هوندا

هدف مهم هوندا، تبدیل شدن به برندی تمام الکتریکی تا سال ۲۰۴۰

هوندا شرکت کوچکی نیست. علاوه بر حضور پررنگ در صنعت خودرو، این شرکت ژاپنی در بازار موتورسیکلت‌ها و همچنین پیشرانه‌ها و حتی جت‌ها نیز حضور دارد. به همین خاطر وقتی چنین برندی اقدام به معرفی برنامه‌ها و اهداف آتی خود می‌کند همه به آن توجه می‌کنند.

توشیهیرو میبه مدیرعامل هوندا در کنفرانس خبری این خودروساز به اخبار مهمی اشاره کرده است. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود هوندا تا سال ۲۰۴۰ به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد. ما از سایر خودروسازان نیز اخبار مشابهی را شنیده‌ایم اما اهداف هوندا فقط منحصر به بازار و بخش خاصی از دنیا نخواهد بود. البته چارچوب زمانی تحقق این برنامه از آمریکای شمالی تا چین و ژاپن اندکی متفاوت خواهد بود اما تمامی برنامه‌ها باعث خواهند شد هوندا تنها در عرض ۱۹ سال فقط به تولید خودروهای الکتریکی بدل شود.

اما این هدف چگونه محقق خواهد شد؟ هوندا در آمریکا از همکاری استراتژیک با جنرال موتورز استفاده کرده و به دنبال استفاده از حداکثری از مزیت دسترسی به تکنولوژی اولتیوم خواهد بود. در ژاپن توجه بیشتری روی حمل‌ونقل و خودروهای شهری کوچکی همچون هوندا e معطوف خواهد شد و سیستم‌های باتری قابل تعویض برای موتورسیکلت‌ها و اسکوترها توسعه خواهند یافت. در سایر نقاط نیز تحقیق و توسعه بیشتری روی خودروهای سلول سوختی هیدروژنی انجام خواهد شد.

هیدروژن همچنین هدف مهم دیگر هوندا می‌باشد. این خودروساز می‌خواهد تا سال ۲۰۵۰ شرکتی کربن خنثی باشد. ژاپنی‌ها می‌خواهند در تمامی سطوح آلایندگی کربنی را به صفر برسانند که این فرایند از ساخت تا فروش و… را شامل می‌شود. همان‌گونه که در ابتدا گفتیم هوندا فقط در زمینه خودرو فعالیت نمی‌کند و بنابراین این اهداف واقعاً جاه‌طلبانه به نظر می‌رسند.

ولوو نیز اخیراً برنامه مشابهی را به جریان انداخته اما درحالی‌که سوئدی‌ها برنامه‌ای واقعی برای رسیدن به نقطه کربن خنثی را ارائه نکرده‌اند اما هوندا حداقل به هیدروژن به عنوان راه‌حل احتمالی اشاره کرده است. هوندا همچنین در حال تحقیق روی سوخت‌های کربن خنثی و مواد بازیافتی بهتر است. این شرکت می‌خواهد طی ۶ سال آینده سرمایه‌گذاری ۴۶.۳ میلیارد دلاری انجام داده و این مشکلات را حل‌وفصل کند.

آیا این اهداف دست‌یافتنی خواهند بود؟ کافی است نگاهی به وضعیت دنیا در ۲۹ سال پیش بیندازید. در سال ۱۹۹۱ رایانه‌های خانگی هنوز از مانیتورهای بزرگ استفاده کرده و قدرت پردازش بسیار پایین داشتند. خودروهای هیبریدی اصلاً تولید نشده بودند و خب اشاره‌ای هم نباید به خودروهای الکتریکی کرد. سیستم‌های دستیار راننده محدود به موارد پایه‌ای همچون فرمان هیدرولیک و ترمزها بودند و قدرت ۴۰۰ اسب بخاری نیز جزو موارد استثنایی محسوب می‌شد. چه کسی می‌داند ۲۹ سال بعد چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؟!

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه

  1. محمد رستمی نژاد

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (734 ديدگاه)

    ۱: شرکت های ژاپنی معمولا که خودرو می‌سازند در بسیاری از صنایع دیگر هم حضور موثر دارند
    مثل میتسوبیشی که در بحث خودرو سازی فعلا نمی‌توان در موردش حرف زد چون ‌‌که فعلا واقعا دست پا شکسته کار می‌کند
    دیدیم که سرمایه خنده دار ۱۰ میلیون دلاری را برای الکتریکی ها در نظر گرفته بود
    هر چند که شرکت میتسوبیشی مانند یک هلدینگ بزرگ است و در صنایع عظیم و جسته بسیار بزرگی کار می‌کند
    مانند شرکت بسیار بسیار بزرگ تاتا هند که دیگه نگم خودروهایش درسته اصلا خوب نیستن
    ولی خب در هر صنعتی که بگین چندین تا شرکت بزرگ داره

    ۲: واقعا خوشحال هستم که ژاپنی ها (از جمله تویوتا جان و حالا هم که هوندا جان بهشون اضافه شده)
    به هیدروژن اهمیت داده اند و دنبال آنرا گرفته اند
    بر عکس آلمانی ها و سوئدی ها که با سرعت برق می‌خواهند برقی شوند
    ژاپنی ها هیدروژن را پلی به سوی آینده می‌بینند
    و شرکت هوندا هم که گفته یه سرمایه گذاری میکنم روی هیدروژن (۴۸ میلیون دلار) که از لحاظ مالی مشکل نداشته باشم و این قضیه هیدروژن رو تموم کنم
    مطمئن هستم که با تویوتا همکاری خواهد کرد در ضمینه هیدروژن

    پس‌اینجا میتوان گفت که رقابتی به وجود می آید
    بین برقی های آمریکایی و اروپایی و احتمالا هم ژاپنی
    در دل این رقابت ژاپنی ها با هیدروژن به چنگ رقبا خواهند آمد
    و در این چند سال الکتریکی بازی ژاپنی ها هم مدعیان خود را معرفی می‌کنند
    و با هیدروژن هم وارد می‌شوند که غوغا کنند
    و از طرفی دیگر هم که‌مشکل وزن دارند خودرو های برقی اسپرت مثل ۹۱۱ (اگه تولید شوند) چون پورشه هم گفت که برنامه الکتریکی سازی ۹۱۱ معلوم نیست
    مشکل وزن خودرو است .در حالی که خودرو سازان در حال حل مشکل وزن خودرو های اسپرت هستند از یک طرف پورشه با سوخت مصنوعی وارد می‌شود.
    از آن طرف هم ژاپنی ها که قدرت هیدروژن را خوب درک کرده اند وارد قسمت خودرو های هیدروژنی اسپرت می‌شود ‌که چه رقابتی به پیش آید

    در مورد خودرو های بنزینی هم گه دیگه ماشالله اینقدر تولید کرده اند که تا سه نسل بعد انسان های روی کره زمین
    وجود داشته باشند
    تازه کارگاه های شخصی بسیار زیادی است که اینقدر در این سال ها خودرو ساخته اند که خودشان یک خودروساز محلی به حساب می‌آیند و برای خرید خودرو های بنزینی خاص یا دلخواه حتی اگر هم خودروسازان تولید نکنند
    چنین کارگاه ها یا گاراژ هایی هستند که در بخش لوکس که لازم نیست به آنها مراجعه شود
    ولی در بخش خودرو های پرفورمنس و پیست محور حتی اگر هم خودروسازان نزنند
    چنین افرادی خواهند بود و هستند

    این کامنت صرفا دیدگاه من بود از چند سال آینده صنعت خودرو سازی که چه می‌شود و سعی کردم تا بتوانم به واقعیت نزدیک باشد نظر من

    خب کمی مجلسی صحبت کردم دوستان شاید دوست داشته باشید

    مخلص همه
    محمد رستمی نژاد

    موافقم ۸
    مخالفم ۳۴
    1. Aryan kia

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (457 ديدگاه)

      دقیقا حرف شما درسته و این رقابت شاید در آینده نزدیک پیش بیاد اما به عنوان یه کسی که طرفدار خودرو های ژاپنی هستم میگم که در این جنگ بین هیدروژنی و الکتریکی، هیدروژنی شکست خواهد خورد فقط هم به خاطر روش تهیه هیدروژن هست فعلا تهیه برق مخصوصا برای قاره اروپا راحت تر هست چون اونها تقریبا ۱۰۰ درصد برق مورد نیازشون رو از انرژی های تجدید پذیر تامین میکنن و مثلا کشور آلمان به اندازه ای برق داره که برای اینکه نیروگاه های خودش رو خاموش نکنه به مردم فراخوان میده تا بیشتر برق مصرف کنن و وسایل های آلمانی هم که در کشور خودشون استفاده میشه معمولا پر مصرف هستش و اینکه قیمت برق در آلمان همیشه رایگان هست و گاهی اوقات هزینه برق در آلمان منفی میشه و دولت برای مصرف برق به مردم پول میده در کل منظورم این بود که هیدروژنی ها نه خیلی به صرفه هستن ، خیلی هم جاگیر هستن (از نظر تانکر های مخزن سوخت) اگر هم پمپ های سوخت گیری هیدروژن آسیب ببینن یه انفجار خیلی قوی رخ میده و اینکه روش تهیه هیدروژن نیاز به سوخت فسیلی داره که حتی از خودرو های درون سوز هم آلودگی بیشتری تولید میکنه در کل فعلا برق بهترین گزینه برای کل دنیاست
      دوستان ببخشید پر حرفی کردم
      مخلصم

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۸
      1. محمد رستمی نژاد

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (734 ديدگاه)

        آرین جان من بسیار از شخصیت شما را دوست دارم.و با تمام حرف هایی که زدید موافق هستم
        ولی با چنین سرمایه گذاری عظیمی که هوندا بر روی هیدروژن کرده
        قطعا به فکر حل مشکلات مربوط به هیدروژن هم بوده
        که چنین سرمایه گذاری کرده

        ❤❤شما پر حرفی کن به علم ما افزوده میشه ❤❤

        موافقم ۴
        مخالفم ۴
        1. Aryan kia

          ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (457 ديدگاه)

          ممنون شما لطف دارید
          بله ممکن هست به فکر مشکلاتش هم باشند که در این صورت به نظر من هیدروژن و ژاپن در خودروسازی بی رقیب میشوند

          موافقم ۵
          مخالفم ۵
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (5744 ديدگاه)

        Aryan kia عزیز

        تا حدودی با شما موافقم اما نه کاملاً !
        چون تازه استارت شروع هیدروژنی‌ها به طور جدی خورده و یاد اون وقتایی افتادن که تویوتا با پریوس ، هیبرید را معرفی و جهانی کرد و حالا هیدروژن را داره جا میندازه !

        شما در قسمتی از کامنت‌تان فرمودین ، آلمان و برق رایگان و …. !
        خیر ، اصلاً چنین نیست و برق هزینه داره !
        حساب کردن یه خودرو مثل تسلا ۳ ، اگر ۱۰ هزار کیلومتر در یکسال راه بره ، حدود ۶۰۰ یوره خرج برقش میشه که همین خرج برای یه خودرو مصرف سوخت صدی۷ ، میشه حدود ۱۲۰۰ یورو ، یعنی دو برابر !

        خود تهیه‌ی برق و رساندنش به خانه‌ها و کارخانه‌ها یه بحث مجزا و بسیار پیچیده و هزینه‌بر هست که اینجا نمیگنجه !

        اما شما را پاس میدهم به لایو اینستاگرامی که چند روز پیش آقای مهندس فرهاد کاشانی با آقای علی بخردی داشتند و سیو شده و احساس میکنم جواب خیلی از سوالات‌تان را در آن‌جا پیدا کنید .

        موافقم ۳
        مخالفم ۴
    2. قاسم

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (82 ديدگاه)

      همه حرفهات درست و منطقیه ، اما اونجایی که گفتی تویوتا جان و هوندا جان خندم گرفت???

      موافقم ۶
      مخالفم ۳
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (5744 ديدگاه)

        آره !
        به نظرم برای رعایت حال شما ، باید میگفت هیوندای جان ، کیا جان ، سانگ‌یانگ جان ? !

        موافقم ۵
        مخالفم ۵
        1. قاسم

          ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (82 ديدگاه)

          یعنی چی ؟؟ ??

          موافقم ۲
          مخالفم ۲
  2. دانیال

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (318 ديدگاه)

    هوندا عشق لاینتهی

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  3. Joker

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (338 ديدگاه)

    مُد شده اینام شب میخوابن صُب پا میشن از برنامه هاشون واسه ده بیست سال آینده میگن،اینا همینایی هستن که اگه ۲۰ سال پیش ازشون سوال میکردی ۲۰ سال آینده رو چطور می‌بینید صحبت از ماشین پرنده و تله پورت و … میکردن ولی خبر نداشتن ۲۰ سال آینده تازه قراره بهشون آموزش صحیح شستن دست ها رو بدن…

    موافقم ۱۱۷
    مخالفم ۱۱
    1. RezaRs

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1116 ديدگاه)

      کی اتوکلیکرو یاد تو داد نکنه از همون ادمین هایی هستی که برا afc لشکری رای میدن? اوه نو پس تو فوتبالم هستی ?

      موافقم ۵
      مخالفم ۴
  4. Amirreza

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1070 ديدگاه)

    ژاپنی ها و کره ای ها هنوز به صورت جدی وارد نشدن ، کره ای ها که فقط چنتا مدل کنا اینجور چیزاشون برقیه و مدلای پرفروشی مثل سوناتا و کادنزا هنوز چایگزین برقی ندارن ، ژاپنی ها هم خو تویوتا که فقط یه آیگو رو داره ، و بقیشونم چیز خاصی ندارن بجز نیسان که آریا رو داره ، به نظرم اگه میخوان دوتاشون جایگاهشون تو صنعت خودروسازی حفظ بشه باید یه چنتا مدل دهن پرکنشون رو برقی کنن ، مثلا تویوتا راوفور و کمری یا آوالون رو برقی کنه ، هوندا سیویک رو برقی کنه ، نیسان ایکس تریل و ماکسیما رو برقی کنه و هیوندای مثلا سانتافه و سوناتاشو برقی کنه ، البته منظور من از برقی کردن ساختن یه جایگزینه مثلا بگن خودروی نیسان X جایگزین برقی نیسان ایکس تریل هست

    موافقم ۴
    مخالفم ۲۱
  5. مهدی

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (312 ديدگاه)

    تا قبل سال ۲۰۴۰ طراحی موتور ها بر اساس موتور هسته ایی (زودپز هسته ایی ) است و بعد از ۲۰۶۰ بنزینی و برقی بسیار کمرنگ میشه

    موافقم ۳
    مخالفم ۴
    1. محمد رستمی نژاد

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (734 ديدگاه)

      حاج مهدی بزار ببینیم از دست قیمت دلار سکته میکنیم یا نه
      سال ۲۰۶۰ پیشکش روحِتان
      تا ۲۰۴۰ دوام بیاریم هنر کردیم

      موافقم ۲
      مخالفم ۳
      1. BenzSLR

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1088 ديدگاه)

        الان تو این چند سال قیمت ها هر سال چند برابر میشه سال بعد چیه سال بعدش یا سال های بعد…..

        موافقم ۰
        مخالفم ۳
  6. ae86

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (395 ديدگاه)

    تشکر فراوان از آقا شاهین

    موافقم ۰
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا