روش جدید نیسان برای تولید قطعات یدکی خودروهای کلاسیک

تعدادی از خودروهای کلاسیک همچنان از سوی سازندگان پشتیبانی می‌شوند اما همیشه این‌گونه نیست. همین امر می‌تواند یافتن قطعات یدکی برای خودروهایی که به تعداد کمتری تولید شده‌اند را به فرایندی سخت و عذاب‌آور تبدیل کنند.


نیسان با این مشکل آشنایی داشته و به همین خاطر روش جدیدی را به عنوان شکل‌دهی بی‌جان دوطرفه ابداع کرده است. این خودروساز ژاپنی می‌گوید روش یاد شده کاملاً منعطف بوده و زمان و هزینه‌ی کمتری را می‌گیرد. به این ترتیب تولید قطعات یدکی خودروهای کلاسیک از نظر تجاری قابل‌اعتنا بوده و با استفاده از آن می‌توان طیف گسترده‌ای از قطعات یدکی را در تعداد کم و برای خودروهایی که نیسان دیگر نمی‌سازد عرضه کرد.

روش شکل‌دهی بی‌جان دوطرفه پیچیده به نظر می‌رسد اما از دو ربات سینکرونیزه شده که هرکدام در یک‌طرف صفحه فلزی قرار گرفته‌اند استفاده می‌کند. با استفاده از ابزار برش الماسی است که شکل فلز رسم می‌شود.

اگرچه چنین فرایندی کاملاً سرراست به نظر می‌رسد اما سختی واقعی کار زمانی است که ربات‌ها برنامه‌ریزی می‌شوند تا چنین کاری را انجام دهند. نیسان می‌گوید با توسعه برنامه‌های پیشرفته‌ای که می‌توانند هر دو ربات را با دقت بالایی کنترل کنند این مشکل را حل کرده است.


این شرکت خیلی وارد جزئیات نشده اما خاطرنشان ساخته روش‌های کنونی معمولاً روی شکل‌دهی یک‌طرفه تمرکز دارند که همین امر پیچیدگی شکل قطعات تولیدی را با محدودیت مواجه می‌سازد. نیسان همچنین اعلام کرده استفاده از ابزار برش الماسی اصطکاک را کاهش داده و این امر نیاز به روان‌سازی را از بین می‌برد. روش اختراع شده توسط نیسان مزیت‌های زیادی از جمله هزینه‌های پایین‌تر، کیفیت بالاتر و تأثیر کمتر روی محیط‌زیست دارد.


اما زمانی برای عرضه‌ی قطعات یدکی تولید شده با استفاده از این تکنولوژی اعلام نشده ولی نیسان در چند سال گذشته تعهد خود به تولید قطعات خودروهای کلاسیک را نشان داده که مهم‌ترین آن‌ها پکیج نیسمو هریتیج است که باعث می‌شود قطعات خودروهای R32، R33 و R34 GT-R تولید و عرضه شود.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

5 دیدگاه

  1. datsun
    سوابق: (1411 دیدگاه) ,

    افتخارتی که اسکای لاین ها در بخش موتور اسپورت و رکورد ها برا ژاپن به ارمغان اوردن کم نبوده لایق بهترینها هستن.

    پاسخ
  2. P.K.H
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    کار خوبی هست و موجب میشه خودرو های قدیمی بهتر بشن

    پاسخ
  3. الیور تویست
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    کاری که پورش هم میکنه. برای زنده نگه داشتن محصولات کلاسیکش. این خیلی ارزشمنده . البته بیشتر محصولات کلاسیک امریکایی و ماسل کارها لوازم یدکی شون هست طوری که تمام اجزاع ماشین رو ارایه میدن ! ولی فکر میکنم شرکتهای خصوصی اینکارو میکنن اگه اشتباه نکنم.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.