میز خبر

میز خبر: از پیش‌فروش ایران‌خودرو تا آمار تولید خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از پیش‌فروش محصولات این خودروساز تا اوایل هفته آینده خبر داد.


هاشم یکه زارع در گفتگوی خود با صداوسیما گفت: پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو به تعداد ۴۰ هزار دستگاه پس از دریافت مجوز از مراجع مرتبط آغاز خواهد شد.

وی اضافه‌ کرد: ما از گروه خودروسازی سایپا اسامی کسانی را که در پیش‌فروش این گروه ثبت‌نام کردند درخواست کردیم و به محض دریافت اسامی ثبت‌نام کنندگان در پیش‌فروش گروه خودروسازی سایپا و نیز دریافت مجوزهای لازم از نهادهای ذی‌ربط به احتمال زیاد از اوایل هفته آینده ثبت‌نام برای پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو را آغاز خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: با تسهیلاتی که در روند ترخیص قطعات خودرو آغاز شده امیدواریم بتوانیم به زودی به همه تعهدات باقیمانده تحویل خودروها عمل کنیم همچنین پیش‌بینی می‌کنیم تا سه ماه آینده روند تولید و فروش خودروها به حالت عادی بازگردد.

  • کاهش ۹.۵ درصدی تولید خودرو


در ۵ ماهه نخست امسال تولید انواع خودرو با افت ۹.۵ درصدی همراه بوده و از ۵۸۰ هزار و ۷۸۳ دستگاه در ۵ ماهه نخست سال گذشته به ۵۲۵ هزار و ۵۸۶ دستگاه کاهش یافت.

بر اساس جدیدترین آمارهای رسمی تولید انواع خودرو در مردادماه امسال به‌طور میانگین ۳۸ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۴۴ هزار و ۳۷۰ دستگاه در مردادماه سال گذشته به ۸۹ هزار و ۴۵۰ دستگاه رسید.

مردادماه امسال تولید انواع سواری با افت ۳۸.۲ درصدی همراه بوده و از ۱۳۵ هزار و ۶۸۰ دستگاه در مردادماه ۱۳۹۶ به ۸۳ هزار و ۷۸۷ دستگاه کاهش یافت.

برخلاف سواری اما تولید انواع ون ۱۸۴.۲ درصد افزایش یافته و از ۵۷ دستگاه در مردادماه سال گذشته به ۱۶۲ دستگاه افزایش یافت.

در این مدت تولید انواع وانت ۳۷.۹ درصد کاهش یافته و از ۷۰۷۹ دستگاه در مردادماه ۱۳۹۶ به ۴۳۹۳ دستگاه رسید. تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس اما افزایش یافته و با رشد ۹۶.۸ درصدی از ۹۳ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۱۸۳ دستگاه افزایش یافت. مرداد ماه امسال تولید انواع اتوبوس با افت ۶۳.۶ درصدی همراه بوده و از ۱۶۲ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به ۵۹ دستگاه کاهش یافت.

تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز ۳۳.۳ درصد کاهش یافته و از ۱۲۹۹ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۸۶۶ دستگاه رسید.

  • حفظ ارزش پول با خودرو


رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: این روزها بسیاری از مردم نه برای تأمین نیاز شخصی بلکه برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو می‌کنند. این وضعیت منجر به هجوم تقاضا به طرح‌های فروش خودروسازان شده است.

سعید موتمنی اظهار کرد: در شرایط فعلی بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول و سرمایه خود به دنبال تبدیل ریال به کالاهای سرمایه‌ای و باارزش هستند. وی با بیان اینکه به همین دلیل بسیاری از افراد وارد بازار خودرو شده‌اند، خاطرنشان کرد: در این شرایط تفاوت بالای قیمت رسمی و آزاد خودروها نیز مزید بر علت شده تا بسیاری از شهروندان به دنبال خرید خودرو به قیمت‌های رسمی از کارخانه‌های سازنده باشند. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: در جدیدترین مورد در این زمینه ۵۰ هزار دستگاه از محصولات سایپا ظرف یک روز فروخته شد که با قاطعیت می‌گویم حتی یک خودرو نیز از سوی نمایشگاه‌داران خریداری نشد؛ بلکه تمام خریداران مردم عادی بودند که با هدف حفظ و افزایش سرمایه خود اقدام به خرید کردند.

  • نظر مردم درباره مرجع قیمت‌گذاری خودرو

افزایش قیمت خودرو
بیش از ۴۶ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی اعتقاد دارند که قیمت‌گذاری خودروهای داخلی به شورای رقابت سپرده شود. برنامه پایش یکشنبه‌شب گذشته در سؤال خود از مردم پرسید، به نظر شما قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل بهتر است به کدام نهاد سپرده شود؟ بازار آزاد یا شورای رقابت یا وزارت صمت. در پایان این نظرسنجی ۵۱/ ۴۶ درصد از شرکت‌کنندگان عنوان کردند، بهتر است قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت سپرده شود، ۸۷/ ۲۶ درصد گزینه بازار آزاد و ۶۳/ ۲۶ درصد نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت را به‌عنوان نهاد مناسب برای قیمت‌گذاری را انتخاب کردند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. مزدا

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2029 ديدگاه)

    واقعا اوج حماقته که پول بریزی به حساب شرکت ولی نه قیمت ماشین معلومه نه مدل ماشین و نه رنگ و….بعدش پولت چندماه هم دستشون میمونه کلی سود میکنن!!
    هرکجای دنیا اینو بگی ازت تست الکل میگیرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمید

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1724 ديدگاه)

      حتما ایران‌خودرو میره با این پولها دلار میخره و میفروشه
      حال آدم بد میشه از این اوضا
      سایپا ماشین نوشت فرداش دلار چهار عزا. تومن رفت روش بزار اینها هم بنویسند با پولش برند دلالی ارز

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا