مینی

شصت سال با مینی، کوچولوی دوست‌داشتنی

شصت سال از زمانی که اولین مینی با نام موریس مینی ماینر توسط شرکت بریتانیایی BMC معرفی شد می‌گذرد. این کوچولوی دوست‌داشتنی در تاریخ ۲۶ آگوست سال ۱۹۵۹ معرفی شد و طی سال‌های بعد به یکی از نمادهای بریتانیا مبدل گشت. مینی در اولین دههٔ عمرش با برندهای موریس و آستین به بازار عرضه شد. اولین نمونه‌های این خودرو به یک پیشرانهٔ چهار سیلندر ۸۵۰ سی‌سی مجهز شده بودند که تنها ۳۴ اسب بخار قدرت داشت. هرچند ممکن است این قدرت امروزه خیلی کم به نظر برسد اما شش دهه پیش برای خودرویی به‌اندازهٔ مینی قدرت بسیار زیادی محسوب می‌شد.

خریداران به‌سرعت عاشق مینی شدند و به همین دلیل در سال ۱۹۶۰ سازندهٔ بریتانیایی نسخهٔ ون و مدت کوتاهی بعد استیشن آن‌را معرفی کرد که به ترتیب با نام موریس مینی تراولر و آستین سون کانتری‌من به بازار عرضه شدند. در سال ۱۹۶۱ نیز مینی پیکاپ معرفی شد و به دنبال آن اولین مینی کوپر به بازار آمد که توسط سازنده و مهندس مشهور خودروهای اسپرت یعنی «جان کوپر» توسعه پیدا کرده بود. مینی کوپر اولیه تنها در هزار دستگاه تولید شد و زیر کاپوت آن یک پیشرانهٔ بزرگ‌تر ۱ لیتری با ۵۵ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود.

خریداران نشان دادند که مشتاق قدرت بیشتر هستند و به همین دلیل بعداً کوپر S با پیشرانهٔ ۱.۱ لیتری و ۷۰ اسب بخار قدرت معرفی شد. در سال ۱۹۶۳ کوپر S به مسابقات رالی وارد شد و در رالی مونت‌کارلو به پیروزی‌های بسیاری دست یافت. این کوچولوی بریتانیایی در سال‌های ۱۹۶۴، ۱۹۶۵ و ۱۹۶۷ پیروز شد که شاهکاری باورنکردنی بود زیرا مینی این پیروزی‌ها را در یکی از سخت‌ترین رالی‌های دنیا و در برابر رقبای بسیار قدرتمندی کسب کرد.

در سال ۱۹۹۴ برند مینی توسط گروه ب‌ام‌و خریداری شد اما این مالک آلمانی همان مینی کلاسیک که همهٔ ما می‌شناختیم و عاشق آن بودیم را با پیشرفت‌هایی جزئی مثل نصب ایربگ تا سال ۲۰۰۰ روی خط تولید حفظ کرد. البته باواریایی‌ها پیش‌ازاین روی ساخت جانشین مینی کار می‌کردند و در سال ۲۰۰۱ نسل کاملاً جدید آن‌را به بازار عرضه کردند که با وجود برخورداری از استایل کاملاً جدید، توانست همچنان شکل و جذابیت اصلی مینی را حفظ کند. حالا نیز مینی به مناسبت شصت‌سالگی خود نسخهٔ ویژه‌ای از کوپر را با ویژگی‌های منحصربه‌فردی مثل نشان‌های شصت‌سالگی روی بدنه و داخل معرفی کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. MAHDI

    ۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    دوست داشتنی ترین کوچولویی دوست داشتنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمدرضا

      ۶ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (877 ديدگاه)

      ماشین کوچولو و فانتزی فقط فیات 500

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. رنو 5 زرد قناری

    ۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (143 ديدگاه)

    تو خودروهای کوچک فقط رنو 5 افسانه ای و گلف نسل یک البته این مینی هم باحاله ولی یادمه خیلی سال پیش سوار یک مینی شدم حسی که داشت مثل این بود که انگار داری روی اسفالت راه میری و به خاطر چرخهای کوچیکش توی دست اندازهای خیابون خیلی تکون تکون داشت و وقتی نزدیک یک کامیون میشدی واقعا وحشتناک بود خخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا