میز خبر

میز خبر: چهره شکست‌خورده با ژست پیروزی

بر همگان واضح است که ایران‌خودرو از آغازین روزهای شروع کار خود در سال‌های ابتدایی دهه چهل به‌عنوان یک مونتاژکننده محصولات صنعت خودرو غرب (با نام ایران‌ناسیونال) تا امروز که خود را در گیرودار مونتاژکننده و خودروساز سردرگم نموده هرگز برندی مستقل و صاحب سبک نبوده است. ایران‌خودرو این روزها اما سرگشته‌تر از همیشه خود را با انبوهی از نام‌های بزرگ و کوچک از هایمای چینی تا سوزوکی ژاپنی و رنو فرانسه و از فیات ایتالیایی تا مرسدس بنز آلمانی مشغول نموده و بی‌آنکه توجهی به اقتضائات تاریخی ایران و حال‌وروز خود و وضعیت بازار نماید همچنان در جاده سراب به پیش می‌تازد و به طرز رقت‌انگیزی قصد دارد با ایستادن کنار مدیران برندهای بزرگ و گرفتن عکس یادگاری خود را مهم و قدرتمند جلوه دهد.

cartoon
این درحالی است که عمده خبرهای پیرامون این خودروساز به مونتاژ بی‌تغییر و البته کم‌کیفیت محصولات از مد افتاده برندهای بزرگ مربوط می‌شود و در این بین کلاه بزرگی که سر خریداران در آن فرورفته، استفاده چندین و چندباره این شرکت از لحاف ملای معروف یا عنوان خودروساز ملی است، عنوانی که مشخص نیست به چه جهت است. در شرایط حاضر و در جایی که وام ازدواج جوانان دم‌بخت فدای ناتوانی مالی دولت شده، مسئولان وزارت صنعت همه‌چیز را فدای اسب فرتوتی به نام ایران‌خودرو و فروش محصولات قدیمی آن نموده‌اند و پیاپی یارانه‌های میلیاردی و وام‌های کم‌بهره را نثار مدیران این شرکت می‌نماید.

قرارداد ایران خودرو و دایملر آلمان
قرارداد ایران خودرو و دایملر آلمان
جالب آنکه حتی در پسابرجام که ایران‌خودرو اقدام به اخذ جریمه هنگفت از شرکت پژو به خاطر ترک بازار ایران می‌نماید هیچ چیز عاید خریداران بخت‌برگشته محصولات این شرکت نمی‌شود، نه فراخوانی داده می‌شود تا قطعات چینی با منابع پرداخت شده توسط پژو تعویض ‌شوند و نه کسی بهای افت شدید کیفی خودروهای خود را به ملت پرداخت می‌کند. این روزها چشم‌انداز اقتصاد ایران امیدوارانه ترسیم می‌شود اما حرکات ایران‌خودرو بیش از امیدواری، گویای سردرگمی است. فولکس از دست ایران‌خودرو به ماموت پناه می‌برد و رنو همکار کنونی این شرکت در پروژه ال ۹۰ فریادش از مدت‌ها پیش درآمده است.

ikco-industry
اما فهرست خودروهای مجاز وارداتی در سال ۹۵ در حالی منتشر شد که بیش از ۵۰ مدل خودرو از این فهرست حذف و ۲۰ مدل-برند جدید به این لیست اضافه شده است. هر سال با آغاز سال جدید ضوابط واردات خودروهای سواری در حالی ابلاغ می‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان‌های محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد ضمن در نظر گرفتن ضوابط مذکور فهرست خودروهای مجاز را معین می‌کند. بر اساس جدول تدوین شده در سال جاری، دولت اجازه واردات ۸۴ مدل خودرو را صادر کرده است. این موضوع در حالی است که سال گذشته ۱۳۴ خودرو مجوز ورود به کشور را دریافت کردند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که سخت‌گیری دولت در واردات خودرو برای سال جاری نسبت به سال‌های گذشته تشدید شده است. نکته جالب اضافه شدن ۲۰ مدل-برند جدید به این فهرست است که نشان از تغییر چهره واردات خودرو در سال جدید دارد؛ به‌طوری‌که در این میان واردات دو مدل خودرو آمریکایی به کشور بیشتر از همه به چشم می‌آید.

2016 Chevrolet Trax
۲۰۱۶ Chevrolet Trax
همچنین طبق روالی معمول در آغازین روزهای سال جدید، بسیاری از نمایندگی‌ها در انتظار لیست قیمتی شرکت‌های خودروساز می‌مانند، فهرستی که از آن به‌عنوان هزینه‌های دولتی یاد می‌شود و خودروسازان با احتساب این هزینه‌ها، قیمت قطعی خودرو را اعلام می‌کنند. هزینه‌های مذکور که از خریداران دریافت و به خزانه دولت واریز می‌شود در حوزه‌هایی همچون مالیات بر ارزش افزوده، عوارض قانونی، هزینه شماره‌گذاری و نرخ بیمه از سوی خودروساز محاسبه و بر قیمت خودرو افزوده می‌شود. اما هزینه‌های یاد شده که هر سال بین ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت قطعی خودروها را شامل می‌شود امسال برخلاف سال‌های گذشته با تغییرات زیادی مواجه نبوده و تنها نرخ بیمه آن هم با افزایش ۱۵ درصدی همراه بوده است.

bime
به تازگی نیز قیمت خودروهای داخلی به دلیل تغییرات نرخ بیمه با افزایش ناچیزی همراه شده است. این موضوع نیز از آنجا ناشی می‌شود که افزایش نرخ دیه رشد هزینه‌ شرکت‌های بیمه‌گر در سال جاری را به‌دنبال دارد و این شرکت‌ها نیز هزینه برخی خدمات خود به‌ویژه بیمه شخص ثالث خودروها را افزایش می‌دهند. البته به نظر می‌رسد که افزایش سالانه قیمت خودرو که در ابتدای هر سال اعمال می‌شود و خودروسازان نیز هیچ‌گونه اراده‌ای برای کاهش یا حذف آن ندارند، در سال جاری چندان تأثیری بر قیمت خودرو نخواهد داشت چراکه بر این اساس هزینه مالیات بر ارزش افزوده در سال ۹۵ همچون سال گذشته ۹ درصد باقی مانده و هزینه شماره‌گذاری خودروهای سواری با ارزش بیش از پانصد میلیون ریال، صد هزار تومان و هزینه شماره‌گذاری یا تعویض پلاک خودرو با ارزش کمتر از پانصد میلیون ریال نیز ۵۰۰ هزار تومان باقی مانده است.

runna
اما به تازگی خبر تازه‌ای آبی‌پوشان جاده مخصوص به گوش می‌رسد. مدیرعامل ایران‌خودرو در حالی چند ماه پیش از انتخاب فیات به‌عنوان شریک جدید این شرکت خبر داد که به تازگی و بنا به گفته منابع آگاه، توافقاتی کلی میان ایران‌خودرو با خودروساز ایتالیایی بر سر همکاری مشترک، حاصل شده است. بر این اساس، مسئولان ایران‌خودرو و فیات در زمستان سال گذشته مذاکراتی را با یکدیگر انجام داده‌اند که نتیجه آن، توافقی کلی بر سر عرضه محصولات این خودروساز ایتالیایی در بازار ایران بوده است. آن طور که منابع آگاه می‌گویند، ایران‌خودرو و فیات بر سر پوشش بازه قیمتی ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان بازار خودرو ایران به توافق کلی دست یافته‌اند. به‌عبارت بهتر، قرار است فیات محصولاتی متناسب با این بازه قیمتی در ایران تولید و عرضه کند، بازه‌ای که بخش ۳۰ تا ۴۰ میلیون آن نسبتاً پر جمعیت است، اما ۴۰ تا ۶۰ میلیونش نیاز مبرم به محصولات جدید دارد. به اعتقاد برخی کارشناسان، فیات به لحاظ سبد محصولات، از قابلیت لازم برای پوشش دادن بازه قیمتی ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان بازار ایران برخوردار است، البته به شرطی که ایران‌خودرو بتواند قراردادی محکم و برد-برد با این خودروساز ایتالیایی امضا کند.

2015 Fiat Palio
۲۰۱۵ Fiat Palio
بورس هم دستخوش بازی دوار خودروسازان داخلی است و فشارش با فرازوفرود آن‌ها بالا و پایین می‌رود. پس از آنکه طی ماه‌های گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر خرید ۱۷ درصد سهام ایران‌خودرو توسط فیات مطرح و موجب رشد مقطعی و کوتاه‌مدت این شرکت بزرگ بورسی و گروه خودرویی شد که به‌تازگی اخبار پیرامون همین شرکت موجب افت شاخص‌های بازار بورس شده است. روز گذشته شاخص کل بورس تهران با فضای منفی در گروه خودرویی با افت ۶۸۴ واحدی به سطح ۸۰ هزار و ۸۵۳ واحد رسید. افت ۵/ ۳ درصدی شاخص صنعت خودرو فضای منفی را در کل بازار به وجود آورد. جو منفی خودرویی به‌عنوان لیدر ماه‌های گذشته باعث شد تا بازار بورس فشار عرضه را در سایر نمادها افزایش داده و هیجان برای خرید نمادهایی خودرویی فروکش نماید. امروز اما بازار در اثر وضعیت شاخص‌های خودرویی بالا رفت و شاخص کل رنگ بهاری به خود گرفت. باید منتظر ماند و دید عاقبت ایران‌خودرو در پسابرجام به کجا ختم می‌شود.

Peugeot 206 SD
Peugeot 206 SD
اما از آن سوی آب‌ها خبر می‌رسد سوزوکی خودروساز ژاپنی در تدارک تولید نسل جدید مدل سوئیفت است. مدلی که در هفته‌های گذشته افشای رندرهای دیجیتال آن سروصدای بسیاری به پا کرد. حالا و در زیر یک کاور ضخیم، سوئیفت مورد آزمایش قرار گرفته تا عیوب و نقاط قوت آن بیشتر مشخص گردد. اطلاعات منتشرشده در سایت‌های غربی به ما می‌گوید سوزوکی درحال گذراندن مراحل پایانی جهت تولید نهایی سوئیفت ۲۰۱۷ است. اطلاعات در مورد این خودرو از آنجا مهم است که گفته شده قرار است نسل فعلی سوئیفت در آینده در ایران توسط ایران‌خودرو مونتاژ شود. انتظار می‌رود این خودرو با تغییرات اندکی نسبت به نمونه پروتوتایپ و نمایشگاهی تولید شود و از موتوری دوال‌جت (DUALJET)، ۱.۲ لیتری و ۹۰ اسبی بهره بگیرد. این احتمال نیز وجود دارد که سوئیفت علاوه بر موتور پایه با یک موتور ۱ لیتری توربوشارژردار ۱۱۲ اسبی یا یک گونه ۱۴۰ اسبی ۱.۴ لیتری توربو نیز ارائه گردد. پس از اتمام این آزمایش‌ها و کنترل‌های نهایی، سوئیفت آماده می‌شود تا پس از حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، برای بهار آینده در بازارهای جهانی عرضه گردد.

به تازگی هیوندای موتورز و فرزندخوانده‌اش کیا از تولید بیش‌ از ۲۶ مدل الکتریکی و هیبریدی جدید تا سال ۲۰۲۰ خبر داده‌اند. به گزارش مجله تجاری صنعت خودرو این مدل‌ها شامل ۲ مدل هیدروژنی، دو مدل الکتریکی، شش مدل پلاگ این هیبریدی و ۱۶ مدل هیبریدی هستند و شامل اصلاح برخی نمونه‌های فعلی از جمله سوناتا هیبرید می‌باشند. چرخه معرفی نیز بدین‌گونه است که به‌طور سالانه محصولاتی همچون کراس‌اوور کیا نیرو یا هیوندای یونیک که محصولاتی الکتریکی هستند به‌طور مداوم معرفی، تولید و ارتقا می‌یابند. این روند به دلیل اعتقاد مدیران کنسرسیوم کیا- هیوندای به اهمیت بازار خودروهای سبز انتخاب شده و کیا هیوندای قصد دارد با معرفی این ۲۶ مدل و فروش سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه از این محصولات، تا سال ۲۰۲۰ پس از تویوتا جایگاه دوم تولیدکننده خودروهای سبز را در جهان به دست آورد. تویوتا در سال ۲۰۱۵ توانسته بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه از خودروهای الکتریکی، هیدروژنی و هیبرید موسوم به خودروهای سبز را به فروش رساند. کیا و هیوندای نیز درسال ۲۰۱۵ در کنار هم و در مجموع توانسته‌اند حدود ۷۰ هزار دستگاه از این محصولات را به فروش برسانند.

اما به تازگی شرکت فورد موتور اعلام کرد حدود ۴۸ هزار و ۳۰۰ خودرو را به سه دلیل جداگانه فراخوان می‌کند. به گزارش دیترویت نیوز، بزرگ‌ترین فراخوان مربوط به فراخوان ۳۷ هزار و ۹۰۵ دستگاه خودروی ون فورد ترانزیت به‌دلیل مشکل کیسه‌های هوای کناری است. فورد اعلام کرد در برخی از این ون‌ها کیسه‌های هوای کناری در جای مناسبی نصب نشده است و این مسئله موجب می‌شود در موقع تصادف این کیسه‌های هوا به خوبی عمل نکنند. فراخوان دوم برای ۵ هزار و ۵۳۶ دستگاه لینکلن مدل سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ و شاسی‌بلند اکسپلورر ۲۰۱۶ به‌دلیل نقص بخاری انجام می‌شود. بخاری این خودروها بیش از حد گرم می‌شود و دو مورد آتش‌سوزی به‌دلیل این نقص در کانادا گزارش شده است. در فراخوان سوم ۴ هزار و ۸۰۰ کامیون اف-۶۵۰ و اف-۷۵۰ به‌دلیل نقص ترمز فراخوان می‌شود. به‌دلیل این نقص دربرخی موارد کامیون‌ها هنگام پارک به حرکت درمی‌آیند.

2016 Ford F-650
۲۰۱۶ Ford F-650
اما اشکودا زیرمجموعه اقماری فولکس‌واگن و خودروساز موفق این سالها، در تدارک است تا نسل نو کراس‌اوور عضلانی و زیبای خود یتی را به بازارهای جهانی ارائه نماید. رندرهای جدید و منتشر شده از این خودرو نشان می‌دهد سبک و سیاق جدید اشکودا در یتی حلول نموده و پس از ارائه در مدل سوپر ب، در این مدل نیز شاهد تغییرات جدید در طراحی بدنه هستیم. یتی نخستین بار در سال ۲۰۰۹ توسط اشکودا معرفی و تولید شد و به دلیل برخورداری از ویژگی‌های مناسب، با اقبال مناسبی نیز روبرو گردید. حالا و به مدد به‌روزرسانی همان ویژگی‌ها و استفاده از پلاتفورم جدید و جهانی MQB که در عمده محصولات گروه معظم فولکس‌واگن از جمله تیگوان بکار رفته، یتی می‌رود تا بهتر از همیشه جای خود را در بازار پیدا کند. این رندرها به‌وضوح نشان از بدنه تیز، عضلانی و اسپرتی است که اشکودا علاوه بر یتی، آن را در سوپر ب نیز بکار برده است. این خودرو در صورت تولید قیمتی معادل ۲۴ هزار یورو خواهد داشت و به صورت دیفرانسیل جلو و با جعبه دنده دستی در حالت استاندارد در کارخانه واسینی جمهوری چک نیز روی خط تولید خواهد رفت. از دیگر موارد مهم و قابل اشاره نیز می‌توان به امکان انتخاب‌های اضافه‌ای یاد کرد که از جمله آن‌ها یک گیربکس دی‌اس‌جی دو کلاچه و سیستم awd هستند. گفته شده اشکودا پیش از نهایی شدن تولید و عرضه نسل دوم یتی، در نمایشگاه بزرگ خودروی پاریس از یک اس‌یووی ۷ سرنشینه با نام کودیاک رونمایی خواهد نمود.

2017-skoda-yeti-rendering
خبرهای منتشر شده از نشریه الکترونیکی لفت‌لان‌نیوز از افزایش محسوس فروش خودروهای آمریکایی در بازار آمریکا خبر می‌دهد. جنرال موتورز، فیات‌کرایسلر و دیگر خودروسازان عمده بازار، فروش کمتر از انتظاری را در ماه مارس در آمریکا ثبت کردند، زیرا تقاضا برای خودروهای سدان کاهش یافت و طی تعطیلات عید پاک فروش افت کرد. بر اساس آمار آتودیتا، فروش خودرو در ماه مارس ۳ درصد افزایش یافته و به ۶/ ۱ میلیون دستگاه رسید. این در شرایطی است که تحلیلگران و اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی تامسون رویترز افزایش حدود ۷ درصدی فروش را پیش‌بینی کرده بودند. مارک ویکفیلد، رئیس بخش خودروی شرکت الکسی‌پارتنرز می‌گوید کاهش فروش نمایندگی‌های فروش طی تعطیلات عید پاک به فروش لطمه زده است. با وجود این فروش در سال ۲۰۱۶ از رکورد فروش ۴/ ۱۷ میلیون دستگاه خودرو که در سال ۲۰۱۵ حاصل شد، فراتر خواهد رفت. جنرال موتورز اعلام کرد فروش این شرکت ۹/ ۰ درصد افزایش یافته است و فیات‌کرایسلر رشد ۸ درصدی فروش را گزارش داد. تویوتا نیز اعلام کرد فروش در آمریکا با کاهش ۷/ ۲ درصدی رو‌به‌رو شده است.

European car sales
و در پایان اینکه اگرچه نخستین اتومبیل‌های نازک‌نارنجی فرانسوی در ایران به نام «ژیان»، اواخر سال ۱۳۴۷ تولید شدند، اما جراید کشور روز ۱۷ فروردین سال ۱۳۴۸ را به‌عنوان ورود نخستین گروه از اتومبیل‌های ژیان به خیابان‌های تهران اعلام کرده‌اند. این اتومبیل توسط شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تولید شد که در سال ۱۳۴۵ با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال در ایران تأسیس شده بود و نخستین محصولات آن ژیان، پیکاپ، آهو و اتومبیل‌های رنوی ۲ درب و ۴ درب و عرضه و فروش لوازم یدکی آن‌ها بود. در آن روزگار جوانان زیادی از ژیان و ژیان مهاری استقبال کردند. بعد از انقلاب شرکت تولیدی سیتروئن ایران به «سایپا» تغییر نام داد و در تیرماه ۵۸ به مالکیت دولت در آمد و از سال ۱۳۶۰ به بعد تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی ایران قرار گرفت.

ژیان سیتروئن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. sajjad amin

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    مردم ایران بعضی وقتا واقعا آدمو تعجب زده میکنن………….آخه مگه میشه ب این صنعت امید داشت???داریم مگه??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. امین

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (134 ديدگاه)

    یا شما دلتونو خیلی خشو کردید و یا من خیلی بد بینم. هر چه بادا باد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. نوید جهرمی

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (3688 ديدگاه)

    محمد حسین جان دستت درد نکنه. مخصوصا برا اول مقاله که راجب ایرانخودرو نوشتی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدحسین شاوردی

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (109 ديدگاه)

      درود و سلام گرم بنده نثار دوست خوبم نوید عزیز … مقاله ای کامل تر نوشتم که با صلاحدید سردبیر محترم سایت به زودی احتمالا منتشر میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حبیب

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    رو که رو نیس ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسین

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بی‌آنکه توجهی به اقتضائات تاریخی ایران و حال‌وروز خود و وضعیت بازار نماید همچنان در جاده سراب به پیش می‌تازد و به طرز رقت‌انگیزی قصد دارد با ایستادن کنار مدیران برندهای بزرگ و گرفتن عکس یادگاری خود را مهم و قدرتمند جلوه دهد.
    ( بسیار زیبا نوشتید)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ایران فرانسه

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    اول مقاله خیلی یاد دلواپسا افتادم این اعتراضات و انتقاد چرا تو اون هشت سال که ***کشورو به توبره کشید خبری نبود حالا که خودروسازای پر اشتباه ما میخان با مشارکت شرکتهای معتبر خارجی قسمتی از اشتباهاتشان رو جبران کنن این همه ایه یاس اونم تو این اوضاع که همه دارن دولتو می زنن انصافه اومدن هر برند یعنی صدها شغل واردات چند تا شغل ایجاد می کنه باید از تولید کنندگان حمایت نقادانه کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدحسین شاوردی

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (109 ديدگاه)

      به نظرتون بنده دلواپس هستم؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. صادق

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      درود بر دوستان
      آقای “ایران فرانسه” انتقاد همون دوره ی محمود هم بود
      انتقاد قبل از دوره ی محمود هم بود
      ولی گوش شنوا نبود…

      ایران در حدود 40 سال گذشته هیچ حرکت روبه جلویی نداشته، حتی حرکاتی هم که به ظاهر رو به جلو بودن، برای مردم “سنگ جلوی پا” حساب می شدند

      شما فرمودید حالا که دارن اشتباهات خودشون رو جبران میکنند!
      -مگه قتل سالیانه چیزی حدود از 20 هزار نفر قابل جبرانه؟
      -مگه گرفتن پول خون مردم اون هم توی این همه سال پیاپی قابل جبرانه؟ (تازه این چ جبرانیه که قیمت ها هم روز به روز گرون تر میشن؟!!)
      -این چ جبرانیه که دوباره رفتن هر چی ماشین از رده خارج شده بود قرارداد بستن که بیارن توی ایران، به خاطر سود خودشون…!
      -چی رو برای من یا امثال من جبران کردن که دارن ویتارا رو 130 میلیون میدن؟
      -چی رو برای من جبران کردن که دارن c-class جدید رو چیزی حدود 500 میلیون میدن؟؟
      -و…
      از قدیم و ندیدم گفتن برای کسی بمیر که لااقل برات تَب کنه – البته دور از جون شما
      پس شما هم بدونید که سخن به حمایت چه کسی یا چه چیزی باز میکنید.

      ارادت

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. شایان

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (73 ديدگاه)

      آره دلواپس تویه این مملکت همه بی عرضگیشونو با همین الفاظ روپوش میذارن ای کفر آدمو بالا میارن اینجور آدم ها

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. شهروند ایرانی

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    صنعت خودرو کشور و در راس آن ایران خودرو هنوز یک استراتژی مشخص ندارد و سردرگم هستند. مسوولان این شرکت اگر می خواهند خودرو ساز شوند که معنا ندارد با چندین و چند کارخانه قرار داد ببندند. این کار فقط باعث می شود که آن ها تنوع محصولاتشان را زیاد کنند و همیشه مونتاژکار باقی بمانند. در این صورت نه دانش لازم را به دست خواهند آورد و نه می توانند در جهت توسعه و اعتلای کشور کار کنند اگر ایران خودرو به دنبال خودروساز شدن است باید بتواند با شرکت های مطرح وارد مذاکره شود و با سرمایه مشترک بر روی پلتفرم هایی کار کند که بتواند محصول خود را داشته باشد و برند خود را توسعه دهد. اگر ایران خودرو و سایپا بتوانند دانش طراحی پلتفرم را کسب کنند و مراکز تحقیق و توسعه خود را فعال تر از قبل نمایند می توانند همانند برندهای مطرح دنیا محصولات خود را هر پنج سال به کلی تغییر دهند و در طی هر سال می توانندفیس لیفت های خود را داشته باشند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. moein

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    آقای شاوردی تشکر
    ایران خودرو کماکان یه منتاژ کننده بی اصالت خواهد ماند
    وصلام
    و برام سواله که تو سال 58 که شرکی که سیترون تو ایران با سرمایه خودش که اشاره شد دولت بل اجبار به تملک خودش دراورد ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمدحسین شاوردی

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (109 ديدگاه)

    ما قبلا که دوستان حال بحث داشتن و اهل گفتگو حاضر به مباحثه بودن خیلی اینجا گفتگو میکردیم
    دوست خوبم “ایران فرانسه”در نوشته بالاش گویا اینجور اندیشیده که من خواستم در مقام دلواپس به سیاه نمایی همین دولت نیم بند که تنها راه امید و نجات ما از دام اقتدارگرایی تاریخی ایرانیانه دست بزنم
    اما خواننده آگاه پیام حرف منو میگیره
    اینکه انحصارگرایی ربط و نسبتی با دموکراسی و توسعه نداره ایران خودرو اینجا نماد انحصارگراییه
    دوستان لطفا اگر بحثی دارن بیان که گفتگو کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امین آریامن

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (146 ديدگاه)

    بنظرم لگن سازی مثل ویران خودرو تازه داره از بیراهه هایی ک تا الان میرفته فاصله میگیره…
    البته اگه تو بحث قیمت گذاری مثل همیشه طمع کنه هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد چون اکثر مردم نمیتونن یه ۲۰۸ رو باقیمت ۶۸ ملیون بخرن.
    واقعا اینچنین قیمت گذاری مضحک و مسخرست.
    امیدوارم بلاخره یه اتفاق مثبتی از این همه مشارکت و قرارداد و این حرفا واس مردم بیفته و بتونن کیفیت رو باقیمت معقول بدست بیارن…
    زمان مشخص میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. تاوریل الف

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (6 ديدگاه)

      کیفیت و قیمت گذاری متعادل و جهانی تنها در سایه بازار رقابتی ایجاد میشه و هرگز از یک بازار انحصاری نباید انتظار تولید کالای باکیفیت و با قیمت مناسب داشت چون با اصل بدیهی اقتصاد در تضاده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. ایران فرانسه

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    همین چندتا قرارداد خصوصا پژو و ایرباس و توتال و بنز و ……. یه پنجره است برای رابطه با اقتصاد جهانی برای ورود سرمایه گذار برای اشتغال برای دوری از انزوا ایا نمی بینید چقدر بلوا درست کردن دلواپسا می دونن نونشون تو تحریم و انزوای ایرانه سرمایه‌گذار خارجی که بیاد باید نرمال بود باید استاندارد شد کم کاری و رانت و انحصار باید کنار بره مگه ۴۰۵ ماشین سال ۱۹۸۷ اروپا نبود ما سی سال ولش نکردیم مقصر ماییم تحولات اجتماعی و اقتصادی یک شبه رقم نمیخوره خوب یا بد ما چندتا خودرو ساز داریم که چندتا قرارداد قابل قبول منعقد کردن باید اصلاح گر باشیم نه نابود گر، دیوانگانی گه در جاده ها اونطور رانندگی می کنن تویوتا کمری هم داشته باشم باز در همین حد کشته خواهیم داشت من هر روز مطالب سایت وزین پدال رو می خونم ولی برام جالبه از سال ۱۳۹۴ مطالب مربوط به خودروهای داخلی به شدت کاهش وانتقادی و مطالب مربوط به خودرو های چینی و واراداتی به شدت افزایش یافته در حالیکه اظهار نظر کنندگان اکثرا جوانانی پر شر و شور و البته رویایی هستند اما واقعیات جامعه و سیاست و اقتصاد و رانت های میلیاردی ایجاد شده در زمان دولت قبل و ترس از رقابتی شدن اقتصاد و سود سرشار واردات باعث میشه راه و بیراه قاطی بشه اقای شاوردی عزیز به دلایلی که افتد و دانید جذب سرمایه گذار خارجی در ایران تقریبا غیر ممکنه و همه ترجیح می دن به ایران کالا اماده بفروشند ایده ال من هم حضور خودرو سازان امریکا المان و ژاپنه ولی اونها به دلایل بیشمار که یکیش شعار نویسی روی موشکه نمیان پس پژو و سیتروین و رنو و فیات غنیمته اسم پرو فایلم رو به این امید انتخاب کردم بذار کورسویی نسیم به وزه پنجره باز میشه انشا الله ریاحین معطر با خودش میاره اگه خودرو سازا داخلی در ست رفتن شاید ببخشیم ولی فراموش نمی کنیم یا حق

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بی ام و m3

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (8 ديدگاه)

      همه داریم میبینیم با رنو که میخاد مستقل کار کنه چیکار میکنن اون که دیگه تقصیر دلواپسا نیست
      دیدیم اشکودا رو فراری دادنخواست پارس خودرو رو بخره
      دیدیم فولکس با این دو مونتاژ کار لگن ساز همکاری نکرد
      دیدیم روساشون تو کمپین چی نثار مردم کردن
      و سی سال یه جا موندن راکد و بدبو و گند کاراشون همه جا درومده
      این صنعت محتاج تغییرات اساسیه
      اینجا کره نیس دادا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. بنتلی

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    ایران فرانسه عزیز،دوست گرام،جبرانی درکار نیس،فیات و دانگ فنگ جز بی کیفیت ترین کمپانی ها،پژو 301دانگ فنگ ‏h30کراس تنها سه ستاره،داتسون گو فگ کنم یک یا دو ستاره،کوید احتمالا دو یا سه ستاره،لوگان هاچ بک سه ستاره،قیمت گذاری ناعادلانه،کیفیت زدایی و آپشن دزدی.البته خود ما هم کم تقصیر نداریم،رانندگیمون افتضاحه و قوانینو رعایت نمیکنیم،همین همسایمون 405داره اگه ی خودرو سریع تری داشت حتما تاحالا مرده بودم،کوچه بن بستو توش گاز میده!یا مثلا کارگر خسته ای ک حال نداشته زه شیشه پرایدو قشنگ جا بزنه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. پرسپولیس

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (260 ديدگاه)

    تولید داخل درحدافتضاح قیمت نسبت به تکنولوژی وامکانت بسیارزیاد وارداتی ها گزینشی وچیزی درحدود درجه دو ومعمولی وقیمت های نجومی همکاری نکردن و به روزنکردن علم خودرو باشرکتهای خارجی محدودکردن حق انتخاب خودرو روزدنیا :عشق خودروسازهای داخل به خودروی ازچرخه تولید خارج شرکتهای خارجی تاکید برخودروی با حداقل امکانات واقتصادی معلوم نیست تاکی خودروسازی ما زیر استعمار خودروی فرانسه هست درزمانی که که ژاپن والمان وایتالیاوامریکا پیشگام وبهترین این علم وصنعت هست تاکید برهمکاری با فرانسه برای چه هست در دوره ای که تویوتا کرولا تاکسی شهری کشورهای همسایه هست خیابانها پرازپیکان هست همکاری وامضای تفاهم نامه ومذاکره چه گره ای بازمیکندزقابتی وجود نداردقیمت خودروی نیمه لوکسی درکشور قابل قیاس باهیچ کشوری نیست مطبوعات خودروی دل شان رابه مقالات مطالب وپراب وتاب سایتهای خودروی بزرگ است رونقی دربازارخودرونیست جز قیمتهای سربه فلک کشیده عدم واردات 2500سی سی به بالا قیمت ماشینهای کم حجم راباتوجه به ارزش پول به حدیک ماشین دست سازسفارشی درکشواری دیگررسانده رقم 2/5میلیارد انگارنه انگار برای خرید خودروباید میانگین قیمت جهانی داشته باشدمانندعضویت درسازمان تجارت جهانی با8درصد تعرفه بتاز ودودکن ای پیکان وپراید وپژو سمند وپی کی ومینی بوس و125الوده کن که یکه تازی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. احسان(احسان سابق)

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    ار وقتی یادم میاد این کشور داشته تو مشکلات مالی دست و پا میزده.پدرم و پدرش هم با همین وضعیت بزرگ شدن.واقعا باعث تاسفه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. کیانوش38

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (98 ديدگاه)

    از سایت پدال تشکر میکنم که دوباره بخش میز خبر رو احیا کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. احمد باقری

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    تا بود، همین بود. از این به بعد هم معلوم نیست چه شود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. ارمان

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    خبر خوش احتمال واردات اشکودا به ایرانه یه برند بی نقص امیدوارم قیمتهای هوایی نخوره . خدا رحم کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا