مک‌لارن: شاسی‌بلندها نه اسپورت هستند نه سودمند!

پورشه این کار را انجام داد. لامبورگینی هم وارد بازی شده و حتی جگوار نیز طیف مناسبی از آن‌ها را ارائه می‌کند. خودروسازانی که به خاطر محصولات پرفورمنس و اسپورت خود شناخته می‌شدند ناگزیر در حال تولید شاسی بلندها و کراس اوورهای لوکس و جذابی هستند. بنتلی، رولزرویس و آلفارومئو تنها یکی از معدود نمونه‌هایی هستند که در تلاش‌اند تا بیشترین حد ممکن پول چاپ کنند. البته برخی خودروسازان دیگر نیز می‌خواهند خودروهای هاچبک خود را با ارتفاع و پلاستیک بیشتر به اسم شاسی‌بلند به مشتریان قالب کنند.

2018 مک‌لارن 720S
با این وجود فراری هم احتمالاً یک شاسی‌بلند خواهد ساخت؛ اما مک لارن تأکید سفت و سختی روی عدم ساخت شاسی بلندها دارد.

2018 مک‌لارن 720S
دان پری ویلیامز مدیر طراحی مهندسی مک لارن دراین‌باره گفته است:

من اولین فردی نیستم که می‌گویم خودروهای شاسی‌بلند نه اسپورت هستند و نه سودمند و کاربردی. از نظر فلسفه‌ای که ما داریم، مک لارن شاسی‌بلند نمی‌سازد.

2018 مک‌لارن 720S
پری ویلیامز چند ماه است که به این نکته اشاره می‌کند و به وضوح ایده خود را تغییر نداده است. هیچ اهمیتی ندارد که چه تعداد خودروساز تراز اول جهانی می‌خواهند شاسی‌بلند پرفورمنس تولید کنند. مک لارن این خودروهای قدبلند را نه مفید می‌داند و نه اسپورت. بله شما می‌توانید پیشرانه‌ای با قدرت بسیار زیاد در زیر کاپوت داشته باشید و سیستم تعلیق را نیز برای سواری خشک‌تر تنظیم کنید اما یک خودروی اسپورت در هفت روز هفته سواری بهتری نسبت به شاسی بلندها خواهد داشت.


این خودروساز به جای ساخت شاسی‌بلند روی ساخت خودروهایی که در سه سبد ویژه اسپورت، سوپر و اولتمیت قرار می‌گیرند تمرکز خواهد کرد. در این سبد محصولات هیچ شاسی‌بلندی را نمی‌بینیم؛ اما موضوع جالب‌توجه در سخنان پری ویلیامز اشاره او به عدم مفید یا کاربردی بودن این خودروهای قدبلند است. استیشن‌ها در دسته‌ای بین شاسی بلندها و سواری‌ها قرار می‌گیرند و قطعاً مفیدتر از شاسی بلندها هستند؛ بنابراین آیا این به معنی احتمال ساخت یک استیشن توسط مک لارن است؟ احتمال این کار بسیار ضعیف است.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

31 دیدگاه

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
    سوابق: (2500 دیدگاه) ,

    خیلیا از این حرفا زدن اما وقتی دیدن رقبا دارن پول پارو میکنن، نظرشون کاملا عوض شد؛ شما هم دیر یا زود باید شاسی بلند بسازی، وگرنه محکوم به شکستی.

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (282 دیدگاه) ,

      بنظر من هم هیچ غیرممکنی وجود نداره و همه‌چیز بسته به شرایطه

      اما اینجاش عالی بود :
      “البته برخی خودروسازان دیگر نیز می‌خواهند خودروهای هاچبک خود را با ارتفاع و پلاستیک بیشتر به اسم شاسی‌بلند به مشتریان قالب کنند.”
      و
      “بله شما می‌توانید پیشرانه‌ای با قدرت بسیار زیاد در زیر کاپوت داشته باشید و سیستم تعلیق را نیز برای سواری خشک‌تر تنظیم کنید اما یک خودروی اسپورت در هفت روز هفته سواری بهتری نسبت به شاسی بلندها خواهد داشت.”

      پاسخ
  2. 488 Shayan
    سوابق: (89 دیدگاه) ,

    این حرف مک لارن منو یاد یه تیکه از شعری میندازه که میگه:
    بیاین با ماشین رد شین از روم افت داره واسه این بازی تنه فنی
    کراس اوور ها فقط بزرگن حس بالا(برتر)بودن به راننده و سرنشین میدن
    اما برا ما که ماشین بازیم و این بازی رو بلدیم قصه فرق داره

    پاسخ
  3. نویدی
    سوابق: (305 دیدگاه) ,

    شاسی بلندها نه اسپورت هستند،نه سودمند.
    صد در صد موافقم.
    ضعف و معایب شاسی بلند نسبت به خودروی سواری:هندلینگ ضعیفتره،مصرف سوخت و آلایندگی بالاتر،فنربندی خشک.شتابگیری کندتر و تاپ اسپید کمتر.
    خلاصه بگم:کاملاً بی مصرف.
    درحال حاضر شاید ساخت خودروی شاسی بلند برای کمپانیها سودمند باشه،ولی برای خریدار و مصرف کننده سود و استفاده ای نداره.

    پاسخ
    1. مانی
      سوابق: (362 دیدگاه) ,

      دقیقا موافقم
      اما نه شاسی خیلی‌ خوب صندوقش بزرگه
      خخخخ

      البته منظورم کراس اور‌ها بود نه آفرودر‌های خفن مثل جی کلاس و رنج/لند روور

      پاسخ
    2. مرتضی مقدم
      سوابق: (43 دیدگاه) ,

      شاسی بلند ها و سواری ها هر کدام تعریف و کاربری مختص به خودشون رو دارن و در هر کلاس بدنه و شاسی مقایسه اعضای اون کلاس با هم منطقی هست اما مقایسه سوپر اسپورت ها با ون ها یا وانت ها و شاسی بلند ها و … منطقی نیست.در برخی حیطه های محدود میشه مقایسه کرد اما در کل دو تا موجود متفاوتن.شاسی بلند های با کارایی بالا برای رقابت با سوپر اسپورت های خزنده ساخته نشدن.خیلی جذابه که سوار ماشینی باشین که توی اتوبان بتونین از سواری دینامیکش لذت ببرین و هر لحظه که اراده کنین فرمون ماشینو بچرخونین و بزنین به دل کوه و دشت.خیلی هم چیز خوبیه.اما برا کسی که میخواد توی اتوبان تمام ماشین ها رو توی آینه خودش ببینه و دنبال هیجان و لذت رانندگی پر شتاب و خطرناک باشه قطعا یه سوپر اسپورت قدرتمند انتخاب مناسب تری هست.

      پاسخ
  4. فتنه گوساله سامری
    سوابق: (205 دیدگاه) ,

    BMWX6وX5وپورشه کاین اونقدر هندلینگ وحس اسپرت قوی دارن که توان مقابله باکوپه های اسپرت زیادی رودارن.پس ساخت یه شاسی بلندپرفومنس مهندسی بالارو نشون میده برای به چالش کشیدن قوانین فیزیک

    پاسخ
  5. ADAK
    سوابق: (199 دیدگاه) ,

    آخه مک لارن !
    خخخخ
    هویج هم اومده جزء میوه جات …

    پاسخ
    1. SFXSuperFast
      سوابق: (83 دیدگاه) ,

      به نظرم اونایی که به این کامنت لایک دادن باید برن تو آینه یه نگاه به خودشون بکنن
      مک‌لارن خیلی اسم گنده ایه
      قبلن گفتم الانم میگم
      “توی دنیا تنها خودروسازی که قابل مقایسه با فرراریه،مکلارنه”
      فور’سا مک‌لارن👊👊✌💪

      پاسخ
      1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
        سوابق: (1945 دیدگاه) ,

        شما دوست من همونی بودی که گفتی فن بیان من خوب نیست!!!!!
        اتفاقا درست هم گفتی دمت گرم.
        شما از طرفدارای خوب فراری هستی،نه این که اینجا تعریف کردی اینو دارم میگم،نه کامنتهاتون همیشه به دور از تعصب بوده.
        مک لارن بعد از فراری و پورشه سومین انجین ساز((بخواندی طراح و توسعه دهنده و… به جز سازنده))برتر دنیا در حوزه ی سوپر اسپرت سازی به شمار میاد و امسال هم شانس بالایی داره تعداد جوایزشو افزایش بده.
        اتفاقا حرف درستی زدی خودروهای مک لارن بیشتر شبیه فرراریه تا پورشه و لامبو.
        جالبه که زمانی که مک لارن میخواست mp4 رو توسعه بده و بسازه تا حدی از فرراری استفاده کرد((نه اون چیزی که اکثره دوستان فکر میکنن،به وقتش میگم))اون زمان مک لارن برای توسعه اون ماشین حدود 400 نفر استخدام کردم و دو سال بعد از عرضه ی اون خودرو تعداد کارمندانشو 13 برابر کرد!!
        الانم بیش از 7000 کارمند داره که بعد از پورشه بیش ترین تعداد کارمندان رو حوزه ی سوپر اسپرت سازی داره.
        بخش شخصی سازی های مک لارن به جرات میشه گفت جزء بهترین ها تو دنیاس به قل خودشون((تخیل شما تنها عامل محدود کننده س)).
        برید کار اند درایور رو بخویند ببینید 720 چه شاهکاریه.
        هر وقت خواستید مک لارن رو مسخره کنید بیشتر فکر کنید.

        پاسخ
    2. الف.ی
      سوابق: (1310 دیدگاه) ,

      این چه حرفیه برادر من
      قرار نیست بخاطر یه اظهار نظر این جور به یه شرکت بتازیم
      اصلا شاید چند روز دیگه یه توبیخ از طرف هیئت مدیره بای این آقا بیاد که این چه حرفی بوده زدی
      نمیدونم چی شد که مکی رو با هویج تو میوه ها یکی گرفتی

      پاسخ
  6. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (455 دیدگاه) ,

    یکی از چِرت ترین خبرهایی که خوندم این بود.
    یا مکلارن میخواد با یه رونمایی از شاسی بلند همرو سوپرایز کنه یا احتمالاً جوگیر شده یه چیزی بگه.
    همه کلاسهای خودرویی به اندازه خودشون خوبن ولی شاسی بلندها از همه بدون شک بهترن

    پاسخ
  7. shirko
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    دقیقا منظورش لامبورگینی و رلزرویسه ، اخه مکی جون اوروس کم جونوریه واسه خودش ؟؟ ینی شما می فرمایید اسپورت نیست ؟؟؟؟

    پاسخ
  8. ساسان
    سوابق: (402 دیدگاه) ,

    اگر من تولید کننده موسیقی متال هستم دلیل نمیشه به موسیقی پاپ توهین کنم… پورشه و لامبورگینی اثبات کردن میشه درارتفاع زیاد هم عملکرد خیلی خوبیو داشت.. واز طرفی سود حاصل از این خودروها برای تحقیقو توسعه شرکتها حیاتیه. پیشرفت زیاد پورشه بخش زیادیش بابت چرخش خوب سرمایه در رگهاشه.. کدوم ماشین بازی با اوروس یا کاین حال نکرد…نظرایشون محترمه ولی قبول ندارم.

    پاسخ
  9. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
    سوابق: (1945 دیدگاه) ,

    اگه مک لارن میخواد چیزی بسازه یه سدان برای رقابت با پانامرا بهترین گزینه هستش.
    البته تو اینجا حساب((رنج روورها)) کاملا جداس چون مدل اسپرت svr دقیقا همونیه که میخوایم بینظیر در پیست و جاده و عملکردی قابل توجه در خارج جاده.((نقد کار اند درایور هم لطفا سریع بزارید درباره ی اسپرت svr ))
    تو گردند تور هم دیدید که فقط رنج روور ولار بود که عملکرد خوبی داشت هم پورشه و هم آلفا تویه دور زدن موانع در مسیری که اسب دور زد ارور دادن!!!!!
    آلفا هم که آخرش جاشو با اف 150 به خاطر ظرفیت کشش عوض کردن!!!
    بالای 98 درصده شاسی بلندها یا پرفورمنسشون خوبه یا آفرودشون ،فقط رنج روور هست که هردو رو با هم داره.
    پس نتیجه میگیریم درست میگه دَن.
    راستی تست کامل کار اند درایور 720 اومده اگه بزارید خیلی عالی میشه.((لعنتیا شاهکار ساختن))

    پاسخ
    1. [Soroush]
      سوابق: (129 دیدگاه) ,

      تست یه برنامه فان وکمدی نه تخصصی چیزی بیشتر از فان بودن رو در نظر نمیگیره. آلفا هم برای دلیل دیگه ای جایگزین شد. میتونین سری جدید تاپ گیر رو ببینین. اینم در نظر بگیرین که هیچکس با این ماشینا مثل اسب رفتار نمیکنه. حتی شاسی مستقل هم ندارن. ولی در مورد آفرود حرفتون درسته ولار برتر بود . ولی من باشم آلفا رو انتخاب میکنم.
      در مورد این خبرم بگم که ایشون موتور اسپورتو با زندگی عادی اشتباه گرفتن. شاسی بلندها اتفاقا بسیار کاربردین . خیلی ها هستن که اهمیتی به حس اسپرت ماشین نمیدن. از اون طرف هرچقدر ماشین اسپرت تر باشه غیر کاربردی تر میشه. همین مک رو نمیشه تو جاده های غیر آسفالته برد قبول دارین؟ البته من طرفدار مکم شاسی و موتورهاش فوق العادست.

      پاسخ
  10. Sajjad
    سوابق: (1000 دیدگاه) ,

    به نظر من شاسی بلند جاده ای مضحکه
    مگر که لوکس باشه
    شاسی بلند فقط افرود
    جاده هم فقط سدان یا هرچیزی جز شاسی بلند

    پاسخ
  11. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
    سوابق: (1602 دیدگاه) ,

    در آینده با افزایش کیفیت جاده ها و گسترش آنها و همچنین استفاده بیشتر تکنولوژی خودران ،اهمیت کراس اوور ها و شاسی بلند ها کم میشه، ب نظرم اون زمان کلاس خودرویی جدیدی محبوب میشه ک نه سدان هس نه هاچبک و ارتفاع یک کراس اوور رو نداره ولی چرخ های خیلی بزرگی داره و با اینکه شاسی بلند نیس ولی فضای داخلی جادارتر و پیشرفته تری نسبت ب شاسی بلند ها داره و همچنین سرعت و پرفورمنس خیلی خوبی داره. از طرفی در کنار این نوع خودروها محبوبیت خودروهای سوپراسپرت بخاطر جاده های مناسب و لذت رانندگی حفظ شده و تولید این خودروها هم خیلی بیشتر میشه، شاسی بلند های آفرودی فراموش نمیشن ولی فروششون کم میشه و قیمتشون زیاد میشه و پیست های مخصوص آفرود هم زیاد میشن، اگه بخوام کلی تر ب آینده نگاه کنم مطمئن باشید بخاطر این سطح زیاد پوشیده از آب کره زمین در آینده انسان به ساخت شهر در سطح و یا زیر دریا ها و اقیانوس ها می پردازه و قایق ها و زیردریایی های شخصی اهمیت بیشتری پیدا میکنن!

    پاسخ
  12. M3csl
    سوابق: (110 دیدگاه) ,

    ب نظر من شاسی بلند ساختن شرایط خودشو میخواد ک مک لارن متاسفانه نداره،،،نه اینکه نخواد،،،
    مثلاً مرسدس توی دهه نود ک با کرایسلر شراکت کرد اومد تو بازی شاسی بلند ها،،
    ب ام و بعد از خرید لندروور در دهه نود اومد تو بازی ک بعد از یاد گرفتن اصول کار اونو ب فورد فروخت،،پورشه بخاطر استفاده از امکانات فولکس واگن،،،لامبورگینی هم ب همین دلیل،،،فراری ک از زیر مجموعه های فیاته بخاطر شراکت با کرایسلر،،،رولز رویس بخاطر کمک های ب ام و،،،بنتلی بخاطر استفاده از پلت فرم های فولکس و الی آخر ک مک لارن در حال حاضر چنین شرایطی نداره،،،
    پس نمیتونه فعلا این کارو بکنه تا زمانیکه یه خرید سهام یا شراکتی انجام بده.

    پاسخ
  13. Fk
    سوابق: (173 دیدگاه) ,

    موافقم
    حرف بسیار قابل تأملی هست
    حقیقتا هم اگر واقع گرایانه نگاه کنیم هیچ کس با أرووس ٣٠٠هزار دلاری نمیره أفرود
    توی استفاده شهری هم هیچ مزیتی ب نسبت ب خودروهای دیگه نداره

    پاسخ
  14. Behrouz. anzali
    سوابق: (81 دیدگاه) ,

    باید به دیدگاهش احترام گذاشت واقعا این چند سال خیلی مک لارن پیشرفت کرده .نمونش 720s

    پاسخ
  15. achtung
    سوابق: (231 دیدگاه) ,

    ایمنی پایینتر و مصرف سوخت بیشتر ارزش نشستن اون بالا رو نداره . همیشه احساس میکنم یه آدم بی فرهنگ اون بالا نشسته که برای احساس فخر فروشی حاضر شده از راحتی و ایمنی خودش بگذره و هوا رو آلوده کنه

    پاسخ
    1. فرهاد كرمستجی
      سوابق: (243 دیدگاه) ,

      هوارو الوده کنه؟!!! دوست عزیز شما دقیقا چقدر به الودگی اهمیت میدی؟ جهت اطلاع شما ماشین های دو نفره اتفاقا مالیات و عوارض بیشتری دارن، در ضمن طبق قوانین کشورهای اروپایی شما اجازه ندارید بچتون رو جلو بنشونید، از طرفی خودرو چهار نفره داشته باشی نمیتونی نفربنجم رو تو ماشین جا بدی جریمه میشی برای اینموضوع هستش که اکثر خانواده های پرجمعیت به دنبال ماشین هایشاسی 7 نفره هستن، در ضمن شما 5 نفر رو با با یه ماشین جابجا کنیکمتر الودگی ایجاد می کنی به ازای هر نفر، در ضمن نکرشتون رو نسبت به افرادتغییر بدین.

      پاسخ
      1. بهراد
        سوابق: (267 دیدگاه) ,

        یکی رو میشناسم با پیکان ، ٩ نفری از غرب کشور رفته بودن مشهد!!!
        ٣ نفر جلو، ٣ نفر عقب ، ٣ نفر بغل!!!
        باربند و سقف و کاپوت هم تا خرخره پر بوده!

        پاسخ
  16. محمدرضا
    سوابق: (87 دیدگاه) ,

    به شخصه خودرویی مثل پورشه پانامرا رو به همه خودروهای دنیا ترجیح میدم.عاشق باید باشی تا همچین انتخابی کنی.لامصب معزکس از نظرم و به نظرم شاسی بلند ها دارن به تکامل میرسن و کاربردی تر از سدان ها میشن

    پاسخ
  17. امیرحسین بشیرفرهمند
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    ساخت یم شاسی بلند چرا اینقدر سخت و حساس شده ، کدوم آیین کدوم دین کدوم منطق کدوم قانون گفته اسپورت سازاها نباید شاسی تولید کنند ، من نوعی شاید بخوام مک لارن شاسی سوار شم ، این نیاز من رو کی پاسخگو ، ? اتفاقا چالش جالبی برای شرکت و مهندسان هر شرکتی هست ، اینقدر جبهه گرفتن نداره دیگه …

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.