هفته نامههوندا

بدترین خودروهای اسپرت: هوندا Del Sol

دل سُل (Del Sol) یا سیویک دل سل تلاشی از سوی هوندا جهت ارائهٔ رقیبی برای مزدا MX-5 در اوایل دههٔ ۹۰ میلادی بود.

چه خودرویی است؟

دل سل خودرویی دونفره، موتور جلو، دیفرانسیل جلو و با سقف تارگا بود. این ماشین با هدف ارائهٔ رانندگی سرگرم‌کننده و قیمتی ارزان ساخته شده بود.

autowp-ru_honda_civic_del_sol_si_2

کی و کجا ساخته شد؟

این رودستر در ژاپن و اروپا در سال ۱۹۹۲ معرفی شد و یک سال بعد در بازار آمریکای شمالی (ایالات‌متحده و کانادا) هم عرضه گردید. تمامی خودروها در کارخانهٔ هوندا در سوزوکای ژاپن تولید می‌شدند. فروش دل سل در سال ۱۹۹۷ در آمریکای شمالی به پایان رسید اما در ژاپن و اروپا طی دو ماه دیگر همچنان عرضه می‌شد.

مشخصات فنی

دل سل به‌عنوان خودرویی اسپرت بر اساس مدل سیویک ساخته شد. برای این اسپرت کامپکت پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری و ۱.۶ لیتری بنزینی ارائه شد که نیروی خود را از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا چهار سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال می‌دادند. البته دل سل یک کانورتیبل واقعی نیست چراکه دارای یک سقف سخت قابل جدا کردن و یک شیشهٔ عقبی قابل برداشتن است. این نوع سقف تارگا نامیده می‌شود.

autowp-ru_honda_civic_del_sol_si_3

چرا بد است؟

هوندا دل سل مطمئناً بدترین خودروی اسپرت تمام دوران نیست. این خودرو درواقع یک ماشین بسیار سرگرم‌کننده با هندلینگ دقیق است که با وجود رینگ‌های ۱۳ اینچی کوچک استاندارد آن، ترمزهای مناسب و قدرت کافی جهت پیمودن جاده‌های پیچ‌درپیچ دارد. دل سل یک هوای تازه در محصولات خسته‌کنندهٔ هوندا در اوایل دههٔ ۹۰ محسوب می‌شد.

autowp-ru_honda_civic_del_sol_si_1993

پس مشکل چیست؟ در ابتدا موضوع کیفیت. سقف تارگای پیچیدهٔ این خودرو سروصدای زیادی ایجاد می‌کرد که این امر موجب شد در کمتر از دو سال بسیاری از افراد از خرید آن صرف‌نظر کنند. این ایراد به همراه بسیاری از دیگر مشکلات کوچک و کیفیت پایین خودرو منجر به انتشار خبر توقف تولید آن در سال ۱۹۹۶ گردید. بااین‌حال هوندا تصمیم گرفت حداقل برای یک سال همچنان تولید و فروش دل سل را ادامه دهد اما این تصمیم عاقلانه‌ای نبود چراکه تنها ۵۶۰۳ دستگاه از آن در سال ۱۹۹۷ در ایالات‌متحده فروخته شد.

autowp-ru_honda_civic_del_sol_1

علاوه بر این، بسیاری از خریداران دل سل از کیفیت پایین متریال داخلی آن گله‌مند بودند. به‌عنوان یک ماشین ژاپنی متعلق به آن دوران، دل سل طراحی کابین بسیار ساده‌ای داشت و فاقد بسیاری از تجهیزات رفاهی و ایمنی بود به‌گونه‌ای که نسخهٔ پایهٔ آن در طول سه سال اول به آینه‌های جانبی برقی، ایربگ سرنشین و حتی فرمان هیدرولیک هم مجهز نبود. به همین دلیل دل سل احساس ارزان‌قیمت‌تری نسبت به سلف خود CRX داشت.

autowp-ru_honda_civic_del_sol_2

همچنین یک مشکل بازاریابی هم در دل سل وجود داشت. در سال ۱۹۹۴ برای بالاترین تیپ آن بنام VTEC یک موتور ۱.۶ لیتری دو میل‌سوپاپ با ۱۶۰ اسب بخار قدرت ارائه شد اما تیپ Si که زیر تیپ VTCE قرار می‌گرفت هم از همان موتور ۱.۶ لیتری استفاده می‌کرد که موجب سردرگمی خریداران می‌شد.

autowp-ru_honda_civic_del_sol_5

اما همه با این نظر موافق نیستند

همان‌طور که قبلاً گفتیم، هوندا دل سل را نمی‌توان بدترین خودروی اسپرت تاریخ دانست. هنوز هم بسیاری آن‌را به خاطر هندلینگ و ترمزهای بهتر، گزینهٔ بهتری از مزدا MX-5 می‌دانند. بسیاری از دل سل‌های اواخر تولید هنوز هم قابل خریداری هستند و می‌توان یکی از آن‌ها را با قیمت بسیار مناسب به دست آورد؛ بنابراین اگر به اتاقی برای حمل چهار نفر احتیاج ندارید و فقط می‌خواهید از نور خورشید لذت ببرید، دل سل قطعاً این فرصت را به شما می‌دهد.

autowp-ru_honda_civic_del_sol_21

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. KING

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (217 ديدگاه)

    همچین بد نیست من که خوشم اومد ….
    سقف تارگا هم ایده جالبیه دوستان به 911 های تارگا دقت کنن واقعا زیبان …..///////

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ASTON MARTIN

      ۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (13 ديدگاه)

      اسپرت بدون فرمون هیدرولیک چیه باز؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سامان اذری

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    خیلی ام خوبه نهایتش ادم میتونه یه کاری با سقفش کنه که صدای کمتری بده

    بچه ها اینو ببینید

    http://uupload.ir/files/yij_img_20161127_134925.jpg

    http://uupload.ir/files/7n5o_img_20161127_134927.jpg

    http://uupload.ir/files/5brw_img_20161127_134930.jpg

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۸ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3686 ديدگاه)

      دمت گرم سامان جون. شکار لحظه ها ک میگن، این شکار ماشین هاس :)
      ماشین درخواستی داشتیم برامون پیدا میکنی پس؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۸ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        فدات داداش❤❤❤

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. ونوم

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    اگه موتورش توربو نداشته دمش گرم با 1.6 لیتر 160 اسب برا الان هم خیلیه چه برسه اونموقع

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3431 ديدگاه)

      درسته ونوم جان موتورش تنفس طبیعیه چهار سیلندر 1.6 لیتری 16 سوپاپ از نوع SOHC بوده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ونوم

        ۷ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (543 ديدگاه)

        ممنون داداش نمیدونستم ممنون توضیح دادی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. sam .sisakht

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خب اگه این کیفیت متریال داخلی پایینی داره پس ما باید با پراید و پژو و سمند چجوری کنار بیایم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ali

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (775 ديدگاه)

    از هر نظر که نگاه میکنم حداقل از پراید و تیبا که بهتره ! حاضرم تیبا نو رو با یدونه از این مدل سالم و سرحالش عوض کنم !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احسان

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    یه نگاه به داشبورد بندازین واقعا از همه تولیدات روز داخلی ما بهتر کشیک تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    این ماشین دیگه چی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا