.

93 دیدگاه

  1. alisadeghi
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ببخشید دوستان من میخواستم مگلی مدل 91 92 بگیرم ولی انقد که ازش بد گفتن منصرف شدم به نظرتون دایلیم 90یا91بگیرم یا اینم به درد نمیخوره

    پاسخ
    1. ahmad
      سوابق: (547 دیدگاه) ,

      هر کاری میکنی هیچوقت سراغ مگلی نرو!
      حتی اگر از خود فروشنده های کویر موتور هم بپرسی، بهت توصیه میکنن که اینو نخر!
      کاملا چینیه و به شدت مستحلک

      پاسخ
  2. محسن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من می خوام هیوسانگ Aquila 250 بگیرم. هدفم رانندگی خانواگی جاده، در حد ایرانگردی و توریستی هست. صفرش 22 م قیمت دارم و مدل 2012 با نزدیک 2000 کارکرد، مافلر 4 اگزوز، قاب موتور استیل (کپه استیل) 17 م
    چند سوال دارم
    استهلاک؟
    موجودی قطعات در بازار؟
    صفر یا کارکرده؟
    موجودی اکسسوری هایی مثل مافلر و … در بازار؟
    مدل کارکرده را از نظر فنی چه طور بررسی کنم؟
    ضمنا کلا 24 ساعت هم تا حالا موتور سواری نکردم. اون هم با هوندا 125 ایرانی پکیده!!!!!

    پاسخ
    1. ahmad
      سوابق: (547 دیدگاه) ,

      استحاک پایین و مناسب!
      موجودی قطعات در بازار بسیار بد!
      (انحصاری کویر موتور و با محدودیت قطعه – یه مقدار اذیت میشی در این مورد چون الان یک سالی است که کلا قطعه موتور های کره ای سخت و محدود وارد میشه)
      صفر و کم کارکرد بگیر
      ببر به یکی از تعمیرگاه های مجاز کویر موتور نشون بده تا از نظر فنی چکش کنن

      ضمناً بهتره اول به مهارت تسلط کافی برسی بعد بیای سراغ موتور 250 سی سی!
      از نظر قانونی هم حداقل باید دو سال از صدور گواهی نامه موتورسیکلتت بگذره تا بتونی سوار شی (طبق قانون گواهینامه)
      رانندگی جاده رو هم از سرت بیرون کن چون با وضع جاده های برون شهری که ما داریم خیلی کار خطرناکیه!

      پاسخ
  3. عماد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من یه دایلیم 250 تیپ٢ خریدم چراغاش همیشه روشنه و کلیدی برای خاموش کردن چراغ ها در روز وجود نداره خاستم ببینم همه موتور ها تیپ ٢ این مدلی هستن یا نه ؟ با تشکر.

    پاسخ
    1. ahmad
      سوابق: (547 دیدگاه) ,

      آره!
      چراغ های تیپ دو طی دو سال اخیر همه به همین صورت هستن
      ولی تیپ 1 چراغ هاش تنظیم میشه و میشه دی لایت رو خاموش کرد (کلید داره)
      بهتر بود تیپ یک میگرفتی چون با وجود تفاوت قیمتش نه تنها از نظر کیفیت هیچ فرقی با تیپ دو نداره بلکه حتی از نظر برخی جزئیات بهتره…

      پاسخ
  4. هادی
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    دوستانی که این موتورو دارن بگن مصرف بنزین دایلیم در 100 کلیومتر چقدره لطفا؟ تیپ دو آیا چراغ هشدار جک بغل هم داره؟ و این که فیلتر روغنش کاغذیه یا فلزی؟

    پاسخ
    1. ahmad
      سوابق: (547 دیدگاه) ,

      مصرفش نسبت به حجمی و وزنی که داره واقعا خوبه
      توی رانندگی شهری و معابر پر ترافیک شاید حدود 3 لیتر در صد کیلومترباشه(
      اگه باکت پر باشه حداقل تا 400-500 کیلومتر رو میتونی بری…

      (نکته: بنزین فقط سوپر میخوره و با بنزین های معمولی سازگاری نداره)

      تمام دایلیم ها سیستم ایمنی جک بغل دارن

      پاسخ
  5. Mahdi
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام میشه مشخصات و مطالبی هم در مورد اپاچی۲۵۰بزارین ممنون

    پاسخ
  6. مصطفي
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من فکر میکنم دایلیم تیپ 1 250 سی سی انتخاب شایسته تری نیسبت به مگلی و مدل های مشابه آن است در حال حاضر من نو و صفر آن حدو د 11000000میلیون تومان هستش که خب کمی قیمت تنده متاسفانه

    پاسخ
    1. ahmad
      سوابق: (547 دیدگاه) ,

      البته فکر کنم توی قیمت های سه سال قبل موندی!
      الان دایلیم صفر کیلومترحدود 16 میلیون تومان قیمت داره دوست عزیز…

      پاسخ
  7. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به همگی . اگه درست استفاده کنید و جوگیر نشید موتور خیلی خوبیه .

    پاسخ
  8. میلاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام ببخشید دایلیم رو از کجا میشه خریداری کرد

    پاسخ
  9. محمد
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    یازده دوازده تومن میخوای بدی پای این خب بده یه بنلی 250 تک وردار من تخته کردم 165 (تو کفی)رفت البته لازمه بگم موتور بسیار سرحال بود خیلی مشتیه اصلا مخم داره میترکه موتور چراغش یه سرست کلید خاموش نداره حالم بهم خورد😖😖موافقی لایک بده🖒🖒

    پاسخ
  10. محمد
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    آقای دولت سرایی لطفا از بنلی 250 تک سیلندر هم برامون مطلب بذارید چون شما از هر سایت دیگه درباره هر موتور خیلی بهتر توضیح میدید قشنگ همه چیو مو شکافی میکنید ولی سایتای دیگه اینجوری نیستند ممنون میشم

    پاسخ
  11. Mohammad
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان عزیز من میخوام باموتور برم مسافرت مسیر منم ازاصفهان به مشهد بعد به شمال بعد تهران بعدم اصفهان ختم میشه چه موتوری بردارم که راحت باشم ممنون ازشما
    هرچی زودتربهترمن برج ۴حرکت میکنم

    پاسخ
    1. عطا
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      برای شما که مسافرا میکنی موتور های طرح شهری یا استریت و یا طرح های کروز راحت تر هستش، موتور های ریس مچ های دست را خسته میکنند همینطور طرقه نشستن روی موتور برای لگن و غیرهخسته کننده است ،
      از نظر کیفیت و قطعات و سرویس که باید در سفر انجام بشه بررسی نکردم و نمیدانم.
      پیشنهادها از ارزان به گران:
      1.موتور های هوا خنک که بهتره نخرید ولی به خر حال جزو انتخاب ها هستن:
      باکسر، پولسار، آپاچی، ان اس 150
      2.موتور های اب خنک که بهتره بخرید:
      ان اس 200، بنلی 250تک سیلندر، رگال رپتور، کی تی ام200سیتی، بنلی 250جفت، زد 250 کاواساکی

      پاسخ
  12. پویان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    پس موتور سنگین محسوب میشه و در روزهایی بجز پنجشنبه و جمعه نمیشه بیرون برد؟!

    پاسخ
  13. هيراد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان من بین این موتور و بنلی تک سیلندر موندم اگه کسی هست که واقعا از هردوش اطلاع داره یا به مدت زیادی سوار شده ممنون میشم راهنمایی کنه تا الا که هرجا میرم یکی میگه بنلی خیلی خوبه یکی میگه خیلی بده واقعا گیج شدم…

    پاسخ
    1. عطا
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      این دوموتور باهم تفاوت اساسی دارند
      دایلیم تیپ ریس هست ولی بنلی شهری، موتور های ریسی بیشتر در سرعت های بالا راحت تر هستند ولی در مانور های سرعت پایین بسیار خسته کننده و کم فرمان هستند.
      این انتخاب شماست که چه استفاده ای میخواهید بکنید و کدام تیپ مناسب هست.
      مورد بعدی این که بنلی چینی هستش و دایلیم کره ای، قضاوت با خودتان.(چینی ها موتور ساز خوبی نیستند و کیفیت پایینی دارند.دوستان اپل را مطرح نکنید چون این شرکت برای پایین بودن هزینه های کارگری، خودش شرکتی در چین ساخته و مونتاژ میکند، ولی موتور ساز ها بنچ مارک یا حداکثر تحت لیسانس هستند)
      موضوع سوم اینکه بنلی به روز هست و وشتیبانی قطعاتش مطمئنا بهتر از دایلیم هست که تولیدش تمام شده

      پاسخ
      1. ahmad
        سوابق: (547 دیدگاه) ,

        تولید موتورسیکلت در کمپانی دایلم کره جنوبی اصلا متوقف نشده بلکه طبق روال سابق در حال تولید هست
        فقط سال گذشته مدتی مشکل تامین قطعات و کاهش عرضه در ایران پیش آمده بود که به خاطر اخلاف حساب و یا مشکلات دیگری بود که بین نمایندگی طرف قرار اون در ایران پیش آمده بود و در حال حاضر هم رفع شده…

        پاسخ
  14. بهرام
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام بیژن جان
    اول ممنون بابت مطالب خوبی که گذاشتی
    هم مطالب فنی تخصصی رو به اندازه کافی اشاره میکنی هم مطالب عمومی مثل ویژگی ظاهری و صدا و غیره
    من میخوام یه موتور بگیرم که هفته ای یکی دو بار باهاش یه دوری بزنم و زیبایی و صداش برام مهمه
    راجع به مگلی و هیوسانگ و دایلیم خوندم.به نظرت مگلی رو اگه همین هفته ای یکی دوبار سوار شی و زیاد فشار نیاری بهش بازم خرج زیادی داره و نمیصرفه بخری؟

    پاسخ
  15. روح الله
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دیدگاه…سلام ببخشید من میخام یه موتوردایلیم بخرم،استفاده شهری هم میخام ازش بکنم،مشکلی نداره؟

    پاسخ
  16. شایان
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    من نمیدونم کی هیوسانگ میخره وقتی قیمتش با کی تی ام تقریبا یکیه…خداییش انتخاب اول کی تی ام هست که از هر نظر هیچ ضعفی نداره
    ظاهرا در حدود ده دوازده تومن دایلیم بهتره
    من از نزدیک ندیدمش ولی ظاهرش توی عکس به نظرم خوبه فقط اون اگزوزش یکم زشته
    کاش میشد اگزوز مگلی رو انداخت روی دایلیم

    پاسخ
  17. بهرام
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اقا خدایی من 2 سال دایلیم سوار شدم موتور خوبیه ولی هیچ وقت نمیشه از یه خر توقع اسب عربی رو داشته باشید یعنی نمیشه از دایلیم توقع سوزوکی یا کاوازاکی یا هوندا رو داشته باشید.و در اخر تو روحش که هیچ قطعه ای از این موتورا گیر نمیاد اخه این چه وضعه مملکته هر چیزیش هم گیر بیاد قیمتش اندازه قیمت قطعه مرسدس بنزه.واقعا به خاطر اینکه قطعه گیر نمیومد فروختمش رفت

    پاسخ
  18. pouya
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام دایلیم و مگلی، بنلی اینا همشون موتورهای پرخرجی هسن وازلحاظ قیمتم خدایی بالاان وبا پولشون میشه ماشین خرید من پیشنهاد میکنم موتورهای با حجم کمترو هم امتحان کنید چو حتما لازم نی موتور250باشه که به خدااپاچی150هم موتور بدی نیس باوووو این خارجی هاهم فمیدن ایرانی ها عشق موتورای 250هسن ولی به قسم ایه که اینا همش سیاسته شرکت های خارجیه که بکنن تو پای ما ایرانیاپس لطفا اگه دنبال موتور سواری حرفه ای نیسید وفق میخواید برید یه چرخی با موتورتون بزنید به موتورایی باحجم کمتراز250هم توجه کنید،درضمن رییس شرکت باجاج تو عمرش فک نمیکرد شرکتش یه زمان موتور250تولید کنه ولی به برکت بازار ایران( چون ماایرانی هاخیلی خارجی هارودوس داریم ومهمون نوازیم بی گانه پرستیم)تونستن رویاشون روبه واقیت تبدیل کنن حالا کویر موتور موتوراش مجانی به کشورای همسایه فرستاده میشه چون صنعت ایران نقشه خیریه ی خاورمیانرو اجرامیکنه.یاحق

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x