هیوندای

تجربه رانندگی با هیوندای توسان 2014

هیوندای ix35 توسان ۲۰۱۴ نسخه بهبود یافته نمونه‌های قبلی است که از لحاظ ایمنی، عملکرد و طراحی داخلی دچار تغییراتی شده است. این خودرو لقب کوچک‌ترین SUV فعلی برند هیوندای را با خود یدک می‌کشد. توسان یک خودروی کراس آور کامپکت با ظرفیت ۵ سرنشین است که در بین خودروهای هم‌کلاس خود یکی از کوچک‌ترین مدل‌ها به حساب می‌آید. ولی همچنان فضای کافی برای مسافران این خودرو وجود دارد.

Hyundai ix35 Tucson 2014
Hyundai ix35 Tucson 2014
این خودرو در نسخه استاندارد به صورت دیفرانسیل جلو و به صورت سفارشی به صورت AWD یا All Wheel Drive تولید می‌شود. سیستم اتوماتیک ۶ سرعته آن تنها وضعیت موجود گیربکس است. مدل GLS توسان با یک موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری استاندارد عرضه می‌شود که توان تولید شده آن ۱۶۴ اسب بخار و گشتاورش ۲۱۸ نیوتن متر است. در تریم های SE و Limited (محدود) از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر با توان ۱۸۲ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر استفاده می‌شود. هر دو موتور دارای سیستم پاشش مستقیم هستند که باعث افزایش قدرت و کارایی می‌شود.
قیمت پایه این خودرو ۲۲ هزار و ۳۲۵ دلار است و توسان دیفرانسیل جلویی که در اختیار ما برای تست قرار گرفته بود از مدل Limited با قیمت ۲۹ هزار و ۸۳۵ دلار بود.

Hyundai ix35 Tucson 2014
Hyundai ix35 Tucson 2014

تست رانندگی

سیستم فرمان خودرو کاملاً نرم و سبک و کنترل و رانندگی با این خودرو ساده است. شتاب این مدل در کلاس خودش قابل قبول بوده و توسان استفاده شده در این تست ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را در ۸.۴ ثانیه پر می‌کرد (۷.۸ ثانیه برای مدل ۲.۴) که از تویوتا RAV4 و هوندا CR-V سریع‌تر است.

پدال ترمز آن بسیار نرم است و مسافت مورد نیاز برای توقف در سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برابر ۳۷.۸ متر است که در کلاس خودش عملکرد متوسطی دارد. در قابلیت شش سرعته اتوماتیک توسان، کنترل تعویض دنده‌ها به صورت کاملاً دستی نیز امکان‌پذیر است که به راننده اجازه می‌دهد تا به راحتی برای کاهش توان موتور دنده معکوس بکشد.

2014 hyundai tucson limited
۲۰۱۴ hyundai tucson limited
برخلاف وضعیت مطلوب خودرو، در این توسان نیز مانند دیگر هم کلاسی‌هایش حس فرمان‌پذیری و کنترل شاسی خودرو نیازمند هنر رانندگی است و شاید کمی حس ناخوشایند را به شما منتقل کند.
نمایش نیم رخ خودرو مانند دیگر SUV های کامپکت خیلی جذاب نیست و این مسئله می‌تواند به خاطر ضخامت توسان و نحوه طراحی ستون‌هایش باشد.
توسان دیفرانسیل جلو به یک موتور ۲.۴ لیتر بزرگ‌تر مجهز شده است که مسافت طی شده در سیکل ترکیبی ۹.۸، در سیکل شهری ۱۱.۲ و در سیکل جاده ۸.۴ لیتر در صد کیلومتر است. در مدل‌های GLS که دارای پیشرانه ۲ لیتری هستند وضعیت کمی بهتر بوده و در سیکل ترکیبی ۹.۴۱، شهر ۱۰.۲۳ و جاده ۸.۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر است.

ایمنی

هیوندای توسان ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل خیلی هم تغییر چشمگیری نداشته است. تقریباً نتایج مشابه همان نتایج قبلی است. در تست‌های تصادف دولت فدرال امتیاز این خودرو ۴ از ۵ ستاره بوده است. در تست‌های خصوصی IIHS به توسان رتبه «خوب» را اهدا کرده است و در تست‌های دیگر جز چندین تست معدود به آن عبارت ضعیف را نسبت داده‌اند.

Hyundai ix35 Tucson 2014
Hyundai ix35 Tucson 2014
گرچه این خودرو از نبود برخی سیستم‌های ایمنی معمول مانند سیستم هشدار جدا شدن جاده، ترمز خودکار و هشدار وضعیت ترافیک رنج می‌برد ولی سرویس‌های ایمنی زیادی را از جمله Assurance Connected مخصوص کمپانی هیوندای را به شما ارائه می‌کند. سیستم هشدار تصادف، سیستم دستیار جاده ای بهبود یافته، و دیگر سرویس‌های مربوط به تعمیر و نگهداری نیز از جمله این خدمات است. دوربین عقب به صورت استاندارد بر روی مدل‌های SE و Limited نصب شده است.

طراحی داخلی

با اینکه از لحاظ ابعاد این خودرو از اکثر رقبای خود کوچک‌تر است ولی توسان جدید فضای بسیار مناسبی را چه در صندلی‌های جلو و چه در صندلی‌های عقب برای سرنشینان خود به ارمغان می‌آورد. صندلی‌های جلو وضعیت کاملاً مناسبی داشته و قسمت پشتی آن‌ها بسیار راحت است و می‌تواند در پیمودن مسافت‌های طولانی یا سفر امتیاز مثبتی محسوب شود. صندلی راننده قابلیت تنظیم ۸ جهته را دارد و حتی ناحیه کمری آن نیز در تریم های Limited نیز قابل تنظیم است. صندلی‌های عقب نیز فضای کاملاً مناسبی دارد و دارای دو مرحله خم شدن است.

2014 hyundai tucson limited interior
۲۰۱۴ hyundai tucson limited interior
در سال جاری، کنسول وسط مدل‌های SE و Limited به روز می‌شوند و در مدل Limited سیستم کنترل تهویه دو منطقه ای اضافه خواهد شد. حجم کنسول وسط کافی است ولی بزرگی آن تنها برای قرار دادن وسایل کوچک مناسب است. در زیر این کنسول نیز امکانات جانبی مناسبی نظیر جک کمکی، ورودی USB و خروجی برق ۱۲ ولت وجود دارد.
فضای داخل کابین و صندوق توسان با توجه به فضای ۷۲۷ لیتری صندلی‌های عقب باعث می‌شود تا قسمت بار توسان نسبت به رقبایش ۲۸۳ لیتر کوچک‌تر باشد.

ویژگی‌های متفاوت توسان

توسان های AWD یا تمام چرخ متحرک دارای قفل مرکزی متفاوت هستند که عملکرد بهتری دارد و به سیستم کنترل ترمز در سراشیبی، و سیستم تقویت استارت در سربالایی مجهز است که در تمام تریم ها وجود دارد.
هیوندای برای این خودرو گارانتی ۱۰ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر را در نظر گرفته است و می‌تواند یکی از معیارهای مهم شما در انتخاب باشد.

2014 hyundai tucson limited interior
۲۰۱۴ hyundai tucson limited interior
از رقبای اصلی این خودرو می‌توان به هوندا CR-V 2014 اشاره کرد که از لحاظ کیفیت، کارایی و عملکرد کاربردی حرف‌هایی برای گفتن دارد. دیگر رقیب توسان ۲۰۱۴ مزدا CX-5 2014 است که طراحی زیبا، مصرف سوخت پایین و بهترین سواری در کلاس خودش، از مهم‌ترین مشخصات آن است. می‌توان به سوبارو XV Crosstrek 2014 نیز فکر کرد که همانند توسان در رده کامپکت ها قرار گرفته و مانند توسان قدرت مانور خوبی در رانندگی دارد.
آیا به نظر شما توسان ۲۰۱۴ ارزش خریدن دارد؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

غفاری

غفاری، مهندس مکانیک و علاقه مند دنیای خودرو، مترجم و نویسنده مجله پدال

مطالب مشابه

‫۱۳۴ دیدگاه‌ها

  1. Mithrandyr

    ۱۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    توسان انتخاب خوبی بین کراس اوور های بازار میتونه باشه،البته که ضعف‌هایی هم داره اما در این بازار آشفته با قیمت‌های غیر منطقی انتخاب خوبی هست.
    من کیا و هیوندای زیاد تجربه کردم.
    برعکس اسپورتیج هیوندای توسان فنربندی نرمی داره.
    اگر بنزین سوپر با اکتان بریزید و روغن ۵،۳۰ مرغوب استفاده کنید و لاستیک‌ها خارجی باشند از سواری لذت خواهید برد.
    اما ماشین‌های کیا کلا سیستم تعلیق خشک‌تر دارند.
    اما در عوض طراحی بیرونی و متریال داخلی با کیفیت بالاتری از هیوندای هستند.
    هر کمپانی هدفی رو دنبال میکنه.
    در کل تجربه سواری ماشین‌های کره ای لذت‌بخش اسن.

    موافقم 8
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا