فوردهیوندای

هیوندای i20 در برابر فورد فیستا

فورد فیستا یکی از بهترین سوپرمینی‌های تاریخ اتومبیل است. در این خودرو ترکیبی کم‌نظیر از هندلینگ و ظرافت در اختیار قرار می‌گیرد و در عین حال، از یک ابعاد جمع‌وجور، کارآیی مناسب و یک سطح قیمت منطقی برخوردار است. امّا آخرین نسخه هیوندای i20 نیز یکی از رقبای جدّی فیستا است و با توجه به میزان بهینه‌سازی‌هایی که نسبت به مدل قبلی داشته، می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن در مقابل فورد داشته باشد.

fiestai20lead
در این مقایسه، بر روی نسخه با موتور یک لیتری ۳ سیلندر توربو از این دو مدل تمرکز شده است. هر دوی این پیشرانه‌ها، ترکیبی مناسب از عملکرد و کارآیی را در اختیار قرار می‌دهند؛ امّا سؤال اینجاست که واقعاً کدامیک از این خودروهای بنزینی کوچک برای خرید شایسته‌تر هستند؟

فورد فیستا در برابر هیوندای i20: استایل
فرم اصلی مدل کنونی فیستا چیزی است که از سال ۲۰۰۹ به همراه ما بوده و بنابراین این خودرو چهره آشنایی در جاده‌ها و خیابان‌ها به شمار می‌رود. این در حالی است که یک فیس‌لیفت در سال ۲۰۱۲ باعث شده تا فیستا با استفاده از یک طراحی جلوپنجره به سبک «آستون‌مارتین»، خودش را اندکی به سطوح بالاتر بازار نزدیک‌تر کند. امّا فیستا علی‌رغم عمری که از آن می‌گذرد، چه در فرم ۳ در یا  ۵ در، هنوز هم دارای یک ظاهر برجسته و قابل‌توجه است.

fiestai20side
در مقابل، هیوندای برای مدل i20 روشی را در پیش گرفته که اندکی متفاوت است و این مدل به صورت دو فرم بدنه ارائه می‌شود که هر کدام ظاهر مخصوص به خود را دارند. مدل هاچ‌بک ۳ در که به صورتی گیج‌کننده، با عنوان یک «کوپه» به آن اشاره می‌شود، از خط برجسته‌تر پنجره کناری برای ایجاد یک پروفایل اسپورتی‌تر بهره می‌برد. هیوندای در جلو و عقب، از یک طراحی منحصر به فرد برای سپرها استفاده کرده و تغییرات جزئی در طراحی چراغ‌ها باعث شده که ظاهری برجسته‌تر نسبت به مدل «۵ در» ایجاد گردد. در هر حال، هر دوی این مدل‌ها نسبت به گذشته هیوندای، از «پیوستگیِ استایل» بیشتری بهره‌مند هستند.

2015 Hyundai i20 Coupe
۲۰۱۵ Hyundai i20 Coupe

فورد فیستا در برابر هیوندای i20: طراحی داخلی
طراحی نسبتاً عجیب‌وغریب کابین فیستا چیزی است که احتمالاً با گذشت سال‌ها، آشناییِ بیشتری برای راننده پیدا می‌کند. امّا دیگر زمینه‌ها، از جمله کنترل‌های صوتی، سیستم کوچک و پا به سن گذاشته اطلاعات و سرگرمی و پلاستیک‌های ارزان‌قیمت باعث می‌شوند که فیستا در سطح پایین‌تری نسب به i20 قرار گیرد.

fiestai20int
طراحی نسبتاً تخت‌تر داشبورد هیوندای باعث می‌شود که استفاده از آن بسیار آسان‌تر از فیستا باشد. همچنین کابین i20 فضای بیشتری نیز دارد و چهار سرنشین بزرگسال می‌توانند در آن احساس راحتی کنند. فضای ۳۲۶ لیتری در صندوق عقب i20 نیز در سطح بالاتری نسبت به صندوق عقب فیستا با گنجایش ۲۹۰ لیتر قرار می‌گیرد. البته  شرایط فضای سرنشین و حمل وسایل در i20 تنها نسبت به فیستا بهتر نیست، بلکه یکی از بهترین‌ها در این کلاس خودرویی محسوب می‌شود.

2015 Hyundai i20
۲۰۱۵ Hyundai i20

فورد فیستا در برابر هیوندای i20: رانندگی
اگر تنها در یک زمینه فیستا برتری داشته باشد، ترکیب خارق‌العاده هندلینگ و راحتی مناسب در هنگام رانندگی است. در واقع، هیچ خودروی دیگری با این سطح قیمت، نمی‌تواند حتی به ترکیب تعادل سواری و هندلینگ موجود در فیستا نزدیک شود. به لطف یک شاسی چابک، کنترل بسیار خوبی حرکات بدنه و کنترل‌های ساده، حتی سواری با مدل‌های پایه فیستا نیز بسیار لذت‌بخش است. چیزی که ما را متحیر می‌کند این است که وقتی در حال و هوای اسپورت قرار داشته باشید، فیستا می‌تواند همانند یک «هاچ‌بک داغ» عمل کند و همچنین وقتی بخواهید که تنها با آرامش به خانه برسید، یک خودروی با سواری راحت و متین در اختیار شماست.

fiestai20dials
امّا هیوندای i20 گزینه مناسب برای کسانی است که «راحتی» را نسبت به هر ویژگی دیگر ترجیح می‌دهند. فیستا ممکن است که در کل یک سواری نرم داشته باشد، ولی  سواری با i20 از این هم نرم‌تر است. بسیاری از چاله‌هایی که ممکن است که در تمام قسمت‌های کابین فیستا احساس شوند، به‌خوبی توسط سیستم تعلیق i20 هضم می‌شوند. با این وجود، واکنش سیستم فرمان در سطح سیستم مشابه فورد قرار ندارد و همچنین از آن حسّ چابکی در هنگام حرکت خبری نیست.

2015 Hyundai i20
۲۰۱۵ Hyundai i20

فورد فیستا در برابر هیوندای i20: پیشرانه‌ها
فورد یکی از اولین خودروسازانی بود که یک موتور کوچک‌شده ۳ سیلندر برای سوپرمینی تولیدی‌اش معرفی کرد. این موتور کوچک اکوبوست در حال حاضر در چند مدل از محصولات فورد یافت می‌شود، امّا شاید بهترین مکان برای آن، در زیر پوسته فیستا باشد. این موتورهای ۳ سیلندر که در سه سطح قدرت ۹۹، ۱۲۳ و ۱۳۸ اسب‌بخار در اختیار قرار می‌گیرند، همگی دارای یک سطح آلودگی دی‌اکسید کربن و مصرف سوخت پایین هستند. میزان مصرف سوخت موتورهای ۹۹ و ۱۲۳ اسب‌بخاری برابر ۳/۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و این میزان برای موتور ۱۳۸ اسب‌بخاری برابر ۳/۷۵ لیتر تخمین زده شده است؛ چیزی که مطمئناً دستیابی به آن در دنیای واقعی مشکل است.

fiestai20r34
گزینه هیوندای در مقابل موتور اکوبوست فرود، از آماری مشابه بر روی کاغذ برخوردار است. از موتور ۳ سیلندر هیوندای، دو نسخه ۹۹ و ۱۱۸ اسب‌بخاری ارائه می‌شود که بسته به مشخصات مدل انتخاب‌شده، مصرف سوختی بین ۳/۶ تا ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارند. البته موتورهای دیزلی ممن است از نظر مصرف سوخت، اقتصادی‌تر باشند، ولی مدل بنزینی به اندازه ۷۰۰  پوند ارزان‌تر  ازمدل با موتور دیزلی ۱/۴ لیتری و عملکردی کُندتر و سطح پایین‌تر است.

2014-ford-fiesta-st
Ford Fiesta ST
هنگام رانندگی در جاده، هیوندای i20، احساس بهتری نسبت به فیستا ایجاد می‌کند و انتقال قدرت به شکلی خطی صورت می‌گیرد. کیفیت سواری بسیار مناسب است، ولی در هنگام شتاب‌گیری، نویز بیشتری مشاهده می‌شود؛ چیزی که ممکن است بسته به ذائقه شما در رانندگی، خوب یا بد باشد.

فورد فیستا در برابر هیوندای i20: ارزش خودرو در برابر پولی که برای آن پرداخت می‌شود
قبلاً از هیوندای به عنوان یک برند اقتصادی یاد می‌شد، ولی بهینه‌سازی‌های اخیر در کیفیت و استایل باعث شده تا محصولات این کمپانی به سمت سطوح بالاتر بازار حرکت کنند؛ موضوعی که در قیمت‌گذاری مدل‌های هیوندای نیز نمود پیدا کرده است و یک مدل جدید i20 هم‌اکنون قیمتی مشابه یک فیستا دارد. همچنین هر دوی این مدل‌ها از تجهیزات مشابهی برخوردار هستند. البته این را هم باید درنظر داشت که مدل‌های سطح نخست فیستا استفاده از پنجره‌های الکترونیکی و قفل مرکزی از راه دور را در اختیار قرار می‌دهند و این در حالی است که مدل پایه i20 S، علاوه بر اینها، گرم‌کن آینه‌های بغل را نیز اضافه می‌کند.

fiestai20rearint
در سطوح بالاتر، هر کدام از مدل‌ها تجهیزات مخصوص به خود را ارائه می‌کنند. در حالی که هیوندای اولین خودرویی است که در این کلاس، گزینه استفاده از یک سقف آفتابگیر پانورامیک را در دسترس قرار داده است، گرم‌کن الکترونیکی شیشه جلوی فورد، برای شروع رانندگی در هوای سرد صبحگاهی بسیار مفید است.

2014-ford-fiesta-st-cockpit-2
Ford Fiesta ST
فیستا در آزمون ایمنی یورو NCAP پنج ستاره به‌دست آورده که در سطح ایمنی بالاتری نسبت به چهار ستاره i20 است. ولی به این نکته نیز باید توجه داشت که هیوندای این آزمایش‌ها را اخیراً و دیرتر از فیستا پشت‌سر گذاشته و مسلماً شرایط سخت‌تری را پشت‌سر گذاشته است. عملکرد هیوندای در آزمایش‌های مربوط به ایمنی عابر پیاده بهتر بوده و در همین حال، امتیاز بالاتر فورد در ایمنی بچه‌ها در هنگام رانندگی آن را به گزینه‌ای بهتر برای خانواده‌های جوان تبدیل می‌کند.

رأی نهایی
i20 مسلماً‌ یک سوپرمینی بسیار باارزش است؛ چرا که فضای جاداتر و راحت‌تری نسبت به فورد دارد و هم از تجهیزات مناسبی برخوردار است. موتور یک لیتری بنزینی فوق‌العاده باعث می‌شود که این خودرو خواستنی‌تر از قبل شود و به‌علاوه از مزیّت هزینه‌های روزمره اندک، شتاب خوب و ارزش مناسب بهره‌مند گردد.

fiestai20f34
امّا فیستا نیز در برخی زمینه‌های کلیدی بهتر از i20 عمل می‌کند؛ مواردی که به‌راحتی می‌توانند خریداران را به سمت فورد سوق دهند. بدون تردید فورد فیستا سطح راحتی کمتری نسبت به i20 دارد، ولی در کنار آن، از هیجان بیشتری در رانندگی برخوردار است. به‌علاوه، موتور یک لیتری بنزینی فیستا اندکی قدرتمندتر و اقتصادی‌تر است و ابعاد جمع‌وجورتر این مدل باعث می‌شوند که جاهای بیشتری برای پارک آن پیدا شوند.

با توجه سطح تجهیزات و قیمتی که برای هر یک از این دو مدل ارائه شده، تصمیم نهایی کاملاً به اولویت‌های شما بستگی خواهد داشت. اگر معمولاً اشخاص قدبلند را با خود جابجا می‌کنید و در پشت‌ فرمان، دوست دارید که بیشتر از اینکه درگیر رانندگی شوید، احساس راحتی کنید، احتمالاً هیوندای i20 برای شما مناسب‌تر است. ولی اگر چنین چیزی برای شما مسئله بسیار مهمی نیست، باید گفت که فیستا حتماً می‌تواند گزینه بهتر برای شما باشد.

[polldaddy poll=”9380076″]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. سامان اذری

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    دوستم یه فیستا داشت منم چندین بار روندمش
    از نظر قیافه جلوش زیاد خوشگل نبود ولی وقتی پشت فرمان مینشستم همه چی یادم میرفت شتابش خوب بود فرمان پذیری و هندلینگش عالی بود تمام دست انداز هارو به خوبی رد میکرد که ادم متوجه نمیشد من که خیلی دوسش داشتم
    حدود 2 هفته پیش فروخت 36 میلیون
    البته تصادف کرده بود چراغ و گلگیر سمت شاگرد عوض شده بود
    چراغش رو از عمان سفارش دادن کلا واسه چراغ و گلگیر 15 تومن خرج کرده بود
    :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sina

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (307 ديدگاه)

      15 میلیون ؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. نوید جهرمی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    این میزان پیشرفت i20 قابل تحسینه.
    این سگمنت شلوغ و متنوعه. کلی گزینه ی دیگه هم برای مقایسه و شاخ ب شاخ هست.
    خیلی مسخرس که ماشین های این رده درکشورمون ب قیمت سرسام آور ب فروش میرسن که کسی پولشو نداره. در صورتی که باید ماشین اول جوانان و زوج ها باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امیر

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (233 ديدگاه)

    زیباتر و هماهنگ تر شده شده هیوندا نسبت به مدل قدیمیش .تقریبا مثل هاچ بک های فولکس شده طراحیش .هیوندای و کیا تو مدلای جدیدشون خیلی پیشرفت داشتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مسعود

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (39 ديدگاه)

    آخ جون هیوندای ? خخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    هر دو ماشینهای خیلی خوبی هستند، انتخاب قدری مشکله.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بهنام طیبی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    به نظر من فورد فیستا بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امین

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (384 ديدگاه)

    هیوندای در برابر فورد
    شاگرد دیروز ، رقیب امروز ، اما فردا …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Aref

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طراحی فورد فیستا بهتره ، اما کیفیت ساخت i 20واقعاً از فیستا بهتره . خصوصا کیفیت داشبورد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. (*مهرداد*)

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (353 ديدگاه)

    در ایران با فورد مردم آشنایی ندارند چون هیچ وقت در این سی چهل سال وارد ایران نشده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. (*مهرداد*)

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (353 ديدگاه)

    در حال حاضر فورد فیستا یکی از پرفروشترینها در این سگمنت هست و در کشورهایی که عرضه میشه بسیار بسیار محبوب هست و امتحانشو عالی پس داده و همچنین در اکثر کشورهایی که فورد فیستا عرضه میشه اصلا مردم با هیوندایی آشنایی ندارن و یه جورایی قابل مقایسه نیستن ..تو ایران هست که روزانه از صبح تا شب هیوندایی میبینیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. genius

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    یعنی دلم میخواد بطور مفصل خدمت فسیلهایی مثل شخص ***و الباقی اطرافیانشون رو که خودروسازی(شما بخوانید مونتاژکاری!)ما رو اینچنین به خفت کشوندن برسم!!حالا که نتونستید بجاهای خوب برسید اصلا مهم نیست فوق فوقش دو سه میلیون نفر سرجمع تو این مونتاژکاریها نون میخورن این دلیل نمیشه هفتاد میلیون آدم بینوای دیگه جورشون رو بکشن!!هیوندای که واسه خودش سالاریه و سالیان سال از سطح آسیا بالاتر زده و سودای رقابت با بزرگان این صنعت مثل همین فورد رو در سر میپرورونه حتی چینیهایی مثل لیفان که تا یک دهه قبل یخچال تولید میکردن حالا ظرف تنها یک دهه میتونن با ارائه مدلهایی مثل X50و820بازار خمود و کسل کننده ما رو یه تکونی بدن هرچند یک مشت از خدا بی خبر بگن همشون کپین اما مگه کسی دست ویرانخودرو یا سایباد رو بسته خوب اونها هم برن کپ بزنن!!ایکاش حداقل تو سیرالئون شرقی بدنیا میومدیم نه تو ایران لااقل ایران فعلی….!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. mohsen

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (39 ديدگاه)

    من که فولوکس پولو رو برمیدارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. AHMADREZA

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    هردو عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. علیرضا4225

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    فورد فیستا از نوادگان پراید خودمونه بعد از سی سال سایپا رو با فورد مقایسه کنین ببینین اونا تو چه سطحی هستند و سایپا کجا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. امیرحسین

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    از نظر من ماشین یعنی…
    موتور قدرتمند و چابک
    گیربکس روان و هوشمند
    هماهنگی موتور و گیربکس
    سیستم تعلیق
    سیستم ترمز
    که با توجه به معیارها مسلماً فورد برنده ماجراست.با خواندن این مطلب مشخص شد هنوز هیوندای نتونسته تاخیر گاز و عدم هماهنگی موتور و گیربکس رو برطرف کنه و هنوز تو شتاب گیری گیج و منگ هست
    البته مدل 99 اسبی ایران که تو شتاب از پس پراید وطنی برنمیاد.شاید مدل 118 اسبی وضعیت بهتری داشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. اروين

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چند وقت دیگه
    مقایسه ى هیونداى سوناتا در برابر بى ام و سری پنج…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. سهیل

    ۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (220 ديدگاه)

    من نسل قبلi20رو دوس نداشتم چون ظاهرش منو راضی نمیکرد اماااا با دیدنش یه دل نه صد دل عاشقش شدم واقعا طراحیش عالیه من راضی ام ازش عاشق سقف پاناروما و چراغ های ابروییش هستم ای کاش حجم پیشرانه هم مثله ثابق بود که دیگه نورعلی نور بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا