هوندا

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم هوندا سیویک هاچ‌بک

تنها دو ماه پس از معرفی نسل جدید هوندا سیویک، نسخهٔ هاچ‌بک آن با ظاهری اسپرت‌تر و کارایی بیشتر معرفی شده است. به گفتهٔ هوندا، نسل یازدهم سیویک از لحاظ پویایی رانندگی، کیفیت سواری، مصرف سوخت، تکنولوژی و فضای داخلی بهبود پیدا کرده است اما بااین‌همه، طراحی نسل جدید در مقایسه با نسل قبلی چگونه است؟ یک مقایسهٔ تصویری بین نسل دهم و یازدهم سیویک می‌تواند به این سؤال پاسخ دهد.

نسل جدید سیویک در نمای جلو به‌اندازهٔ نسل قبلی تهاجمی نیست تا جایی که برخی آن‌را کسل‌کننده می‌دانند. بااین‌حال، به لطف چراغ‌های افقی و باریک‌تر، دماغهٔ خودرو عریض‌تر به نظر می‌رسد. همچنین جلوپنجرهٔ بین آن‌ها هم باریک‌تر شده است. ورودی‌های هوای طرفین سپر به‌طور قابل‌توجهی کوچک‌تر شده و در اطراف مه شکن‌ها پلاستیک کمتری به کار رفته است. از سوی دیگر، ورودی هوای مرکزی کاملاً بزرگ‌تر شده و اسپلیتر مشکی‌رنگی از زیر آن عبور کرده است.

در پروفیل جانبی هرچند سیویک هاچ‌بک جدید همچنان فرم اسپرت و کم‌ارتفاع قبلی را حفظ کرده اما با چند تغییر در تناسبات، بزرگ‌تر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد. در اینجا خط پنجره‌ها همان الگوی آکورد را دنبال می‌کند، کاپوت کشیده‌تر شده، ستون‌های A حدود ۵۰ میلی‌متر به سمت عقب کشیده شده‌اند، فاصلهٔ محوری ۳۵ میلی‌متر افزایش یافته، آینه‌های جانبی روی درها قرار گرفته‌اند و خط کمر پایین‌تر و افقی‌تر از قبل شده که این اتاق را بزرگ‌تر کرده است. جالب اینکه هوندا تصمیم گرفته نمای عضلانی سیویک را در نسل جدید کاهش داده و با کمتر کردن برآمدگی گلگیرها، بدنهٔ صاف‌تری ایجاد کند. این ممکن است برخلاف مُد جهانی باشد اما موجب می‌شود خودرو بتواند خریداران گسترده‌تری را جذب کند. درنتیجه، سیویک جدید بسیار محافظه‌کارانه‌تر از نسل قبلی به نظر می‌رسد.

از همین تاکتیک در طراحی عقب خودرو هم استفاده شده و حالا این قسمت بسیار خلوت‌تر و ساده‌تر از قبل به نظر می‌رسد. البته خط سقف هنوز هم با شیب تندی به عقب حرکت می‌کند اما خطوط ساده‌تر و متعادل‌تر شده‌اند. علاوه بر این، اسپویلر بهتر با طراحی کلی عقب یکپارچه شده و شیشهٔ عقب را نصف نکرده است. چراغ‌های عقب نیز باریک‌تر و عریض‌تر شده و طبق مُد این روزها، یک نوار قرمز آن‌ها را به هم متصل کرده است. طراحی سپر عقب ممکن است از دید برخی خسته‌کننده به نظر برسد اما در مقایسه با خروجی‌های هوای تزئینی بسیار بزرگ و باله‌های تهاجمی نسل قبلی، یک قدم بزرگ به جلو محسوب می‌شود. سر اگزوزهای کرومی و دیفیوزر هم نمای اسپرتی به سیویک جدید بخشیده‌اند بدون آنکه بیش‌ازحد اغراق‌آمیز باشند. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت سیویک هاچ‌بک جدید، تمایز بیشتر آن نسبت به نسخهٔ سدان است زیرا در نسل قبلی چراغ‌های عقب این دو نسخه بسیار شبیه به هم بود.

در داخل سیویک جدید، در سراسر داشبورد یک بخش تزئینی لانه‌زنبوری کشیده شده که از گذشته الهام گرفته و دریچه‌های تهویه را هم در خود پنهان کرده است. هرچند شاید تمیز نگه داشتن این قسمت دشوار باشد اما این ویژگی، کابین خودرو را عریض‌تر جلوه داده و داشبورد را به دو قسمت تقسیم کرده است. در همین حال، بجای اینکه نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی مثل دستگاه‌های علمی تخیلی به‌صورت یکپارچه در میانهٔ داشبورد قرار گرفته باشد، در بالای داشبورد جای گرفته است. خوشبختانه، هوندا کنترل‌های فیزیکی را برای سیستم تهویه و صدای سیستم صوتی حفظ کرده است. ارتفاع کنسول مرکزی هم بیشتر شده و نمای لوکس‌تری پیدا کرده است. همچنین به گفتهٔ هوندا، راننده حالا دید بهتری به بیرون دارد و سرنشینان عقب هم از ۳۵ میلی‌متر فضای پای بیشتری بهره‌مند خواهند بود.

خب با توجه به تصاویر و مواردی که بیان شد، نظر شما در مورد مقایسهٔ طراحی نسل دهم و یازدهم هوندا سیویک هاچ‌بک چیست؟ آیا نسل جدید با طراحی محافظه‌کارانه‌تر و لوکس‌تر را بیشتر می‌پسندید یا شخصیت داغ و اسپرت نسل قبلی را ترجیح می‌دهید؟

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه

  1. Ninja

    ۲۲ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (752 ديدگاه)

    خدا چه رقابتی بشه بین کرولا جی ار سیویک ار و مزدا ۳ توربو

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. امیر

      ۲۲ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (281 ديدگاه)

      مزدا ۳ توربو رو از کرولا و سیویک بیشتر دوست دارم. ولی کاشکی سوزوکی و سوبارو هم
      یه رقیب ارائه می کردن جمع همه جمع می شد.
      اگر بخوام درباره این سیویک نظر بدم باید بگم نسل قبل ، چون سیویک ذات اسپورت داره.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. A only She reminds Me of love A

      ۲۲ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1039 ديدگاه)

      ظاهرا ژاپنی ها در قسمت زبان طراحی مشکلات فراوان دارند.

      موافقم ۰
      مخالفم ۲
    3. Reza Waffen SS

      ۲۲ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2300 ديدگاه)

      نسل قدیمی 👍

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. محمدرضا

    ۲۲ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (217 ديدگاه)

    من نمیدونم چرا وقتی یه خودرو زیبا هست .اصرار دارن ترکبش رو تغییر بدن.یه طراحیه تکاملی مگه چه اشکالی داره.مثل لکسوس nx .
    میشه گفت در مقابل قبلی زشته.
    من نسل قبلش رو مدل۲۰۱۶ داشتم.
    خیلی زیبا بود

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. Nima+RST

      ۲۲ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (90 ديدگاه)

      بنظر من شده شبیه یه آکورد ارزون تر

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Nima+RST

        ۲۲ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (90 ديدگاه)

        البته منظورم فقط درمورد طراحی خارجیش بود
        طراحی داخلیش قویا بهتر شده

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. مانی

      ۲۲ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2213 ديدگاه)

      طراحی به سلیقه ربط داره،بر عکس شما من خیلی‌ خوشم اومد
      مثل مرسدس که گرایش پیدا کرده به طرح‌های صاف و صیقلی و ساده اما شیک و گیرا
      هوندا هم همون مسیر رو رفته،این ماشین‌ها از نزدیک زیبائی خودشون رو بیشتر نشون میدن
      و دیرتر از چش میفتن،در ضمن بازار بزرگ هاچ بک‌ها اروپاست که این ماشین از طرح‌های ژاپنی دور شده
      به اروپایی نزدیک شده و در آخر درون خودرو بی‌ برو برگرد عالی‌ شده

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  3. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

    ۲۲ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    نسل جدید
    راستی دوئل ها چی شد ؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۳ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2800 ديدگاه)

      آره دوئل ها این یه هفته ست برگزار نشده…

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  4. عرفان

    ۲۲ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (84 ديدگاه)

    خدایی این جدیددش خوشکل تره
    قدیمش یه جوری بود
    نمیدونم چرا
    به دلم نمیشست
    اما من کلا تو این رنج انتخابم با احترام به بقیه مزداست
    کلا یه حس خاصی دارم به مزدا
    برند قابل احترامی میدونمش

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  5. مهدی

    ۲۲ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (172 ديدگاه)

    داخل و عقبش بهتر شده ولی جلوش خیلی کسل کننده شده واقعا جای خالی کروم و اون حالت تهاجمی حس میشه…
    آینه های نسل قدیم چه خوشگله!!!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  6. با مهربونی جهان زیباتره

    ۲۲ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (313 ديدگاه)

    کابین سمت راست نسل جدیده یا چپ

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. مهدی

      ۲۲ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (172 ديدگاه)

      کابین سمت راست همون که شهر معلومه جدیده سمت چپیه قدیمیه

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  7. Amirreza

    ۲۲ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1460 ديدگاه)

    هاچبک هوندا سیویک مثل هاچبک های قدیمی یه حالت فست بک مانند داره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۳ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2800 ديدگاه)

    نسل جدید سیویک اصلا بدشکل نیست، فقط یکم ساده تر شده نسبت به مدل قبلی، مثل این میمونه اون خوی وحشی رو رام کرده باشن،طراحی جدید هم خوبه اما برای کسایی که عاشق نسخه اسپرت هستن نسل قبل بهتره….

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا