مک لارن

مقایسهٔ مک‌لارن P1 و سنا، برادران کهکشانی

پس از F1 افسانه‌ای، P1 اولین هایپرکار در دوران جدید مک‌لارن بود که این شرکت بریتانیایی را بار دیگر به وادی ابرماشین‌ها وارد نمود. P1 همچنین اولین محصول هیبریدی مک‌لارن هم محسوب می‌شد که آن‌را مستقیماً در برابر فراری لافراری و پورشه ۹۱۸ قرار می‌داد. این هایپرکار هیبریدی بریتانیایی برای اولین بار در قالب یک کانسپت نزدیک به تولید در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی شد و سپس نسخهٔ تولیدی آن کمتر از یک سال بعد در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ معرفی شد. چند سال بعد اما مک‌لارن هایپرکار جدیدی بنام سنا را به‌صورت آنلاین در دسامبر سال ۲۰۱۷ معرفی کرد و در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ آن‌را برای اولین بار به نمایش عمومی درآورد یعنی دقیقاً پنج سال بعد از معرفی نسخهٔ تولیدی P1. سنا اما برخلاف P1 یک هایپرکار هیبریدی نیست و بیشتر روی استفاده در پیست تمرکز دارد.

حال در این مطلب قصد داریم این دو هایپرکار مک‌لارن را باهم مقایسه کنیم. البته شاید این مقایسه درست نباشد زیرا تولید یکی از آن‌ها به پایان رسیده درحالی‌که دیگری همچنان تولید می‌شود؛ اما حتی پیش از رونمایی سنا، تمامی ۵۰۰ دستگاهی که از آن تولید می‌شود همگی به فروش رفته‌اند و بنابراین حتی اگر این خودرو هنوز هم روی خط تولید باشد اما تقریباً به‌اندازهٔ P1 غیرقابل‌دسترس است. پس بدون توجه به این موارد کم‌اهمیت، در اینجا می‌خواهیم این دو هایپرکار کاملاً متفاوت مک‌لارن را با یکدیگر مقایسه کنیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید بدانید سنا در برابر P1 چگونه عمل می‌کند به ادامهٔ این مطلب توجه کنید.

رویارویی خانوادگی

هنگامی‌که P1 معرفی شد، مثل این بود که یک تصویرگر کتاب‌های کامیک، یک سوپرکار طراحی کرده باشد. این ماشین با بال عقب گود و دماغهٔ کوچک، کاریکاتوری از دیگر هایپرکارهای با چهرهٔ آشناتر مثل فراری لافراری و پورشه ۹۱۸ بود که در همان زمان معرفی شده بودند و یک مثلث میلیون دلاری از هایپرکارهای فوق‌سریع و تکنولوژی بالا را تشکیل دادند؛ اما سنا با همهٔ آن خودروهای قدیمی کاملاً متفاوت است. این متمرکزترین خودروی جاده‌ای تاریخ مک‌لارن بر پیست است تا جایی که سازندهٔ بریتانیایی آن‌را وحشیانه توصیف می‌کند. بال عظیم سنا آن‌را به سطح جاده می‌چسباند و بیشتر احساس پایداری خودروهای مسابقه‌ای را ایجاد می‌کند تا نمونه‌های جاده‌ای. همچنین در این خودرو خبری از تکنولوژی‌های هیبریدی نیست درحالی‌که برخورداری از این ویژگی به P1 شخصیتی آینده‌نگر بخشیده بود.

کدام‌یک برنده است؟

اگر بخواهیم پاسخ این سؤال را بر اساس عملکرد در خط مستقیم بدهیم باید P1 را انتخاب کنیم زیرا هرچند سنا تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت پابه‌پای P1 پیش می‌رود اما هایپرکار هیبریدی دقیقاً یک ثانیه زودتر به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ اما در پیست کدام‌یک از این هایپرکارها می‌تواند سریع‌تر باشد؟ حتی اگر هردو خودرو از لاستیک‌های پیرلی P-Zero تروفئو استفاده کنند، سنا تقریباً در هر پیستی P1 را مغلوب می‌کند که یکی از دلایل این موضوع داون‌فورس بیشتر آن است. این داون‌فورس بیشتر موجب شده سنا در پیچ ابی در پیست سیلورستون ۱۴ کیلومتر بر ساعت، در پیچ فارم ۱۴ کیلومتر بر ساعت و در پیست استو ۴.۸ کیلومتر بر ساعت سریع‌تر از P1 باشد.

درمجموع شواهد تجربی نشان می‌دهند که سنا تقریباً در هر پیچی سریع‌تر از P1 است و ما پیچ‌ها را به خط مستقیم ترجیح می‌دهیم؛ بنابراین در این مقایسه سنا را انتخاب می‌کنیم اما اگر شما معتقدید این انتخاب اشتباه هست می‌توانید دلایل خود را در بخش نظرات اعلام فرمایید.

 

مشخصات فنی

 

 

مک‌لارن P1

مک‌لارن سنا

قیمت ۱.۳۵ میلیون دلار ۹۵۹ هزار دلار
پیشرانه ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو+الکتریکی ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۹۱۶ اسب بخار ۸۰۰ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر ۸۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا صد ۲.۸ ثانیه ۲.۸ ثانیه
شتاب صفر تا دویست ۶.۸ ثانیه ۶.۸ ثانیه
شتاب صفر تا سیصد ۱۶.۵ ثانیه ۱۷.۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۹.۸ ثانیه ۹.۹ ثانیه
ترمز از ۲۰۰ تا صفر ۱۱۶ متر ۱۰۰ متر
حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت
حداکثر داون‌فورس ۶۰۰ کیلوگرم ۸۰۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۲ نفر ۲ نفر
طول ۴,۵۸۸ میلی‌متر ۴,۷۴۴ میلی‌متر
عرض ۲,۱۴۴ میلی‌متر ۲,۱۵۳ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۱۸۸ میلی‌متر ۱,۲۲۹ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۷۰ میلی‌متر ۲,۶۷۰ میلی‌متر
وزن ۱۳۹۵ کیلوگرم ۱۱۹۸ کیلوگرم

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Ferrari Fxx K Evo

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    P1 رو انتخاب میکنم

    موافقم 13
    مخالفم 2
  2. Amir

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (730 ديدگاه)

    در حال حاضر بعیده هیچ سوپر اسپرت و یا هایپر کاری در پیست توانایی سرشاخ شدن با سنا رو داشته باشه و این بی نظیره اما من p1 رو انتخاب میکنم چون هم در پیست خیلی عالیه و هم برای رانندگی شهری مناسب تره به خاطر هیبریدی بودن،داشتن سیستم تهویه هوا و سیستم تعلیق مناسب برای شهر.

    موافقم 5
    مخالفم 2
  3. فقط انگلستان

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    هایپرکارها یه حس ویژه با خودشون دارن و همیشه آدم رو جذب خودشون میکنن چند وقت پیش فیلمی از آئودی R8 رو دیدم که دنبال یه پورشه 918 داشت می رفت وقتی پیچ ها رو رد می کردن یهو آئودیه گاز رو تا دورهای بسیار بالا فشار می داد ولی انگار نه انگار که داره گاز می ده اون پورشه 918 که جلوش بود جوری فاصله می گرفت انگار این آئودیR8 ایستاده و حرکت نمی کنه واقعا عجب حسی داره که یه هایپرکار داشته باشی و وقتی توی یه ازادراه داری میری یه ماشین خیلی سطح بالا مثل لامبورگینی اونتادور یا فراری 812 سوپر فست بیاد کنارت و یه بوق به نشانه درگ بزنه و تو هم دستت رو بیاری بالا و با شمردن یک تا سه مسابقه شروع بشه و جوری جاش بزاری که تا عمر داره اسم هایپرکار یادش بمونه.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. مهردادكمال

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (203 ديدگاه)

    P1 انتخاب منه هر چند بهترین مک لارن بنظرم f1 هست ? اینا در برابر اسطوره مث اسباب بازی هستن

    موافقم 4
    مخالفم 2
  5. Saeed

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    من با اینکه عاشق سنا هستم و خوشحالم که مک‌لارن داره خودشو تو پیست ثابت میکنه….ولی نمیتونم از p1 بگذرم….یکی از ماشین های رویاییمه
    انتخاب من P1
    البته ما اینجا یکی از این دوتا هیولا رو انتخاب کنیم از ارزش اون یکی کم نمیشه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  6. Alireza

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (629 ديدگاه)

    نمیدونم چرا ی حس خاصی به سنا دارم
    با اینکه p1 قیافش بهتره و مطمینا واسه استفاده شهری هم بهتره، نمیدونم چرا سنا رو ترجیح میدم

    موافقم 2
    مخالفم 3
  7. آریا ماشین

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (661 ديدگاه)

    حتی اگر سنا در تمام عملکرد ها بهتر باشه P1 یه چیز دیگست
    منم P1 رو انتخاب میکنم
    میدونین که از چه حسی میگم؟
    چون از ۷ نفری که کامنت گذاشتیم غیر از علیرضا همه P1 رو انتخاب کردیم

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. Alireza

      ۲۲ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (629 ديدگاه)

      حسه دیگه کاریش نمیشه کرد?

      موافقم 1
      مخالفم 2
  8. مهدی

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1585 ديدگاه)

    درسته از نظر قانوی منعی برای تردد سنا تو خیابون نیست اما چیزی که مشخصه اینه که هیچ سواریی توی شهر نخواهد داشت البته p1 هم از این نظر خییلی بهتر از سنا نیست یادمه تو یکی از تستها راننده p1 میگفت رفتار ماشین روی دست اندازها جوریه که انگار هیچ سیستم تعلیقی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 2
  9. Abbas

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    انتخاب منم قطعا p1 هست،حتی تو محبوب ترین خودروهای اسپرت اینستاگرامی هم که پدال خبرشو گذاشته بود ششم شده بود

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. P.K.H

      ۲۳ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (110 ديدگاه)

      100در صد نسل هایپر کارهای اون سال مخصوصا P1 بهترین بودن.

      موافقم 3
      مخالفم 0
  10. Ali Keyhani

    ۱ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (657 ديدگاه)

    این مقایسه مثل مقایسه لافراری و استراداله میمونه
    منم P1 رو انتخاب میکنم ابهت به مراتب بیشتری داره نسبت به سنا

    موافقم 4
    مخالفم 1
  11. مهراد

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    من P1 را دوست دارم ولی یه جوری با هم دعوا می کنید انگار سازنده ماشین مک لارن هستید
    ما تا آخر عمرمون هم کارکنم نمیتونیم فرمون این ماشین ها را بخریم

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا