میز خبر

میز خبر: از وداع ولوو با ایران تا اشباع قیمتی بازار خودرو

شرکت کامیون‌سازی ولوو سوئد فعالیت خطوط مونتاژ محصولات خود را در ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا متوقف کرده است. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، بنا بر گفته فردریک ایوارسون، سخنگوی شرکت ولوو، گروه کامیون‌سازی ولوو در پی تحریم‌های آمریکا دیگر قادر به دریافت پول قطعات خود (از ایران) نیست و از این رو تصمیم به توقف فعالیت در ایران گرفت.

Volvo FH16 2014
به گزارش دنیای اقتصاد، دور نخست تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا پس از خروج ترامپ از برجام و از ۶ اوت اعمال شد و در ادامه، برخی از شرکت‌های تجاری مهم اروپایی و آسیایی از جمله خودروسازان، وادار به ترک بازار ایران شدند. ایوارسون دراین‌باره به رویترز گفت: «با توجه به تحریم‌ها و دیگر اقداماتی که آمریکا آن‌ها را اجرایی کرده، نمی‌توان از سیستم بانکی برای تجارت با ایران استفاده کرد؛ ما از زمان بازگشت تحریم‌ها نتوانستیم مبلغی را دریافت کنیم و اکنون هیچ‌گونه فعالیتی در ایران نداریم.» اظهارات وی در حالی است که پیش از بازگشت تحریم‌ها شرکت کامیون‌سازی ولوو اعلام کرد درصدد است ایران را به صادر‌کننده اصلی محصولات این شرکت در خاورمیانه و آفریقای شمالی تبدیل کند.

بااینکه اتحادیه اروپا قوانینی را برای محافظت از کسب‌و‌کارهای خود در ایران تعیین کرده، در عمل ممنوعیت بانک‌ها از تراکنش مالی برای تجارت با ایران موجب خروج بسیاری از شرکت‌های مهم از این کشور شده است. ولوو در ایران و برای مونتاژ محصولات خود با شرکت سایپا‌دیزل همکاری می‌کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مدیران سایپا تأیید کرده که ولوو پس از بازگشت تحریم‌ها توافق خود با سایپا‌دیزل را متوقف کرده است. او می‌گوید: «آن‌ها به دلیل تحریم‌ها از ماه مه تصمیم گرفتند تا همکاری خود را با ما متوقف کنند و حتی پیشنهاد همکاری جدید را نیز رد کردند.» طبق این گزارش، شرکت سوئدی اسکانیا نیز اعلام کرده تمام سفارش‌هایی را که تا ماه اوت نتوانسته به ایران تحویل دهد، به دلیل تحریم‌ها لغو کرده است.

  • بازار خودرو کشش افزایش قیمت‌ ندارد


ایسنا: رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: با توجه به رشد شدید قیمت خودرو در ماه‌های اخیر، این بازار دیگر کششی برای افزایش قیمت‌ به دلیل رشد نرخ ارز در بازار آزاد نخواهد داشت.

سعید موتمنی اظهار کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان داده که هر زمان نوسانات شدید در نرخ ارز داشته‌ایم قیمت‌ها در بازار خودرو نیز به سرعت از این نوسانات تأثیر گرفته و به دنبال آن بازار هم از فروشنده و هم از خریدار خالی و اصطلاحاً قفل شده است.

وی با بیان اینکه در شرایط نوسانات رو به بالای نرخ ارز، فروشندگان خودرو به دلیل احتمال افزایش قیمت‌ها از فروش خودداری می‌کنند، خاطرنشان کرد: در مقابل خریداران نیز نوسانات صعودی نرخ ارز را دائمی و ماندگار نمی‌دانند و منتظر می‌مانند تا التهابات بازار ارز رفع و قیمت‌ها کاهش یابد. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران ادامه داد: چنین وضعی سبب قفل شدن بازار خودرو می‌شود به‌گونه‌ای که نه فروشندگان تمایل به فروش و نه خریداران تمایلی به خرید دارند، اتفاقی که این روزها با نوسانات بازار ارز در بازار خودرو رخ داده است. وی افزود: به دلیل رشد شدید قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی که قیمت آن‌ها ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد، از اینجا به بعد رشد نرخ ارز در بازار آزاد تأثیر تورمی کمتری بر قیمت این محصولات خواهد داشت، زیرا قیمت‌ها در بازار خودرو در ماه‌های اخیر تا حد ممکن افزایش یافته و دیگر کششی برای افزایش بیشتر قیمت‌ها وجود ندارد.

موتمنی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی به دلیل نوسانات نرخ ارز، خریداری در بازار خودرو وجود ندارد و دقیقاً به دلیل همین خالی بودن بازار از خریدار است که پیش‌بینی می‌شود حتی در صورت ادامه‌دار بودن روند صعودی نرخ ارز در بازار آزاد نیز شاهد اثر تورمی جدیدی بر بازار خودرو نباشیم.

  • توضیح پارس‌خودرو درباره تأخیر در تحویل محصولات رنو

ساندرو استپ وی
پارس‌خودرو در اطلاعیه‌ای علت تأخیر در تحویل محصولات گروه رنو در ماه‌های اخیر را اعلام کرد. در اطلاعیه پارس‌خودرو آمده است: «همان‌گونه که مشتریان گرامی استحضار دارند، با خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت خودروی کشور، شرکت رنو فرانسه به پیروی از این سیاست و با تعلیق فعالیت‌های خود در ایران، موجب شده تولیدات گروه رنو شامل تندر ۹۰، پارس تندر، ساندرو و ساندرو استپ‌وی در شرکت پارس‌خودرو کاهش داشته باشد.

این موضوع زمینه بروز تأخیر در تحویل این محصولات به مشتریان را فراهم کرده است. در ادامه این اطلاعیه آمده: «در این رابطه مذاکره با شرکت رنو پارس به‌عنوان نماینده رنو در ایران، درباره رفع مشکلات تولید ادامه دارد؛ ضمن پوزش از تأخیر ایجاد شده به جهت شرایط تحمیلی بین‌المللی حاکم بر اقتصاد و تولید کشور، تحویل خودروهای تکمیل وجه شده مشتریان محترم در دست اقدام است و دعوت‌نامه بخشی از تعهدات معوق (بخش اول تعهدات استپ وی اتومات خرداد ماه) در روز شنبه مورخ هفتم مهر امسال، صادر و برای مشتریان ارسال خواهد شد. همچنین در آینده نزدیک برای مشتریانی که درخواست دریافت خودروی جایگزین داشته باشند، محصولات گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان جایگزین ارائه خواهد شد. مشتریانی که درخواست انصراف از خرید و دریافت وجه خود را دارند نیز می‌توانند با ارائه درخواست خود طی یک هفته مبلغ واریزی به همراه سود مشارکت و جرایم تأخیر دریافت کنند. همچنین، مشتریانی که خودروی آن‌ها معوق شده است، در هنگام تحویل خودرو، جرایم تأخیر و سود مشارکت آن‌ها بر اساس قرارداد محاسبه و پرداخت خواهد شد.»

  • روایت ایران‌خودرو از روز نخست پیش‌فروش

وانت آریسان ایران خودرو
معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران‌خودرو با اشاره به روند مطلوب ثبت‌نام در طرح پیش‌فروش ۵۳ هزار دستگاه محصول این شرکت گفت: با تدابیر اتخاذ شده از سوی ایران‌خودرو برای تسهیل ثبت‌نام مشتریان واقعی، ترافیک اینترنتی مدیریت شده و روز اول ثبت‌نام به خوبی پیش رفت.

مصطفی خان‌کرمی افزود: از ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه که برنامه پیش‌فروش محصولات آغاز شده، مشتریان واقعی محصولات ایران‌خودرو ثبت‌نام کرده و با ادامه روند فعلی، بسیاری از متقاضیان موفق به ثبت‌نام خواهند شد. وی خاطرنشان کرد: ایران‌خودرو بر اساس تعهدات خود به مشتریان، با محدود کردن شرایط ثبت‌نام، به دنبال حذف دلالان و واسطه‌گران از بازار بوده است. خان‌کرمی افزود: طرح پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو بر اساس کد ملی مشتریان از سه‌شنبه (دیروز) آغاز شده و تا دوشنبه نهم مهرماه ادامه خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. mahdy

    ۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    جناب پارس خودرو اگه از تامین قطعاتت اطمینان نداری بیخود میکنی پیش فروش میکنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حمیدرضا

    ۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خوبه هیچ غلطی نمی تونن بکنن به همین سادگی اقتصاد کشور رو نابود کردن
    من نگران خروج شرکت هایی مثل دانگ فنگ جک و فاو از ایران هستم چون اگر اون ها هم نباشن یعنی کشنده به روزی وارد ایران نمیشه مشکلات زیست محیطی روز به روز بیشتر میشه و آثار زیان بخش اون گردن همه مردم ایران رو میگیره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. بهراد

    ۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    یاد اون آهنگ همه رفتن کسی با ما نمونده … افتادم

    از اونور خدا رو شکر می کنم که ترامپ به فارسی سخت و به هزاران مدل آنگلوساکسونی دهن مجسمه های مارو سرویس می کنه.

    دلار به 50 هزار تومان میرسه . اون روز حتی نمی تونیم پراید مونتاژ کنیم ولی بلندگو ها مثل همیشه داد میزنن و حنجره ها از مرگ پاره میشوند و ونزوئلایی ها به ما چشمک میزنند، چین هم با منت ما رو خالی میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Elmiraj

    ۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (3105 ديدگاه)

    ۴۰ ساله ثابت کردیم لیاقت همین مسئولینی رو داریم که این گونه برامون تصمیم می گیرن …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. پارسا

    ۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (141 ديدگاه)

    این که بعد این همه مدت هنوز یه میز خبر که توش خبر خوبی باشه نخوندیم نشون دهنده خیلی چیزاس!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ممد

    ۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (205 ديدگاه)

    من فقط مات و مبهوت عکس آخر شدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا