اعلام مشخصات فنی مک‌لارن اسپیدتیل در نمایشگاه ژنو

مک‌لارن هایپرکار جدید خود بنام اسپیدتیل را در ماه اکتبر رونمایی کرد اما حالا این هایپرکار بریتانیایی در نمایشگاه ژنو به نمایش درآمده و عموم مردم فرصت دیدن آن‌را از نزدیک پیدا کرده‌اند؛ هم‌زمان با نمایش این خودرو در ژنو، مک‌لارن مشخصات فنی و قوای محرکهٔ آن‌را هم اعلام کرده است. سازندهٔ بریتانیایی قبلاً گفته بود که قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی اسپیدتیل مجموعاً 1050 اسب بخار قدرت و 1150 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. حالا اما گفته شده که این سیستم هیبریدی از یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی قدرتمند تشکیل شده است.

پیشرانهٔ بنزینی اسپیدتیل همان نمونهٔ مورداستفاده در مدل‌های سنا و 720S است که در اینجا 755 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که موتور الکتریکی نیز 310 اسب بخار قدرت و 347 نیوتن متر گشتاور دیگر به آن اضافه می‌کند. البته به دلیل اینکه اوج قدرت موتورهای بنزینی و الکتریکی در نقاط مختلفی ارائه می‌شود، مجموع خروجی نهایی سیستم کمتر از جمع قدرت آن‌ها روی کاغذ است. این قوای محرکهٔ هیبریدی نیروی خود را از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد.

موتور الکتریکی خودرو اما به‌طور مستقیم روی شفت ورودی گیربکس عمل می‌کند که این یعنی برخلاف P1، اسپیدتیل حالت رانندگی تمام الکتریکی ندارد. برای تأمین انرژی موردنیاز این موتور الکتریکی نیز یک پکیج باطری به وزن 52 کیلوگرم در نظر گرفته شده که زیر باک سوخت نصب شده است. شارژ این باطری‌ها هم از طریق یک شارژر بی‌سیم در زیر سپر جلو صورت می‌گیرد. اسپیدتیل 1430 کیلوگرم وزن دارد که این یعنی از 720S سنگین‌تر اما از P1 (با وزن 1450 کیلوگرم) سبک‌تر است.

گفته شده اسپیدتیل در خط مستقیم شتاب بی‌رحمانه‌ای خواهد داشت به‌گونه‌ای که از حالت سکون ظرف 12.8 ثانیه به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که 0.3 ثانیه سریع‌تر از بوگاتی شیرون است. این هایپرکار هیبریدی همچنین توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 400 کیلومتر بر ساعت را هم دارد و بنابراین سریع‌ترین ساختهٔ تاریخ مک‌لارن محسوب می‌شود. قسمت عقبی کشیدهٔ این ماشین به کاهش ضریب درگ آن کمک می‌کند درحالی‌که در این قسمت به باله‌های فعالی هم مجهز شده که بدون درز هستند. درواقع بدنهٔ اسپیدتیل درزهای بسیار کمی دارد که آن‌را به خودرویی بسیار آئرودینامیک و آینده‌نگرانه تبدیل کرده است. در این هایپرکار حتی آینه‌های جانبی سنتی هم با دوربین‌های قابل جمع شدن جایگزین شده‌اند.

اسپیدتیل در اصل جانشین مدل افسانه‌ای و نمادین F1 محسوب می‌شود و به همین دلیل کابین آن مثل F1 ترکیبی سه‌نفره دارد. در اینجا صندلی فیبر کربنی راننده در مرکز کابین قرار گرفته و توسط دو صندلی برای سرنشینان که به شاسی متصل هستند احاطه شده است. در همین حال، سه صفحه‌نمایش با وضوح بالا در داشبورد نیز تقریباً تمامی دکمه‌های فیزیکی را حذف کرده‌اند اما بااین‌حال کنترل‌کننده‌های کلیدی مثل دکمهٔ استارت و انتخاب‌گر تنظیمات شاسی، روی سقف نصب شده‌اند. مک‌لارن تنها 106 دستگاه از اسپیدتیل تولید خواهد کرد که قیمت آن‌ها از 1.75 میلیون پوند آغاز می‌شود اما همهٔ آن‌ها از قبل فروخته شده‌اند. تولید این ماشین در پایان امسال آغاز شده و از سال 2020 به خریداران تحویل داده خواهد شد.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

12 دیدگاه

  1. Amir
    سوابق: (608 دیدگاه) ,

    باورم نمیشه چنین شاهکار نابی رو ساختن آخه عادت داشتم همچین چیزایی رو تو فیلمای علمی تخیلی ببینم…مکلارن چه کردی با ما؟!

    پاسخ
    1. Reza
      سوابق: (971 دیدگاه) ,

      طراحیش که همچین چیزی رو نمیگه ، شایدم فقط بتونه تو خط راست یه رکورد هایی رو جابجا کنه مثل بوگاتی و کنیخ زیگ.

      کاش این محصول ادامه دهنده راه P1 میبود

      پاسخ
    2. یانکی
      سوابق: (533 دیدگاه) ,

      تو یوتیوب داشتم انیمیشن معروف که از نسل اول تا آخر رو نشون میده برا مکی رو میدیدم که اولین ماشینش به همراه اف1 صدایی ماندگار داشتن.لازم به توضیح هست که اولین ماشینش پیشرانه شورولت داره.

      پاسخ
  2. Amirferrari
    سوابق: (277 دیدگاه) ,

    تنها خودرویی که هر چقدر هم با خودت کلنجار بری نمیتونی با طراحیش ارتباط برقرار کنی،نه از مکلارن p1 که اینقدر جمع و جور تو دل برو بود نه از این که مثه قطار تهش میخوره به ناکجا آباد،من نمیدونم مکلارن چه اصراری داره این ماشین رو بدون آینه بغل تولید کنه؟! با اینکه میدونه تو هیچ کشوری حتی تو خود بریتانیا هم اجازه تردد نمیدن به اسپیدتیل!!! خودرو بدون آینه بغل میشه شبیه آدمیزاد بدون گوش!!! زشت و زننده،تو آمریکا هم که مجوز تردد نداره به دلیل نداشتن آینه بغل و ایربگ جانبی،طرف ۱.۷۵ میلیون دلار بی زبون میده که ماشینش تو پارکینگ خاک بخوره در صورتی که میتونه با یک ششم این مبلغ یه 720s بخره و چند تا لامبو و فراری! کاش همچین خودروسازای بزرگی مثه مکلارن به سنت هاشون بیشتر از تکنولوژی های آینده نگرانه پایبند باشن تا نتیجش نشه محصولی که نه زیبایی داره نه اجازه رانندگی! اگه سفینه فضایی هم بسازه چه نفعی واسه خریدار داره با این شرایط،فقط امیدوارم جانشین p1 که قراره سال آینده ازش رونمایی بشه هیچ رگی از اسپیدتل نبره وگرنه میشه یه محصول بی ریخت و صرفا نمایشی،فقط عشق است فراری که اصولش رو زیر پا نمیزاره و واسه دیده شدن نه آینه بغل از جا در میاره نه کابین ماشیناشو میکنه سر تا پا نمایشگرهای بی مصرف! جادوش رو تو موتور ماشین انجام میده و کاری که رقباش عاجزن و واسه دیده شدن خودروهای بی روح و بی مصرف تولید میکنن…

    پاسخ
  3. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1586 دیدگاه) ,

    انگاری ، وزارت دفاع آمریکا دستور طراحیشو داده و انگاری یک جنگنده هوایی مثل F35 .

    عجب چیزی طراحی کرده .
    کار مکلارن خیلی درسته .
    اصلاً به نظر من ، دیگه انتخاب یک خودرو اسپرت و سوپر اسپرت سخت شده ، همشون عالی کار میکنن ، .
    جدی شما باشین ، چطوری بین این همه خوبان ، یکی را انتخاب میکنید .
    خیلی سخت شده ، انتخاب کردن .

    پاسخ
  4. ایمان
    سوابق: (1098 دیدگاه) ,

    جدایِ از طراحیش که آدمو تو دوراهی زشت و زیبا قرار میده مشخصات فنی فوق العاده ای در حد نام مکلارن داره

    پاسخ
  5. Ali Keyhani
    سوابق: (426 دیدگاه) ,

    طرفداران عزیز مک لارن ناراحت نشن،اما از هر زاویه ای که بهش نگاه میکنم زیبایی خاصی نمیبینم بخصوص عقبش که خیلی کشیده شده و به طول ماشین اضاف کرده،مدل های دیگه مکی خیلی زیباترن مثل P1_720s_600lt و سنا.

    پاسخ
  6. ساسان
    سوابق: (723 دیدگاه) ,

    طراحی کابین خوبی داری.اما متآسفانه مکلارن طبق رویه همیشگی برای رسیدن به یکسری اعداد وارقام قید تمام تناسب ابعاد و مساعل زیبایی شناسیو میزنه…

    پاسخ
  7. دانیال_Surrey،England
    سوابق: (2182 دیدگاه) ,

    در کل طراحیه خیلی س ک سی مثل فراری ها و استون ها نداره بیشتر به مامور 47 دنیای خودروسازی میخوره.((به لحاظ یخی و خونسردی))
    ولی در مجموع خیلی راضیم.
    اون شارژ بدون سیمش تو سوپراسپرت سازها برای اولین باره که داره استفاده میشه در کل هم فکر کنم ب ام و داره با نسل بعدی اس کلاس.
    در مجموع مک لارن برای این مدل کلی زحمت کشیده از جمله ساخت11 نمونه ی اولیه،که دوتاش برای تست تصادف و بقیه هم تست های پاورترین و داینامیکی و…….تا به یه پکیج کامل پروتوتایپ((آلبرت)) برای تست کامل در سراسر دنیا برسه.
    پیشرفت فناوری باتری مک لارن هم در نوع خودش بسیار جالبه.
    سال 2013 پی 1:
    96 کیلوگرم وزن پک باتری،179ا سب بخار قدرت،260 نیوتن گشتاور موتور.
    6 سال بعد:52 کیلوگرم// // 313 اسب بخار قدرت و 349 نیوتن گشتاور //
    چهار برابر چگالی انرژی بیشتر و کلی تکنولوژی، در کل سبک تر از مدل پی1!!!!!

    پاسخ
  8. Khosrow
    سوابق: (953 دیدگاه) ,

    شبیه کلاه دوچرخه سوارا شده / یه اسطوره دوبار تکرار نمیشه -F1 / زور نزن مکی ..

    پاسخ
  9. مهدی
    سوابق: (2164 دیدگاه) ,

    این طراحی به نظر من دو حس رو برای بیننده به همراه داره.یاسخت عاشقش میشه ویاسخت ازش متنفرمیشه.
    من که ازش خوشم میاد.طراحی خاصی داره.کاملا حس آینده رو به آدم میده.فکرکنم توخط مستقیم وحتی سرپیچ ها حرف های زیادی واسه گفتن داشته باشه.باید دیده مکلارن چه برنامه درآینده براش داره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.