تویوتانیسان

سامورایی‌های تازه‌نفس، مقایسهٔ نیسان Z جدید با تویوتا سوپرا

نیسان سرانجام پس از سال‌های انتظار، جانشین کوپهٔ اسپرت خود را معرفی کرده است. البته این کوپهٔ جدید که فعلاً Z پروتو نام دارد، یک پروتوتایپ بوده و پیش‌نمایشی از نسخهٔ تولیدی آینده محسوب می‌شود ولی بااین‌حال بسیار به نسخهٔ تولیدی نزدیک است و تصویر واضحی را از نسل جدید کوپهٔ Z نیسان نشان می‌دهد. اصلی‌ترین رقیب این خودرو که احتمالاً ۴۰۰Z نام خواهد داشت، تویوتا سوپرا است که آن‌هم به‌تازگی بازگشته و رقابت این دو کوپهٔ جدید ژاپنی می‌تواند بسیار جذاب باشد. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب نیسان Z پروتو را با تویوتا سوپرا مقایسه کنیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

بیرون

طراحی بیرونی Z پروتو کاملاً به‌صورت رترو و با الهام از کوپه‌های Z قبلی نیسان طراحی شده که برخی ممکن است این سبک را دوست داشته باشند و برخی دیگر آن‌را زیبا و جذاب ندانند. البته این طراحی ممکن است در نسخهٔ تولیدی تغییراتی داشته باشد اما مطمئناً استایل کلی ۴۰۰Z همین شکل خواهد بود. ویژگی نه‌چندان جالب در طراحی کوپهٔ جدید نیسان جلوپنجرهٔ ساده و مستطیلی آن است که به زیبایی نمای جلویی آن لطمه زده است. نمای عقبی خودرو اما منطقی‌تر و زیباتر بوده و سبک طراحی ۳۰۰ZX دههٔ ۹۰ را در فرم مدرنی به نمایش گذاشته است. از سوی دیگر، تویوتا سوپرا نقطهٔ مقابل ۴۰۰Z است زیرا طراحی آن تقریباً هیچ شباهتی به نسل‌های گذشته نداشته و استایل کاملاً مدرنی دارد؛ بنابراین انتخاب خودروی زیباتر از بین این دو کوپهٔ ژاپنی بیشتر به سلیقهٔ افراد بستگی دارد اما بااین‌حال طراحی سوپرا را می‌توان تا حدودی هماهنگ‌تر دانست.

داخل

کوپهٔ نیسان در داخل برخلاف بیرون از طراحی کاملاً بروز و مدرنی برخوردار است که نمایشگر بزرگ اطلاعاتی-سرگرمی در میانهٔ داشبورد و صفحه آمپر دیجیتالی در مقابل راننده از ویژگی‌های قابل‌توجه آن است. سوپرا اما با توجه به اشتراکات فراوان با ب‌ام‌و، در داخل شباهت‌هایی با محصولات این شرکت آلمانی دارد ولی بااین‌وجود در اینجا هم شاهد نمای مدرن و پیشرفته‌ای هستیم. همهٔ تیپ‌های سوپرا به‌صورت استاندارد به یک نمایشگر ۸.۸ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز هستند که در بالای داشبورد قرار گرفته است. در اینجا همچنین مثل ۴۰۰Z، صفحه آمپر هم از نوع دیجیتالی است.

زیر کاپوت

نیسان فعلاً اطلاعات کاملی در مورد قوای محرکهٔ Z جدید منتشر نکرده و صرفاً گفته است که این خودرو به یک پیشرانهٔ V6 توئین توربو مجهز خواهد بود که از هر Z قبلی قدرت بیشتری خواهد داشت؛ اما بااین‌حال انتظار می‌رود این همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی مورداستفاده در اینفینیتی Q60 Red Sport 400 باشد که در این صورت می‌توانیم انتظار حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور را در کوپهٔ Z جدید نیسان داشته باشیم. از سوی دیگر، سوپرا هم از یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر توئین توربو اما از نوع خطی استفاده می‌کند که از ب‌ام‌و گرفته شده و در به‌روزرسانی مدل ۲۰۲۱ خروجی آن به ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر افزایش یافته است؛ بنابراین دو کوپهٔ ژاپنی از لحاظ قدرت و گشتاور موتور تقریباً در یک سطح قرار دارند.

اوضاع در بخش انتقال نیرو اما متفاوت است زیرا نیسان برای این کار در ۴۰۰Z یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی را در نظر گرفته درحالی‌که نیروی موتور در سوپرا توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک منتقل می‌شود. بااین‌حال، به گفتهٔ نیسان، یک گیربکس اتوماتیک نیز برای Z جدید در دست توسعه است درحالی‌که از سوی دیگر، شایعاتی هم به احتمال ارائهٔ یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی برای سوپرا در آیندهٔ نزدیک اشاره کرده‌اند؛ بنابراین احتمالاً در آینده سوپرا و ۴۰۰Z از لحاظ انتقال قدرت هم شبیه به هم خواهند شد که این به جذابیت رقابت میان آن‌ها اضافه می‌کند اما برای دیدن این رقابت باید تا سال آینده یعنی زمانی که نسخهٔ تولیدی Z پروتو معرفی شود منتظر بمانیم.

مشخصات فنی

تویوتا سوپرا

نیسان ۴۰۰Z

پیشرانه ۳ لیتری I6 توئین توربو ۳ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۳۸۲ اسب بخار ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر ۴۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب

 

کدام کوپۀ اسپرت ژاپنی را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Amir

    ۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (730 ديدگاه)

    به نظر شما هم قیافه نیسان z به شکل خنده داری مسخرس یا فقط من اینطوری فکر می کنم؟!

    موافقم 75
    مخالفم 98
    1. Nissan...Japan

      ۱ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (36 ديدگاه)

      دوست عزیز این یه نوع کانسپت و پروتوتایپه که شکی کلی خودرو رو به نمایش میزاره ولی به شکل بسیار ساده تر از محصول نهایی…هنگام معرفی خود 400z به احتمال خیلی زیاد شاهد تغییرات جذابی توی سپر و بعضی جزیبات باشیم یادمون نره پروتوتایپ نیسان gtr مدل r35 هم خیلی ساده تر از محصول نهایی بود.

      موافقم 53
      مخالفم 5
    2. ارشیاSVJ

      ۱ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1749 ديدگاه)

      با اینکه پروتوتایپه ولی بازم طراحیش ناجوره
      انگار فقط چنتا خط رو به هم وصل کردن!!!

      موافقم 33
      مخالفم 33
      1. مازیار

        ۱ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (233 ديدگاه)

        به اضافه گونیا ترین مستطیل دنیا در جلوی ماشین??

        موافقم 30
        مخالفم 14
    3. MehdiTurbo

      ۲ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1960 ديدگاه)

      ولی من بدجوری عاشقش شدم و دلم میخواد دقیقن همین تولید بشه و اگه وارد میشد میخریدمش و به سوپرا ترجیح میدم

      موافقم 24
      مخالفم 6
  2. NISSAN GTR SOLTAN

    ۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (187 ديدگاه)

    تویوتا با قرار دادن موتور بی ام و روی این سوپرا بدجوری دل طرفداراش رو شکست
    کجاست اون موتور 2JZ افسانه ای
    بین این دوتا قطعا انتخابم با نیسان Z هست
    البته یه سری ایرادات توی طراحیش هست مخصوصا اون جلوپنجره که جدا از مستطیل بودنش زاویه ی خوبی نداره
    وگرنه خطوط ماشین مخصوصا خطوط کاپوت خوب از اب در اومده و البته عقبش هم میتونست بهتر باشه به نظرم خواستن عقبش طراحی رترو داشته باشه ولی بیش از حد به سمت حالت کلاسیک رفته که با جلوی ماشین زیاد همخونی نداره
    طراحی ماشین ها کلا داره رو به افول میره

    موافقم 42
    مخالفم 3
  3. آرین

    ۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (90 ديدگاه)

    همینطور که قبلا گفتم ای کاش موتور سوپرا توسط خود تویوتا شکل میگرفت…منکر این نیستم که موتور های بی ام وه یکی از بهترین موتور های دنیاس بدون هیچ شکی ولی ای کاش تویوتا یه دستی به موتور 2jz خودش میکشید شاید هزینه بردار تر بود ولی دیگه این تصمیم تویوتاس و باید باهاش کنار اومد
    نیسان z هم منتظریم ببینیم رقابتش با تویوتا به کجا میرسه

    موافقم 24
    مخالفم 1
  4. مهدی موتورز

    ۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    چرا سوپرا رو مثل کانسپتش نساختن؟

    موافقم 7
    مخالفم 6
  5. datsun

    ۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (3500 ديدگاه)

    Z میراث اسپورت های ژاپنی دهه ۵۰ و ظهور اولین اسپورت های ژاپنی داتسون ۱۰۰۰ و داتسون اسپورتز و ۵۰ سال با نشان z.

    موافقم 32
    مخالفم 1
  6. حسین

    ۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1094 ديدگاه)

    از نظر طراحی به نظرم سوپراخیلی قشنگ تره هرچند کابین نیسان z طراحی بهتری داره.
    از نظر فنی z چون یه نیسان هست کاملا ارجحیت داره.
    درکل به نظرم نیسان z با یه تیون ظاهری و اون هم با رنگ مشکی مات گزینه بهتر و جذاب تری هست.

    موافقم 15
    مخالفم 8
  7. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    نیسان z واقعا طراحی بهتری تو قسمت عقب
    داره و ضعف بزرگش فعلا سر جلوش هست.
    طراحی کلی هم ساده و خوبه بر خلاف شمایل
    بچه گانه و شلوغ سوپرا.

    موافقم 19
    مخالفم 4
  8. OMID

    ۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    طراحی نیسان عالی نیست ولی قطعا از سوپرا بهتره
    یکی از مشکلات اصلی طراحی سوپرا چراغای جلو هست که توی کانسپت عالی بود طرحش ولی توی نسخه تولیدی گند زدن بهش
    مشکل دوم تهویه های فیک و پلاستیکی هست
    نمونش بقل درها که میشد ازش واسه خنک کردن ترمز ها استفاده کرد ولی عوضش یه تیکه پلاستیک پرش کرده
    اکثر ورودی های جلو و توی چراغ هم پلاستیکی و فیک هستن

    موافقم 11
    مخالفم 4
    1. OMID

      ۱ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      این موردم اضافه کنم که بجای اون صندوق دم اردکی میشد مثل کانسپت از بال استفاده کرد یا مثل نسل قبلش از اسپویلر پایه دار تا زیبا تر و هماهنگ تر بشه

      موافقم 6
      مخالفم 4
  9. مهدی

    ۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1594 ديدگاه)

    نظر شخصیم اینه که همین طراحی هرچند ساده به شدت جذاب و خاص و دلنشینه

    موافقم 8
    مخالفم 2
  10. فرشاد

    ۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1114 ديدگاه)

    گیربکس نیسان تو ذوق نمیزنه؟

    موافقم 3
    مخالفم 13
  11. Hadi

    ۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    جفتشون عالین اما تا وقتی نسخه تولیدی z نیاد و تست نشه نمیتونم نظر بدم…
    برا همین فعلا انتخابم تویوتاست ?

    موافقم 2
    مخالفم 8
  12. MAF

    ۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (344 ديدگاه)

    من خودم اگه بخام پشت یکیشون بشینم
    خب طراحی داخلی سوپرا جذابتره
    ولی طراحی خارجی هرکدوم یجور جذابه
    گیربکس دستی رو هم بیشتر ترجیه میدم
    ولی بازم در نهایت نمیتونم یکیشونو انتخاب کنم

    موافقم 0
    مخالفم 3
  13. سعید روشن

    ۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (12 ديدگاه)

    من کلا طرفدار نیسانم ولی واقعا قیافه این جای هیچ دفاعی نداره

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا