میز خبر

میز خبر : افق بلند صنعت ایران روشن است

در روزهایی که برجام زیر مشت و لگد علاقه‌مندان به “هیچ” روزگار می‌گذراند، تهران به یکی از مهم‌ترین کانون‌های دیپلماسی جهان تبدیل شده است و پس از رایزنی‌های طولانی با نخست‌وزیر ایتالیا، صربستان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌زودی شاهد حضور نخست‌وزیر ژاپن پس از ۵۴ سال و رییس‌جمهور کره برای نخستین بار خواهد بود. هر کس که کمترین درکی از دانش اقتصاد داشته باشد می‌داند که دیپلماسی مداراجو نخستین گام برای آشتی با جهان و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و دولت حاضر به بهترین شکل ممکن این امر را محقق نموده است، چیزی که چندان به کام انحصارگران خوشایند نیست. اینان از فضای سیاست تا بازار خودرو را خالی و بی‌رقیب می‌خواهند و از آنجا که جز محصولات قدیمی و بی‌کیفیت و افکار بدوی چیزی برای عرضه ندارند، هیاهوکنان مردم را می‌ترسانند، غافل از اینکه “هیچستان” ترسیمی آنها کوچک‌ترین شبهه‌ای را برای تغییر رویکرد پیش روی مردم قرار نداد. چرخ دیپلماسی ایرانی اگر همین‌طور بچرخد قطعاً تبعات مثبت و بزرگی را در بلندمدت عاید ایران می‌نماید. کوچک‌ترین نشانه‌های آن در اقتصاد نیز فروش بخشی از سهام دو شرکت بزرگ خودرویی و مونتاژکاری است که سالهاست به انحصار خو گرفته‌اند.

car factory
اما در حالی که موسسه معتبر چارلز شواب از آینده روشن اقتصادی هند در میان انبوه کشورهای درحال‌توسعه گزارش می‌دهد و وزیر انرژی این کشور در تهران از گسترش همکاری‌ها میان ایران و هند سخن می‌گوید، وزیر اقتصاد ایران نیز در جلسه مشترک با اعضای اتاق صنایع معادن، بازرگانی و کشاورزی ایران از جذب میزان قابل توجهی از سرمایه‌گذاری خارجی صحبت می‌کند که تاکنون بی‌سابقه بوده است. این‌طور که علی طیب‌نیا در نشست عصر دوشنبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفته است، ۵ گشایش جدید در اقتصاد ایران ایجاد شده که از جمله آنها می‌توان به برقراری روابط کارگزاری بانکی با بانک‌های کوچک خارجی، افزایش روزانه ۷۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت، فرصت‌های جدید تأمین مالی، اتصال تمامی بانک‌های ایران به شبکه سوئیفت و تصویب ۲. ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد. آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور گفت: هم‌اکنون شاهد تقاضاهای زیادی برای سرمایه‌گذاری در کشور هستیم.

2016 Chevrolet Trax
۲۰۱۶ Chevrolet Trax
در همین حال و پس از اعلام خبر اعطای مجوز واردات به خودروهای آمریکایی، از وزارت صنعت خبر می‌رسد مجوز واردات محصولات شرکت خودروسازی اشکودای چک و اوپل آلمان نیز صادر شده و برخی برندهای دیگر آمریکا نیز درخواست‌هایی جهت حضور در بازار ایران ارائه داده‌اند. خبر اعطای مجوز به اشکودا اما کامل‌تر و موثق است و علاوه بر اکتاویا، به‌زودی می‌توان شاهد حضور سوپر ب در خیابان‌های ایران باشیم که سدان اندازه کامل و زیبایی است. بر اساس اطلاعاتی که پیرامون نسخه مجوز گرفته این خودرو منتشر شده است، در میان خیل عظیم پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی در نظر گرفته شده برای این برند معروف اروپایی، تنها مدل ۲ لیتری بنزینی این خودرو با حجم دقیق ۱۹۸۴ سی‌سی وارد کشور خواهد شد که می‌تواند با حداکثر قدرت ۲۱۸ اسب بخاری خود، حداقل شتابی تقریباً ۷ ثانیه‌ای و حداکثر سرعتی ۲۴۵ کیلومتر بر ساعتی به ثبت رساند.

2015 Skoda Superb
۲۰۱۵ Skoda Superb
واردات این خودرو به کشور در حالی است که پیش‌تر خبرهایی مبنی بر مشارکت اشکودا با یکی از خودروسازان ایرانی منتشر شد اما مذاکرات دو طرف به نتیجه نرسید. دیگر خودرویی که مجوز واردات به کشور را گرفته، دی اس (DS5) است، محصول شرکت دی اس فرانسه که در واقع برند لوکس ساز پژو-سیتروئن به‌حساب می‌آید. از دی اس که بگذریم، اوپل نیز توانسته برای صادرات مدل اینسیگنیا به ایران، مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت را کسب کند. اوپل شاخه اروپایی جنرال موتورز آمریکا به شمار می‌رود و در حالی قرار است محصول اینسیگنیای آن وارد کشور شود که دیگر برند خودروساز آمریکایی یعنی شورولت نیز مجوز ورود به خیابان‌های ایران را در چند مدل کسب کرده است.

Citroen DS5 2016
Citroen DS5 2016
اظهارنظر مهم هفته اخیر به نعمت‌زاده وزیر سالخورده صنعت، معدن و تجارت مربوط می‌گردد که مونتاژکاران ایرانی را به‌گونه‌ای تهدید نموده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت از شرکت‌های مونتاژ کننده خودرو در کشور خواسته هر چه زودتر نسبت به داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی اقدام کنند. به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو تأکید کرده که برای تحقق اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو، قطعات خودروهای مونتاژی در کشور باید داخلی‌سازی شود. وی در این نشست اظهار کرد که مونتاژکاران باید از فول سی‌کی‌دی کاری (مونتاژ کامل) فاصله گرفته و واردات قطعات خارجی به‌ویژه چینی را کاهش دهند. نعمت‌زاده از شرکت‌های مونتاژ کننده خودرو در کشور خواست تا برنامه زمان‌بندی خود برای داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی را ارائه کنند. این اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی است که در سال جاری تعرفه واردات قطعات خودرویی به داخل کشور افزایش یافته است.

نعمت زاده
اما اظهارنظر عجیب هفته را می‌توان صحبت‌های مدیر فروش و بازاریابی شرکت سایپا دانست که به تازگی از ۴ برابر شدن فروش این شرکت در سال ۹۵ خبر داده است. رضا تقوی گفته است: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال گذشته و استراتژی‌های جدید گروه خودروسازی سایپا در سال ۹۵ توانسته‌ایم نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد چهار برابری در بخش فروش برخوردار شویم. مدیر بازاریابی و فروش گروه خودرو سازی سایپا از رشد چشمگیر فروش گروه خودروسازی سایپا در سال ۹۵ خبر داد. وی با اشاره به افزایش سهم بازار گروه سایپا افزود: بی‌شک می‌توان سایپا را یکه تاز بازار خودرو در فروردین ۹۵ دانست که این امر سبب خروج رکود بازار خودرو نیز شده است! تقوی ضمن قدردانی از حمایت شبکه گسترده نمایندگی‌های گروه سایپا گفت: بازگشت بازار خودرو سبب رونق مضاعف در این بخش شده است.

سایپا ساینا
سایپا ساینا
دنیای اقتصاد نیز در شماره جدید خود با اشاره به خرید بخشی از سهام دو شرکت عمده خودروساز داخلی به شرکتهای اروپایی، آینده صنعت خودروی ایران را به پرسش گرفته و نوشته است:
در روزهایی که بحث فروش سهام خودروسازان داخلی به خارجی‌ها داغ‌تر از همیشه است، یک علامت سؤال بزرگ در ذهن افکار عمومی ایجاد شده و آن، «ترکیب جدید خطوط تولید شرکت‌های خودروساز کشور» است. این علامت سؤال از دو جهت شکل گرفته؛ اول اینکه با فروش سهام به خارجی‌ها، تکلیف خودروهای قدیمی چه خواهد شد و دوم آنکه چه سرنوشتی در انتظار دیگر محصولات تولیدی خودروسازان خواهد بود. طبق اخبار منتشر شده، خودروسازان داخلی در حال واگذاری برخی سایت‌ها و خطوط تولید خود به خارجی‌ها هستند و این به آن معنا است که تمام یا بخشی از ظرفیت تولید آنها در اختیار خریدار خارجی قرار خواهد گرفت. بر این اساس، سایپا بخشی از سهام سایت کاشان خود را به سیتروئن فرانسه واگذار خواهد کرد، سایتی که تیبا و پراید دو محصول پرتیراژ در آن به تولید می‌رسد.
از آن سو شلوغ‌ترین سایت ایران‌خودرو یعنی خراسان نیز به احتمال زیاد میزبان محصولات جدید پژو خواهد شد و این در حالی است که سایت موردنظر محصولات پرتیراژی مانند پژو ۴۰۵ و پارس تولید می‌کند. با این حساب، فضای تولید برای خودروهای فعلی (در هر دو خودروساز بزرگ کشور) محدود می‌شود و ریشه پرسش بزرگی که در ذهن افکار عمومی مبنی‌بر «سرنوشت نامعلوم خودروهای فعلی» پیش آمده نیز، همین جا است.

ikco-industry
اما دولت عراق به تازگی مصوبه‌ای درباره واردات خودرو داشته است که اجرای آن با منافع خودروسازانی که در آن کشور به ایجاد سایت‌های تولیدی پرداختند، همخوانی ندارد. این موضوع در حالی است که عراق یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی خودروسازان کشورمان محسوب می‌شود. براساس قانون جدید که دولت عراق به تصویب رسانده، هزینه شماره‌گذاری خودروهای وارداتی کاهش یافته است، حال آنکه تعرفه واردات قطعات منفصله از صفر به ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است. این قانون در حالی اجرایی می‌شود که عراق یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی خودروسازان ایرانی به حساب می‌آید و در راستای همین موضوع خودروسازان کشورمان طی یک دهه گذشته به احداث سایت تولیدی در این کشور پرداختند؛ بنابراین آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد اجرای این قانون نباید خیلی خوشایند خودروسازان ایرانی باشد؛ به‌طوری‌که معاون صادرات سایپا نیز چندی پیش عنوان کرده بود که «طبق این قانون جمع هزینه‌های افزوده شده به خودروهای تولیدی در عراق افزایش و جمع هزینه‌های واردات خودروی کامل کاهش پیدا می‌کند که با این حساب کفه ترازو به نفع واردات خودرو تغییر می‌کند.» وی همچنین با اشاره به تأثیر نامطلوب این قانون در صادرات خودرو تولیدکنندگان ایرانی، اجرای آن را منجر به بی‌انگیزگی خودروسازان کشورمان خوانده است. محسن دستخوش جوان، در ادامه در گفت‌وگو با «سایپانیوز» از نامه‌نگاری وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با طرف عراقی خبر داده و می‌گوید: قرار بر این است که دستگاه دیپلماسی با طرف عراقی این موضوع را بررسی کند.

pride-1
همچنین شرکت چانگان موتور، شریک چینی فورد اعلام کرده است: خودروی خودران این شرکت در آزمایش جاده‌ای ۱۹۲۰ کیلومتر را با موفقیت طی کرده است. به گزارش بلومبرگ، این خودروساز قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ یک خودروی کاملاً خودران تولید کند. چانگان موتور در بیانیه‌ای اعلام کرد خودروی خودران این شرکت از مقر شرکت در چونگ‌کینک حرکت کرده و ظرف ۶ روز به پکن رسیده است. این خودرو برای آزمایش ناوبری خودکار، ماندن در لاین و تغییر لاین، کاهش سرعت هنگام رسیدن به چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و کنترل صدا به چند دوربین و رادار مجهز است. چانگان به همراه گروه خودروسازی پکن و شرکت اینترنتی «بایدو» ازجمله شرکت‌های چینی هستند که در مسابقه جهانی برای توسعه خودروهای خودران رقابت می‌کنند. برای خودروسازان جهانی که قصد دارند در بازار چین خودروی خودروان عرضه کنند، آزمایش‌های محلی بسیار مهم است، زیرا در چین شرایط ترافیکی، عادات رانندگی و نشانه‌های راهنمایی و رانندگی متفاوت است.

changan self drive
اما از ژاپن خبر می‌رسد درپی زمین‌لرزه شدیدی که در جنوب این کشور رخ داده، روند تأمین قطعات برای شرکت تویوتا مختل شده و احتمالاً این شرکت با کاهش ۳۰ میلیارد ینی (۲۷۷ میلیون دلاری) سود عملیاتی مواجه خواهد شد. به گزارش بلومبرگ، توقف تولید تویوتا در کارخانه‌های این شرکت در کیوشو طی این هفته در دیگر خطوط مونتاژ نیز اعمال می‌شود. زمین‌لرزه شدیدی که روز پنج‌شنبه در جزیره کیوشو رخ داد تولید موتور و قطعات شرکت آیسین سیکو، ریز تراشه‌های شرکت رینیسس الکترونیک، شرکت میتسوبیشی و موتورسیکلت‌های هوندا را متوقف کرده است. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند کاهش تولید تویوتا به ۵۶ هزار دستگاه برای برندهای تویوتا و لکسس و ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه برای دایهاتسو خواهد رسید. درپی کاهش این میزان خودرو، برآورد می‌شود سود عملیاتی تویوتا ۳۰ میلیارد ین کاهش یابد. روز دوشنبه ارزش سهام تویوتا ۱/ ۵ درصد کاهش یافت و به ۵ هزار و ۴۴۹ ین رسید.

subaru factory
از وب‌سایت‌های آمریکایی خبر می‌رسد شرکت فولکس‌واگن برای پاسخ دادن به محصولاتی همچون تویوتا های‌لندر و فورد اکسپلورر در تدارک تولید یک کراس اوور جدید با سه ردیف صندلی است و عکس‌های جاسوسان صنعتی از ایالت آریزونای آمریکا به خوبی از خطوط کلی این مدل پرده برداشته‌اند. همواره و از سه سال پیش که شرکت معظم فولکس‌واگن در نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی مدل کانسپت کراس به لو را ارائه نمود زمزمه‌هایی مبنی بر ساخت این مدل جدید وجود داشته است. در صورت نهایی شدن و تولید این مدل جدید، کراس اوور فولکس‌واگن احتمالاً در تأسیسات چاتانوگا در ایالت تنسی ساخته خواهد شد و تا می ۲۰۱۷ به بازارهای جهانی عرضه می‌گردد. این خودرو که به‌صورت پایه دیفرانسیل جلو خواهد بود بر روی پلتفرم جهانی MQB فولکس‌واگن ساخته خواهد شد، دارای سیستم ۴ چرخ متحرک انتخابی است و از موتوری شش سیلندر و توربو بهره خواهد برد. فولکس واگن گفته است قصد دارد نسخه‌های دیزلی و هیبرید پلاگ-این (plug-in) را نیز تولید نماید.

همچنین گروه خودروسازی جنرال‌موتورز اعلام نموده بیش از ۱ میلیون دستگاه از محصولات سنگین از جمله تراک‌ها و وانتهای بزرگش را به دلیل نقص در کمربندهای ایمنی به نمایندگی‌های خود فراخوانده است. بنابر آنچه رویترز نوشته است جی ام سی سیرا ۱۵۰۰ و شورولت سیلورادو از جمله محصولاتی هستند که با این نقص مواجه شده‌اند و باید جهت رفع عیب به کارخانه بازگردند.

2015 Chevrolet Silverado 1500 WT
۲۰۱۵ Chevrolet Silverado 1500 WT
و سرانجام اینکه به تازگی رندرهایی از نمونه روباز بوگاتی شیرون به بیرون درز نموده که توجه به آن خالی از لطف نیست. این ابر خودروی چند میلیون دلاری قرار است از سال آینده به مشتریان خاص و متمول بوگاتی تحویل گردد و در صورت تولید نمونه روباز شیرون که با نام گرنداسپرت کدگذاری شده، قطعاً طرفداران بوگاتی به آن عنایت بسیاری خواهند داشت. این رندرها توسط تئوفیلوس چین که یک علاقمند به خودروست و اهل کشور مالزی طراحی شده و در توصیف این حرکت بیان نموده که نمونه روباز شیرون مزخرف‌ترین، سریع‌ترین و بهترین خشک‌کننده مو در جهان است. اظهارنظری که در نوع خود جالب و قابل تأمل است.

Bugatti chiron grand sport rendering
Bugatti chiron grand sport rendering

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. HoSeIn

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (113 ديدگاه)

    آقای شاوردی ظاهرا برای درج این مطلب زیاد عجله داشتی داداش آخه پر از غلط املاییه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر مرادی

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (113 ديدگاه)

      بله افق صنعت خودرو بلنده..منتها خییییلی بلنده دست ما و اولاد ما هم بهش نخواهد رسید

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مصطفی

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (226 ديدگاه)

      حرف باد هواست .
      کوووووو نتیجهههه …..؟؟!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. قاقالی

      ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (150 ديدگاه)

      همش دروغه امکان نداره از این سودهای سرشار وحرام دست بردارن من که چشمم آب نمیخوره…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Nima

      ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      اوپل اینسیگنیا = برادر اروپایى بیوک رگال عزیز.
      توان خودرو جى قراره واردش کنه.(اصفهان) بسیار خوشحال میشم توى شهرمون این ماشین رو ببینم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حسین

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    اولا تاثیر این سیاست خارجی عالی که شما گفتی تا انتخابات سال۹۶ ،یعنی 2سال بعد برجام و چند سال بعد توافق وین که هر دو در این دولت بود‌ ، باید حداقل کمی در زندگی مردم مشخص بشه!
    دوما مجوز واردات شورلت کره و اشکودا برای ۸۰درصد مردم که مونتاژ های داخل رو می‌خرند چه سود؟اصلا ماشین ارزون جدیدی قراره مونتاژ شه؟
    سوما، از کره بیان یا فرانسه ماشین و هواپیما بفروشن و چند میلیارد دلار ببرن برای صنعت چقدر سود داره؟
    و…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (477 ديدگاه)

      اقا حسین همونطور که امروز اقای روحانی گفتن انگار سی سال از توفق گذشته که مردم توقع بهبود شرایط رو دارن هنوز سه ماه از توافقه که گذشته و به نظر من اثرات این توافق در یک روند ده ساله قابل مشاهده خواهد بود و این رو هم بهت بگم که یک شهر رو در10ثانیه میشه با یه بمب اتم نابود کرد ولی20سال طول میکشه تا دوباره ساختش
      و درباره اون مقدمه ی اقای شاوردی بگم که من هم خیلی از”هیچ”سیف تعجب کردم گشایش های ال سی و پیوستن به سوئیفت و سرمایه خارجی واقعا هیچه؟
      البته رمز موفقیت صنعت ایران پیوستن به سازمان تجارت جهانی یه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علي

        ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (969 ديدگاه)

        آقایان حسین و سعید از من ی نصحیت به هر دو شما یادتون نره عمر کوتاه و زود میگذره . ای کاش همه اینو درک کنند و از ثانیش لذت ببرن و هی سنگ اینو اونو به سینه نزنن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سعید

          ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (477 ديدگاه)

          علی عزیز
          بنده سنگ کسی رو به سینه نمیزنم
          من خیلی منطقی در مورد کشوری که توش دارم به قول شما ثانیه ثانیه عمرمو سپری میکنم قضاوت میکنم بعد هم اگه قرار باشه حرفمون رو نزنیم که دیگ از عمرمون لذت نمیبریم
          باید حق خودمون بگیریم وگرنه کسی اینجا اهل صدقه دادن نیست
          موفق باشی.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. ارش

        ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (72 ديدگاه)

        داداش بحث توافق و تحریم نیست.یه عده دوست دارن صنعت خودرو اینجوری بمونه چون واسشون خیلی میصرفه تا برن تکنولوژی بیارن و کلی خرج کنن رقابتی بشه بازار

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. edris

      ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (108 ديدگاه)

      جناب حسین ناموساً فاز امثال شما چیه؟ ماشین نیارن گله میکنی حالا که آوردن هم گله میکنی ماذا فازا؟ آقا دلار تو مملکت گرون شده و این*** با این وجود هرجور حساب کنی این ماشینا بالای هفتاد هشتاد میلیون در میاد. کسی که اینجور ماشینا رو میخواد باید مخش بیشتر کارکنه تلاش کنه پولدار شه، این کاریه که هیچ کدوم از ما انجام نمیدیم و تو زندگی اندازه خارجیا تلاش نمیکنیم، بدیهیه کشورمون عقب میمونه و قیمتها بالاست. متاسفانه فقط بلدیم حرف بزنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. king 918

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    وزیر صنعت و معدن کشور رو باش خدایا توبه ……….و تسلیت به مردم ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سجاد

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (189 ديدگاه)

    اسم این قسمت رو بزارید درهم برهم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. نوید جهرمی

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    محمد حسین جان دستت درد نکنه ب خاطر میز خبری پروپیمون.
    ی گله داشتم و اونم قسمت اول بحثته که بیشتر سیاسیه تا اقتصادی.این جور بحثا هم جنجال برانگیزه. بنده نه چپی ام نه راستی و ب هیچکدومشون اعتقادی ندارم. اگر نقد و تعریفی باشه مثل مقاله ی قبلیت که راجب ایرانخودرو نوشته بودی خیلی عالی و بود. همه ی جوانب رو کنار هم آوردی.
    ب هر حال بازم تشکر میکنم. میز خبر از قسمت های جذاب پداله که دوستش دارم.زحمتش رو دوش شماس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امین

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاملا مشخصه مقاله بدون هیچ تعصب و هیچ جانب داری نوشته شده!!!!! الان واردات این ماشینا با این تعرفه چه سودی به حال قشر متوسط داره؟ الکی مثلا ویزر صنعت خودرو سازها رو تهدید کرده. الکی مثلا ایران خودرو به جای 405 میاد خودروی روز با قیمت واقعی تولید میکنه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. خسته شده

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (623 ديدگاه)

    عجب پس کشور پادشاهی ژاپن رئیس جمهور داره و کره جنوبی نخست وزیر(داره ولی اینجا منظورشون همون رئیس جمهورشونه و بالاترین مقام تویه اون کشوره) من تا حالا فکر میکردم در ایران فقط همه چی عکس دنیاست نگو تو ژاپن و کره هم اینجوریه داستان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. بنتلی

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    واقعا نمیدونم چی بگم،الان چ تأثیر مثبتی حتی درحد ی نخود ایجاد شده ک بگیم ده سال بعد بهترمیشه!تحریما برا سرمایه دارا و سیاست مدارا برداشته شده،نه مردم!حالا میتونن بدون کم کردن قیمت و افزایش کیفیت جنس جدیدو ب خاطر کیفیت مثلا بیشتر گرون تر بفروشن!از طرفی دستمزد کارگرناچیزه تو ایران،راحت میتونن کلی شرکت تحت لیسانس بزنن و از خودشرکت اصلی بیشترسود کنن!…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. یوسف

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (742 ديدگاه)

    ژاپن رییس جمهور نداره چون یک کشور مشروطه هست و امپراتور و نخست وزیر داره در واقع باید مینوشتین رییس جمهور کره و نخست وزیر ژاپن نه برعکس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احمد باقری

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    در بین این همه عکس بوگاتی شیرون باحال بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. بهنام طیبی

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    ای جان بوگاتی شیرون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. MjM

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (720 ديدگاه)

    افق بلند؟؟!! اونم روشن؟!
    با این وزیر؟! با حمایت دولت؟! با رانت خواری!؟ هه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. علی

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (31 ديدگاه)

    ***
    بحث خودروی ایران فقط یک کلمه است (هر سال 5% از تعرفه واردات خودرو کم می کنیم) اگه خودرو سازی در کار بود تا تعرفه به صفر برسه برا خودش جایگاه ی باز می کنه اگر هم نه این انصاف نیست 70 میلیون ایرانی فدای شرکت ایران خودرو و سایپا بشند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. (*مهرداد*)

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (353 ديدگاه)

    خاطرتون جمع باشه که هیچ افق روشنی در صنعت خودرو وجود ندارد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. محمد

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    بازم جک سال 95 منتشرشد…خخخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. arash

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایی عکس ساینا رو دیدم خندم گرفت خخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. علی

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    سلام
    اولش فکر کردم تحلیل سیاسی دارم می خونم و تو یه خبرگزاری هستم :d
    ببخشین ولی نوشته ساده لوحانه و تعصب گرایانه ای بود . اصولا هر کس به این سیستم موجود ُ به این وزیر به این شورای رقابت (رفاقت) به این فرغون سازان امید داشته باشه ساده لوحه .
    همین دولتی که طرف دارش هستین تعرفه واردات رو بیشتر کرد مردمی که خودروی بی کیفیت می خواستن بخرن خائن خطاب کرد . در همه دولت ها همین بوده این افزایش فورانی قیمت در دولت قبل بود . موضوع فراتر از این هاست ولی هدف شما بیشتراز خودرو مباحث سیاسی هست که از سایت پدال انتظار نمیره جایی برای عقده گشایی طرفدارای احزاب سیاسی باشه :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهنام طیبی

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      زیاد حرص نخور

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. Archi KHAN

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    افق بلند صنعت ایران روشن است ؟!!

    حتی کور سویی هم در حد یه فانوس توش دیده نمیشه ، چه برسه به روشن ن ن !!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا