نیسان 370Z، محبوب‌ترین کوپهٔ کوچک به انتخاب مخاطبین پدال

در سری مطالب نتایج دوئل‌ها، گروه‌های سدان‌ها را به‌طور کامل بررسی کرده و پشت سر گذاشتیم و حالا نوبت به کوپه‌ها رسیده است. اولین گروهی که در این بخش به آن می‌پردازیم گروه کوپه‌های کوچک است. این‌ها کوپه‌های جمع‌وجوری هستند که هرچند عمدتاً قدرت چندان زیادی ندارند اما لذت رانندگی بالایی را با قیمت مناسب در اختیار راننده قرار می‌دهند. برخلاف کوپه‌های بزرگ‌تر، بسیاری از کوپه‌های کوچک بر اساس پلت‌فرم هاچ‌بک‌ها یا سدان‌های کامپکت ساخته شده و دیفرانسیل جلو هستند. در رقابت‌های پدال در این گروه دوازده شرکت‌کننده حضور داشتند که عبارت‌اند از:

فیات 124

مزدا MX-5

هیوندای ولوستر

فولکس‌واگن شیراکو

کیا سراتو کوپ

هوندا سیویک کوپه

تویوتا GT86

نیسان 370Z

آئودی TT

ب‌ام‌و سری 2

سایون tC

فولکس‌واگن بیتل

این دوازده کوپهٔ کوچک در مرحلهٔ مقدماتی طی شش دوئل باهم به رقابت پرداختند و از این طریق از بین آن‌ها شش شرکت‌کننده خود را به مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی رساندند. این ماشین‌ها به شرح زیرند:

هوندا سیویک کوپه

مزدا MX-5

آئودی TT

فولکس‌واگن بیتل

فولکس‌واگن شیراکو

نیسان 370Z

در مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی، خودروها بار دیگر باهم به رقابت پرداختند و بدین ترتیب سه کوپهٔ کوچک راهی مرحلهٔ نیمه‌نهایی شدند اما چون تعداد آن‌ها فرد بود، باید خودرویی که در مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی با کمترین اختلاف شکست خورده بود هم به آن‌ها اضافه می‌شد. این خودرو هوندا سیویک کوپه بود که به سه خودروی پیروز پیوست و به مرحلهٔ بعد راه یافت. در مرحلهٔ نیمه‌نهایی نیز با برگزاری دو دوئل نهایتاً نیسان 370Z و مزدا MX-5 به‌عنوان فینالیست‌های گروه کوپه‌های کوچک انتخاب شده و جواز حضور در مرحلهٔ نهایی را دریافت کردند.

در آخرین دوئل گروه کوپه‌های کوچک که بین دو رقیب ژاپنی برگزار شد، مجموعاً تعداد 1211 رأی به ثبت رسیده که 370Z با دریافت 743 عدد از آن‌ها و کسب 61 درصد از کل آراء، پیروز شده و به‌عنوان محبوب‌ترین کوپهٔ کوچک دست پیدا کرد درحالی‌که MX-5 با دریافت 468 رأی باید به‌عنوان نایب‌قهرمانی اکتفا کند. نیسان 370Z اما برای اینکه به این جایگاه برسد سه رقیب هم‌وطن و یک رقیب آلمانی را مغلوب کرده است به‌گونه‌ای که در مرحلهٔ مقدماتی در برابر تویوتا GT86 قرار گرفت، در مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی فولکس‌واگن شیراکو را از سر راه برداشت و در مرحلهٔ نیمه‌نهایی هم با هوندا سیویک کوپه به رقابت پرداخت.

 

رقبای نیسان 370Z در مراحل مختلف رقابت‌ها

مرحله

رقیب

درصد آراء

مقدماتی تویوتا GT86 72
یک‌چهارم نهایی فولکس‌واگن شیراکو 69
نیمه‌نهایی هوندا سیویک کوپه 70
نهایی مزدا MX-5 61

 

پیشینهٔ کوپه‌های سری Z نیسان به سال 1969 و مدل 240Z بازمی‌گردد. از آن زمان تاکنون این کوپهٔ محبوب و افسانه‌ای تقریباً بی‌وقفه تولید شد و به یکی از محصولات مشهور و نمادین نیسان مبدل گشت. سری Z هم‌اکنون در نسل ششم قرار دارد که با نام 370Z نام دارد، در سال 2009 به بازار آمد و همچنان در حال تولید است. این نسل روی پلت‌فرم FM نیسان مشترک با اینفینیتی Q60 ساخته شده و با یک پیشرانهٔ 3.7 لیتری V6 تنفس طبیعی با 330 اسب بخار قدرت و 365 نیوتن متر گشتاور عرضه می‌شود. البته نسخهٔ نیسمو هم برای 370Z ارائه می‌شود که در آن نسخه خروجی پیشرانه به 355 اسب بخار قدرت و 375 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا می‌کند. این روزها 370Z کاملاً سالخورده شده و نیسان باید به فکر نسل جدید آن باشد.

 

مشخصات فنی

پیشرانه 3.7 لیتری V6
قدرت 330 اسب بخار
گشتاور 365 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد 5.2 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر/ساعت
طول 4,240 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 2,550 میلی‌متر
وزن 1510 کیلوگرم
مصرف سوخت 11.7 لیتر ترکیبی
قیمت 30,885 دلار

 

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

10 دیدگاه

  1. ehsangt3
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    با سلام
    انتخاب به حقی بود خیلی دوست دارم یه 370 زد داشته باشم موتور 6 سیلندر که تیون خور عالی داره با صدای خوب قیمت مناسب که جوانان پایین شهر می تونن داشته باشن البته نه در ایران
    30هزار تا میدی میخری 10 هزار تا هم برا تیون میشه یه موشک یه کلیپ تو یوتیوب دیدم ازمسابقات شبانه تو آمریکا یه 370 زد سوپر شارژ با فکر کنم 500 اسب نیسان gtr رو تو اتوبان گرفت من الان بعد 6سال کار وزحمت حداقل باید یه دونه 370زد داشتم به جاش یه پراید 88دارم

    پاسخ
    1. Meysam
      سوابق: (49 دیدگاه) ,

      خوبه تا حالا از نزدیک ندیدمش
      مگرنه الان داشتم تو بخش آی سی یو بیمارستان کامنت میذاشتم…

      پاسخ
  2. نوید جهرمی
    سوابق: (2672 دیدگاه) ,

    یکی از خوش تیون ترین کوپه های حال حاضر. امیدوارم زودتر نیسان یه دستی سروروش بکشه نه که خبر توقف تولیدشو بهمون بده. اکلیپس(حیف که کراس شد) و لاگونا رو هم میتونن روی این مدل توسعه بدن.

    پاسخ
    1. NAVID۰۰۹۸
      سوابق: (1976 دیدگاه) ,

      این خودرو سلطان دریفته .
      معلومه که با این قدرت و عقبه قوی اول میشه ، مگه انتظاری به جز این هم میره .

      پاسخ
    1. Seyed AMG
      سوابق: (147 دیدگاه) ,

      واقعا دم جنرال موتور گرررررم …

      پاسخ
  3. ایمان
    سوابق: (1396 دیدگاه) ,

    یکی از سلاطین دریفت ؛ یکی از کوپه های قلدر و گردن کلفت
    یکی از بهترین محصولات نیسان ؛ خلاصه اول شدن حقش بود

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.