مقایسهٔ مک‌لارن P1 و سنا، برادران کهکشانی

پس از F1 افسانه‌ای، P1 اولین هایپرکار در دوران جدید مک‌لارن بود که این شرکت بریتانیایی را بار دیگر به وادی ابرماشین‌ها وارد نمود. P1 همچنین اولین محصول هیبریدی مک‌لارن هم محسوب می‌شد که آن‌را مستقیماً در برابر فراری لافراری و پورشه 918 قرار می‌داد. این هایپرکار هیبریدی بریتانیایی برای اولین بار در قالب یک کانسپت نزدیک به تولید در نمایشگاه پاریس 2012 رونمایی شد و سپس نسخهٔ تولیدی آن کمتر از یک سال بعد در نمایشگاه ژنو 2013 معرفی شد. چند سال بعد اما مک‌لارن هایپرکار جدیدی بنام سنا را به‌صورت آنلاین در دسامبر سال 2017 معرفی کرد و در نمایشگاه ژنو 2018 آن‌را برای اولین بار به نمایش عمومی درآورد یعنی دقیقاً پنج سال بعد از معرفی نسخهٔ تولیدی P1. سنا اما برخلاف P1 یک هایپرکار هیبریدی نیست و بیشتر روی استفاده در پیست تمرکز دارد.

حال در این مطلب قصد داریم این دو هایپرکار مک‌لارن را باهم مقایسه کنیم. البته شاید این مقایسه درست نباشد زیرا تولید یکی از آن‌ها به پایان رسیده درحالی‌که دیگری همچنان تولید می‌شود؛ اما حتی پیش از رونمایی سنا، تمامی 500 دستگاهی که از آن تولید می‌شود همگی به فروش رفته‌اند و بنابراین حتی اگر این خودرو هنوز هم روی خط تولید باشد اما تقریباً به‌اندازهٔ P1 غیرقابل‌دسترس است. پس بدون توجه به این موارد کم‌اهمیت، در اینجا می‌خواهیم این دو هایپرکار کاملاً متفاوت مک‌لارن را با یکدیگر مقایسه کنیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید بدانید سنا در برابر P1 چگونه عمل می‌کند به ادامهٔ این مطلب توجه کنید.

رویارویی خانوادگی

هنگامی‌که P1 معرفی شد، مثل این بود که یک تصویرگر کتاب‌های کامیک، یک سوپرکار طراحی کرده باشد. این ماشین با بال عقب گود و دماغهٔ کوچک، کاریکاتوری از دیگر هایپرکارهای با چهرهٔ آشناتر مثل فراری لافراری و پورشه 918 بود که در همان زمان معرفی شده بودند و یک مثلث میلیون دلاری از هایپرکارهای فوق‌سریع و تکنولوژی بالا را تشکیل دادند؛ اما سنا با همهٔ آن خودروهای قدیمی کاملاً متفاوت است. این متمرکزترین خودروی جاده‌ای تاریخ مک‌لارن بر پیست است تا جایی که سازندهٔ بریتانیایی آن‌را وحشیانه توصیف می‌کند. بال عظیم سنا آن‌را به سطح جاده می‌چسباند و بیشتر احساس پایداری خودروهای مسابقه‌ای را ایجاد می‌کند تا نمونه‌های جاده‌ای. همچنین در این خودرو خبری از تکنولوژی‌های هیبریدی نیست درحالی‌که برخورداری از این ویژگی به P1 شخصیتی آینده‌نگر بخشیده بود.

کدام‌یک برنده است؟

اگر بخواهیم پاسخ این سؤال را بر اساس عملکرد در خط مستقیم بدهیم باید P1 را انتخاب کنیم زیرا هرچند سنا تا سرعت 200 کیلومتر بر ساعت پابه‌پای P1 پیش می‌رود اما هایپرکار هیبریدی دقیقاً یک ثانیه زودتر به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ اما در پیست کدام‌یک از این هایپرکارها می‌تواند سریع‌تر باشد؟ حتی اگر هردو خودرو از لاستیک‌های پیرلی P-Zero تروفئو استفاده کنند، سنا تقریباً در هر پیستی P1 را مغلوب می‌کند که یکی از دلایل این موضوع داون‌فورس بیشتر آن است. این داون‌فورس بیشتر موجب شده سنا در پیچ ابی در پیست سیلورستون 14 کیلومتر بر ساعت، در پیچ فارم 14 کیلومتر بر ساعت و در پیست استو 4.8 کیلومتر بر ساعت سریع‌تر از P1 باشد.

درمجموع شواهد تجربی نشان می‌دهند که سنا تقریباً در هر پیچی سریع‌تر از P1 است و ما پیچ‌ها را به خط مستقیم ترجیح می‌دهیم؛ بنابراین در این مقایسه سنا را انتخاب می‌کنیم اما اگر شما معتقدید این انتخاب اشتباه هست می‌توانید دلایل خود را در بخش نظرات اعلام فرمایید.

 

مشخصات فنی

 

 

مک‌لارن P1

مک‌لارن سنا

قیمت 1.35 میلیون دلار 959 هزار دلار
پیشرانه 3.8 لیتری V8 توئین توربو+الکتریکی 4.0 لیتری V8 توئین توربو
قدرت 916 اسب بخار 800 اسب بخار
گشتاور 900 نیوتن متر 800 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا صد 2.8 ثانیه 2.8 ثانیه
شتاب صفر تا دویست 6.8 ثانیه 6.8 ثانیه
شتاب صفر تا سیصد 16.5 ثانیه 17.5 ثانیه
مسافت 400 متر 9.8 ثانیه 9.9 ثانیه
ترمز از 200 تا صفر 116 متر 100 متر
حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت 340 کیلومتر بر ساعت
حداکثر داون‌فورس 600 کیلوگرم 800 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 2 نفر 2 نفر
طول 4,588 میلی‌متر 4,744 میلی‌متر
عرض 2,144 میلی‌متر 2,153 میلی‌متر
ارتفاع 1,188 میلی‌متر 1,229 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 2,670 میلی‌متر 2,670 میلی‌متر
وزن 1395 کیلوگرم 1198 کیلوگرم

 

منبع: Motor1

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

12 دیدگاه

  1. Amir
    سوابق: (691 دیدگاه) ,

    در حال حاضر بعیده هیچ سوپر اسپرت و یا هایپر کاری در پیست توانایی سرشاخ شدن با سنا رو داشته باشه و این بی نظیره اما من p1 رو انتخاب میکنم چون هم در پیست خیلی عالیه و هم برای رانندگی شهری مناسب تره به خاطر هیبریدی بودن،داشتن سیستم تهویه هوا و سیستم تعلیق مناسب برای شهر.

    پاسخ
  2. فقط انگلستان
    سوابق: (793 دیدگاه) ,

    هایپرکارها یه حس ویژه با خودشون دارن و همیشه آدم رو جذب خودشون میکنن چند وقت پیش فیلمی از آئودی R8 رو دیدم که دنبال یه پورشه 918 داشت می رفت وقتی پیچ ها رو رد می کردن یهو آئودیه گاز رو تا دورهای بسیار بالا فشار می داد ولی انگار نه انگار که داره گاز می ده اون پورشه 918 که جلوش بود جوری فاصله می گرفت انگار این آئودیR8 ایستاده و حرکت نمی کنه واقعا عجب حسی داره که یه هایپرکار داشته باشی و وقتی توی یه ازادراه داری میری یه ماشین خیلی سطح بالا مثل لامبورگینی اونتادور یا فراری 812 سوپر فست بیاد کنارت و یه بوق به نشانه درگ بزنه و تو هم دستت رو بیاری بالا و با شمردن یک تا سه مسابقه شروع بشه و جوری جاش بزاری که تا عمر داره اسم هایپرکار یادش بمونه.

    پاسخ
  3. مهردادكمال
    سوابق: (97 دیدگاه) ,

    P1 انتخاب منه هر چند بهترین مک لارن بنظرم f1 هست 😍 اینا در برابر اسطوره مث اسباب بازی هستن

    پاسخ
  4. Saeed
    سوابق: (339 دیدگاه) ,

    من با اینکه عاشق سنا هستم و خوشحالم که مک‌لارن داره خودشو تو پیست ثابت میکنه….ولی نمیتونم از p1 بگذرم….یکی از ماشین های رویاییمه
    انتخاب من P1
    البته ما اینجا یکی از این دوتا هیولا رو انتخاب کنیم از ارزش اون یکی کم نمیشه

    پاسخ
  5. Alireza
    سوابق: (288 دیدگاه) ,

    نمیدونم چرا ی حس خاصی به سنا دارم
    با اینکه p1 قیافش بهتره و مطمینا واسه استفاده شهری هم بهتره، نمیدونم چرا سنا رو ترجیح میدم

    پاسخ
  6. آریا ماشین
    سوابق: (117 دیدگاه) ,

    حتی اگر سنا در تمام عملکرد ها بهتر باشه P1 یه چیز دیگست
    منم P1 رو انتخاب میکنم
    میدونین که از چه حسی میگم؟
    چون از ۷ نفری که کامنت گذاشتیم غیر از علیرضا همه P1 رو انتخاب کردیم

    پاسخ
    1. Alireza
      سوابق: (288 دیدگاه) ,

      حسه دیگه کاریش نمیشه کرد😂

      پاسخ
  7. مهدی
    سوابق: (636 دیدگاه) ,

    درسته از نظر قانوی منعی برای تردد سنا تو خیابون نیست اما چیزی که مشخصه اینه که هیچ سواریی توی شهر نخواهد داشت البته p1 هم از این نظر خییلی بهتر از سنا نیست یادمه تو یکی از تستها راننده p1 میگفت رفتار ماشین روی دست اندازها جوریه که انگار هیچ سیستم تعلیقی نداره

    پاسخ
  8. Abbas
    سوابق: (462 دیدگاه) ,

    انتخاب منم قطعا p1 هست،حتی تو محبوب ترین خودروهای اسپرت اینستاگرامی هم که پدال خبرشو گذاشته بود ششم شده بود

    پاسخ
    1. P.K.H
      سوابق: (105 دیدگاه) ,

      100در صد نسل هایپر کارهای اون سال مخصوصا P1 بهترین بودن.

      پاسخ
  9. Ali Keyhani
    سوابق: (457 دیدگاه) ,

    این مقایسه مثل مقایسه لافراری و استراداله میمونه
    منم P1 رو انتخاب میکنم ابهت به مراتب بیشتری داره نسبت به سنا

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.