هوندا

ثبت اختراع مهم هوندا در رابطه با پیشرانه‌ها

هوندا در حال تدارک برنامه‌ای برای نسل آینده‌ی پیشرانه‌ها است و به نظر می‌رسد که این برنامه مهم و انقلابی خواهد بود.

2016-Acura-NSX-124
زمانی که درباره‌ی حجم پیشرانه صحبت می‌شود، بسیار واضح است که همه محفظه‌های احتراق از اصول یکسانی پیروی می‌کند و از حجم و سایز یکسان در همه‌ی سیلندرها برخوردارند. از طرف دیگر، خودروساز ژاپنی با راه‌حلی پا به میدان گذاشته که می‌تواند حرکت پیستون در پیشرانه را تغییر دهد و باعث کوتاه‌تر شدن کورس پیستون در تعدادی از سیلندرها شود که این نیز به‌نوبه‌ی خود باعث تغییر حجم کلی آن سیلندرها خواهد شد. به عنوان مثال در یک موتور چهارسیلندر خطی، حجم سیلندرهای میانی و کورس حرکت آنها بیشتر از سایر سیلندرها خواهد بود. تصور کنید یک موتور ۲ هزار سی‌سی را که به جای اینکه حجم سیلندرهای آن به صورت یکسان و هرکدام ۵۰۰cc باشد، حجم های متفاوتی مثلا ۳۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰ و ۷۰۰ سی‌سی داشته باشد. هنوز شگفت‌زده‌اید؟

honda-2

honda-1
خبرها آشکار کرده‌اند که این ثبت اختراع هوندا احتمالاً به کاهش مصرف سوخت از طریق غیرفعال سازی سیلندر کمک می‌کند. اساساً، در یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر، سیستم اجازه‌ی بیش از ۴ حجم مختلف پیشرانه با ۱۵ ترکیب یک تا چهار سیلندرها را می‌دهد و ۱۵ گنجایش و حجم مختلف در آن زمان کار می‌کنند.

علاوه بر این، کانسپت هوندا در پیشرانه‌هایی با طرح‌های ۴،۳،۲ سیلندر خطی و ۶ سیلندر V شکل کار می‌کند و با سیلندرهایی که روی میل‌لنگ و برای محدود کردن لرزش‌ها توزیع‌شده‌اند، این کار را انجام می‌دهد. در حال حاضر مشخص نیست که آیا این طرح به خط تولید راه خواهد یافت یا خیر و همچنین معلوم نیست که نقاط ضعف و قوت این طرح چیست؛ اما ممکن است هوندا به چیزی متفاوت فکر کند.

منبع: carscoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. سعید

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (222 ديدگاه)

    صد احسنت…
    وقتی جوون های یک کشور تامین باشند خب معلومه انرژِ اون جوون ها صرف تفکر خواهد شد که به دنبال اون پیشرفت جامعه رو در پی خواهد داشت، اما وقتی جوون های یک جامعه فکر و انرژیشون شب تا صبح دنبال وام ازدواج، امرار معاش روزانه و هزار گرفتاری دیگه باشه که فقط بتونن شب رو به صبح برسونند دیگه چه توقع میتونیم داشته باشیم که…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. great britain

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    ژاپن که اینقدر تو اختراع و خیلی چیزا خوبه.خوب میشد یه فکری هم به حال تعداد جمعیت مسن کشورشون میکردن که روز به روز در حال زیاد شدنه.
    همه چی که اختراع و از این قبیل نیست.
    هرچی جووناشون کمتر بشه خلاقیت وابتکار وجسارت و خیلی چیزهای دیگه که جوون ها دارن کمتر میشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. احسان(احسان سابق)

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2872 ديدگاه)

      …واسشون سریال های ایرانی رو پخش کنن که هر موضوع بی ربطی رو در اخر به تبلیغ فرزنداوری بیشتر ختم می کنن مشکلشون حله.مثلا نشون میده طرف مشکل مالی داره و معتاده و داره عشقش رو از دست میده.طبق فرایند عجیبی یهو بچه دار میشن دیگه خونه و زندگی و کا همه چیزشون جفت و جور میشه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. great britain

        ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (2761 ديدگاه)

        منظورم این نبود احسان.
        گفتم دولتشون کمک کنه مثلا ساعت کاری رو کم کنن.
        برای مادرانی که بچه دارن مزیت های مختلف قرار بدن.و خیلی کارهای دیگه که فقط با کمک دولتشون حل میشه.نه سریال های آبگوشتی که ارزش دیدن نداره بزارن براشون.که از این سریال ها تو کشوره خودمون زیاده.
        همونطور که میدونی تو ژاپن کار در درجه اول اهمیت داره.بهتره به چیزهای دیگه هم اهمیت بدن.حالا هر طور راحتن ژاپن در حاله حاضر پیرترین کشوره دنیاست.
        پس معلومه که دولتشون تا الان کوتاهی کرده تو این ضمینه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. فرهاد

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    شرط میبندم خودتم چیزی از این موتورا نفهمیدی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. king 918

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    خب این که کورس پیستون کوتاه شه فکر نکنم تاثیری ان چنانی داشته باشه اتفاقا در موتور های حجیم تر با این که کورس پیستون بلنده اما با سرعت زیادی جابه جا میشه که در قدرت و سرعت بی تاثیر نیست اما اگه کوتاه باشه چه تاثیری میذاره درسته زودتر جابه جا میشه اما عملکرد پایینه به نظرم …….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir ali

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (185 ديدگاه)

      دوست عزیز
      بنده فکر میکنم با تغییر کورس حرکتی پیستون نه تنها حجم تغییر میکند بلکه نسبت تراکم هم تغییر میکند ( با توجه به عدم تغییر حجم سیندر ها) و تغییر در نسبت تراکم یعنی تغییر توان نامی یک موتور احتراق داخلی که آن هم به نوبه خود یعنی تغییر در مصرف سوخت .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. king 918

        ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (2493 ديدگاه)

        واقعا توضیحات ناکافی بود ……….
        یه مقداری گمراه کننده …..

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. مجید

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    در ابتدا صحبت از کاهش کورس شد و در انتها از غیر فعال شدن سیلندرها صحبت شد که دو مطلب کاملا جداست، در کل توضیحات ناکافی و گنگ بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بهنام طیبی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    معمولا خودروسازی ژاپن خیلی رو مصرف سوخت کارمیکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    وقتی هدف داشته باشن و کار و تلاش کنن، معلومه که دائم در پیشرفت می مونن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Hamid

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    اصلن تفاوتهای اصلی این نوع موتور با موتورهای فعلی و مزایا و معایبش توضیح داده نشده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Hamid

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    چون کوتاه کردن کورس پیستون در سیلندر و غیرفعال شدن سیلندرها موضوع تازه ای نیست که نیاز به ثبت اختراع داشته باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ali a.j.g

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (634 ديدگاه)

    تشکر بی پایان از شاهین جان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. vahid

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (474 ديدگاه)

    خودت فهمیدی چی گفتی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. hamed

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوست عزیز ژاپنیها که یک شبه به همه چیز نریسدن که شما میگید جوونای اونا تامین هستن.
    ژاپن 50 سال پیش کجا بوده؟؟؟؟
    جوونای نسل چند دهه قبل ژاپن اگه تفکرات جنابعالی را داشتن که حالا به اینجاها نرسیده بودن.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا