نگاهی دقیق‌تر به هایپرکار جدید مک‌لارن سنا

مدت زیادی از زمان معرفی هایپرکار جدید مک‌لارن که سنا نام دارد نمی‌گذرد. این هایپرکار خارق‌العاده‌ای است که در وهلهٔ اول به‌منظور ارائهٔ لذت خالص رانندگی در پیست‌ها طراحی شده است. البته تمامی محصولات فعلی مک‌لارن لذت رانندگی بالایی دارند اما سنا چیز دیگری است. در این ماشین همه‌چیز بیشتر است. قدرت بیشتر، چسبندگی بیشتر و سبُکی بیشتر. پروژهٔ ساخت سنا حدود دو سال پیش با نام پروژهٔ 15 آغاز شد؛ اما هدف از ساخت این هایپراسپرت جدید چه بوده است؟ بالا بردن آمار و ارقام پیستی نسبت به آخرین محصول سری اولتیمیت مک‌لارن یعنی مدل P1. برای انجام چنین کاری خصوصاً بدون وجود نیروی کمکی الکتریکی، سنا به سبُکی فوق‌العاده‌ای نیاز دارد.

بدین منظور در این هایپراسپرت بریتانیایی از فیبر کربن به‌طور گسترده‌ای استفاده شده است. به‌عنوان‌مثال هریک از درهای سنا کمتر از تنها 10 کیلوگرم وزن دارند یعنی تقریباً نصف وزن 19 کیلوگرمی درهای مدل 720S. همچنین صندلی‌ها نیز هرکدام تنها 3.3 کیلوگرم وزن دارند که ممکن است چندان به نظر نیایند؛ اما شاید بیشترین تأثیر را در این زمینه بال سبک و مستحکم عقب داشته باشد که وزن آن کمتر از 5 کیلوگرم است اما می‌تواند تا 500 برابر وزن خود را تحمل کند.

از سوی دیگر، عدد جادویی سنا، عدد 800 است زیرا پیشرانهٔ 4 لیتری V8 بای‌توربوی آن 800 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور دارد و تجهیزات آئرودینامیکی آن نیز مجموعاً 800 کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند که این نیروی عظیم خودرو را به زمین می‌چسباند. همهٔ این‌ها که به وزن خشک 1200 کیلوگرمی سنا اضافه می‌شود، نسبت قدرت به وزنی بهتر از P1 را ایجاد می‌کند؛ اما در این خودرو به‌ راحتی راننده کمتر توجه شده است زیرا تمرکز اصلی تنها روی توانایی‌های راننده جهت زدن سریع‌ترین دورها بوده است؛ بنابراین از این خودرو نباید انتظاری جز ارائهٔ سرعتی وحشیانه داشت.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سنا بخش میانی شیشه‌ای و شفاف درهای آن است. این ویژگی نه‌تنها دیدی عالی از محدودیت‌های مسیر مسابقه را برای راننده فراهم می‌کند بلکه حس سرعت و اینکه خودرو چقدر سریع در حال حرکت است را هم به راننده منتقل می‌کند؛ اما آن‌قدر به ویژگی‌های جذاب این هایپراسپرت بریتانیایی پرداختیم که از برخی اعداد و ارقام آن غافل شدیم. سنا ظرف تنها 2.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و می‌تواند به حداکثر سرعت 340 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که این اعداد بشدت تحت تأثیر ویژگی‌های آئرودینامیکی تهاجمی خودرو به دست آمده‌اند.

اما شاید چشمگیرترین ویژگی سنا قدرت فوق‌العادهٔ ترمزهای آن باشد. ترمزهایی که از نوع کربن سرامیکی بوده و ساخت آن‌ها ماه‌ها طول می‌کشد اما وقتی ساخت آن‌ها پایان یابد، سنا را از سرعت 200 کیلومتر در ساعت در تنها 100 متر به توقف کامل می‌رساند. این آمار حتی برای یک خودروی مسابقه‌ای هم کاملاً تهاجمی هستند اما برای خودروی جاده‌ای قانونی در یک‌کلام می‌توان گفت خارق‌العاده است؛ اما خبر بد برای علاقه‌مندان سنا اینکه مک‌لارن تنها 500 دستگاه از آن‌را تولید خواهد کرد که همگی قبلاً با قیمت 958,966 دلار فروخته شده‌اند. البته ممکن است نمونهٔ دست‌دومی از آن در بازار پیدا شود که البته مطمئناً بیش از یک میلیون دلار قیمت خواهد داشت.

مشخصات فنی

McLaren Senna 2018

پیشرانه 4 لیتری V8 بای‌توربو
قدرت 800 اسب بخار
گشتاور 800 نیوتن متر
گیربکس هفت سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد 2.8 ثانیه
حداکثر سرعت 340 کیلومتر/ساعت
وزن 1200 کیلوگرم
قیمت 958,966 دلار

[دانلود ویدئو]

منبع: Motor1

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

16 دیدگاه

    1. ژان وال ژان
      سوابق: (166 دیدگاه) ,

      فقط خدا کنه با چلنجر دیمون مهربون تر از 720اس باشه ???

      پاسخ
      1. یانکی
        سوابق: (186 دیدگاه) ,

        گویا دیمن بد جوری خواب و خوراکت رو ازت گرفته.فعلن که رکورد دست دیمون حالا شما برو هی حسن بزن ….

        پاسخ
        1. ژان وال ژان
          سوابق: (166 دیدگاه) ,

          باشه بهش میگم !!!

          راستی این قضیه ی خواب و خوراک در مورد خودتون هم که در صفحه های خودروسازان آلمانی با اسامی مارادونا و …. مسخره بازی میکنید صدق میکنه؟

      2. عطا
        سوابق: (51 دیدگاه) ,

        ریا نباشه من هر وقت مکلارن مشنوم یاد شتاب 2.9 الی 2.8 ثانیه ای میفتم !

        پاسخ
      3. Mohammad
        سوابق: (201 دیدگاه) ,

        والله دیمن اصلا قضیش فرق میکنه وقتی یه ماشین با قیمت ۹۰ هزار دلار میتونه یه ماشین ۱ میلیون دلاری رو جوری بترسونه که همه طرف دارهاش پشماشون بریزه
        فکر نکنم به همین سادگی ها هم کسی به پاش برسه

        پاسخ
  1. محسن
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    باید میگفتین در ۱۰۰ متر متوقف میشه نه ۱۰۰ کیلومتر.

    پاسخ
  2. kazem
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    نمایه عقبش خیلی خفنه
    اما به نظرم گشتاورش نسبت به قدرتی که داره کمتره

    پاسخ
  3. Amirferrari
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    مکلارن قول داده اواخر امسال از هایپرکار جدیدش رونمایی کنه،سنا هم یه جورایی قراره فضای بین ۷۲۰s و هایپرکار جدید رو پر کنه تا زمان معرفی،مکلارن با ساخت ۷۲۰s ثابت کرد میتونه سوپرکاری بسازه که در عمل رکورد هایپرکارا رو بزنه!!! شما فکر کن هایپرکار جدید با قدرت ۱۰۰۰ اسبی مکلارن چه اژدهایی از کار در بیاد!!!!

    پاسخ
  4. ساسان
    سوابق: (553 دیدگاه) ,

    به جمع بندی رسیدن راجب این ماشین وقضاوتش واقعا”سخته…رنگ مشکیش قابل تحملتره چون ناهماهنگی طراحیشو میپوشونه .درنگاه اول ناموزونی ظاهری و فدا شدن زیبایی بصری برای آیرودینامیک بهتر واقعا”توذوق میزنه..ولی با توجه به عملکرد عالیه720Sمیشه حدس زد ازلحاظ پرفورمنس با چی طرفیم…ولی کماکان P1وF1 رو ازمکلارن ترجیح میدم…ودر رده ماشینهای اسپورت عملکرد بالا570Sرو از این بریتانیایی دوست دارم

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (484 دیدگاه) ,

      خب ممکنه دلیلش این باشه که غیر از چیزای زیبا چشم ادم به چیزای زشت هم عادت میکنه

      پاسخ
      1. Godfather
        سوابق: (625 دیدگاه) ,

        مهدی جان من نمیدونم واقعا چرا انقدر مکلارن خار شده تو چشم شما که مدام تو لباس یک مهندس بین المللی خودرو اظهار فضل میکنی.ولی اگر زوم کنیم روی بحث مطمئنا نمیتونی جواب درستی بدی…از طرف دیگه خیلی خوبه که برند محبوبت کم اورده و اینجوری سعی در بزرگ کردنش داذی ینی با کوبیدن مکلارن ولی عزیزم حقیقت اینه که بالا بری پایین بیای مکلارن اون بالاهاس????

        پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.