نیسان

بررسی نیسان مورانو مدل ۲۰۱۵

وقتی نیسان کانسپت برجسته «رزونانس» خود را در نمایشگاه اتومبیل دیترویت ۲۰۱۳ به نمایش گذاشت، بدون هیچ‌گونه شک و تردیدی، مشخص بود که این کانسپت پیش‌نمایشی از نسل سوم مورانو خواهد بود. این خودرو اکنون به مرحله تولید قدم گذاشته است و مسئولان نیسان به پرچمدار جدید کراس‌آور خود افتخار می‌کنند.

2015 Nissan Murano
۲۰۱۵ Nissan Murano
با این حال، حرکت در مورانوی جدید آهسته‌تر بوده و قطعاً برای یک مسافرت خانوادگی مناسب‌تر است. همانند مدل‌های قبلی مورانو، موتور VQ بیست ساله نیسان با یک سیستم انتقال قدرت پیوسته CVT همراه شده است. حجم موتور مانند قبل ۳/۵ لیتر است و ۲۶۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۲۵/۴ نیوتن‌متر گشتاور برای این خودرو تولید می‌کند. با اینکه حفظ وضعیت تنفس طبیعی موتور VQ بسیار جالب‌توجه است، ولی در دنیایی که پر از موتورهای توربو و قدرت‌های بالا در آنهاست، قدرت ۲۶۰ اسب‌بخار از چنین حجم موتوری، چندان زیاد به نظر نمی‌آید. در هر حال، این قدرت برای جابجایی مورانو کارآیی خود را دارد؛ به‌ویژه برای رانندگی که می‌خوانند فقط با خودروی شخصی خود از جایی به جای دیگر بروند. امّا سیستم انتقال قدرت همچنان برای علاقه‌مندان ضعیف به شمار می‌آید. این در حالی است که سیستم Xtronic CVT دارای یک حالت شیفت دستی شده و شرایط یک گیربکس اتوماتیک معمولی را تداعی می‌کند. در همین حال، شاید بهتر بود در مورانو به جای وادار کردن راننده برای تقلا بر روی شیفتر روی کنسول، از پدل‌شیفتر به این منظور استفاده می‌شد.

2015 Nissan Murano
۲۰۱۵ Nissan Murano
2015 Nissan Murano
۲۰۱۵ Nissan Murano
2015 Nissan Murano
۲۰۱۵ Nissan Murano
طراحی بدنه در مورانوی ۲۰۱۵ فرق کرده است و ابعاد و استانداردهای آن تغییر کرده‌اند. در حالی که فاصله محوری خودرو در همان اندازه ۲/۸۲ متری باقی مانده، طول خودرو به اندازه ۷/۴ سانتی‌متر افزایش یافته و به ۴/۸۹ متر رسیده است. در این میان ظرفیت حمل وسایل از این موضوع بهره‌مند شده و ۱/۱۲ مترمکعب شده است. همچنین مورانو عریض‌تر و کم‌ارتفاع‌تر شده و بخشی از فاصله خود با کف جاده را از دست داده است. شاید نیسان در نهایت به این نتیجه رسیده است که قابلیت آفرود برای خریداران کراس‌آور به اولویتی پایین‌تر از امکانی مانند رادیوی AM نزول کرده است. بر این اساس، در مورانو دیگر خبری از حالت قفل برای سیستم دیفرانسیل چهارچرخ متحرک و همین‌طور نمایشگر گشتاور جداگانه مانند آنچه در «پت‌فایندر» وجود دارد، نیست.

2015 Nissan Murano
۲۰۱۵ Nissan Murano
2015 Nissan Murano
۲۰۱۵ Nissan Murano
2015 Nissan Murano
۲۰۱۵ Nissan Murano
برای اولین بار پس از معرفی این مدل در ۱۲ سال پیش توسط نیسان، مورانو به شرایطی مدرن از استایل رسیده است. شاید در این طراحی، از عناصر پایه ب‌ام‌و i3 کمک گرفته شده و در همین حال، در حجم بزرگتر بر روی آنها کار شده است. مورانو نمی‌تواند خودروی کاملاً جذابی تلقی شود، ولی در عین حال دارای ظاهری متفاوت است. طراحی جدید بدنه و به‌ویژه سقف باعث شده که جریان هوا بر روی آن بسیار بهتر صورت گیرد و همین موضوع باعث شده تا ضریب دراگ نیسان مورانو از ۰/۳۷ به ۰/۳۱ کاهش یابد.

2015 Nissan Murano
۲۰۱۵ Nissan Murano
مصرف سوخت «ترکیبی» مورانو طبق برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا (EPA) کاهشی بی‌نظیر داشته است و از ۱۱/۸ لیتر به ۹/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است. در این میان، تعداد چرخ‌های متحرک، فرق چندانی در این آمار ایجاد نکرده است. همچنین لازم به ذکر است که بنابر گزارش اخیر EPA، نیسان در فاصله ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ بیشترین کاهش میانگین مصرف سوخت را در بین خودروسازان مختلف داشته است.

2015 Nissan Murano
۲۰۱۵ Nissan Murano
مانند دیگر مدل‌های جدید نیسان، مورانوی جدید نیز از وزن خود کم کرده و متوسط وزن خود را به پایین‌تر از ۱۷۷۰ کیلوگرم رسانده است. چهار تریم مختلف شامل S، SV، SL و پلاتینیوم (جایگزین LE) هر کدام می‌توانند با دیفرانسیل جلو یا تمام‌چرخ متحرک ارائه شوند. لیست وزن این مدل‌های مختلف از ۱۵ کیلوگرم سبک‌تر از مدل پایه تا ۶۶ کیلوگرم سبک‌تر از مدل پایه برای مدل SL چهارچرخ متحرک متغیر است.

2015 Nissan Murano Interior
۲۰۱۵ Nissan Murano Interior
از پشت فرمان، شرایط مورانو از یک کانسپت آینده‌نگرانه فاصله می‌گیرد و به سمت یک «نیسان» واقعاً خوب متمایل می‌شود. مجموعه کلیدها همان موارد معمول نیسان هستند و صندلی‌های «جاذبه صفر الهام‌ گرفته شده از ناسا» از همتای پلتفرم مشترک یعنی آلتیما، هم‌اکنون به صورت استاندارد و در ردیف اول و دوم استفاده شده‌اند. با این که سطح بالایی برای این صندلی‌ها تصور نمی‌شود، ولی بسیار راحت هستند.

2015 Nissan Murano Interior
۲۰۱۵ Nissan Murano Interior
2015 Nissan Murano Interior
۲۰۱۵ Nissan Murano Interior
2015 Nissan Murano Interior
۲۰۱۵ Nissan Murano Interior
طراحی داخلی با استفاده از عناصر پلاستیک با یک یا دو الگو همراه با رنگ انتخابی برای کابین انجام شده است. این طراحی اگرچه از برخی از جاها از شرایط مدرن فاصله دارد، ولی در برخی نماها شباهت‌هایی به یک کابین مرسدس‌بنز کلاس S دیده می‌شود. در مجموع، ساخت و پرداخت طراحی کابین قانع‌کننده است و طراحی زیباشناسانه آن به مراتب بهتر از پلاستیک‌های با ظاهری شبیه به فلز یا فیبر‌کربن‌های غیرواقعی است که برخی خودروسازان برای چسباندن خود به برندهای سطح بالا استفاده می‌کنند.
شیشه آکوستیک و استفاده از تجیهزات زیاد عایق صدا موجب ایجاد یک فضای ساکت برای داخل کابین شده است؛ در واقع در داخل کابین مورانو هیچ‌خبری از سر و صدای جاده نیست. برای یک خریدار متوسط، این ویژگی از مورانوی جدید، بهترین تغییر آن به عنوان یک محصول پرمیوم بازار محسوب می‌شود. همچنین یک سیستم ارتقا یافته اطلاعات و سرگرمی با قابلیت همگام‌شدن با گوشی هوشمند و تکنولوژی‌های ایمنی جدید مانند ترمز اضطراری و سیستم هشدار برخورد از جلو به‌وسیله امواج صوتی از دیگر امکانات ارائه شده در نیسان مورانو ۲۰۱۵ هستند. در نیسان مورانو، وزن متعادل سیستم فرمان بسیار قابل‌توجه است؛ سیستم تعلیق سواری راحتی را فراهم می‌کند و کنترل خوبی توسط پدال ترمز فراهم می‌شود.

2015 Nissan Murano Interior
۲۰۱۵ Nissan Murano Interior
قیمت‌گذاری نیسان مورانو اندکی بالاتر از مدل بزرگتر و سه‌ردیفه خود، یعنی پت‌فایندر صورت گرفته و از ۳۰۴۴۵ دلار برای مدل پایه آغاز می‌شود. این در حالی است که گران‌ترین نیسان مورانو، تریم پلاتینیوم است که به ۴۰ هزار دلار رسیده است. همچنین مدل‌های دارای دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک ۱۶۰۰ دلار بالاتر خواهند بود. نیسان در این مدل باعث می‌شود که باور کنیم که تمام پولی که داده‌ایم، ارزش این طراحی را داشته است. شاید هم بتوانیم ادعا کنیم که کیفیت دینامیک رانندگی مورانو از پول‌هایی که برای آن خرج می‌کنید، بالاتر است. [دانلود ویدئو] [jwplayer mediaid=”96583″] مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو یا تمام‌چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست؛ دیفرانسیل جلو: ۳۰۴۴۵ دلار، دیفرانسیل AWD : ۳۲۰۴۵ دلار.
  • نوع موتور: DOHC ۲۴ سوپاپ V6، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
  • گنجایش: ۳۴۹۸ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۶۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۲۵/۳۹ نیوتن‌متر در ۴۴۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: CVT با قابلیت شیفت دستی.
ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۸۲۴ متر.
  • طول ماشین: ۴/۸۹۷ متر.
  • عرض: ۱/۹۱۵ متر.
  • ارتفاع: ۱/۶۹۲ متر.
  • وزن کلی: ۱۷۲۳ تا ۱۸۳۷ کیلوگرم.
تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۱ تا ۷/۲ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۹/۷ تا ۲۰/۷ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل:۱۵/۴ تا ۱۵/۶ ثانیه.
  • سرعت نهایی: ۱۸۵/۰۷۵ کیلومتر بر ساعت.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۸۱ دیدگاه‌ها

  1. 4MATIC

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    خوب اقا احسان که چی الان منظورت چی بود
    اصن فازت چیه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ehsan

      ۵ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1251 ديدگاه)

      خوب جمله ای که مینویسی حتما نباید اشاره مستقیم به انچه میخواهی بگویی بکند ، با این جمله دو نکته رو بهش اشاره کردم 1_ ایمنی خوب این ماشین واستفاده از تکنولوژی های جدید در این ماشین و البته اشاره به اینکه کیسه هوا در کشور ما برای خودرو ساز یک شوخی است تا ایمنی خودرو ، دوم اینکه چرا ما ایرانیها بیشتر ماشین هامون رو روکش صندلی می‌اندازیم در حالی که بقیه کشور ها معمولا این کار رو نمیکنند ، که دلایلش میتونه یک دست بودن تمام روکش های فابریک کارخانه باشه یا بی کیفیتیشون یا ترس از اینکه روکش فابریک خراب بشود و از قیمت ماشین کم کنه در حالی که کسی که 40 میلیون برای یک ماشین میده پول دوخت دوباره و بهتر رو نداره ؟
      در آخر هم خوبه که یک جمله رو بهش دقت کنیم و ببینیم چی نوشته نه اینکه دنبال فاز و نول باشیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ارمان

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    به نظرم طراحی اینده گرایانه و از نظر من زیبایی داره قرار ماکسیما 2016 هم مثل همین باشه , به نظرم یه ماشین قشنگ که توش هم واقعا زیبا و لوکس هستش متریال بسیار با کیفیتی داره و به نظرم میتونه یه گزینه خوب خرید باشه فقط باید نگران توانایی های افرودش بود نمیگم مثل رونج روور باشه اما یه چیزی در حد خودش , من به این ماشین تو رنج و قیشمت خودش از 10 بهش 8.5 میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهراب

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    وقتی اسم مورانو به گوشم میخوره ناخوداگاه یه خودروی مدرن و صدالبته با طراحی نواورانه تو ذهنم تجسم میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. masood

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    با تمام احترامی که براش قائلم ولی نمیدونم چرا به دلم نمیشینه…مخصوصا جلو پنجرش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. نوید (6*6)

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    یه سوال این عکس پنجمی واقعیه یا یکم چرخوندنش؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. نوید (6*6)

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    چون G63-6*6 هم نمیتونه از این شیب چمنی

    که تازه خیس هم باشه بالا بره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۶ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      نوید جان شما رو چه حسابی همچین حرفی رو میزنی ؟؟؟

      سوار شدی که میگی نمیره ؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. 4MATIC

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    طراحی مدل2012 از این هزار برابر به تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. E 36

    ۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (918 ديدگاه)

    اصلا با قیافش حال نکردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Ehsan Alam

    ۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    واقعا طراحی های داخل نیسان شاهکاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امیر محمد

    ۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    معرکه بوددددد!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. mehran

    ۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    طراحیش خیلی به دلم نشست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. نوید (6*6)

    ۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    میلاد جان من لند کروز سوار شدم نمیره

    آخه بد ترین جا برای آفرود چمنه
    خیلی لیزه

    تازه اگه خیس هم باشه که دیگه فاجعه است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. نوید (6*6)

    ۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    شما اگه نهمین عکس رو که همون عکس پنجم ولی از یک زاویه ی دیگست نگاه کنید متوجه میشید که عکس پنجم واقعی نیست

    البته این قضیه ی G63رو با کمی اغراق گفتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. نوید (6*6)

    ۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    شما اگه فیلم مقایسه ی کاین و رنجروور رو دیده باشی میفهمی من چی میگم

    تو یه زمین چمنی خیس که شیبش در حدود ده الی بیست درجه هست مسابقه میدن

    رنجروور به سختی خودشو میکشه بالا و کاین هم که اصلا نمیتونه خودشو بالا بکشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. محمد

    ۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (512 ديدگاه)

    محشره پسر….++++

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. Davood

    ۸ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (131 ديدگاه)

    طراحیش واقعاً هیچ نقصی نداره…

    موافقم 0
    مخالفم 1
  17. علی

    ۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    همیشه نیسان عزیز رو دوست داشتم.تو ژاپنی ها یه کم طراحیش به آمریکایی ها تمایل داره.بیسته…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. آرش

    ۲۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فوووووووووووووق الععععععععععععععععاده است.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا