کیانیسان

دوئل نیسان لیف و کیا سول EV

دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید و امروز در آخرین دوئل از ای دور طبق معمول نوبت به گروه خودروهای سبز رسیده است. در دوئل قبلی این گروه شاهد رقابت دو خودروی هیدروژنی یعنی تویوتا میرای و هوندا کلاریتی بودیم. در این جدال مجموعاً تعداد ۱۲۴۰ رأی به ثبت رسیده است که کلاریتی توانست با دریافت ۹۳۵ عدد از آن‌ها و کسب ۷۵ درصد از کل آرا پیروز گردد درحالی‌که میرای تنها ۳۰۵ رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل هشتم گروه خودروهای سبز، دو خودروی تمام الکتریکی آسیایی یعنی نیسان لیف و کیا سول EV به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

کیا سول EV

نیسان لیف

هوندا کلاریتی

؟

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس پرایم

فیات ۵۰۰E

رنو Zoe

لکسس CT

شورلت ولت

رنو Zoe

شورلت ولت

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

هیوندای نکسو

تسلا مدل ۳

مرسدس بنز B کلاس

؟

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

هوندا کلاریتی الکتریکی

هیوندای آیونیک الکتریکی

فولکس‌واگن گلف GTE

؟

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

فورد فوکوس الکتریک

فولکس‌واگن e-Golf

؟

؟

سیتروئن e-Mehari

فولکس‌واگن e-UP

هیوندای کُنا الکتریکی

شورلت بولت

؟

؟

نیسان لیف

نیسان از چندین سال پیش کار بر روی توسعهٔ خودروهای تمام الکتریکی را آغاز کرده بود به‌نحوی‌که این سازندهٔ ژاپنی اولین خودروی تمام الکتریکی خود که در اصل نسخه‌ای الکتریکی از مدل آلترا بود را در نمایشگاه لس‌آنجلس ۱۹۹۷ معرفی کرد. بدین ترتیب روند توسعهٔ خودروهای الکتریکی توسط نیسان طی سال‌های بعد ادامه یافت و پروتوتایپ‌های مختلفی در این رابطه معرفی شدند تا اینکه نهایتاً تلاش‌های نیسان در این زمینه به ثمر نشست و نتیجهٔ سال‌ها کار و تلاش در زمینهٔ ساخت خودروهای تمام الکتریکی در سال ۲۰۱۰ به جهانیان نشان داده شد. در این سال نیسان یک هاچ‌بک تمام الکتریکی بنام لیف را معرفی کرد که نخستین خودروی الکتریکی تولیدی تاریخ آن محسوب می‌شد. لیف هاچ‌بکی در سگمنت C بود که از یک موتور الکتریکی استفاده می‌کرد. این موتور در جلوی خودرو نصب شده و چرخ‌های جلو را به حرکت درمی‌آورد. لیف فصل جدیدی را در تاریخ نیسان باز نمود و به فروش مناسبی هم دست پیدا کرد. نهایتاً اما سال گذشته نسل اول لیف به پایان عمر خود رسید و در اکتبر همین سال، یعنی چند ماه پیش نیسان رسماً نسل دوم لیف را رونمایی کرد. این نسل تغییرات و ارتقاءهای زیادی را تجربه کرده تا همچنان بتواند موفقیت‌های نسل قبلی خود را ادامه دهد. نسل دوم لیف در طراحی ظاهری نیز کاملاً متحول شده و بسیار زیباتر از قبل شده است. این هاچ‌بک الکتریکی مثل گذشته از یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند که در جلو نصب شده است. این موتور ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد که انتقال به چرخ‌های جلو مانند اکثر خودروهای الکتریکی توسط یک گیربکس تک سرعته انجام می‌گیرد. نیسان دو ظرفیت باطری مختلف شامل نمونهٔ ۴۰ کیلووات ساعتی و ۶۰ کیلووات ساعتی را برای لیف در نظر گرفته که فعلاً نسخهٔ اول به بازار عرضه شده است و به همین دلیل در این دوئل نیز نسخهٔ ۴۰ کیلووات ساعتی لیف شرکت کرده است.

کیا سول EV

کیا برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۸ از خودروی ساب‌کامپکت جعبه‌ای شکلی بنام سول پرده‌برداری کرد. البته حدود دو سال قبل از آن در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۶ نسخهٔ کانسپت این خودرو رونمایی شده و پیش‌نمایشی از آن ارائه شده بود. سول خودروی ساب‌کامپکتی است که هرچند که سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن ارائه نمی‌شود اما اکثر منابع آن‌را یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت می‌دانند. نسل نخست سول روی پلت‌فرم PB کیا-هیوندای ساخته شده بود که با هیوندای i20 و کیا ونگا مشترک بود. نسل اول این کراس‌اوور ساب‌کامپکت کره‌ای اما پس از حدود پنج سال به پایان عمر خود رسید و سپس نسل دوم آن در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۳ رونمایی شد. این نسل که همچنان در حال تولید است، در طراحی کاملاً دنباله‌روی نسل قبلی بوده و شباهت زیادی به آن دارد؛ بنابراین طراحی نسل دوم سول کاملاً تکاملی محسوب می‌شود؛ اما کیا در این نسل از سول، نسخهٔ تمام الکتریکی آن‌را هم توسعه داده و از سال ۲۰۱۳ آزمایشات پروتوتایپ آن‌را آغاز کرد. سپس نهایتاً در نمایشگاه شیکاگوی ۲۰۱۴ سازندهٔ کره‌ای نسخهٔ سول تمام الکتریکی یا EV را رونمایی کرد. سپس این مدل در همان سال با مدل ۲۰۱۵ به بازار آمد و فروش آن از می ۲۰۱۴ در کرهٔ جنوبی، از جولای در اروپا و از اکتبر در ایالات‌متحده آغاز شد. ازجمله تغییرات ظاهری کلیدی سول EV در می‌توان به جلوپنجرهٔ مسدود شده و رینگ‌های متفاوت اشاره کرد که آن‌را از نسخهٔ معمولی متمایز کرده است. این خودرو از یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی آن توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. سول EV برای مدل ۲۰۱۸ تغییراتی را تجربه کرده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به ارتقای باطری‌های آن اشاره کرد. پس‌ از این تغییرات، بُرد خودرو افزایش پیدا کرده و حالا توسط سازمان EPA ایالات‌متحده بُرد سول EV معادل ۱۸۰ کیلومتر اعلام شده است.

مشخصات فنی

نیسان لیف

کیا سول EV

پیشرانه الکتریکی الکتریکی
قدرت ۱۵۰ اسب بخار ۱۱۰ اسب بخار
گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر ۲۸۵ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک جلو جلو
باطری ۴۰ کیلووات ساعت ۲۷ کیلووات ساعت
مصرف انرژی ۱۸.۷ کیلووات/صد کیلومتر ۱۹.۶ کیلووات/صد کیلومتر
بُرد ۲۴۰ کیلومتر ۱۸۰ کیلومتر
شتاب صفر تا ۹۶ ۹.۵ ثانیه ۹.۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۶.۲ ثانیه ۱۷.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۵۳ کیلومتر/ساعت ۱۴۸ کیلومتر/ساعت
طول ۴.۴۸ متر ۴.۱۷ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۷۰ متر ۲.۵۷ متر
وزن ۱۵۶۵ کیلوگرم ۱۵۵۵ کیلوگرم
قیمت پایه ۳۰,۸۷۵ دلار ۳۳,۱۴۵ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9940557]

بدین ترتیب دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور هشتم دوئل‌های مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    لیف توی بیشتر موارد برتره
    ولی ای کاش لیف رو با ایونیک یا کیا نیرو مقایسه میکردید
    دوئل طوری شده که رقیب یه خودرویی رو جوری قرار میدن که صدرد اون حذف میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Ali

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (262 ديدگاه)

    برتری کاملا با نیسان لیف هستش. چه از لحاظ مشخصات و چه از لحاظ طراحی. با این حال قیمتش هم کمتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سلطان پیکان ***ویران خودرو سابق

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    یک دلیل بدین که ادم به کیا سول حتی فکر کنه

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. مجتبی

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (151 ديدگاه)

      کسایی که اسباب بازی دوست دارن بهش فکر میکنند.

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. emad1990

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (999 ديدگاه)

      اون 19 نفری هم که به سول رای دادن جوونی کردن-نادونی کردن .ببخششون

      موافقم 0
      مخالفم 1
    3. AK_007

      ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (562 ديدگاه)

      سلیقه متفاوت!
      “این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند”
      من این نسل لیفو میپسندم ولی کیا سول رو از نسل قبلی لیف بیشتر میپسندم
      در ضمن فروش جفتشون هم خوبه پس حتما دلیلی هست!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. #ali.m#

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    لیف تو سواری نرم و راحت بین رقبا سرامده
    در مورد این دوئل هم نیازی ب توضیح بیشتر نیست

    هیچ برتری در کیا وجود نداره .

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. m4

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (294 ديدگاه)

    کاش دوئل دنا با ام وی ام 315 میذاشتین نه اینایی که نیستن ایران !!!
    راهنمایی میشدیم برای خرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجتبی

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (151 ديدگاه)

      اینا تو ایران وارد شدن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. m4

        ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (294 ديدگاه)

        کیا دیدم اما نیسان نه
        نیسان هم اومده؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مجتبی

          ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (151 ديدگاه)

          بله.
          یکی در منطقه ازاد کیش هست.
          یکی هم موقت اومده بود منطقه اروند.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  6. amin

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    قطعا نیسان لیف
    دلیلی برای رأی دادن به کیا وجود نداره

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. Rezanst

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    خدایی مشخصات نگاه نکردم ب نیسان رای دادم اومدم نظرمو نوشتم تازه میخام برم بخونم??من ارم نیسان رو میبینم نمیتونم ب چیزی رای بدم حتی اگه طرفم لامبو باشه??ماشین فقط ژاپنیش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. F۲۲RAPTOR

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2599 ديدگاه)

    خیلی واضح نیسان لیف

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ارش

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    دوستان جدای از بحثهای خودرویی تازگیهااراجیف گویی مدیر عامل ایران خودرو در مورد اینکه شرکتهای بزرگ خودرو نمی توانند استانداردهای ایران رو پاس کنن. یکی نیست بگه از کدام استاندارد حرف میزنید استاندارد شما دزدی چپاول و غارت مردم هست معلومه بنز و تویوتا و هیوندای نمیتونن و نمی خوان استاندارد های غارت وچپاول مردم رو پاس کنن لعنت به هر چی آدم بی صفت دزد بی وجدانه بیچاره برا یه مشت اسکناس خودش رو و وطنش رو و مردمش یه جا باهم میفروشه این ها رو مقایسه کنید با ملت ژاپن که اگر کارمند یه شرکتی ببینه شرکت در معرض ورشکستگیه اینقدر کار میکنه تا در معرض از دست دادن جانش بشه که خیلی هاشون هم از شدت کار میمیرن . آخه این بی وجدانهای کثیف خائن رو از کدام جهنمی گلچین کردن آوار کردن رو سرما.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. doubt

      ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (257 ديدگاه)

      داداش منم اول شاکی شدم ولی صحبتاشو تیکه کردم پخش کردن. خودش داره انتقاد میکنه از استاندارد ایران. البته که کلا بازم مدیر ویران خودرو هست ولی این موردو خبرگزاری فارس اینطوری پخش کرده ***

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. بهراد

      ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (537 ديدگاه)

      دنیا با صدتومن و بی صدتومن هم میگذره ولی خیلی بده که آدم فا*** ی مغزی باشه
      پدال چرا درباره ممنوعیت واردات ماشین های برند مثل بوگاتی و مازراتی و … به صورت گذر موقت مطلب نمیزاری؟

      بابا شما که ساکت باشین همه بی خبر میمونن از وضع صنعت خودرو آخرش میشه تعرفه اونجور بنزین اینجور گذر موقت هم که چی بگم؟

      کلا هر ماشینی خوب بود یه بلایی سرش آوردن ،بجز پژو و پراید
      آلمانی گرونه
      آمریکایی نمیشه
      ژاپنی و کره ای هم به قیمت آلمانی میدن
      هیبریدی واقعی نیست(هیبریدی میخوای دنا قدر مطلق هیبرید و ساینا برقی)
      مناطق آزاد هم نمیشه از شهر بیرون بری
      چه کسی قوانین منطقی تنظیم کرده که بقیه قوانین هم درست باشن، حالا حجم موتور و کالای لوکس ۴٠ هزار دلاریو وللش لیاقت ما همون پراید و پژو خواهد بود
      راستی تعرفه واردات خودرو های برقی چطوره؟ منظور چقد حساب میکنن چقد میقاپن؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. Just bentley continental

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (540 ديدگاه)

    یا علی اختلافو!!!!!!!!
    سول هیچ مزیتی نداره نسبت به لیف

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ali a

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    کیا سول الکتریکی باید نسل جدیدش بیاد تا با لیف مقایسه بشه…این قدیمیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حمیدرضا

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    لیف مدرن تر و ارزان تر هست دلیلی ندارد که به لیف رای ندم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. More

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (72 ديدگاه)

    خیلی ناجور حریف انتخاب کردین عاخه در مقابل لیف سئول چی بگه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ژان وال ژان

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (166 ديدگاه)

    به کیا سول رای میدم
    نیسان هم ماشین خوبیه
    با این حال کیا سول چند سال عنوان بیشترین رضایتمندی مشتری رو داشت نمی‌دانم الآن هم داره یا نه
    زیاد فرقی نمی‌کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Mohamad

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (812 ديدگاه)

    کسایی که به کیا رای دادن دستشون اشتباه خورده :)))
    #طنز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. کیوان

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (166 ديدگاه)

    کاملن معلومه نیسان امکانات بیشتر قیمت کمتر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا