مک لارن

چگونه مک‌لارن F1 سریع‌ترین خودروی دنیا شد؟

امسال بیست و پنجمی سالگرد تولد مک لارن F1 است و این خودروساز بریتانیایی تصمیم گرفته به ما یادآور شود که این خودروی اسطوره‌ای چگونه رکورد جدیدی را در سال ۱۹۹۸ بر جای گذاشته است.

McLarenF1-08 (3)
مک لارن ویدئویی را به همراه اندی والاس، قهرمان مسابقات لمانز منتشر کرده و این راننده‌ی F1 رکوردشکن تجربه‌ی خود از سواری با حداکثر سرعت را بیان می‌کند.

McLarenF1-08 (2)
مک لارن در آن زمان خودروی خود را به Ehra-Lessien در آلمان برد تا ببیند این خودرو تا چه حد سریع است.

McLarenF1-08 (1)
اندی والاس با پروتوتایپ XP5 که دو بار تست را انجام داد به سرعت‌های ۳۸۶.۴ و ۳۹۱ کیلومتر در ساعت رسید و این رکورد در حالی به دست آمد که محدودکننده‌ی دور موتور به ۸۳۰۰ افزایش یافته بود.

bugatti_veyron_vs_mclaren_f1_veyron_f1_mclaren_bugatti_cars
این رکورد سرعت تا سال ۲۰۰۷ نشکسته بود اما در این سال بوگاتی ویرون توانست به سرعت ۴۰۸.۴۷ کیلومتر در ساعت برسد. حتی با استانداردهای امروزی هم مک لارن F1 یکی از سریع‌ترین خودروهای دنیا است. مک لارن F1 ظرف مدت ۳.۲ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد و تنها ۹.۴ ثانیه طول می‌کشد تا خودرو از حالت ایستا به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد.

 McLaren F1
پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۶.۱ لیتری این خودرو که ساخت ب ام و بوده قدرت ۶۲۷ اسب بخاری و گشتاور ۶۵۱ نیوتون متری داشته و این موضوع به همراه وزن ۱۱۳۸ کیلوگرمی باعث شده تا شاهد نسبت قدرت به وزن ۵۵۰ اسب بخار به ازای هر تن باشیم. تا به امروز مک لارن F1 سریع‌ترین خودروی تنفس طبیعی دنیا باقی مانده و یکی از ارزشمندترین خودروهای کلاسیک بازار است به گونه‌ای که همین‌الان بهایی حدود ۱۰ میلیون دلاری دارد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. sajjad

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ??

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. خسرو

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    درود به اینچنین انسانها ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Moein

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (13 ديدگاه)

      فقط به چیز: فوقالعاده ست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. alpha

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    بعضی وقتا خودروساز ها ماشین هایی میسازن که خودشون بعد ها نمیتونن بهترش رو بسازن.
    فراری F40 ، فورد GT40، مزدا RX-7 ، آکورا NSX و …، چندین سال از زمان خودشون جلوتر بودن.
    مشخصات مکلارن F1 هم واقعا حتی برای 20 سال بعدش هیجان انگیزه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Fz

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    اون زمان که رکورد دست f1 بود بوگاتی و لامبورگینی پرچمشون تو وایتکس بود همین الانم تو اون عکسی که کناره همن قیافه مکلارن f1 خیلی مردونه تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. alpha

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      باز شروع شد???
      همیشه باید دعوا راه بیفته ، نه ؟
      این چه حرفیه که میزنی ؟
      اتفاقا ویرون خیلی چهره ی باابهت و مردونه ای داره.
      بر طبق حرف شما از وقتی ویرون در سال 2005 رکورد سرعت f1 رو شکست پرچم مک لارن هم رفت تو وایتکس ، نه ؟
      قبل از سال 1993 هم که مکلارن رکورد Ruf CTR رو شکست ، حتما پرچم مکلارن تو وایتکس بود؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Alireza.GT86

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (236 ديدگاه)

      بوگاتی و لامبورگینی غول های سوپر اسپرت سازی یا به عبارتی سلطان خودرو سازی هستن ، شما فازت چیه داداش؟؟!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Carbonado Aventador

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (4468 ديدگاه)


      از زمان میورا تا کانتاش و دیابلو رکورد سرعت واسه 3 دهه دست لامبورگینی بود..
      که بعدش به دست مکلارن افتاد!!!!
      میورا وقتی اومد با 275 تا سریعترین ماشین جاده ای بود
      بعد کانتاش با 300 کیلومتر
      و بعد دیابلو با 320 تا
      سریعترین ماشین جاده ای بود…
      (((البته ماشین هایی بودن که سریعتر میرفتن ولی چون مخصوص پیست بودن و حق تردد درخیلی جاهارو نداشتن , به حساب نمیان)))
      بعد دیابلو افتاد دست f1…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. farshid omidfar

        ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (72 ديدگاه)

        البته اون سه دهه هم کامل دست لامبورگینی نبود فراری 365 GTB فراری 288 GTO پورشه 959 و فراری F40 هم رکورد دار بودن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Carbonado Aventador

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (4468 ديدگاه)

          خب من تا جایی که مقالات و از جمله سایت ویکی پدیا رو دنبال کردم دیدم که لامبو اکثرا جلوتر بوده….
          حرف شما هم درسته تو یک جا از متن اشاره کردم که ماشین های دیگه ای هم بودن ولی اکثرا چون تولید محدود بودن یا مخصوص پیست بودن من اسمشونو نیاوردم..
          بیشتر سعی کردم سریعترین ماشین های جاده ای رو بگم..

          و از طرفی چون دوستمون اسم لامبورگینی رو آورد من با همون ماشین های لامبو جوابشو دادم!!!!

          ________________________________
          اینو یادمون نره خودرو ساز هایی مثل لامبورگینی فراری پاگانی مکلارن پورش و…
          مثل الهه های یونانی نظیر زئوس , پوسایدون , تور و هوایرا و… هستن!!!!

          هر کدوم از این خودرو سازها پادشاه قلمرو خودشون هستن و برتری های خاص خودشونو دارن…

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. datsun

        ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (3478 ديدگاه)

        البته کربونادوی عزیز قبل از اف یک رکورد دست امثال نیسان r390 بود منبع ویکی پدیا رو گذاشتم منتظر تایید پداله پایین صفحه رو مربوط به مدل خیابانی r390 هست رو مطالعه بفرمایید

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Carbonado Aventador

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (4468 ديدگاه)

          خیلی مشتاقانه منتظر آپلود شدن پست نیسالr390 هستم..
          :)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. farshid omidfar

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (72 ديدگاه)

          قبل از مکلارن رکورد دست جگوار xj220 با 342 کیلومتر بر ساعت بود که سال 1992 به دست اومد که خیلی زود توسط مکلارن شکسته شد نیسان r390 کاملا برای مسابقات 24 ساعته ساخته شده بود که کلا 1 دستگاه مدل خیابانی هم تولید کردن که نیسان هیچوقت نفروختش

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. فقط انگلستان

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (1045 ديدگاه)

          Carbonado Aventador عزیز اول باید بگم از دیدن کامنتتون خیلی خوشحال شدم امیدوارم کامنتاتون رو بیشتر ببینم
          دوم اینکه فکر می کنم یکم آمارها رو اشتباه گفتی چه طوری ممکنه رکورد سرعت واسه 3 دهه دست لامبورگینی بوده باشه من رکوردها رو برات می گم
          لامبورگینی میورا P400 با سرعت 275 کیلومتر بر ساعت ( 1967 تا 1968)
          فراری 365 Daytona GTB/4 با سرعت 280 کیلومتر بر ساعت (1968 تا 1984)
          فراری 288 GTO با سرعت 302.5 کیلومتر بر ساعت (1984تا 1986)
          پورشه 959 با سرعت 312.8 کیلومتر بر ساعت (1986 تا 1987)
          فراری F40 با سرعت 326 کیلومتر بر ساعت (1987 تا 1991)
          بوگاتی EB110 GT با سرعت 336.3 کیلومتر بر ساعت (1991 تا 1992)
          جگوار XJ220 با سرعت 342.7 کیلومتر بر ساعت (1992 تا 1993)
          مک لارن F1 با سرعت 386.4 کیلومتر بر ساعت (1993 تا 2005)
          بوگاتی ویرون با سرعت 407 کیلومتر بر ساعت (2005)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. alpha

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          در مورد سوپرکار داور 962 لمانز هم تحقیق کنید.
          (اسمش Dauer 962 Le Mans )
          نیسان برای R390 سرعت 354 کیلومتر رو پیش بینی کرد.
          اما داوِر اولین سوپراسپرتی بود که به سرعت بالای 400 کیلومتر رسید.
          بر اساس پورشه 962 ساخته شد.
          سال 1994 برنده ی مسابقات لمانز شد.
          اسم تیم سازندش Dauer Sportwagen بود اما از همه نظر توسط پورشه حمایت می شد.
          تولید سال 1993 ?
          750 اسب بخار ?
          711 نیوتن متر گشتاور.?
          0 تا 100 در 2.5 ثانیه ?
          0 تا 200 در 6.9 ثانیه ?
          همون موتور 6 سیلندر تخت افسانه ای پورشه ، 2999 سی سی ، توئین توربو. ?
          یک چهارم مایل در 9.8 ثانیه با246 کیلومتر بر ساعت سرعت ?
          حیف که استاندارد های تولید انبوه رو به دست نیاورد .
          با همه ی این ها مجله ی Evo در سال 2003 عنوان سریع ترین ماشین جهان رو به این خودرو داد.
          البته سریع ترین ماشین تنفس طبیعی دنیا هنوزم f1 دوست داشتنی هست.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. alpha

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          کلا دهه ی 80 و بویژه دهه ی 90 میلادی به نظر من طلایی ترین دوران صنعت خودروسازی جهان از هر نظر بود.
          جاه طلبی هایی که خودروسازان در اون زمان به کار بردن هرگز دوباره مثلش تکرار نشد.
          ماشین های فرمول 1 در همین دوران با شروع استفاده از موتور های V10 توربو از مرز 1000 اسب بخار رد شدن.
          سبک طراحی دهه ی 90 بی نظیر بود.
          سوپراسپرت های ژاپنی که دنیا رو شگفت زده کردن.
          در عظمت پیشرفت های دهه ی 90 همین قدر بدونیم کافیه که رکورد مکلارن F1 در سال 1993 تا 5 سال بعد از پایان دهه 90 شکسته نشد
          مکلارن اف 1 ، بوگاتی EB110 ، جگوار XJ220 ، راف CTR ، پورشه 959 ، پورشه 962 ، لامبورگینی کانتاش ، فراری اف 40 ، نیسان R390 ، همه در این 20 سال ساخته شدن.
          دوران اوج سوپراسپرت های ژاپنی که شهرتشون در سراسر دنیا پیچید همین 20 سال رخ داد. بهترین اسپرت های ژاپنی نسبت به زمان خودشون در این سال ها ساخته شدن.
          .
          .
          .
          خوش دورانی بود …

          موافقم 0
          مخالفم 0
        6. farshid omidfar

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (72 ديدگاه)

          رکورد هایی که دوستمون نوشت کاملا درست هستش لامبورگینی سال 1974 که کانتاش lp400 رو معرفی کرد ادعا کرد که میتونه به سرعت 300 کیلومتر برسه ولی در نهایت بالاتر از 272 کیلومتر نرفت و LP400S و LP500S هم که بعد از اون معرفی شدن بخاطر اضافه شدن اسپویلر عقب و ضریب درگ بالاتر حداکثر سرعت پایین تری هم داشتن .
          دیابلو هم سال 1990 معرفی شد و حداکثر سرعتش به 325 کیلومتر رسید که از فراری f40 پایین تر بود.
          لینکش رو هم براتون میذارم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    4. وحید

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (325 ديدگاه)

      مک لارن f1 با الهام از فراری ۳۶۵ متولد شد
      هیچ وقت شرکت ها معظمی چون لامبورگینی با اون تاریخچه رو و محصولات خاصش رو بی ارزش نبین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Amir amini

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    اون موقع که مک‌لارن اف وانو زد شد سریعترین ماشین دنیا و خواست تولید محدود بمونه مثل الان بوگاتی ولی نمیدونم چرا بعدا تعقیر موضع داد و خواست با فراری و لامبورگینی رقابت کنه ولی دوس دارم بازم کنار ماشیناش یه ماشین بزنه که سریع ترین ماشین دنیا باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فرشاد سجادیان

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    خیلی خیلی دلم میخواد شاهد ساخت سوپراسپورت‌های فرمان وسط باشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Shayan

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    البته یه تشکری هم باید از قلب تپندهbmw کرد که ترکیبش با مکلارن باعث بوجود امدن این خودرو افسانه ای شد❤️❤️❤️

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Saied

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    هر جا سخن از بر تری ماشینی هست
    پایه بی ام دبلیو باز میشه اونجا.
    اون از رولز رویز این از این
    بی ام دبلیو خیلی محتات و قوی داره به جلو حرکت میکنه. امید وارم همیشه تو اوج باشه مهندسههاش بهش افتخار کنن.
    ماشینایه المانی تو فناوری همیشه تک هستن.
    اون از پورشه که واسه خودش یلیه.
    این از بی ام دبلیو که ادم دیگه نمیدونه چجوری تعریفش کنه.
    بنز هم که واسه خودش سلطانیه s500 ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهدی

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    حالا از همه اینها که بگذریم باید بدونید همه این ماشینها که اسمشون رو میبرید از f1 گرفته تا 959 و xj220 و کانتاش و دیابلو و … توی پیست پشت سر سلطان f40 قرار میگیرن. بهترین سوپراسپرت تاریخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Veneno

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    اقای فقط انگلستان سخن شما محترم ولی پس کونتاش رو چرا نگفتی .من خودرویی مثل مکلارن رو‌ تحسین میکنم ولی این رو هم بدون که لامبورگینی میورا تنها یک افسانه نبود بلکه یه افسانه ی خاص بود چون اولین ماشین موتور عقب بود که رکوردار بود و در رده های برتر بود و بقیه ی خودروهایی که بعد از میورا ساخته شدند از اون الهام گرفتن و این بود که باعث شد رکورد میورا تو یه سال شکشته بشه ولی در زمان کونتاش و دیابلو اینطور نشد و لامبو به مدت ۱۲ سال رکورددار بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Veneno

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    اقای فقط انگلستان نظر شما محترم ولی پس چرا لامبورگینی کونتاش و دیابلو رو نگفتی و معلومه که رکورد ها رو تو ویکی پدیا ندیدی. لامبورگینی میورا هم سه افسانس و یه افسانه ی خاص هم هست چون لامبو با اون وضع بد ایتالیا همچین ماشینی بسازه شاهکاره و میورا اولین ماشین پرسرعت موتور عقب بود و ماشینای بعد از میورا از اون الهام گرفتند و این باعث شد که رکورد میورا تو یه سال شکسته شه ولی بعد وقتی دیابلو و کونتاش رکورددار بودن رکوردشون به مدت ۱۲ سال یا بهتره بگم ۱۴ سال حفظ شد چون دیگه از الهام خبری نبود و فقط لامبورگینی ۳ بار رکورددار بوده میورا افسانه ای خاص و جاویدانه ماشینای الان از اون الهام گرفتند و این رو دوباره برا تأکید گفتم و فرستادم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Veneno

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    ببخشید در خط دوم (یه) هست نه (سه)
    برای مشکل تایپی منو ببخشید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا