آکوراهوندا

خاطره بازی: تجربه رانندگی با نسل اول هوندا NSX

هر طرفدار خودرویی که عادت به تماشای فیلم‌های مربوط به خودروها داشته باشد قطعاً نیم‌نگاهی هم به مهارت‌های رانندگی آیرتون سنای فقید داشته است؛ اما درحالی‌که اکثر افراد سنا را به خاطر سه بار قهرمانی در فرمول ۱ می‌شناسند، کانال یوتیوب او فقط منحصر به خودروهای فرمول ۱ نیست.

دلیل آن نیز به نقش سنا در توسعه اولین سوپرکار تاریخ هوندا یعنی NSX مربوط می‌شود. یکی از آثار نمادین حضور سنا در فرایند تولید این خودرو به غوغای نسخه تایپ R در سوزوکا مربوط می‌شود که ویدئوی سال ۱۹۹۲ آن نیز موجود است. در این ویدئو شاهد گاز دادن سنا به خودرو هستیم که باعث می‌شود بخش عقب خودرو بازی کرده و شاسی متوازن NSX به نمایش گذاشته شود. در واقع این ویدئو دو اسطوره را یکجا نشان می‌دهد…

ترکیب یکی از بهترین رانندگان تاریخ فرمول ۱ با اولین سوپرکار قطعاً چیز جذابی خواهد بود و عرضه NSX این موضوع را کاملاً نشان داد. این خودرو اولین محصول تولید سری بود که از شاسی مونوکوک آلومینیوم سبک‌وزن سود می‌برد. از همین متریال در سیستم تعلیق نیز استفاده شد تا وزن خودرو کمتر شود.

این موضوع به همراه پیشرانه ۶ سیلندر نصب شده در وسط خودرو باعث شده بود NSX شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵.۷ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر در ساعتی داشته باشد که هر دو رقم یاد شده با فراری ۳۴۸ برابری می‌کردند و این در حالی بود که پیشرانه هوندا دو سیلندر کمتر از رقیب ایتالیایی داشت. شایان ذکر است پیشرانه NSX در ابتدا ۳ لیتر حجم داشت که از سال ۱۹۹۷ به بعد حجم آن به ۳.۲ لیتر رسید.

همین ویژگی‌ها بود که باعث شد NSX از رقبای زمان خود جدا شود. اگرچه رانندگان امروزی انتظار دارند خودروی‌شان بی‌نقص عمل کند اما ۳۰ سال پیش این‌طور نبود و قطعاً تولید اولین سوپرکار هم چالش‌های خاص خودش را داشته اما هوندا NSX همه‌چیز را تغییر داد.

طراحی پیشرانه وسط این خودرو باعث شد NSX پرفورمنس قابل‌توجهی داشته باشد. استفاده از این خودرو نیز راحت بود. برندهای معاصر هوندا به‌ویژه رقبای ایتالیایی در سرعت‌های پایین سواری ناهنجاری داشتند و از فرمان و کلاچ بسیار سنگین استفاده می‌کردند که این کار باعث می‌شد پارک کردن آن‌ها بسیار سخت باشد. در مقابل NSX سواری‌ای به راحتی سیویک داشت. به همین خاطر هوندا دیگر خودروسازان را مجبور به ارتقای بازی کرد و بنابراین NSX تأثیر زیادی روی سوپرکارها گذاشت.

و به منظور تأکید روی برچسب “سوپرکار روزانه” NSX، نگاهی به مشخصات دو نمونه از این خودرو نشان داد که کارکرد بیش از ۱۴۰ هزار کیلومتری داشته‌اند. چه تعداد از افراد جرات دارند یک فراری ۳۰ ساله را این‌قدر سوار شوند؟

نسل اول NSX حتی امروز نیز به اندازه سال‌های اول خود قابلیت استفاده روزمره را دارد. شما در ابتدا حس خواهید کرد در ارتفاع بالایی نشسته‌اند اما در واقع چند سانتی‌متر با کف خودرو فاصله دارد. ستون‌های نازک نیز باعث شده‌اند میدان دید بسیار خوبی ایجاد شود که نه تنها برای یک خودروی پیشرانه وسط بلکه در مقایسه با خودروهای مدرن امروزی نیز میدان دید خوبی دارد.

پیشرانه NSX با نرمی خاصی روشن شده و زمانی که دنده یک را انتخاب کرده و پا را از روی پدال کلاچ برمی‌دارید شاهد سواری مشابه یک هاچبک خانوادگی هستید. در اوایل دهه ۹۰ میلادی این عملکرد نرم برای سوپرکارها یک تحول اساسی محسوب می‌شد.

عملکرد NSX سریع بوده و در بحث سرعت مستقیم شاهد برابری آن با هاچبک های مدرن هستیم اما باید گفت NSX پرفورمنس خود به‌طور بسیار ویژه‌ای ارائه می‌کند. صدای تولیدی پیشرانه که ردلاین آن به ۸ هزار می‌رسد بسیار خاص و دلپذیر بوده و به لطف گیربکس دستی عالی هوندا شما همواره با دنده‌ها بازی خواهید کرد تا بارها و بارها صدای پیشرانه را بشنوید. فرمان فوق‌العاده NSX نیز باعث شده شاسی هر چه در توان دارد نشان دهد.

NSX یک نقطه روشن در تاریخ سوپرکارها است. این خودرو به اندازه کافی مدرن بوده تا از تجهیزات ایمنی همچون ABS سود ببرد و به اندازه کافی قدیمی است تا پیچیدگی غیرضروری برخی خودروها را نداشته باشد. این خودرو در روزگار کنونی مثالی بارز از لذت رانندگی است.

مشخصات هوندا NSX 3.2 VTEC Manual

  • قیمت آن زمان: ۶۰۱۰۰ پوند
  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۲۷۶ اسب بخار/۲۹۸ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۷ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۷۰ کیلومتر در ساعت
  • قیمت کنونی: ۱۴۰ هزار پوند
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه

  1. Sina10

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1656 ديدگاه)

    چه مطلب جالبی گذاشتین!!
    لطفا بازم ادامه بدین از اینجور مطالب ، بسیار جذاب و مفید هستن !

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
    1. محمدرضا

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (217 ديدگاه)

      نزار بابا دلمون کباب میشه.
      یادش بخر اون دوران تاریخی

      موافقم ۰
      مخالفم ۱
    2. محمدهادی

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (464 ديدگاه)

      اوففففف
      بهترین سوپر کار ژاپنی ها
      مخصوصا نسخه ارتقا یافته سال ۲۰۰۰رش
      من عااااشق ان اس ایکسم⁦❤️⁩⁦❤️⁩🔥🔥

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    3. Reza Waffen SS

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2300 ديدگاه)

      Honda NSX – Supra – Mazda RX7 – Skyline R34 – Mitsubishi 3000 GT و . . . . . . این دوره دوره تاخت و تاز ژاپنیا بودش یادش بخیر

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  2. مازیار

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (458 ديدگاه)

    پاراگرافی از مجله ماشین در اوائل دهه نود یعنی زمانی که اسپرت های تازه وارد ژاپنی وارد گود شده بودند:

    ” اصالت و هویت کلماتی هستند که گاهی از آنها سواستفاده میشود . آیا هوندا ان اس ایکس اصالت ندارد چون تعویض دنده اش نرم است اما فراری سخت است و عرق ریختن میخواهد؟ ”

    فراری فن های عزیز سوتفاهم نشه فقط یه نقل قول بود با نیت خاطره بازی

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  3. Amirreza

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1460 ديدگاه)

    خیلی جالبه ، صفر تا صد ان اس ایکسی که در زمان خودش یه سوپرکار تقریبا رده بالا بود ، الان با یه ولوستر مساویه

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  4. محمد امین

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (630 ديدگاه)

    ب نظرم این nsx از نسل جدیدش هم هیجانی تره
    خیلی طراحیش خوب هست و ماشین کاملی است
    و لی یه چیز در مقاله هست که اشتباه هست
    رقیب این ماشین از ایتالیا فراری f355 بود نه ۳۴۸ , در واقع ۳۴۸ از سال ۱۹۸۹ ساخته شد و ۳۵۵ در دهه نود ساخته شده بود که ۳.۵ لیتر ۸ سیلندر با قدرت ۳۸۰ اسب موتور وسط بود که رقیب nsx بود
    ولی من عاشق هر دوتاشون هستم ، به نظرم nsx از بهترین های بی تکرار ژاپن هست
    کاش میشد بخریمش

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
    1. Hami

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (133 ديدگاه)

      هوندا nsx یک سال بعد از فراری ۳۴۸ وارد بازار شد

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  5. Farzad

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2262 ديدگاه)

    محصولی از دوران طلایی خودروسازی ژاپن .
    فوق العاده بی نظیر و همه چیز تمام البته مدل های چراغ جلوی پنهانش رو بیشتر دوس دارم .
    واجب شد برم یک بار دیگه هنرنمایی بی نظیر آیرتون سنا با این ماشین رو ببینم .

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  6. مهراد

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (513 ديدگاه)

    عجب مطلب عالی بود

    خیلی لذت بردم از خواندنش

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  7. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2800 ديدگاه)

    Nsx مخصوصا همین مدل واقعاً یه افسانه اییه برای خودش،تشکر آقا شاهین 🙏🌹
    راستی یه سوال داشتم،پدال از خط میخی هم به عنوان خط پشتیبانی میکنه؟ من خواستم اسممو به میخی ←𐎠𐎲𐎫𐎡𐎴 تغییر بدم اما هرکاری کردم نشد،همش می‌گفت خطا….

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
    1. A only She reminds Me of love A

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1039 ديدگاه)

      حاج آبتین ما در سال ۱۴۰۰ هستیم!
      میخی به چه درد میخوره!

      موافقم ۱
      مخالفم ۴
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2800 ديدگاه)

        بدرد همه چیز میخوره!

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
  8. امیر

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (281 ديدگاه)

    NSX واقعا ماشین بود و هست. فوق العاده ماشین معرکه و عالی و کاملی هست.
    آقا شاهین خیلی ممنون از این مطلب که گذاشتید. لطفا ادامه بدید این تیپ مطالب رو

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
    1. محمدهادی

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (464 ديدگاه)

      دقیق ترین خودروی اسپرت ژاپنی هاست که ساخته شده
      یه چیزی شبیه به شورولت کوروت آمریکاییها
      اما با مهندسی وزن بسیار پیشرفته تر و فرمون پذیری خوش دسست تر

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  9. امیر

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2704 ديدگاه)

    سن اندرس!!!

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  10. mos

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (338 ديدگاه)

    متاسفانه نسل دوم NSX نتونست به اندازه نسل اول خوب باشه…

    موافقم ۵
    مخالفم ۲
  11. HamiD

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1458 ديدگاه)

    بی نظیره
    نسل جدید از نظر طراحی بیرونی مدرن تر شده اما بنظرم این هنوز جذاب تره!

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  12. A only She reminds Me of love A

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1039 ديدگاه)

    شرف داره به کل ماشین های اسپرت امروزی!

    موافقم ۲
    مخالفم ۳
  13. حمید

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (163 ديدگاه)

    قیمتش خیلی فضاییه الان ، یه الترناتیو خوب میتونه براش میتسوبیشی ۳۰۰۰GT باشه ، البته این قدرت و نداره موتور جلو ام هست ، ولی حس و حالشون شبیه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  14. mm.y@rlou

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (233 ديدگاه)

    به نظرم کار خونه ها خودرو سازی توی گذشته خیلی بیشتر از الان خودرو های افسانه ای تولید میکردن

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2800 ديدگاه)

      معلومه،اون موقع خبری از کامپیوتر و هوش مصنوعی نبود میزاشتن طراح هرچی دوست داره دربیاره،اما الان یه پلتفرم آماده میزارن جلو دست طراح میگن جلو و عقبشو طراحی کن باقیشو بیخیال!

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  15. Ninja

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (752 ديدگاه)

    اسطوره هست این ماشین ولی نسل دوم خوب هست ولی اسطوره نیست

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  16. BenzSLR

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    چه برو بیایی داشت تو دوران خودش .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. Aryan🥋🥋🥋judo

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (542 ديدگاه)

    خیلی خوش استایله واقعا طراحیش فوق العادس

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. - A M I R -

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (670 ديدگاه)

    تو این نسل، نسخه با چراغای pop up یه جذابیت دیگه ای داره. همچنان خیال تکرار دهه ۹۰ ژاپن رو داریم. خیال باطل!

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2800 ديدگاه)

      دهه نود چه دوران قشنگی بود،ژاپنی ها همه ماشین اسپرت میساختن،آمریکایی ها سدان هایی با طراحی نرم و آلمان هم ماشین های با کلاس،حیف….

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  19. sina

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2147 ديدگاه)

    خعلی عشقه این ماشین…
    اولین باره یه مطلب رو باز میکنی و دوستان برای دیده شدن کامنت اول رو با ریپلای های بی ربطشون فتح نکردن 🙂

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  20. دانیال

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (329 ديدگاه)

    هوندا عشق لاینتهی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  21. محمد مختاری آذر

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (660 ديدگاه)

    واقعا عجب اسطوره ای بوده و هست واقعا اگه پول داشتم میخریدم ولی خیلی گرونه ۱۴۰ هزار پوند
    مثلا ۵۰هزار پوند ارزش خرید داشت

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  22. حسن

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (174 ديدگاه)

    یک افسانه تکرارنشدنی اسطوره به تمام معنا یادش به خیر خوب دورانی بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا