نگاهی دقیق‌تر به مک لارن GT
نگاهی دقیق‌تر به مک لارن GT

نگاهی دقیق‌تر به مک لارن GT

مک لارن با مدل جدید خود، GT، پا در میدان گرندتوررهای لوکس گذاشته و قصد جان رقبای سرسختی از آستون، بنتلی و… را کرده است؛ آن‌هم با شعاری جدید: “وقتی‌که قوانین از نو نوشته می‌شوند…”


خودروسازان بریتانیایی به نظر به یک رقابت عجیب و نو متعهد شده‌اند، تا ببینند که می‌توانند محکم‌تر پا روی پای دیگری بگذارد. پیش‌ترها درباره آستون مارتین RB003 موتور وسط، خبرهای متنوعی بوده که مشخصاً فراری، لامبورگینی و مک لارن را هدف قرار داده بود. حال با GT از مک لارن ملاقات کنید؛ خودرویی که اسم و مأموریت لوکسش، مستقیم به تقابل با برادر کوچک‌تر RB003 می‌پردازد.


مدل 570GT از مک لارن یک تکامل برای سری خودروهای اسپرت شرکت محسوب می‌شد؛ حال مدل GT جدید با دستی پر آمده است؛ با وعده ارائه سطحی نو از کاربردی بودن و راحتی به‌صورت هم‌زمان، حتی اگر اجزای اصلی‌اش بسیار آشنا باشند!

شاسی
مهم‌ترین ضعف GT کمبود جای سرنشینان است. تقریباً تمام رقبای اصلی، صندلی ردیف عقب دارند ولی GT یک دوسرنشینهٔ واقعی است. اسپیدتیل که خودرویی بسیار گران‌تر و تولید محدود است تنها خودروی سه سرنشین در سبد فعلی مک لارن است.


به حتم GT کاربردی‌ترین مک لارنی است که تابه‌حال تولید شده است. شاسی آن بر روی یک نسخه اصلاح شده از شاسی فیبرکربن مک لارن به نام Monocell II-T (حرف T برای touring است) سوار است. این شاسی یک قاب کربنی اضافه را در عقب خود جای می‌دهد که اجازه دسترسی به محفظه بار بالای موتور را می‌دهد درحالی‌که این همان ایده‌ای است که در پشت 570GT نیز یافت می‌شود. محفظه پشتی GT با 15 فوت مکعب بزرگتر از محفظه 8 فوت مکعبی 570GT است. این محفظه قادر به جای دادن یک ست کامل چوب گلف به همراه کمی از وسایل همیشه وصلهٔ خودرو است. آن فضای اضافه ناشی از تغییر مکان لولای در فضای بار، از کناره‌ها به روبه‌رو است.


تام تیلور، مدیر بین‌المللی محصولات مک لارن، می‌گوید: «این بسیار کار آسان‌تری است که چیزی سنگین را از پشت قرار دهید تا از کنار»، و چیزی را توضیح می‌دهد که پیش‌تر تقریباً همه خودروسازان دیگر به آن رسیده بوده‌اند.

درحالی‌که GT فاقد فنربندی هیدرولیکی با اتصال درونی است که در 720s وجود دارد، به جای آن دارای دمپرهای تطبیق‌پذیر با قابلیت تشخیص مسیر تنها در 2 میلی‌ثانیه است. ما این را گفتیم و حال منتظر تحت فرمان‌ترین رانندگی نسبت به هر مک لارن دیگری هستیم، حتی با وجود رینگ‌های 20 اینچی در جلو و 21 اینچی در عقب. ارتفاع رانندگی نیز نسبت به هر مک لارن دیگری افزایش یافته است ولی با وجود فاصلهٔ 4.3 اینچی با زمین، GT همچنان به زمین نزدیک است. 10 درجه زاویه بیشتر با خط افق برای اسپلیتر جلو نیز (1.7 درجه نسبت به زاویه مذکور در 720s بیشتر است) از نگرانی درباره خراش افتادن خودرو جلوگیری می‌کند.

کابین

راحت، گران و با کیفیت واژگانی‌اند که فضای داخلی GT را توصیف می‌کنند. این خودرو دارای چرم و موکت است؛ درجایی که انتظار می‌رفت فیبر کربن باشد! ولی مک لارن حواس جمع است تا مانند دیگر بریتانیایی‌ها دچار زرق و برق کابین نشود. راب مل وایل، مدیر طراحی، می‌گوید: «ما به تریم و حاشیه چوبی تنها برای 30 ثانیه فکر کردیم، ولی بلافاصله متوجه شدیم که انتخاب اشتباهی است». تزیینات چرم ناپا هم‌چنین برای این خودرو استاندارد است (به همراه آپشن‌های دیگر).


صندلی‌های GT نسبت به هر مک لارن دیگری پشتیبانی بهتری برای پشت و شانه‌ها دارد و تنظیم گرما و سفتی را به‌طور استاندارد دربر می‌گیرد. مک لارن قول داده که GT از همزاد خود به‌طور محسوسی ساکت‌تر خواهد بود (البته در کابین). با وزن 3384 پوندی (1535 کیلوگرم) کمپانی مدعی شده که این مدل نسبت به 570GT، هفتاد پوند (31 کیلوگرم) سنگین‌تر است؛ این اضافه‌وزن به خاطر تودوزی‌های سنگین‌تر و مواد صداگیر بیشتر برای کابین است. تیلور می‌گوید: «مردم از میزان کاهش صدا در این کابین شگفت‌زده خواهند شد».

طراحی بیرونی

مل وایل می‌گوید که او و تیمش تلاش کرده‌اند تا طراحی GT از خواهرانش کمی ملایم‌تر باشد. با 4.86 متر طول و 1.21 متر بلندا، این مدل از 570GT تا 15سانتی‌متر کوتاه‌تر و 1.21 سانتی‌متر بلندقدتر است.


مل وایل می‌گوید که بیشتر تلاش تیمش برای طراحی ظاهر خودرو به‌صورت یک گرند تورر بوده است که با دماغه بلندتر و طراحی سطوح صاف‌تر به آن رسیده‌اند. کمتر آئرودینامیک بودن به طراحان این اجازه را داده تا بتوانند چهرهٔ مرتب‌تری به این خودرو بدهند، برای نمونه، درهای آن سوراخ‌های هوای موجود در درهای 720s را ندارد و هر دو سپر جلو و عقب ساختار بیشتری به جای مجراهای هوا دارند.

قوای محرکه

نیروی این زیبای نو از یک پایگاه 4 لیتری توئین توربوی V8 می‌آید که مشابه نمونه به‌کاررفته در 720s است که کمی تغییر کرده؛ تغییرات به‌اندازه‌ای بوده‌اند که مک لارن برای موتور کد جدیدی را اختصاص دهد:M840TE. این نسخه جدید، توربوشارژرهای کوچک‌تری دارد تا به درخواست‌های راننده در دورهای پایین‌تر پاسخی سریع‌تر بدهد و درعین‌حال به پرچم‌دار بودن 720s احترام بگذارد. حداکثر توان خروجی این گرند تورر 612 اسب بخار در دور موتور 7500 است؛ بیشترین میزان گشتاور نیز 465 پوند فوت در دور 5500 است. تیلور می‌گوید که GT مهندسی شده است تا شما را حتی در حال استفاده از درصد پایینی از پتانسیلش شاد نگه دارد، با ارائه 95 درصد گشتاور در دور موتور 3000! عملکرد همچنان بی‌رحمانه است: مک لارن ادعا کرده که GT در 3.1 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و سقف سرعت 326 کیلومتر بر ساعتی دارد.

نگه‌داری
GT از ماه جولای برای سفارش آماده شده، با نخستین تحویل به مشتری تا اواخر این سال میلادی. قیمت آن نیز از 210,000 دلار آمریکا شروع می‌شود.

منبع: Car and Driver,19 July

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مرتبط

13 دیدگاه

  1. Mehdi TuRbO
    سوابق: (695 دیدگاه) ,

    خیلیییییی دوسش دارم ولی تو این رنج قیمت جزو انتخابای من نیست،در حد من نیست 😂 چقدر خوب بود حق انتخاب داشتیم.سوپر اسپرت لوکس،برای من ترکیب سوپر اسپرتی و لوکس جالب نمیشه لوکس اسپرت بنتلی،سوپر اسپورت لامبورگینی، ولی خیلی دوست داشتنیه.

    پاسخ
  2. sina7
    سوابق: (303 دیدگاه) ,

    کارش خیلی سخته مخصوصا اگه واقعا بخواد راحتی رو هدف قرار داده باشه
    تو این رنج قیمت و یه خورده کمتر و بیشتر خیلی انتخابا هست
    بنز،بی ام و،بنتلی،آئودی (r8)،آستون مارتین و خیلیای دیگه هستن
    ما که حق انتخاب نداریم =))))ولی واسه کسی که مکلارن میخواد، 720 اس بهترین انتخابه

    پاسخ
  3. سورنا
    سوابق: (456 دیدگاه) ,

    نمیدونم چرا حس خاص بودن نمیده
    مدلای دیگه مک لارن خیلی خاصتر به نظر میان

    پاسخ
  4. milad
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    اگه حق انتخاب داشتم ‘ پورتوفینو
    انتخاب میکردم😌
    پورتوفینو👍
    مک لارنgt 👎

    پاسخ
  5. مانی
    سوابق: (1359 دیدگاه) ,

    بله مثل همیشه انگلیسیها تو بوق و کرنا کردن که : “وقتی‌که قوانین از نو نوشته می‌شوند…”
    از پس هزینه توسعه پلتفرم جدید بر نمیاد اومده سوپر اسپرت موتور وسط ساخته میگه گرند تورره!!!
    خیلی‌ هم قیافه حق به جانب گرفته که همه اشتباه میکردن ما قوانین رو از نو مینویسیم اصلا جی تی باید تنگ،زشت و موتور وسط باشه
    مهمترین مشکلش هم کمبود جا هست که زیاد مهم نیست ماشین جی تی جا میخواد چیکار
    حالا دو نفره شد تنگ شد ایراد نداره به جاش تو پیست خوبه
    این نظر خودمه به تو هم هیچ ربطی‌ نداره(به اون فرهیختهی گفتم که الان میاد میگه خوب تو نخر)

    پاسخ
    1. doubt
      سوابق: (149 دیدگاه) ,

      کامنت عالی بود. دقیقا این چه گرندتورریه

      پاسخ
    2. Mclaren 720s
      سوابق: (712 دیدگاه) ,

      بله دقیقا لگن هست چون ساخته فرا زمینی های آلمانی نیست ( منطق یک ایرانی فوق پیشرفته)
      😀 😀
      نمیدونم چرا شماها حیف شدین تو ایران حقتون این بود الان توی شرکت های مطرح خودرو سازی جهان مدیریت میکردین.

      پاسخ
      1. مانی
        سوابق: (1359 دیدگاه) ,

        کسی‌ نگفت لگن هست گفتم سوپر اسپرته و تو پیست خوبه درست منظور رو بفهم بعد اظهار فضل کن شما هم اصلا تو ایران حیف نشدی از سرتون هم زیاده
        باشه خندیدیم کارتو انجام دادی آفرین امیدوارم بری انگلیس اونجا بخندونی
        من فکر می‌کنم این ماشین برای جی تی بودن مناسب نیست
        میخوای نظر بدی پایین نظرت رو بنویس لازم نیست منو ریپلای کنی‌…

        پاسخ
        1. Mclaren 720s
          سوابق: (712 دیدگاه) ,

          شما هنوز نمیدونی منبع این مطلب آمریکایی هست نه انگلیسی و وصلش میکنی به انگلیس به نظرم آلمانیا باید شما رو منتصب کنن برای تخریب کشور های رقیبش.

          شما مجبور نیستی انقدر حرص و جوش بخوری و زیر هر مطلب مربوط به مکلارن اظهار فضل کنی.

      2. مانی
        سوابق: (1359 دیدگاه) ,

        اظهار فضل رو از من اسکی رفتی‌
        اگه پستهای قبلی‌ مکلارن رو ببینی‌ میبینی‌ که من اکثرا
        ازش تعریف و تمجید کردم
        چرا حرص و جوش بخورم نظرمو گفتم
        اونی‌ حرص و جوش میخوره که زود میاد چیزای بیربط ریپلای میکنه
        امیدوارم انگیلیسیها پاداشت رو افزایش بدن

        پاسخ
        1. Mclaren 720s
          سوابق: (712 دیدگاه) ,

          اگر به کامنت اولت توجه کنی خودتم میدونی که یه چیزی پروندی وگرنه …تهش اونطوری نمینویسه 😀
          والا من هیچ برندی تخریب نمیکنم که بخوام از انگلیسیا جایزه و پاد اش بگیرم.
          ولی خب تو ایران کنتور نداره که هر کسی شده کارشناس خودرو که تو ایرانم هیچ جایگاهی نداره
          موفق باشی متعصب آلمانی 😀

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.