نیسان

برترین خودروهای اسپرت تاریخ نیسان

کمپانی نیسان برای این‌که علاقه‌مندان به خودرو را راضی نگه دارد همیشه یک یا دو خودروی اسپرت خوب در بازار دارد. هرکسی که با دنیای خودرو آشنا باشد با خودروهای سری Z، SXs و GT-R کمپانی نیسان آشناست.

Top 15 Best Nissan Sports Cars of All Time
Top 15 Best Nissan Sports Cars of All Time
کمپانی نیسان سابقه‌ی خوبی از تولید خودروهای اسپرت دارد و محدود کردن لیست به ۱۰ خودرو کار بسیار سختی بود، بنابراین لیست خودروها را طولانی‌تر کردیم و ۱۵ خودروی اسپرت برتر تاریخ نیسان را انتخاب کردیم. به نظر شما جای خالی چه خودرویی در این لیست احساس می‌شود؟

۱۵. نیسان میکرا سوپرتوربو
میکرا همواره به‌عنوان یک خودروی کوچک جمع‌وجور شناخته می‌شد؛ اما در سال ۱۹۸۹ نیسان از میکرا سوپرتوربو پرده برداشت. همان‌طور که از اسم آن پیداست موتور چهار سیلندر ۰.۹ لیتری این خودرو مجهز به توربوشارژر شد. زیر کاپوت میکرا سوپرتوربو در کنار موتور توربوشارژ یک سوپرشارژر قرار گرفته بود تا قدرت تولیدی را بیش‌ازپیش افزایش دهد.

Nissan Micra Superturbo
Nissan Micra Superturbo
این خودرو با موتور کم‌حجمش ۱۰۸ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. میکرا سوپرتوربو با گیربکس پنج سرعته دستی، سیستم دیفرانسیل لغزش محدود و وزن ۶۸۰ کیلوگرمی در آن زمان مثل باد سریع بود.

۱۴. داتسون اسپرتز
قبل از ظهور سری Z افسانه‌ای نیسان/داتسون، مدل‌های اسپرت دیگری در دهه‌ی ۶۰ میلادی وجود داشت. اسپرتز ۱۰۰۰ که در ژاپن با نام فرلیدی شناخته می‌شد آغازگر یک مسیر بود که با اسپرتز ۱۲۰۰، اسپرتز ۱۵۰۰، اسپرتز ۱۶۰۰ و درنهایت اسپرتز ۲۰۰۰ دنبال شد. اسپرتز ۱۰۰۰ که یک خودروی رودستر بود موتوری چهار سیلندر و ۱.۰ لیتری داشت که ۳۸ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.

Datsun Sports
Datsun Sports
زیر کاپوت اسپرتز ۲۰۰۰ موتوری ۲.۰ لیتری قرار گرفت که ۱۳۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. ترکیب این میزان نیرو با وزن ۹۰۰ کیلوگرمی اسپرتز ۲۰۰۰، این خودرو را در ردیف خودروهای تنومند قرار می‌داد. طراحی ظاهری این رودسترها هم با الهام از خودروهای انگلیسی شکل گرفته بود که نتیجه‌ی خوبی به دنبال داشت.

۱۳. نیسان سیلویا ۲۴۰RS
در سال ۱۹۸۳ نیسان برای مسابقات رالی به یک خودروی جدید نیاز داشت؛ بنابراین این خودروساز S110 سیلویا یا همان ۲۰۰SX را مدنظر قرار داد. نیسان بدنه‌ی این خودرو را عریض‌تر کرد، مکانیک خودرو را بهبود بخشید و موتور چهار سیلندر و ۲.۴ لیتری FJ را زیر کاپوت آن قرار داد.۲۴۰RS با چنین موتوری می‌توانست ۲۳۷ اسب بخار نیرو و ۲۳۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

Nissan Silvia 240RS
Nissan Silvia 240RS
نیسان سیلویا به‌عنوان یک خودروی رالی موفقیتی نسبی داشت اما هیچ‌وقت انتظارات نیسان را برآورده نکرد.

۱۲. نیسان پالسار GTI-R
پالسار GTI-R یکی دیگر از خودروهای نیسان بود که برای مسابقات رالی در نظر گرفته شده بود. این خودرو بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ با موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژ و سیستم انتقال قدرت AWD عرضه شد. موتور پالسار GTI-R هم قادر به تولید ۲۲۷ اسب بخار نیرو و ۲۸۴ نیوتن متر گشتاور بود.

1991 Nissan Pulsar GTI-R
۱۹۹۱ Nissan Pulsar GTI-R
بال بزرگ، کاپوت برجسته و کیت بدنه با ارتفاع پایین‌تر نقطه تمایز این خودرو با مدل معمولی پالسار بود. مدل‌های GTI-R این خودرو ۲۷۲ کیلوگرم سنگین‌تر از مدل معمولی بود اما این خودرو با ۱۲۲۱ کیلوگرم وزن و چنین نیرویی همچنان خودرویی سبک و سریع بود.

۱۱. نیسان سیلویا نیسمو ۲۷۰R
۲۷۰R درست مثل ۲۴۰RS یک نسخه‌ی ویژه از پلت فرم سیلویا بود؛ اما این خودرو برخلاف ۲۴۰RS نه برای مسابقات رالی بلکه برای جاده طراحی شده بود. این خودرو که بر اساس S14 سیلویا طراحی شده بود در آمریکا ۲۴۰SX هم نامیده می‌شد. درواقع ۲۷۰R سال ۱۹۹۴ توسط برند تیونینگ نیسمو نیسان ساخته شده بود.

Nissan NISMO 270R
Nissan NISMO 270R
عدد ۲۷۰ در نام این خودرو نشانگر قدرت تولیدی موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ این خودرو است.۲۷۰R علاوه بر بهبود در بخش مکانیکی در قسمت‌های دیگر هم تغییراتی داشت. به‌طوری که این خودرو به کیت آئرودینامیکی جدید و دیفرانسیل لغزش محدود عقب مجهز شد.

۱۰. نیسان ۳۵۰Z/370Z
پس از یک وقفه‌ی کوتاه، سری Z نیسان در سال ۲۰۰۲ با خودروی ۳۵۰Z دوباره مطرح شد. این خودرو با موتور شش سیلندر ۳.۵ لیتری می‌توانست ۲۸۷ اسب بخار نیرو تولید کند. درواقع این خودروی دو سرنشینه در زمان خود هم جذاب بود و هم مدرن. در سال ۲۰۰۸ موتور ۳۵۰Z بهبود پیدا کرد و با ۳۰۶ اسب بخار نیرو جدی‌تر از قبل وارد صحنه‌ی رقابت شد.

Nissan 350Z NISMO
Nissan 350Z NISMO
در سال ۲۰۰۹ نیسان نسل بعدی سری Z را معرفی کرد. نیسان ۳۷۰Z. عدد ۳۷۰ در نام این خودرو به افزایش حجم موتور شش سیلندر این خودرو اشاره داشت. این مدل که کوچک‌تر و سبک‌تر از ۳۵۰Z بود با موتور ۳.۷ لیتری حالا قادر به تولید ۳۳۲ اسب بخار نیرو بود. این قدرت خروجی نهایی هم پایان کار این مدل نبود چراکه برند تیونینگ نیسمو با بهینه‌سازی پردازش نیرو، توان تولیدی این خودرو را به ۳۵۰ اسب بخار رساند.

۹. نیسان سیلویا Spec R آیرو
کمپانی نیسان بهترین مدل ویژه‌ی خود را برای مدل نهایی سیلویا نگه داشته بود. این خودرو که سیلویا Spec-R نامیده می‌شد از همان موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژ ۲۵۰ اسب بخاری استفاده می‌کرد اما قطعات زیادی از این خودرو تغییر یافته بود.

2002 nissan Silvia Spec-R Aaero
۲۰۰۲ Nissan Silvia Spec-R Aaero
بدنه و شاسی تقویت‌شده، گیربکس شش سرعته دستی به‌جای پنج سرعته دستی مدل پایه، ترمزهای تقویت‌شده و سیستم فرمانپذیری چهارچرخ از جمله ویژگی‌های جدید این تریم بودند. نیسان همچنین پکیج آئرودینامیکی جدیدی برای این خودرو در نظر گرفته بود که بال عقب بزرگی به خودرو اضافه می‌کرد.

۸. نیسان جوک-R
چگونه جوک، کراس اور عجیب‌وغریب نیسان می‌تواند تبدیل به قاتلی برای سوپراسپرت ها شود؟ به‌سادگی و تنها با نصب مکانیک GT-R-ها! تریم R نیسان جوک با بهره‌گیری از موتوری شش سیلندر، ۳.۸ لیتری و توربوشارژ می‌تواند ۵۴۵ اسب بخار نیرو تولید کند. این مشخصات فنی به‌علاوه‌ی سیستم انتقال قدرت AWD و گیربکس دوکلاچه این خودرو را به یک کانسپت دیوانه‌وار تبدیل می‌کند؛ اما این قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید این خودرو واقعاً ساخته شده است.

Nissan Juke-R
Nissan Juke-R
کمپانی نیسان چندی پیش از نیسان جوک-R 2.0 پرده برداشت. این کراس اور جمع جور با استفاده از مکانیک GT-R نیسمو می‌تواند ۶۰۰ اسب بخار نیرو و ۶۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نیروی مهیب باعث شده که این کراس اور تنها در ۳.۷ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

۷. نیسان اسکای لاین ۲۰۰۰GT-R 1969-1973
اسکای لاین GT-R-های اصلی شروع‌کننده عصر خودروهای اسپرت نیسان بودند. در ادامه‌ی این سری، نیسان در چهار دهه خودروهای اسپرت فوق‌العاده‌ای به تولید رساند همین موفقیت باعث شد که اسکای لاین و GT-R ها نماد این شرکت باشند.

Nissan Skyline 2000 GT-R
Nissan Skyline 2000 GT-R
اسکای لاین GT-R برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ با موتوری شش سیلندر، ۲.۰ لیتری و نیروی ۱۶۰ اسب بخاری تولید شد که با گیربکس ۵ سرعته دستی جفت می‌شد. در سال ۱۹۷۳ نسل دوم اسکای لاین GT-R با همان موتور شش سیلندر و ۲.۰ لیتری به تولید رسید اما تنها یک سال به تولید رسید.

۶. نیسان ۲۸۰ZX/300ZX توربو
در سال ۱۹۷۸ سری خودروهای ZX نیسان جایگزین سری اصلی Z شدند. اولین مدل این سری ۲۸۰ZX نام داشت که با موتوری شش سیلندر و ۲.۸ لیتری ۱۴۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. در سال ۱۹۸۱ نیسان توربوشارژر را به‌صورت آپشن برای این خودرو در نظر گرفت. این توربوشارژر نیروی تولیدی ۲۸۰ZX را به ۱۸۰ اسب بخار رساند.

1998 Nissan 300ZX
۱۹۹۸ Nissan 300ZX
در سال ۱۹۸۳ نسل دوم سری ZX معرفی شد. این سری با موتوری شش سیلندر و ۳.۰ لیتری در دو مدل تنفس طبیعی و توربوشارژ عرضه شد. سری آخر مدل توربو این نسل با توجه به بازار فروش آن ۲۰۰ تا ۲۲۷ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.
سرانجام در سال ۱۹۸۹ مدل نهایی ۳۰۰ZX به تولید رسید. خودرویی دو سرنشینه که با استایل ۲+۲ هم دیده می‌شد. این خودرو با موتور شش سیلندر، ۳.۰ لیتری و ۳۰۰ اسب بخار نیرو تبدیل به یکی از نمادهای خودروهای اسپرت ژاپنی دهه‌ی نود میلادی شد. دوره‌ای که بسیاری آن را دهه‌ی طلایی صنعت خودروی ژاپن می‌دانند.

۵. نیسان استجا اوتک ۲۶۰RS
درست مثل تفکر پشت نیسان جوک-R، در دهه‌ی نود میلادی نیسان مکانیک اسکای لاین GT-R را روی یک خودروی واگن پیاده کرد. این خودرو که استجا اوتک ۲۶۰RS نامیده می‌شد در زمان خود بسیار منطقی‌تر و مقرون‌به‌صرفه تر از جوک-R فعلی بود.

Nissan Stagea 260RS
Nissan Stagea 260RS
تریم سطح بالای استجا از موتور R33 اسکای لاین GT-R بهره می‌برد. موتور افسانه‌ای شش سیلندر، ۲.۶ لیتری و توربوشارژی که ۲۷۶ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. گیربکس دستی، سیستم انتقال قدرت AWD و توربوشارژ در یک خودروی واگن مثل تحقق یک رؤیا بود.

۴. نیسان ۲۴۰Z/260Z/280Z
کمتر خودروی اسپرتی وجود دارد که به‌اندازه‌ی سری Z نیسان نمادین باشد. در سال ۱۹۷۰ زمانی که ۲۴۰Z یا همان فرلیدی وارد بازار شد. نشانه‌هایی از یک جگوار قدیمی را به دوش می‌کشید که تغییرات زیادی به خود دیده بود.

1975 Datsun 240Z
۱۹۷۵ Datsun 240Z
پیشرانه شش سیلندر و ۲.۴ لیتری نیرویی ۱۵۱ اسب بخاری تولید می‌کرد که با وزن تقریبی ۱۰۴۴ کیلوگرمی ترکیب مناسبی تشکیل می‌داد. در سال ۱۹۷۴ موتور این خودرو تا ۲.۶ لیتر حجیم شد و ۲۶۰Z نامیده شد. یک سال بعد باز هم موتور این خودرو حجیم‌تر شد و نام آن به ۲۸۰Z تغییر پیدا کرد. سری جدید سنگین‌تر بود و نیرویی ۱۷۰ اسب بخاری تولید می‌کرد.
بسیاری معتقدند که طراحی ظاهری سری Z اصلی یکی از بهترین طراحی‌های تاریخ در میان خودروهای اسپرت است.

۳. نیسان GT-R
پس از توقف تولید سری اسکای لاین GT-R، شکافی در مجموعه خودروهای نیسان پدیدار شد. نیسان برای پر کردن این خلأ با هدفی مشخص خودروی اسپرت GT-R را تولید کرد. زیر کاپوت این خودرو پیشرانه‌ای شش سیلندر، ۳.۸ لیتری توربوشارژی قرار داشت. قدرتمند بودن GT-R هزینه‌ای داشت و این هزینه قیمت بالای خودرو بود.

2015 Nissan GT-R NISMO
۲۰۱۵ Nissan GT-R NISMO
مدل پایه سال ۲۰۰۸، ۴۷۸ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. این عدد حالا در تریم نیسمو به بیش از ۶۰۰ اسب بخار رسیده است؛ اما قدرت GT-R در موتور آن خلاصه نمی‌شود گیربکس دو کلاچه و سیستم انتقال قدرت AWD پیشرفته هم این اطمینان را ایجاد می‌کنند که مسیر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بپیمایید.

۲. نیسان اسکای لاین GT-R R32-R34
اگر اسکای لاین های GT-R R32، R33 و R34 وجود نداشتند GT-R امروزی به تولید نمی‌رسید. درواقع R32، R33 و R34 کدهایی بودند که نسل‌های مختلف اسکای لاین GT-R ها را از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۲ مشخص می‌کردند. مدل‌های کوپه و سدان این اسکای لاین ها با سیستم انتقال قدرت AWD بسیاری از خودروها را در خیابان و جاده شکست می‌دادند.

1999 Nissan Skyline GT-R
۱۹۹۹ Nissan Skyline GT-R
به‌جز مدل ویژه ۴۰۰R تمام مدل‌های اسکای لاین GT-R از یک موتور شش سیلندر ۲.۶ لیتری توربوشارژ بهره می‌بردند. گشتاور و قدرت محدودشده‌ی ۲۷۶ اسب بخاری در طول ۱۴ سال تولید این خودرو افزایش پیدا کرد.

۱. نیسان R390 GT1
اگر خودروسازی در اواسط دهه‌ی نود میلادی مقام‌های سطح بالای مسابقات ۲۴ ساعته لمانز را هدف‌گذاری می‌کرد. باید خودروی مسابقه‌ای خود را بر اساس یک خودروی جاده‌ای تولید می‌کرد. همین امر باعث خلقت خودروهای شگفت‌انگیزی مثل مرسدس بنز CLK-GTR، پورشه ۹۱۱ GT1 و نیسان R390 GT1 شد.

Nissan R390 GT1
Nissan R390 GT1
R390 GT1 موتوری هشت سیلندر و ۳.۵ لیتری داشت که با گیربکس شش سرعته دستی متوالی جفت می‌شد و قدرت را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد. این خودرو در خیابان‌ها هم مثل یک خودروی پروتوتایپ مسابقات لمانز دیده می‌شد. تنها دو دستگاه از این خودرو تولید شد که یکی از آن‌ها در اختیار یک مالک خصوصی قرار گرفت.
R390 GT1 با نهایت سرعت ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت و ثبت زمان ۱۱ ثانیه در تست یک‌چهارم مایل یکی از سریع‌ترین خودروهای زمان خود محسوب می شد.

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (853 ديدگاه)

    نیسان عجب شاهکار هایی داشت ما نمی دونستیم ولی اون نیسان سیلویا نیسمو خیلی خفنه اون سیلویا زرده هم قشنگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرمااااان

      ۲۱ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (358 ديدگاه)

      R390 GT1 یه لحظه دیدمش فکر کردم کونیخ زگه،حیــــــــــــــــــــــــف که همچین هیولایی تولید نشد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احمد باقري

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ماشینهای خیلی خوبی تولید کرده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. shahryar

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (237 ديدگاه)

    نیسان کمپانی قابل احترامی هسش.من که خلی دوسش دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Danial

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (466 ديدگاه)

    2. نیسان اسکای لاین GT-R R32-R34
    من هنوز هم دلم میخواد یدونه ازش داشته باشم شاخ شکنیه واسه خودش … :* :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. datsun

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    با سپاس از آقایی نیک سیرت
    نیسان r390 هنوز هم سریعترین سوپر اسپورت ساخت ژاپنه شتاب صفر تا صدش هم اگه اشتباه نکنم 3.5 ثانیه است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. vincent price

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (634 ديدگاه)

    تشکر فراوان از آقای مهدی نیک سیرت
    جای چهارصد آر و میکرا آر خیلی خالیه

    عکس اول مربوط به چه زمانیه ؟؟ متعلق به گردهمایی هست یا …. ؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ali ayat

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    با این که طرفدار آلمانم تو زمینه ماشین ولی این نیسان اسکای لاین از دنیای دیگریه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمد

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    نیسان….محشره…کلا زاپنی جماعت عالی هست پسر حرف نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمدرضا

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    کسانی که Need For Speed Underground2 رو بازی کردن خوب 350Z رو می شناسن.به نظرم هنوزم ظاهر خیلی مدرن و خوشگلی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Archi KHAN

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    نیسان و هوندا از بهترین های ژاپن و کلا دنیای خودروسازی هستن .
    اینفینیتی واقعا محشره ، حتی کیفیت اش فراتر از خودروهای ژاپنی هستش …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احسان

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (314 ديدگاه)

    عاشق اسکای لاین هستم جون میده واسه دریفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. سروش

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    واسه ما که قسمت نشد هیچکدامشو ببینیم چ برسه به رانندگی ولی آسکای لاین محشر بود تو پلی وان وبازی GTR

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Ali Reza

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (101 ديدگاه)

    اسکایلان R34 خیلی خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. پرهام -R

    ۲۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (200 ديدگاه)

    نیسان ماشینه بد نداره همشون شاهکارن تو رنج خودشون !!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ايليا

    ۲۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عشق من فقط nissan skyline r34 اوج ابهت و اون زیبایى که داره به خاطر همین تو فیلماى سریع و خشن استفادش میکردن واقعا ماشین قشنگیه اى کاش من یدونه داشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. DNA

    ۲۹ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جای نیسان RP S13تو این لیست خالی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. behrooz

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یدونه z280 تو خیابون مطهری هست از نزدیک دیدمش خیلی باحاله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. reza

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط سیلویا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. mohammad fm480

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    اسکای لاین ماشین خیلی باحالیه هر وقت میبینم یاد برایان (پل واکر) میافتم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا