هوندا

مرگ هوندا سیویک کوپه، پایان غم‌انگیز یک عصر مهم در بازار خودرو

هوندا سیویک کوپه روزهای پایانی عمر خود را سپری می‌کند زیرا تولید آن پس از پایان مدل ۲۰۲۰ خاتمه خواهد یافت. هرچند این کوپهٔ دودر تنها شش درصد از فروش کلی سیویک در ایالات‌متحده را به خود اختصاص داده است اما این آخرین کوپهٔ غیرلوکس دیفرانسیل جلوی بازار آمریکا محسوب می‌شد. درنتیجه، مرگ سیویک کوپه غم‌انگیز و نشانگر پایان یک دوره است.

هرچند هنوز ماسل کارها و دوقلوهای تویوتا GT86/سوبارو BRZ در بازار حضور دارند اما کوپه‌های دیفرانسیل جلویی مثل سیویک مقرون‌به‌‍صرفه‌تر و مردمی‌تر بودند. به‌عنوان‌مثال، قیمت سیویک کوپه مدل ۲۰۲۰ از ۲۱ هزار دلار آغاز می‌شود و ارزان‌تر از کوپه‌های دیفرانسیل عقبی است که به‌طورمعمول قیمت پایهٔ آن‌ها از حدود ۲۷ هزار دلار شروع می‌شود. البته مرگ کوپه‌های غیرلوکس از مدت‌ها قبل آغاز شده و کاهش فروش موجب حذف بسیاری از آن‌ها از بازار طی دو دههٔ گذشته شده است.

جنرال موتورز یکی از پرکارترین خودروسازان در ساخت کوپه‌های دیفرانسیل جلو بود و مدل‌های مختلفی از آن‌ها مثل بیوک ریویرا، شورلت مونت‌کارلو، الدزمبیل آلرو کوپه و پونتیاک G6 کوپه را به بازار عرضه می‌کرد. این‌ها تنها تعدادی از کوپه‌های دیفرانسیل جلوی جنرال موتورز هستند که امروز هیچ‌کدام از آن‌ها تولید نمی‌شوند. در این بخش از بازار کرایسلر نیز با نسخهٔ کوپهٔ مدل‌های سبرینگ و دوج استراتوس حضور داشت.

علاوه بر آمریکایی‌ها، خودروسازان ژاپنی هم در این بخش بسیار فعال بودند و مدل‌هایی مثل تویوتا سولارا، هوندا آکورد کوپه و نیسان آلتیما کوپه را به بازار عرضه می‌کردند. سایون به‌عنوان برند اسپرت و جوان‌پسند تویوتا در آمریکا نیز با کوپهٔ tC در این بخش حضور داشت؛ اما مرگ همهٔ این کوپه‌ها از زمانی که تولید سولارا در سال ۲۰۰۸ خاتمه یافت و سپس آلتیما کوپه هم در سال ۲۰۱۳ از خط تولید کنار رفت آغاز شد. البته آکورد کوپه توانست تا سال ۲۰۱۷ دوام بیاورد درحالی‌که سایون tC که زمانی به تعریف این برند کمک می‌کرد پس از تقریباً یک دهه کاهش فروش، در سال ۲۰۱۶ به پایان راه رسید.

هرچند شاید این کوپه‌های دیفرانسیل جلو خودروهای عالی یا اسپرتی نبودند اما سرگرم‌کننده و نسبتاً مقرون‌به‌صرفه بودند. متأسفانه این ماشین‌ها به خاطر کاهش فروش و محبوبیت، به انقراض محکوم شدند. همچنین احیای این بخش هم بعید به نظر می‌رسد زیرا حتی سدان‌هایی که این کوپه‌ها زمانی بر اساس آن‌ها ساخته می‌شدند هم این روزها در دوران کراس‌اوورها در حال تلاش و تقلا برای بقا هستند.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه

  1. AMIR-REZA

    ۲۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (264 ديدگاه)

    حیف واقعا حیف😔😔😔……..

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. رامین

    ۲۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (516 ديدگاه)

    البته این بیشتر تقصیر خود هوندا هست. قشر طرفدار کوپه جوونا هستن و هیچ جز هیجان و قدرت و نمای جذاب نمی خوان. وقتی تو بازار نمونه های مثه ماستنگ و کامارو و چلنجر و GT86 و… که همگی دیفرانسیل عقب هستن و به مراتب جذاب تر با قیمت عالی چرا باید سراغ این ماشین رفت که عملا هیچ نکته قابل توجهی نداره. فلسفه کوپه دیفرانسیل جلو اشتباهه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. OMID

    ۲۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1550 ديدگاه)

    چیز مهمی نیست
    به نظرم اصلا دلیلی واسه وجودشون نیست
    مثلا همین سیویک
    نمونه چهار در هم کاربردی تره هم می‌تونه سریعتر باشه (type r)
    ولی کوپه های دیفرانسیل عقب شبیه gt86 و brz عالین هم ارزونن هم لاقل دیفرانسیل عقب هستن و رانندگی باهاشون سرگرم کنندس

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. Sattar

      ۲۹ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (15 ديدگاه)

      کاملا با این حرفت موافقم …

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۲۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1116 ديدگاه)

    در هر صورت انقراض یک گونه غم انگیزه…

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  5. meysam

    ۲۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (579 ديدگاه)

    وقتی کوپه ای مثل مزدا میاتا با اون پرفورمنس عالی هستش که سقفشم تو ۲ ثانیه با دست باز و بسته میشه، چرا غصه بخوری.
    ولی سیویک کوپه طراحی پشتشو خیلی دوست داشتم. بخصوص با رنگ فسفری

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. ارشیاsvj

    ۲۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (900 ديدگاه)

    من کلا از کوپه دیفرانسیل جلو خوشم نمیاد.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. خوشنام

    ۲۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (50 ديدگاه)

    همه کوپه ها از بین میرن و فقط «جنسیس کوپه» مانند ستاره پرفروغ درخشش میگیره.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. رامین

      ۲۹ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (516 ديدگاه)

      کامنت سال :/

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. خسرو بارانی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سراتو کوپه عجب چیزی بود. ظاهرش خیلی اسپرت تر از کوپه سدان بود.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. آریا ماشین

    ۲۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (481 ديدگاه)

    تا وقتی دیفرانسیل عقب هست چرا دیف جلو؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. آرش

      ۲۹ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (51 ديدگاه)

      هزینه+دشواری تعمیر

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. OMID

      ۲۹ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1550 ديدگاه)

      یه موردم من اضافه کنم
      دیفرانسیل عقب بودن فضای کابین رو کم و یه جورایی ناقص می‌کنه
      به خاطر تونل گیربکس وسط کابین اشغال میشه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  10. AMG///

    ۲۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (581 ديدگاه)

    لعنتی
    بعد از ظهر اومدی تو پدال یه خبر خوب گیرت بیاد اما…….
    درسته من طرفدار سیویک کوپه نبودم اما به هر حال هر مرگی غم انگیزه……

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. Hadi

    ۳۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (799 ديدگاه)

    لعنت به هر چی شاسی بلنده…
    لعنت…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا