هیوندای

معرفی کراس‌اوور جدید هیوندای بایون، یک i20 قدبلند برای بازار اروپا

این روزها در سبد محصولات هیوندای کراس‌اوورهای زیادی وجود دارد که از ونی و کُنا گرفته تا نکسو و پالیسید را شامل می‌شود اما گویا کره‌ای‌ها به این تعداد قانع نیستند زیرا حالا کراس‌اوور دیگری بنام بایون را به این خانوادهٔ پرجمعیت اضافه کرده‌اند. این خودرو اما بر اساس هاچ‌بک i20 ساخته شده و در اصل یک i20 بلندقامت است و به همین دلیل از سامانهٔ چهارچرخ محرک در آن خبری نیست. بایون که صرفاً برای بازار اروپا طراحی شده است، پایین‌تر از کُنا قرار می‌گیرد.

بااین‌حال، بایون خیلی کوچک‌تر از کُنا نیست و با ۴,۱۸۰ میلی‌متر طول، ۱,۷۷۵ میلی‌متر عرض و ۱,۴۹۰ میلی‌متر ارتفاع، فقط کمی با آن اختلاف ابعاد دارد. فاصلهٔ محوری این کراس‌اوور جدید نیز با ۲,۵۸۰ میلی‌متر، تنها ۲۰ میلی‌متر از کُنا کوتاه‌تر است. در ظاهر بایون هم اگر ارتفاع بیشتر از سطح زمین، روکش‌های پلاستیکی روی بدنه و صفحهٔ محافظ نقره‌ای‌رنگ روی سپرها را کنار بزنید، با یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت معمولی مواجه خواهید شد اما هاچ‌بکی که فضای سر و فضای بار کمی بیشتری دارد و ۴۰۰ لیتر فضا را در صندوق بار خود ارائه می‌کند که این عدد در صورت خواباندن صندلی‌های عقب به ۱۲۰۵ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

بااین‌وجود، هیوندای به‌سختی تلاش کرده است تا در بایون، ریشه‌های i20 را پنهان کند و با استفاده از برخی و عناصر طراحی کُنا، نمای تهاجمی‌تری به کراس‌اوور جدید خود ببخشد. ازجملهٔ بارزترین ویژگی‌های ظاهری این ماشین می‌توان به دی‌لایت‌های باریکی اشاره کرد که کاپوت را از سپر جدا می‌کنند. علاوه بر این، چراغ‌های جلوی پیکان شکل خودرو نیز انعکاسی از فرم کلی چراغ‌های عقب هستند.

هرچند از بیرون تشخیص اینکه زیر پوست بایون یک i20 قرار گرفته دشوار است اما در داخل، طراحی داشبورد تقریباً به‌طور کامل از برادر هاچ‌بک گرفته شده است. البته این چیز بدی نیست زیرا همهٔ تیپ‌های بایون مثل برادر هاچ‌بک به‌صورت استاندارد به یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی مجهز هستند که در کنار آن نمایشگر لمسی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با اندازهٔ ۸ اینچ در تیپ پایه و ۱۰.۲۵ اینچ در تیپ‌های بالاتر قرار می‌گیرد. در اینجا همچنین طراحی دریچه‌های تهویه، غربیلک فرمان و پانل دکمه‌ها هم کاملاً مشابه i20 است.

همین داستان زیر کاپوت بایون هم جریان دارد زیرا این کراس‌اوور ساب‌کامپکت همان پیشرانه‌های i20 را قرض گرفته است؛ بنابراین، پیشرانهٔ پایهٔ این کراس‌اوور یک نمونهٔ ۱.۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بنزینی خواهد بود که ۸۴ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو می‌فرستد؛ اما علاوه بر این موتور، یک واحد ۱ لیتری سه سیلندر هم در دو سطح قدرت ارائه می‌شود. نسخهٔ پایهٔ این موتور ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که نسخهٔ قوی‌تر ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما گشتاور آن تغییری ندارد. این موتور به سیستم هیبریدی خفیف هم مجهز است و انتقال قدرت آن به‌صورت استاندارد از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد اما یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ دوکلاچه هم برای آن قابل سفارش خواهد بود.

بایون با گیربکس دستی و پیشرانهٔ ۱۰۰ اسب بخاری ظرف ۱۰.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که نسخهٔ ۱۲۰ اسب بخاری این کار را ۰.۴ ثانیه زودتر انجام می‌دهد. عجیب اینکه اگر برای پیشرانهٔ ۱۰۰ اسب بخاری گیربکس دوکلاچه سفارش داده شود، یک ثانیهٔ کامل به زمان شتاب آن افزوده شده و ۱۱.۷ ثانیه طول می‌کشد تا به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

بایون که برای رقابت با خودروهایی مثل فورد پوما، فولکس‌واگن تی‌کراس و نیسان جوک طراحی شده است، از تابستان آینده با قیمتی در حدود ۱۷ هزار پوند به بازار اروپا عرضه خواهد شد. برای مقایسه، قیمت کُنا در بریتانیا از ۲۱ هزار پوند آغاز می‌شود. بایون اما در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود و آمریکایی‌هایی که چنین کراس‌اووری از هیوندای می‌خواهند باید سراغ مدل ونیو بروند. در اروپا نیز بایون احتمالاً با کُنا همپوشانی خواهد داشت اما باید توجه داشت که این یک خودروی کاملاً جدید نیست و اساساً یک i20 قدبلند با بدنه‌ای متفاوت محسوب می‌شود تا بتواند از رونق بازار کراس‌اوورها استفاده کند.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. مسعود بهروان

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (53 ديدگاه)

    طراحی خطوط بدنه و محل نصب المان ها در پشت ماشین اصلا جذابیتی نداره به نظرم . رقبایی مثل نیسان جوک و فولکس طراحی پخته تری دارند

    موافقم 28
    مخالفم 19
    1. پدرام

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (29 ديدگاه)

      تو به جوک بیریخت و قورباغه ای میگی خوشگل ؟
      کیا و هیوندای توسط طراحان و مهندسان برتر جهان طراحی و ساخته میشه کسی که این ماشین رو طراحی کره طراح سابق لامبورگینی بوده .
      هیوندای و کیا در زمینه های مختلف جزو برترین ها و بهترین های دنیا هستند و مردم هم اونها رو بهترین میدونن و اونها رو جزو انتخابهاشون قرار میدن
      مدیران این دو شرکت کانونی از طراحان برتر و مهندسان برتر و گرافیست های برتر رو با انجام یک فرایند علمی و هوشمندانه دور هم گردآوری کردن و با تشکیل تیم های فوق تخصصی و خبره بهترین و با کیفیت ترین خودروهای جهان رو تولید و عرضه میکنن و با دکترین بازاریابی و تبلیغات و همچنین انجام تحقیقات بازار به بهترین شکل ممکن نیازای مشتریهاشون رو برآورده میکنن

      موافقم 21
      مخالفم 34
      1. محمد

        ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (804 ديدگاه)

        حتما طراح لامبرگینی طراحی بلد نبوده.که اینو طراحی کرده.لامبرگینی هم در استخدامش اشتباه کرده.

        موافقم 7
        مخالفم 1
      2. Hadi

        ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2200 ديدگاه)

        ظاهر بشدت زشت…
        کابین بشدت خوب تو این کلاس ?
        همون i20 طراحی بهتری داره…

        موافقم 7
        مخالفم 1
      3. Soroush

        ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (16 ديدگاه)

        مطمئن باش با دلیل و منطق جوک طراحی متفاوتی داره.اگه طراحشو میشناختی(شیرو ناکامورا-طراح gtr)میدونستی که کم کسی نیست.

        موافقم 8
        مخالفم 1
      4. OMID

        ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2172 ديدگاه)

        اینایی که گفتی هیچ ربطی نداشت
        بهترین شرکت ها هم ماشین های زشت داشتن
        بهترین طراح ها هم ماشین زشت طراحی کردن
        شرکت هایی هم بودن با بهترین متخصصان بازاریابی که ورشکست شدن
        داشتن بهترین ها لزوما باعث بهترین بودن محصول نمیشه
        حرفای شما بیشتر بوی تبلیغات میده تا نظر …

        موافقم 3
        مخالفم 0
    2. مسعود

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (512 ديدگاه)

      ادم یاد اولین ماشین والتر وایت تو سریال بریکینگ بد میفته
      همون پونتیاک ازتک

      موافقم 13
      مخالفم 2
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (10179 ديدگاه)

      آقا مسعود
      اصلاً با محصولات رقیب قابل مقایسه نیست !
      جوک یه محصول بسیار پرطرفدار و خوش‌ساخت در اروپا و انگلستان هست .

      آخه خداوکیلی این چیه ؟!
      میشه منطقی توضیح بدید که چه چیز خفن یا معمولی داره که بخواهیم به جای رقبا بخرنِش !

      توجه کنید حرف من به محصولات هیوندای نیست و جوسازی نفرمائید ، حرف من فقط این خودروی داخل مقاله هست و شروع به نمک‌پاشی نفرمایید !!!

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. فرامرز

        ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1595 ديدگاه)

        به نظرم این بیشتر بهش میخوره رقیب سوزوکی ایگنیس باشه تا نیسان جوک. جوک جدید از هر نظر از این بهتره

        موافقم 10
        مخالفم 3
  2. مزدا

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2033 ديدگاه)

    این دیگه چه ریخت و قیافه ای هست!!

    موافقم 18
    مخالفم 7
    1. ehsan fa

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1887 ديدگاه)

      اینو خانواده ها نمیخرن بلکه اکثرا جوانان خودرو اولی و کسایی که خودرو دم دستی با مالیات پایین میخوان میخرن. مثل ما بدبخت بیچاره نیستند که خودرو اصلیشون باشه

      موافقم 6
      مخالفم 5
  3. پدر خودرو سازی جهان

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    هیوندای میخواد حمله کنه به بازار اروپا

    موافقم 17
    مخالفم 6
    1. پدرام

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (29 ديدگاه)

      حمله کرده به بازار اروپا
      تا چند سال دیگه فولکس واگن باید جم کنه بره
      این حرف منو به یاد داشته باش

      موافقم 12
      مخالفم 26
      1. پدر خودرو سازی جهان

        ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1662 ديدگاه)

        نه دیگه در اون حدی که شما گفتی!

        موافقم 17
        مخالفم 8
        1. پدرام

          ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (29 ديدگاه)

          خواهیم دید

          موافقم 4
          مخالفم 14
      2. تورج

        ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (44 ديدگاه)

        در تنگنای حیرتم از نخوت رقیب

        * * *
        یارب مباد انکه گدا معتبر شود!

        موافقم 15
        مخالفم 2
      3. OMID

        ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2172 ديدگاه)

        حرفاتو دلمون هم بخواد نمیتونیم فراموش کنیم
        هنوز نفهمیدید که واسه همه شرکت ها سهم هست ؟
        موفقیت یه شرکت لزوما به نابودی شکست دیگه منجر نمیشه بلکه ممکنه باعث تغییر سهم بازار بشه
        یه بازار سالم هیچ گاه به سوی مونوپولی و انحصار نمیره در نتیجه با موفقیت هیوندای لزوما فولکس نابود نمیشه
        کنجکاوم سنتون رو بدونم

        موافقم 2
        مخالفم 1
  4. پدرام

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (29 ديدگاه)

    زیبا
    جذاب
    با اصالت
    توی فروش رقبا رو له می کنه

    موافقم 8
    مخالفم 24
    1. پدر خودرو سازی جهان

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      آقا پدارم لطفا اینقدر تعصبی نظر نده!
      اصلا چه اصالتی تو محصولات هیوندای میبینی؟!
      عجیبه وقعا!

      موافقم 15
      مخالفم 9
      1. علی

        ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (164 ديدگاه)

        اینگونه افراد را ریپلای نکنید بزارید تو توهمات خودشون خوش باشند

        موافقم 11
        مخالفم 7
      2. Moein

        ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (893 ديدگاه)

        یه سری اسپم متاسفانه مثل ویروس هر روز دارن به سایت اضافه میشن که فقط توهمات ذهن شون رو میارن اینجا

        موافقم 12
        مخالفم 1
      3. mahan

        ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        دوست عزیز کسی که چینی و ایرانی میشینی خب معلومه کره ای براش خداس!!
        بزار همون کره ای هارو خدای خودشون بدونند.خدای هرکس به اندازه ی قدرت ذهنش هست

        موافقم 11
        مخالفم 2
    2. ツSAMURAIツ

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1149 ديدگاه)

      هیوندای
      اصالت ؟؟؟ ?????

      موافقم 14
      مخالفم 10
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (10179 ديدگاه)

        تا ۲۰ سال پیش از میتسوبیشی با التماس موتور گیربکس‌هایی که تو انباراشون مونده بود را میگرفتن ماشین با آرم خودشون میدادن بیرون و حالا هم دچار بی‌هویتی در طراحی شدن و چینی‌ها هم حتی رقیب حیابشون نمیکنند … !!!

        بعد اینجا میگه اصالت? !!!
        نَمُردیمو معنی اصالتو فهمیدیم !

        موافقم 11
        مخالفم 3
  5. Avan

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (326 ديدگاه)

    زیاد از طراحیش خوشم نیومد

    موافقم 10
    مخالفم 6
  6. Amir

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (261 ديدگاه)

    قشنگ نیست اصلا! شاید اروپایی پسند بشه

    موافقم 9
    مخالفم 6
  7. Benz309 1974

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    بیاد ایران بخاطر قیمت کمتر نسبت به توسان موفق تر از اون میشه .

    موافقم 7
    مخالفم 6
  8. T.C.B.K

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (185 ديدگاه)

    اوه اوه.

    الان ژاپن فن ها
    و اروپایی فن ها میان اینجا رو به گند میشکن میگن : کره ای اه اه.

    ????????

    خوب شده. ولی من هیچ وقت 21 هزار پوند به این پول نمیدم…

    انتخاب من گزنیه دیگری هست …..

    موافقم 4
    مخالفم 7
  9. زیزیگولو

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (4781 ديدگاه)

    اینجوری که پیداست باید گفت کوچیک ‌ترینو ارزون‌ ترین کراس اوور هیوندای

    موافقم 7
    مخالفم 3
  10. محمد

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (804 ديدگاه)

    ونی و کنا و بایون سایزشون تقریبا براره .

    موافقم 0
    مخالفم 3
  11. net

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (3133 ديدگاه)

    هیوندای هم جدیدا مثل بنز و بی ام و طراحیش خراب شده.طراحی هیوندای ازرا گرنجور نسل پنجم اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۷ و هیوندای سانتافه اسپرت نسل سوم اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۷ کجا طراحیهای جدید ماشینهای هیوندای مثل همین ماشین کجا

    موافقم 5
    مخالفم 5
  12. علی

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ولوو با این c40 تمام ماشینای این سگمنت رو با طراحیش خوابوند.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  13. محمد مختاری آذر

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    طراحی زیبا ولی قدرت خیلی کم فقط 100 اسب بخار!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا