مشکلات معمول نیسان روگ (ایکس تریل)

هر از گاهی به فروم های تخصصی خودرویی سر می‌زنیم تا بتوانیم اطلاعات به‌دردبخوری درباره خودروهای کارکرده پیدا کنیم و آن‌ها را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اکثر اطلاعاتی که در ادامه مشاهده خواهید کرد ضرورتاً مستند یا صحیح نیستند اما خب تجربه‌های مالکیت افراد را نشان می‌دهند.


نیسان روگ (ایکس تریل) به عنوان مدل سال 2008 معرفی شده و از جمله رقبای مطرح آن می‌توان به تویوتا راو 4 و هوندا CR-V اشاره کرد. برخلاف نسل قبلی که یک شاسی‌بلند زمخت و سرسخت بود این خودرو بیشتر به جنبه کراس اوور شهری توجه کرده است. از آنجایی که ایکس تریل وارد کشورمان نیز شده برخی از مشکلات معمول این خودرو را با شما در میان می‌گذاریم.

  • مشکلات گیربکس نیسان ایکس تریل


این خودرو از گیربکس CVT استفاده می‌کند. این نوع گیربکس در واقع هیچ دنده‌ای نداشته و بجای آن از تسمه‌ها و پولی‌ها استفاده می‌کند. اکثر انتقادات وارده به این گیربکس از سوی رانندگانی بوده که طرز کار با آن را بلد نبوده‌اند.

البته گزارش‌های زیادی درباره نقص‌های واقعی گیربکس نمونه‌های اولیه ایکس تریل وجود داشته اما تشخیص اینکه عیوب یاد شده نتیجه نقص در طراحی و مهندسی یا خطای کاربر است خیلی آسان نیست. صرف‌نظر از این موضوع، خریداران باید بدانند که نیسان این گارانتی را دو برابر کرده و از 5 سال/96 هزار کیلومتر به 10 سال/193 هزار کیلومتر افزایش داده است. بدین ترتیب اکثر گیربکس‌های CVT نیسان هنوز هم تحت گارانتی بوده و اگر به تعمیر احتیاج داشته باشند می‌توان به نمایندگی‌ها مراجعه کرد.

برخی مالکان نیز گفته‌اند گیربکس اجازه نداده دور پیشرانه از 3 هزار بالاتر رود. در این‌گونه موارد خودرو افت قدرت را مخصوصاً در سربالایی‌ها نشان داده است. به نظر می‌رسد این مشکل به خاطر داغ شدن گیربکس باشد.

  • آمپر بنزینی که درست نشان نمی‌دهد


گفته شده که برخی مدل‌های ایکس تریل مقدار صحیح بنزین موجود در باک را نشان نمی‌دهند. این امر عموماً به خاطر حسگر خراب است. چنین مشکلی شاید باعث شود یک مسافرت خانوادگی به هم بخورد!

همواره چشمتان روی آمپر بنزین و همچنین مسافتی که طی کرده‌اید باشد. برای مثال می‌توانید با پر کردن کامل باک بنزین میزان دقیق بودن آمپر را تخمین بزنید.

  • بسته نشدن سانروف


نصب نادرست بادگیر جلوی سانروف ظاهراً باعث می‌شود سانروف برخی از مدل‌های ایکس تریل به‌صورت کامل بسته نشود.

به نظر می‌رسد این مشکل تنها محدود به نسل اول نیسان ایکس تریل یعنی مدل‌های سال 2008 تا 2013 باشد. برخی افراد نیز گفته‌اند سانروف در هنگام حرکت به جلو عملکردی کند داشته هرچند به نظر می‌رسد این امر به خاطر وجود گردوغبار در مجموعه سانروف باشد.

برخی گزارش‌ها نشان داده‌اند سانروف دوباره به جای خود باز‌نمی‌گردد و این امر دلیلی واضح بر ضعیف شدن موتور سانروف است. موتور سانروف با گذشت زمان نمی‌تواند آن را به جای خود بازگرداند. پیش از آنکه اقدام به خرید ایکس تریل کنید چندین بار سانروف را باز و بسته کنید چون هزینه تعمیر آن می‌تواند بیش از هزار دلار هم باشد.

  • سوپاپ تصفیه کنیستر


در یک خودروی مدرن، چراغ هشدار چک پیشرانه می‌تواند به خاطر دلایل زیاد و ساده‌ای همچون خرابی پوشش فیلتر بنزین روشن شود. در نسخه‌های اولیه نیسان ایکس تریل، دلیل معمول برای نشان شدن این چراغ کابل قطع شده سوپاپ تصفیه کنیستر است.

مجموعه یاد شده به سیستم آلایندگی مرتبط بوده و بخارهای بنزین را که معمولاً در باک سوخت ایجاد می‌شود را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را به آهستگی وارد پیشرانه می‌کند تا همانند بنزین بسوزند.

تکنسین‌های باتجربه می‌گویند نیسان کیتی را برای حل این مشکل تهیه کرده است. جدای از چراغ چک پیشرانه، دیگر علائم نیز شاید نشان دهنده این مشکل باشند که عملکرد ضعیف پیشرانه و مصرف سوخت بالا از جمله آن‌ها می‌باشند.

  • صدای پیشرانه در زمان استارت


مالکان همچنین از صدای ناهنجار پیشرانه در زمان استارت مخصوصاً در هوای سرد گلایه کرده‌اند. این مشکل می‌تواند از دو مورد باشد که به نظر نمی‌رسد هیچ‌یک نیازمند تعمیرات حیاتی و فوری باشند.


اولین نکته اینکه ایکس تریل دارای زنجیر تایم بوده و به منظور کارکرد صحیح نیازمند کشش است بنابراین می‌توان گفت در زمان استارت چندثانیه‌ای به منظور ایجاد فشار روغن لازم است و تا آن زمان صدای زنجیر به گوش می‌رسد.


موضوع دیگر صدای مداوم‌تری است که به خاطر طراحی پیشرانه به گوش می‌رسد. سیلندرهای این خودرو کاملاً طویل بوده و باعث می‌شود پیستون‌ها در زمان سرد بودن کمی منقبض شوند. رینگ‌های آب‌بندی بالای هر پیستون از آسیب رسیدن به مجموعه جلوگیری می‌کنند. پس از گرم شدن پیشرانه پیستون باز می‌شود و به سایز اصلی می‌رسد و بنابراین صدای کلیک کلیک به گوش می‌رسد. اگر با رسیدن دمای پیشرانه به حد مطلوب این صدا به گوش نرسد جای نگرانی وجود دارد زیرا شاید نشان دهنده مشکلات جدی پیشرانه باشد.

منبع: autoguide

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

11 دیدگاه

  1. TRX (تایماز)
    سوابق: (283 دیدگاه) ,

    با توجه به وضعیت بازار از هر ماشینی تعریف کنیم دوستان فروشنده ۱۰‎٪ قیمت قبلی رو روش اضافه میکنن و قیمت جدید ابداع میکنند ، پس بهتره تا میتونیم ماشین هارو نقد کنیم،
    البته این یه حقیقت هست که بهترین های دنیا هم گاهی نقص هایی رو دارند که همین مورد ها هم باعث فراخوانهای شرکتشون میشه.

    پاسخ
    1. مجید
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      ایرانه دیگه.
      بعدم میپرسن چرا مردم اروپا با وجودی که ماشین ارزون دست دوم فراوانه چرا ماشین نمیخرن.
      از این مردم انتظار هیچی نداشته باش

      پاسخ
  2. datsun
    سوابق: (1432 دیدگاه) ,

    امیدوارم پدال سایت بی طرفی باشه و به پیشنهاد های وارد کنندها جهت تخریب هم توجهی نکنه این دومین مطلب مشابه در این هفته از این ماشینه………….

    پاسخ
    1. محمد رضا
      سوابق: (372 دیدگاه) ,

      نیسان یه شرکت برشکته بود که توسط رنو احیا شد
      حدود ۲ ماه هم هست که واردات خودرو ممنوع شده از کدوم وارد کننده داری حرف میزنی؟

      پاسخ
  3. بیژن
    سوابق: (229 دیدگاه) ,

    قبلان هم موارد مشابه ایرادات ایکس تریل شنیده بودم. اما این مقاله نشون میده قضیه جدیه. شخصا علاقه مند به خریدش بودم. ریسک نمیشه کرد. چون نمایندگی های داخلی روی خوشی دراین مواقع بهتون نشون نمیدن.این ایرادات شاید مهم نباشه اما شخصا رو خودرو حساسم. روان منو بهم میریزه.ولی سورنتو رو خیلی ترجیح میدم. بی آزاره…

    پاسخ
  4. داریوش
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بنده این خودرو را دارم و این معایب برایم ناآشناست.
    البته صدای پیشرانه داخل کابین تا حدی قابل شنیدن است ولی آزار دهنده نیست.
    گریبکس جدید ایکس ترونیک طراحی شده و تفاوتی که با cvt دارد همان دور موتور است که میتواند در سرعت بالا دور موتور هم بالاتر رود و مشکل کشش ماشین در شیب ها حل شود.
    تنها ایرادی که بنده میتوانم به این خودرو بگیرم سیستم مالتی مدیا ضعیف و نداشتن اتوهولد است که در نونه های ۲۰۱۸ بهینه شده

    پاسخ
  5. امیر
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    سلام ،یعنی این ماشین با این ایرادات پر فروش ترین اس یو وی کامپکت آمریکاست!!به نظرم یا مردم آمریکا بوقن یا نویسنده!!!

    پاسخ
    1. ADAK
      سوابق: (692 دیدگاه) ,

      یعنی واقعا دمت گرم با این کامنتت…

      پاسخ
  6. omid622
    سوابق: (647 دیدگاه) ,

    من که تو این رنج در ایران البته نه با این قیمت ها
    رنو کولیوس فول آپشن رو انتخاب میکنم

    پاسخ
  7. علیرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام ، ممنون از سایت خوبتون، من معولا تو هرسایتی نظر نمیدم ولی اینجا مطلبش مفید بود و حیفم اومد ازتون تشکر نکنم، منم همین مشکلی که شما نوشتید رو داشتم، در زمان استارت، اون اوایل کار خودرو، یه صدایی خش خش از موتور میومد، که شما نوشتید به خاطر داشتین زنجیر این مورد شایع هست، من نگران بودم فکر کردم این صدا غیر طبیعیه ولی مثل اینکه اینطور نیس، اره وقتی ماشین سرده این صدا میاد، وقتی موتور گرم میشه و امپر بالا میاد این صدا از بین میره

    پاسخ
  8. علی دهقان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظر من این ماشین‌ خیلی نسبت به سورنتو و سانتافه کم صدا تره و همچنین باکیفیت تره. خیلی هم ازش تعریف شنیدیم. آپشن هاش هم نه زیاده و نه کم. تمام آپشن هاش ضروری هستند. ولی شاید سرسخت ترین طرفدارای نیسان هم قبول دارند که پشتش می تونست زیباتر باشه. ولی نسبت به سورنتو وسانتافه ارزنده تر هست.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.