میز خبر: از ممنوعیت پیش‌فروش خودروی خارجی تا قیمت روز خودروها

مدیرکل نظارت بر کالای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به مردم هشدار داد با توجه به ممنوعیت واردات خودرو از هرگونه پیش‌خرید این کالا بپرهیزند.


احمد فاردار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: از 12 دی ماه پارسال به موجب مصوبه معاون اول رییس جمهوری، شرط ثبت سفارش خودرو منوط به دارا بودن نمایندگی رسمی شد.
وی بیان داشت: بر این اساس شرکت‌های «غیر نمایندگی» که نمی‌توانستند ثبت سفارش کنند، حق پیش‌فروش خودرو نیز نداشتند؛ این موضوع در اطلاعیه‌های مختلف به مردم اطلاع‌رسانی و در آن مقطع نام 6 برند از جمله «داتیس خودرو ایرانیان» در رسانه‌های مختلف برده شد.
سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این زمینه با اتحادیه و اتاق اصناف ایران نامه‌نگاری کرد و در نهایت پرونده تعزیراتی برای شرکت داتیس خودرو تشکیل شد.
وی یادآوری کرد: شرکت‌های واردکننده غیررسمی، به عنوان واحدهای صنفی نمی‌توانند از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز واردات بگیرند؛ بنابراین مسئولیت مستقیم آن‌ها با اتحادیه و اتاق اصناف است.

معضل ارز دولتی
بعد از اعلام نام شرکت‌های واردکننده خودرو که ارز دولتی با نرخ 4200 تومانی را دریافت نموده‌اند، تعدادی از آنها با نامه به سازمان حمایت، سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت و یا بانک مرکزی، خواستار بازتحویل این ارز شده‌اند. موضوع اینجاست که ارز تخصیصی تنها برای واردات چند خودروی معدود از کل ثبت سفارش درخواستی کفایت میکند و این باعث خواهد شد تا خودروی تعدادی از مشتریان با نرخ دولتی و تعدادی دیگر با نرخ تبادلی باشد که باعث تبعیض خواهد شد. مثلاً ایرتویا تنها ارز برای واردات 80 دستگاه و نگین خودرو برای واردات 554 دستگاه خودرو دریافت نموده‌اند که خواستار بازپس دادن آن شده‌اند.

تحویل فوری تنها راه فروش خودرو خارجی

مدیرکل نظارت بر کالای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: تنها شیوه‌ای که برای فعالیت این شرکت‌ها باقی می‌ماند تحویل فوری خودروهاست که برای آن منعی وجود ندارد اما هرگونه تعهد مدت‌دار که هیچ ضمانتی به اجرای آن‌ها نیست، شیوه خطرناکی است و مشتریان را از این شیوه بازمی‌داریم.


وی تأکید کرد: در شیوه تحویل فوری خودرو نیز مشتریان باید باهوش عمل کنند و ترجیح این است که خودرو به رؤیت مشتری برسد و حتی شماره شاسی خودرو را نیز در قرارداد عنوان کنند و پس از آن مراحل اداری پلاک شدن خودروها انجام شود.
فاردار ادامه داد: گزینه تحویل فوری فقط برای نمایندگی‌های مجاز واردکننده پیش بینی شده است و مشتریان می‌توانند به آن‌ها اعتماد کنند اما برای شرکتی که زیرمجموعه یک شرکت صنفی است، حتی تعهد یک‌ماهه نیز جای ریسک دارد.

احتمال تحویل خودرو خارجی به طور تقریبی صفر است

این مسئول در تشریح آخرین وضعیت ورود خودرو به کشور گفت: از سی‌ام خردادماه امسال بر اساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، یک هزار و 339 قلم کالا از جمله خودرو مشمول ممنوعیت واردات قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در این شرایط، پیش‌فروش برای «نمایندگی‌های مجاز» نیز فاقد وجاهت است.
«از تاریخ یاد شده به بعد، هرگونه پیش‌فروش خودرو خارجی غیرقانونی است و مشتریان نباید اقدام به خرید کنند، زیرا احتمال تحویل خودرو به طور تقریبی صفر است».
به گزارش ایرنا، ممنوعیت ثبت سفارش و واردات یک هزار و 339 ردیف تعرفه‌ای کالا مانند خودرو دوم تیرماه به سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ شد.

  • تحقیق و تفحص از صنعت خودرو

ایسنا: رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازی کشور از رسیدگی به تقاضای تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در جلسه علنی مجلس تا اواسط مردادماه خبر داد. محمدرضا نجفی ضرورت تحقیق و تفحص از خودروسازی کشور را به دو دلیل اصلی توقف ثبت سفارش خودرو در تیرماه ۹۶ و تخلفات بعدی ناشی از این اقدام و عملکرد ایران‌خودرو و سایپا از حیث کیفیت، ایمنی، خدمات پس از فروش و قیمت تمام شده اعلام کرد.

cartoon-car
نماینده مردم تهران در مجلس بر لزوم شفافیت عملکرد خودروسازی در طول فرآیند تأمین، تولید و فروش خودرو با توجه به افزایش نارضایتی و شکایت‌های مردمی در قالب تحقیق و تفحص از خودروسازی کشور تأکید کرد و افزود: طرح تحقیق و تفحص در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس است که به نظر می‌رسد تا نیمه مردادماه در دستور کار مجلس قرار گیرد. به گفته وی، جمع‌بندی واقعی و عمیق از وضعیت جاری خودروسازی کشور، عارضه‌یابی صنعت خودرویی کشور، ایجاد تحول در خودروسازی کشور و خروج صنعت خودرویی کشور از انحصار از دیگر اهداف تحقیق و تفحص از خودروسازی کشور است. رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازی کشور نظر همکارانش در مجلس درباره تقاضای تحقیق و تفحص از خودروسازی کشور را مثبت دانست.

بازار خودروهای داخلی و خارجی این روزها هم حال و روز خوشی ندارد و آنچه که لمس می‌شود نبود نظارت روی قیمت‌ها و جولان واسطه‌ها در بازار می‌باشد.

نام خودرو

قیمت (میلیون تومان)

هیوندای سوناتا هیبریدی

390
هیوندای توسان

354

هیوندای الانترا

210
کیا سورنتو

500

کیا سراتو

260
کیا اپتیما

410

تویوتا راو 4 فول

580
هیوندای سانتافه

560

تویوتا کمری هیبریدی

450
نیسان جوک

250

کیا اسپورتیج

420

 

قیمت روز خودروهای داخلی

نام خودرو

قیمت (میلیون تومان)
پژو 206 تیپ 5

46/5

پژو 207 اتومات

72/5
تندر E2 پارس خودرو

56

تندر اتومات

60
تیبا 2

31

ساینا

32
پراید 131

23/8

دنا پلاس

59
رانا

41

سمند EF7

37
ساندرو استپ وی

86

سراتو اتومات آپشنال

153
پارس تندر

59/5

 

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

14 دیدگاه

  1. Cristiano Rolambo
    سوابق: (10698 دیدگاه) ,

    من که حتی این ماشین های لوکس دیگه نظرم رو هم جلب نمیکنن … دیگه واقعا واسم فرقی نداره

    پاسخ
  2. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (624 دیدگاه) ,

    همتون برین بمیرین ایشالاه .
    اگر دلار نیست برای واردات یا هر چیز دیگه پس چطوری حسابهای آقازاده ها در بانکهای کشورهایی که هروز بهشون مرگ میدین پر میشه ، چطوری دلار ۳۹۰۰ برای زیارت هست ولی برای رانتی که میشه جلوشو گرفت نیست .
    نه عزیزم ، بحث فقط خر کردنه ، که توش استادین ولی نه برای جوونای این دوره که همچی شده عقده براشون .
    فقط اینو میدونم که لیاقت این مردم همینه که ۴۰ ساله نسل من و اَمسال من رو با اُمید واحی به گور سپردن و اینی که میگن هر روز بهتر از دیروز در این کشور برعکس ترجمه شده .
    دختر ۱۷ ساله رو به جرم شادی و رقص از تو خونشن میکشن بیرون و ازش اعتراف میگیرند که اِنگار جنایتکاره و اشکشو در میارن ، تحقیرش میکنن ، اما اون اختلاسگر ، دلال و احتکار کننده داره با خون ملت میرقصه و شادی میکنه و احترامش هم تو این جامعه مسموم به سبب پول رانتیش از این همه تحصیل کرده ها ، دکتر و مهندسها هم بیشتره .
    این حرف کلیشه ایه ، ولی خانه از پایبست ویرانه است .
    فکر و رَوان ملت همه زدن به جاده خاکی .

    پاسخ
    1. Mohammadreza
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام علیکم. دوست عزیز أرز دولتی فقط برای زیارت نیست برای سفر های خارجی هم بین 500-1000 یورواختصاص داده شده. در تعجبم چرا فقط این رو میبینید. چرا کسی خواستار اعلام بقیه 20 میلیارد دلار نیست! دوم اینکه فقط یک راه داریم اول شفاف سازی در تمامی زمینه ها و دوم خصوصی سازی واقعی و إیجاد بازار رقابتی. در مورد خودرو بهتره روی برقی سرمایه بزاریم و امکان إرسال خودرو رو میشه در منطقه إیجاد کرد.

      پاسخ
      1. فرامرز
        سوابق: (1071 دیدگاه) ,

        شفاف سازی و محاکمه مفسدین اقتصادی گام اوله. گام دوم نرمش فوق قهرمانانه در برابر مردم و تلاش برای ایجاد رابطه با کشورهای موفق هست. نظام بانکی هم باید به بانک جهانی مرتبط بشه. الآن کشورهایی مثل ترکیه و برزیل هم مشکل اقتصادی دارن ولی بخاطر اقتصاد آزاد و شفافشون از این مشکلات ندارن که طرف با ارز ۴۲۰۰ جنس وارد کنه و با ارز ۱۰ هزار تومنی بفروشه (آیفون ایکس زیر ۱۰۰۰ دلاری ۱۰ میلیون رو رد کرده). خب اگه سایتی مثل آمازون تو ایران دفتر داشته باشه و شما بتونی مستقیم از اون خرید کنی (و مسئله مالیات رو خودشون با گمرک ایران حل کنن) جنس به قیمت عالی به دستت میرسه.

        پاسخ
    2. Khosrow
      سوابق: (480 دیدگاه) ,

      هر چیزی راهی داره / راه کنترل ما مردم همینه / دختره تو خونه قانون ننه باباشو اجرا میکنه اونوقت قوانین کشورش رو به سخره میگیره / کنترل کردن داغون ترین مردمان کار سختیه ..

      پاسخ
      1. Alirezaasg5
        سوابق: (230 دیدگاه) ,

        فازت چیه حاجی؟کدوم قانون؟ قانونی که شادیرو جرم میدونه؟داغون ترین مردمان؟؟؟😐 صنعتی سنتی قاطی کردیا

        پاسخ
  3. حمید
    سوابق: (1290 دیدگاه) ,

    اخه آرزوی یک جوان خرید یک خودرو خوب هست اونم به فنا رفت

    پاسخ
    1. نوید جهرمی
      سوابق: (2072 دیدگاه) ,

      حمید عزیز همه چی که خودرو نیست.
      الان امنیت کاری نیست. امنیت اقتصادی نیست. رفاه عمومی نیست. آب نیست. برق نیست. هوای پاک نیست.
      در عوض ما عصبانی ترین مردم دنیا شدیم. چن تا پله مونده برسیم به افسرده ترین مردم دنیا.
      شکاف طبقاتی داره بیداد میکنه. زندگی فقط برای ژن های خوب در این کشور معنا داره.
      بیخود نیست روز به روز فرهنگ عمومی جامعه داره بدتر میشه.
      مردمی که گشنه باشن به بیشتر از شکم نمیتونن فک کنن.

      پاسخ
  4. پرسپولیس
    سوابق: (257 دیدگاه) ,

    یکی نیست به این بازار خودرو ثباتی بدهد اگرهم بلدنیستیدازهمین کشورای اطراف وهمسایه رونوشت بگیریدخودرو سازنیستندنمیخو اهند باشندپدرمردم شان راهم به بهانه های ارز و تولید واشتغال داخل وغیره درنیاوردن .انجمن وارد کنندگان سازمان حمایت از مصر ف کنند سازمان حمایت از خودرو سازان این همه شغل بدرد نخور چیه همیشه هم پدر مردم مصرف کننده درآمده گناه کردن اینجا بدنیا آمدن

    پاسخ
  5. بهراد
    سوابق: (320 دیدگاه) ,

    کل *** و اداره واردات و صنعت و معدن و تجارت و گمرک و مالیات و حمایت حقوق مصرف کننده و شورای رقابت به درد عمه ی خودتون میخوره.

    اگر یکی از این دستگاه ها درست کار میکرد اون همه اپتیما تو پارکینگ پاساژ احتکار نمیشد

    ۶٠٠٠ تا ماشین یهو شخمی شخمی وارد نمیشد

    ٢ تن سکه یهو پیدا و غیب نمیشد

    ٣٠٠٠ میلیارد به جایی که نوشابه هاش معروفه نمی رفت

    دکل به اون گندگی در *** بعضی ها جا نمیگرفت

    اگر میخواین موارد بالا درست بشه+مردمم راضی باشن دو تا چیز لازمه

    ١.شفافیت
    ٢.برخورد بدون تبعیض قانون با مخلفان

    که اولی اصلش راستگوییه نمیشه ، مسلمان و دروغ؟!؟!
    دومی هم یه دستگاهی میخواد که داخلش تمیز باشه بعدش کثیفی هارو تمیز کنه

    چون این پرو ویروس همه جا رخنه کرده و از چرخه ی لیزوژنی رفته به چرخه ی لیتیک ،پس نمیشه جلوشو گرفت باس یه اینترفرون از همه ی سلول ها ترشح بشه تا جلوی آلودگی به هر نوع ویروسی رو بگیره، اون موقع بیا از منظره لذت ببره

    پاسخ
    1. morteza
      سوابق: (102 دیدگاه) ,

      با دکل ه خیلی حال کردم.معلوم نشد کجا رفت…

      پاسخ
  6. فرامرز
    سوابق: (1071 دیدگاه) ,

    درسته خودروهای داخلی مفتشون گرونه ولی باید واقعیت رو قبول کرد که تورم تو این بخش خیلی کم بوده. شما ۱۰ سال پیش با پول ۳ تا پارس یه سوناتا یا توسان میخریدی (وقتی پارس ۱۵ تومن بود فامیل ما ۳۸ تومن داد به اسپورتیج)، ولی الآن با پول ۳ تا پارس چری هم نمیشه خرید!!! درسته خارجی ها تو ۱۰ سال خیلی پیشرفت کردن ولی قیمت جهانیشون بالا نرفته. متاسفانه مدل های قدیمی همچون مزدا۳ هم همین افزایش قیمت رو داشتن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.