میز خبر

رونمایی از تخلف جدید: پیش‌فروش خودروهایی که اجازه ثبت سفارش ندارند!

در طول چند ماه اخیر بازار خریدوفروش خودروهای وارداتی شاهد اتفاقات متعددی است که همین موضوع عاملی شده تا تعدادی از شرکت‌ها از شرایط بازار سوء استفاده کرده و با تبلیغ‌های وسوسه کننده سعی در جذب پول و سرمایه مشتری برای فروش محصولات خیالی خود کنند.

جالب اینجاست مردم هم به واسطه قیمت‌های ارزانی که این شرکت‌ها نسبت به بازار پیشنهاد می‌کنند با پرداخت مبالغی در طرح‌های فروش آن‌ها شرکت کرده و توقع تحویل خودرو آن‌هم در زمان مقرر را دارند درحالی‌که اصلاً این خودروها وجود خارجی ندارند.


کاسبی جدید بعضی شرکت‌ها به این شکل است که با ارائه مدل‌های جدید خودرو و بعضاً با قیمت‌های کمتر از بازار، مشتریان را جذب می‌کنند و با این تعهد که خودرو را طی چند ماه تحویل خواهند دارد، یک‌سوم تا نیمی از پول خودرو را به عنوان پیش‌قسط دریافت می‌کنند. واقعیت اما این است که در عمل نه خودرویی وارد کشور شده و نه حتی سفارشی ثبت شده است.

سوداگران پس از جمع‌آوری پول‌های مردم، با این پول‌ها کار می‌کنند و در موعد تحویل خودرو به بهانه این‌که امکان واردات خودرو مهیا نیست، از مشتری می‌خواهند پول خود را پس بگیرد که این پس دادن هم بعضاً ممکن است چند ماه طول بکشد. به این ترتیب میلیاردها تومان پول ملت، برای ماه‌ها، به وسیله تجارت و سوداگری عده‌ای سودجو تبدیل می‌شود و آن‌ها پس از چند ماه تأخیر، اصل پول پیش‌فروش و در مواردی سودی جزئی را به مشتری بازمی‌گردانند.

تخلف این شرکت‌ها در حالی در بازار اتفاق می‌افتد که قرار بر این بود مطابق سیاست‌های تعیین شده هر شرکتی که قصد پیش‌فروش محصولات خود را دارد نخست باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت کند و این مجوز بر اساس ثبت سفارش در خودروهای وارداتی صادر می‌شود. شرکت‌ها برای پیش‌فروش فقط می‌توانند ۵۰ درصد از ارزش خودرو را از متقاضیان هنگام عقد قرارداد مطالبه کنند و هرگونه تغییر در آپشن، رنگ یا موارد دیگر باید با موافقت کتبی خریدار باشد. برای انتشار آگهی‌ها نیز شرکت‌های متقاضی انتشار آگهی در این زمینه باید در متن آگهی خود شماره مجوز صادرشده برای پیش‌فروش را قید کنند تا خریداران از این طریق به سلامت معامله یقین حاصل کنند.


با این وجود در بازار بلاتکلیف خودروهای وارداتی هر روز صف‌های طولانی روبه روی شرکت‌های متخلف در عدم تحویل خودرو ایجاد می‌شود و هیچ مرجعی هم پاسخگو نیست. نکته قابل‌تأمل ادامه فعالیت این شرکت‌ها با وجود شکایات متعدد مردم به مراجع قضائی است به‌نحوی‌که در بازاری که ممنوعیت واردات اعمال شده و خبری از ثبت سفارش خودرو نیست هنوز شرکت‌ها آگهی‌های فروش مختلف خود را برای جذب مشتری منتشر و هیچ مرجعی با آن‌ها برخورد نمی‌کند.


به عنوان نمونه شرکت داتیس خودرو که هنوز اخذ مجوز فعالیت آن در کشور برای فروش محصولات ولوو با ابهام روبه رو است صف طولانی مشتریان ناراضی در عدم تحویل خودرو را به خود اختصاص داده است. تعدادی از افراد با مراجعه به این شرکت نسبت به خرید خودرو اقدام کرده‌اند اما در زمان تحویل با بهانه‌های مختلف مشتری را سرگردان می‌کنند و در نهایت خبری از تحویل خودرو نیست و پول مشتریان را با مشقت بسیار برمی‌گردانند.


یکی از مشتریان یکی از این شرکت‌ها می‌گوید: ۱۵ اردیبهشت ماه ۴ خودروی تویوتا پریوس را برای تعدادی از دوستان پیش‌خرید کردم و بابت هر خودرو ۵۶ میلیون تومان به شرکت پرداخت کردم و قرار شد ۳۰ تا ۴۵ روز کاری خودروها را دریافت کنم؛ اما با گذشت زمان مقرر به شرکت مراجعه کرده‌ام که آن‌ها می‌گویند خودرویی نداریم و باید چند ماه صبر کنید تا پولتان را برگردانیم.

وی با بیان اینکه در زمان خرید این خودروها قیمت آن‌ها ۱۴۰ میلیون تومان بود، افزود: امروز این خودروها ۳۵۰ میلیون تومان شده است اما کسی پاسخگوی ضرر و زیان ما نیست. چندین بار به تعزیرات حکومتی مراجعه کرده‌ام اما هیچ پاسخ مناسبی نمی‌دهد جالب اینجاست این شرکت که امروز مدعی نداشتن خودرو است چرا باز آگهی فروش داده و درصدد فروش محصولات است.

فرد دیگری با اشاره به اینکه یک خودروی سراتو مدل ۲۰۱۸ پیش‌خرید کرده و ۱۲۰ میلیون تومان پرداخت کرده‌ام، گفت: ۲۸ فروردین ماه ثبت‌نام خود را انجام داده و قرار بود ۳۰ تا ۴۵ روز کاری خودرو را تحویل بگیرم اما وقتی به شرکت مراجعه کردم می‌گویند خودرویی برای تحویل به شما نداریم و باید برای دریافت وجوه پرداختی خود هم چند ماه صبر کنید تا در قالب چک مبلغ را به شما پرداخت کنیم.


علاوه بر این، شرکت‌های داخلی هم با کارشکنی شرکای فرانسوی در ادامه همکاری با خودروسازان ایرانی، در تحویل خودرو آن‌هم با افزایش قیمت تعلل می‌کنند که همین امر موجب سرگردانی مردم در سطح بازار شده است. جالب اینجاست سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی هم در این رابطه سکوت کرده و برخوردی را با شرکت‌های متخلفی که خودرو داشته اما با گرانی‌ها تمایلی به ارائه آن‌ها به مشتریان ندارند انجام نمی‌دهد.

منبع: تسنیم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. حميد

    ۲۶ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    طمع موجب میشه آدم فریب أین تبلیغات رو بخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۲۶ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      کلا هم کشور ما متفاوته هم ملت ما متفاوته هم اقتصاد های ما متفاوته!!وقتی ملت برای یه خودرو خارجی هر چی قیمت بدن صف میکشن و برای هر خودرو داخلی که فقط ظاهرش مثلا عوض میشه صف میکشن چه انتظاری دارید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. افسانه ی هزار دستان

    ۲۶ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینا رو هیچی
    پرایدو بگو نه قیمتش معلومه نه زمان تحویل نه اپشنهاش

    وقتی نمیشه خب ازاد کنن. اونوقت هم بازار اشباع میشه هم قیمتا رقابتی میشه یعنی ماشین سیصد میلیونی چینی میشه صد میلیون
    وقتی خودمون نمیخواییم چرا هی میگن تقصیر امریکاست تقصیر فرانسس تقصیر المانه ؟

    تو همون سایت تویوتا گلوبال یه سر بزنین ایران حتی تو لیست کشورها نیست ولی اسم افغانستان هست. بعد انتظار نمایندگی رسمی رو دارین؟
    نمایندگی رسمی یعنی دقیقا تمام شرائط شرکت مادر مو به مو اجرا بشه تو این کشور.
    این شرکتایی که قرارداد بستن همش تولیدن که جنس میفروشن نه خدمات و گارانتی و این چیزا که مهمتره
    کیا موتورز میگه یه ماشین سی هزار دلاری دو هزار دلارش برا خدماته که به همراه ماشین میاد. حالا اینجا کدوم خدماتو شما دیدی؟ ولی دو هزار دلار رو میپردازی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. PARTHIAN

    ۲۶ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2597 ديدگاه)

    در مملکت ما هیچ قانونی وجود نداره
    اگه زرنگی بکن از مردم ،این قانون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. پرسپولیس

    ۲۶ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (260 ديدگاه)

    انحصاراین فجایع رابه بارمیاره از تولیدلگن داخل تاوارداتی که قیمت کهکشانی گرفته نبودنمایندگی رسمی باقانون شرکت مادرنبودیک قانون حداقل پنج ساله درصنعت خودرو میشودوضعی که موجوده موقع گرفتن پول طرف بزرگ قیف هستند موقع تحویل یاپس دادن پول طرف باریک آن هم بسته نبودنظارت باعث شده مشتری سرگردان بین این بازیهاشود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امیر.عارف

    ۲۶ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (876 ديدگاه)

    تو مملکتی که ناظر حق حساب بگیر باشه. متخلف از بابت جریمه و تنبیه خیالش راحت باشه. قانون گذار بفکر سیاسی بازی باشه. مسئول از بابت عدم اعتراض مردم خیالش راحت باشه و …. دیگه چه انتظار بیخودی داریم ما . مگه سری قبل نبود که ورود ماشین ممنوع بود و چند هزار ماشین وارد شد و الان دارن با حرف ماست مالیش میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. emad1990

    ۲۶ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    ماشین هایی که پیشفروش مدت دار دارن نخرین!!!
    اینو خود روزنامه های دولت و بقیه مطبوعات گفتن
    طبیعتا اگه یه همچین کاری کردید خودتون هم باید با عواقبش کنار بیاید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Muty

    ۲۷ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1829 ديدگاه)

    خلایق هر چه لایق …

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا