هیوندای

رکورد جهانی هیوندای نکسو، طی مسافت ۸۸۷ کیلومتری با یک باک هیدروژن!

هیوندای نکسو در استرالیا رکورد جهانی طی بیشترین مسافت برای یک خودروی هیدروژنی با یک باخت سوخت را شکست.

برندان ریویز راننده استرالیایی پشت فرمان نکسو نشسته و سفر خود از زمین‌های اسندون در ملبورن را شروع و در شهر کوچک بروکن هیل به پایان رساند. طبق آنچه در کامپیوتر سفری نکسو دیده شده، این سفر ۸۸۷.۵ کیلومتر بوده و بنابراین رکورد قبلی طی مسافت ۷۷۸ کیلومتری ثبت شده توسط برتراند پیکارد در سال ۲۰۱۹ شکسته شده است.

کراس اوور هیدروژنی هیوندای برد رسمی ۶۶۶ کیلومتری بر پایه تست‌های WLTP دارد. یک دستگاه جی‌پی‌اس نصب شده روی این خودرو مسافت طی شده ۹۰۳.۴ کیلومتری را نشان داده و گوگل مپس نیز اعلام کرده این خودرو ۹۰۵ کیلومتر را طی کرده است اما مبنای این تست کامپیوتر سفری نکسو بوده است.

ریویز دراین‌باره گفته است:

من به عنوان راننده رالی همیشه می‌خواستم به رکوردی جهانی دست‌یابم اما شاید هرگز نمی‌توانستم حدس بزنم که رکورد من این‌گونه ثبت خواهد شد. درست از نقطه شروع سفر من با نکسو آشنا شدم و فهمیدم که این خودرو سواری راحتی دارد. کنترل‌های خودرو در دست بوده و استفاده از آن‌ها راحت است، همچنین موقعیت رانندگی عالی بوده و صندلی‌ها بسیار راحت هستند. نکسو در جاده‌های آزاد نیز عملکرد خوبی داشته و از شعاع حرکتی زیاد، کابین آرام و قوای محرکه تقریباً ساکت و نرم سود می‌برد.

نکسو این سفر را در ۱۳ ساعت و ۶ دقیقه و با سرعت متوسط ۶۶.۹ کیلومتر در ساعت طی کرده است. این خودرو در طول سفر خود ۴۴۹۱۰۰ لیتر هوا را تصفیه کرده و ۶.۲۷ کیلوگرم هیدروژن مصرف کرده است.

اگرچه نکسو هنوز به‌صورت گسترده در استرالیا عرضه نشده اما دولت این کشور از ۲۰ دستگاه نکسو استفاده می‌کند. تنها یک جایگاه هیدروژن در کانبرا نصب شده و انتظار می‌رود یکی دیگر نیز در بریسبین تا پایان سال ۲۰۲۱ افتتاح شود. همچنین قرار است در آینده جایگاه‌های دیگری نیز ساخته شود.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه

  1. rezars pc

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (242 ديدگاه)

    تبریک

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
    1. مهدی

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (132 ديدگاه)

      کجایند هیدروژنی های بی ادعا?

      موافقم ۹
      مخالفم ۰
  2. حسام

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (96 ديدگاه)

    دیگه پاکتر از هیدروژنی داریم؟

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. VENENO / SC V12

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (802 ديدگاه)

      خب خب خب ، با اومدن این ماشین های هیدروژنی ، دیگه کم کم فاتحه برقی ها خونده است.
      در تمام ویژگی ها به برقی ها مزیت داره ، هم مخزن هیدروژن زود پر میشه ، هم به این نکته دقت کنید که هیدروژنی ها ، درسته که پیشرفت بسیاری کرده اند ، ولی حساب کنید که برقی ها از کی آمدن؛ همین اوایل کار بیشتر تمام برقی های بازار برد داره، فکر کن یه چند سالی زمان بگذرد ، به راحتی بالای ۱۰۰۰ کیلومتر می‌روند، تازه برای ماشین های اسپرت هم هیدروژنی خیلی بهتر است .
      (حالا اگه حس فوق تعصبی تون این اجازه رو به شما نمیده که پیشرفت هیدروژنی ها رو ببینید، دیگه مشکل خودتون است.)

      موافقم ۴
      مخالفم ۴
      1. Alireza

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (721 ديدگاه)

        هیدروژنی ها هپ یه نوع برقی هستند فقط به جای باتری هیدروژن رو به برق تبدیل میکنن تازه خیلی قدیمی تر از باتری ها هستن آینده مال ابر خازنه نه باتری نه هیدروژن

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  3. کافر مقدس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (770 ديدگاه)

    هرچی رستمی نژاد بگه

    مسیر زندگی هارو عوض کرده

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
    1. VENENO / SC V12

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (802 ديدگاه)

      الان دقیقا منظورت چی هست ، من مسیر زندگی هارو عوض کردم!؟??

      موافقم ۱
      مخالفم ۲
    2. rezars pc

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (242 ديدگاه)

      نحوه برخورد این جناب رستمی طوری شده که آدم دوس داره طرفدار چیزی بشه که این آقا نیست یک سری کامنت های بدور از منطق و پر شده از تنفر بدون علم و تهی که با حجم بالایی فضای سایت پدال رو وارد تنش کرده بنده از تسلا خوشم نمیاد بارها هم گفتم ( طراحی ) اما این خزعبلاتی که آقای رستمی میگه اصلا و ابدا قابل تحمل نیست یک مشت کامنت های بی محتوای تکراری که واضحه برا ایجاد تنشه وقتی بین تسلا فن هایی که اطلاعات بالایی دارند و دیگر افرادی که اطلاعات بالایی کامنت ردوبدل میشه تبادل علمیه وقتی علم آدم زیاد شه تعصب پوچش کنار میره این آقا فقط میاد یکسری تکرار مکرارت میکنه و می خواد دعوا راه بندازه

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
      1. VENENO / SC V12

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (802 ديدگاه)

        این یک چیز منطقی است که وقتی هیدروژنی ها بیایند ، البته آمده اند، ولی به طور بالا و در دسترس بیشتر مردم ، در تمام ویژگی هه به برقی ها ارجحیت دارند ، چه برد، چه قیمت ، چه پاک بودن که اصلا تصفیه کننده هوا است ، قطعا برقی ها از میدان به در می‌شود. کجای این حرف من (به قول شما اهل دل و کتاب و شعر و فرهنگ ، خزعبلات) است؟!!

        موافقم ۲
        مخالفم ۲
        1. rezars pc

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (242 ديدگاه)

          خودتون خوب می دونین با این کامنت ها نیستم با کدوم مدل کاممنت هام هر نفر ۲۰ کامنت ضد تسلا تو نیا اینجا و …

          موافقم ۵
          مخالفم ۰
        2. VENENO / SC V12

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (802 ديدگاه)

          اونجا من به راستی که نگفتم ، مگه‌اینقدر وقت دارم که بیام ۲۰ تا کامنت بدم ، اون رو گفتم تا این تسلا فن ها اینقدر متعب بازی در نیارن، هر ببخشید گَندی از تسلا بلند میشه میان ماست مالی میکنن.

          موافقم ۱
          مخالفم ۳
        3. VENENO / SC V12

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (802 ديدگاه)

          یکی از دوستام حرف خوبی زد ، گفت این تسلایی ها اصلا ماشین باز نیستن ، جوری رگ گردن کلفت میکنن برای یک شرکت ۱۰ ساله که فردوسی از شاهنامه اش دفاع نمیکنه
          این ها چسبیدن به یک شرکت ۱۰ ساله و نمیگم طرفداری نکنن ، ولی جوری طرفداری میکنن که اصلا…!!!!!
          اگه فردا یک شرکت بیاد یک ماشین بزنه با برد بیشتر. ، تسلا رو وِل میکنن و می‌چسبند به اون شرکت ، طرفداری واحدی ندارن، در واقع همون بحث ماشین باز نبودن

          موافقم ۱
          مخالفم ۱
        4. VENENO / SC V12

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (802 ديدگاه)

          یکی از دوستام حرف خوبی زد ، گفت آیت تسلایی ها اصلا ماشین باز نیستن ، جوری رگ گردن کلفت میکنن برای یک شرکت ۱۰ ساله که فردوسی از شاهنامه اش دفاع نمیکنه
          این ها چسبیدن به یک شرکت ۱۰ ساله و نمیگم طرفداری نکنن ، ولی جوری طرفداری میکنن که اصلا…!!!!!
          اگه فردا یک شرکت بیاد یک ماشین بزنه با برد بیشتر. ، تسلا رو وِل میکنن و می‌چسبند به اون شرکت ، طرفداری واحدی ندارن، در واقع همون بحث ماشین باز نبودن.

          موافقم ۱
          مخالفم ۱
        5. ممد ژانگولر

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (1400 ديدگاه)

          ممد رستمی ، نعمت تا حدودی درست میگه
          همو یکدست روبوسی کنید تموم‌بشه بره ?

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
      2. Muty

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1110 ديدگاه)

        دقیقا جناب نعمت.
        آقا من یه مشترکاتی بین ساختار ذهنی ، فکری و ایدئو_لوژیکی این آقای رستمی نژاد & نوید۰۰ چند بود یادم نیست! و یه کاربر قدیمی به نام احمد باقری و صد البته جاو ید الاثر محمود خان احمد ی نژاد حس میکنم
        شما هم همینطور ؟

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
        1. Mad.z.Max

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (870 ديدگاه)

          به طرز عجیبی زدی تو خال!!!
          یعنی باورم نمیشه، من دقیقا همین فکر رو میکردم! مخصوصااااا مورد اول و دوم و خب شباهت انکار ناپذیر رفتاری با مورد آخر..
          اصلا این سه مورد شبیه استاد و شاگردن..!

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
  4. Mahdi

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (156 ديدگاه)

    اگه نیتروژنی ها بیان بازار خیلی خوب میشه دیگه باید فاتحه جارو برقی ها خونده بشه

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  5. میثم

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1568 ديدگاه)

    ۴۴۹۱۰۰ لیتر هوا را تصفیه کرده
    خیلی عدد بزرگیه
    فکر کنید تمام تاکسیها هیدروژنی بشن
    اگه هر تاکسی روزی حدود ۲۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشه
    روزی حدود ۱۰۱۲۰۰ لیتر هوا را تصفیه میکنه
    تهران همین الان ۸۰۰۰۰ تاکسی داره
    نه تنها آلودگی تولید نمیکنن
    بلکه میتونن روزی حدود ۸ میلیارد لیتر هوا را تصفیه کنن
    حالا از شرایط ایده آل هم فاصله بگیریم ۱ میلیارد هم کم کنیم میشه ۷ میلیارد در روز فقط در تهران
    حالا اسنپ و تپسی و آژانس و مسافربرهای شخصی و تاکسی تلفنی رو حساب نکردم
    فکر کنید کل سیستم حمل و نقل عمومی هیدروژنی بشن
    عالی تر از این هم هست آیا ؟؟؟

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
    1. Beetle

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (26 ديدگاه)

      آقا میثم
      من خودم طرفدار هیدروژنی ها هستم اما این وسط یک مشکل وجود داره اینکه آب هم جزو گاز های گلخانه ای محسوب میشه و این آبی که تولید میشه هم باید کنترل شده درجایی تخلیه بشه و بصورت بخار وارد هواکره نشه

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. Mad.z.Max

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (870 ديدگاه)

        بیتل جون میشه بیشتر توضیح بدی؟ درمورد اینکه بخار آب متصاعد از این ماشینا نوعی گاز گلخونه ای هست..

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
        1. Beetle

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (26 ديدگاه)

          زمانی‌که نور خورشید به سطح زمین می‌رسد، مقداری از آن جذب شده و زمین را گرم می‌کند. چون زمین از خورشید سردتر است، آن انرژی را با طول موج‌های بلندتری نسبت به خورشید از خود می‌تاباند. پیش از آن‌که آن‌ها در فضای بیرونی از دست بروند، مقداری از این طول موج‌های بلندتر توسط گازهای گلخانه‌ای در جو زمین جذب می‌شوند. جذب این انرژی تابشی باعث گرم شدن جو می‌شود (جو زمین همچنین در اثر انتقال گرمای محسوس و گرمای نهفته حاصل از سطح نیز گرم می‌شود). گازهای گلخانه‌ای، نور خورشید را هم به سمت سطح زمین و هم به سمت خارج از سطح زمین می‌تابانند. به فرایند بازتابش این نور به سمت سطح زمین که توسط جو انجام می‌شود، اثر گلخانه‌ای می‌گویند.

          *بخار آب*، دی‌اکسید کربن، متان و ازن مؤثرترین گازهای گلخانه‌ای هستند. با وجوداین که نمی‌توان به‌طور دقیق مشخص کرد که سهم هر کدام از این گازها در اثر گلخانه‌ای زمین چقدر است اما بخار آب بین ۳۶٪ تا ۷۰٪، دی‌اکسید کربن بین ۹٪ تا ۲۶٪، متان بین ۴٪ تا ۹٪ و ازن حدود ۳٪ تا ۷٪ در فرایند اثر گلخانه‌ای زمین نقش بازی می‌کنند.(ویکی پدیا)

          واضحش اینه که نوری که انرژی هست پس از برخورد به زمین بخشی از انرژی شو ازدست میده و جذب زمین میشه بعد اون بخش باقی مونده توسط زمین بازتاب میشه ولی این گاز های گلخانه ای که زیاد شدن مثه یک سد عمل میکنن و انرژی جذب میکنن و این انرژی بازتاب شده باز هم کمتر میشه پس هر چه این گازها بیشتر بشن انرژی و گرمای بیشتری رو توی زمین نگه میدارن(global warming:گرمایش جهانی)
          بخار آب هم که میبنید اون بالا که بیشترین اثر رو داره
          در شهرهایی که به دریا نزدیک هستند هم اگر ببینید هوا شرجی و گرم هست که فکر کنم بیشتر بخاطر همین بخارآب و هوای مرطوبش هست

          موافقم ۳
          مخالفم ۰
      2. میثم

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1568 ديدگاه)

        آب در یک مخزن ذخیره میشه و بعد تخلیه میشه.
        به صورت بخار گرم نیست که به طبیعت آسیب بزنه و باعث اثر گلخانه ای بشه
        بخار گرم چون خودش حرارت داره و یه نوع گاز گرم هستش مخربه
        انگار یه گالن آب بریزی رو زمین و بعد مدتی خودش تبخیر بشه و تبخیر خودش فرایندی گرما گیره
        آبی هم که تولید میکنه آب مقطره قابل آشامیدن نیست ولی هیچ آسیبی هم برای محیط زیست نداره

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
        1. Beetle

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (26 ديدگاه)

          عذرخواهم که منظورم رو کامل نرسوندم
          آب مقطر که قابل آشامیدن هست و مشکلی نداره ولی برای بلندمدت نه چون املاح نداره و بعضی نیازهای بدن رو تامین نمیکنه.
          درباره اینکه آب تبخیر بشه بحثی ندارم که گرماگیره. منظور من پس از اونه که این بخار آب هرچه بیشتر باشه انرژی گرمایی بیشتری رو در جو زمین نگه میداره پس باید اینکار حتما و حتما کنترل شده باشه
          همین کار که تخلیه و سپس تبخیر آب است اگر افزایش پیدا کنه گازهای گلخانه ای رو زیادتر میکنه و باید این آب همینطوری که میگین روی زمین ریخته نشه و مثلا
          در محل هایی که به آبهای ذخیره شده سدها و زیرزمینی و… تخلیه بشه (میدونم میره توی چرخه آب ولی اگر بیشتر خودروها هیدروژنی بشن این حجم خیلی خیلی زیاد میشه و بالاخره تعادل رو بهم میزنه و بدتر و بدتر میشه)
          حالا نمیدونم که این موضوع رو هم درنظر گرفتند یا نه!؟ بنظرم اگه به این امور دقت نکنن در آینده با مشکل روبه رو میشن

          موافقم ۲
          مخالفم ۱
        2. mahan

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (1715 ديدگاه)

          میثم جان دستت درد نکنه ازین مطالبت خیلی جالب بود.ممنون از اینکه زحمت کشیدی

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
        3. Beetle

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (26 ديدگاه)

          گفتم که طرفدار هیدروژنی ها هستم
          درسوختن همین بنزین و گازوئیل بخارآب تولید شده گرما داره علاوه بر گازهای دیگر تولید شده ولی خودتون گفتید که این آب گرمایی نداره که بخواد بد باشه
          الان هم مهمترین کاری که باید بکنیم اینه که بهترین رو انتخاب کنیم(حتی از بین بد و بدتر) منم یکی از کارهایی که نظرم بود رو گفتم که میتونه کیفیت این کار رو بالاتر ببره

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
      3. Mad.z.Max

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (870 ديدگاه)

        آقا ممنون، کامل توجیح شدم 🙂

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  6. مازراتی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (42 ديدگاه)

    سلام دوستان ی سوال
    اینکه گفته ۴۴۹۱۰۰ لیتر هوارو تصفیه کرده تاثیری در مصرف سوخت هیدروژن داره کم یا زیاد بشه
    اطلاعات مختصری هم میتونین درباره سوخت هیدروژن بدین
    ممنون از لطفتون

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. میثم

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1568 ديدگاه)

      بطور خیلی خلاصه و ساده هیدروژنی که تو مخازن هستش هدایت میشه به قطعه ای به نام سلول و در آونجا با اکسیژن موجود در هوای آزاد ترکیب میشه. حاصل این ترکیب، جریان برق و بخار آبه چون آب حاصل پیوند یک مولکول هیدروژن و ۲ مولکول اکسیژن است
      اون سلول سوختی، برق تولید شده رو به یه پک باتری خیلی کوچیک هدایت میکنه و از اونجا میره به اینورتر تقویت میشه و بعد میره به موتورهای الکتریکی
      آب تولید شده هم هدایت میشه به یه مخزن.
      حالا برای اینکه این ترکیب هیدروژن و اکسیژن ایجاد بشه نیاز به یه محیط عاری از آلودگیه و یه فیلترهایی وظیفه پاک کردن هوای ورودی رو بعهده دارن. اینطوری میشه که آلودگیها از هوای آزاد ورودی گرفته میشن، اکسیژنش مصرف میشه و باقیمانده اون دوباره به هوا برمیگرده.
      خیلی خلاصه و ساده گفتم.

      موافقم ۴
      مخالفم ۰
      1. مازراتی

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (42 ديدگاه)

        آقا میثم ممنون از لطفتون خیلی جامع بود ????

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  7. mahan

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1715 ديدگاه)

    اقا تبریک میگم.این شد یه چیزی خیلیم عالی راستی چه قدر کیوته این نکسو

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  8. Amirreza

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1070 ديدگاه)

    نکسو که خودروی قابل تقدیریه با اعداد و ارقام تحسین برانگیز ولی من به نظرم بنزینی ها که رفتنین ولی در آینده ای نزدیک حدودا ۱۵ سال دیگه باید شاهد رقابت سنگین هیدروژن و برق باشیم و خیلی از مماشینا اونموقع با دو نسخه هیدروژن و برق تولید میشن . من این نظرو دارم

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  9. Ali

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (217 ديدگاه)

    هیدروژنی ها عالی هستن

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا