آموزشهیوندای

پروسه تعمیرات یاتاقان‌های متحرک میل‌لنگ آزرا

اخیراً فرصتی پیش آمد تا در حضور یکی از دوستان که مکانیک بسیار کاردان و باتجربه ای است مشغول به آموزش شوم. تخصص اصلی ایشان خودروهای ژاپنی است و تجربه طولانی در تعمیر و سرویس این خودروها و سابقه همکاری با کمپانی آریادیزل را دارند. بر آن شدیم تا از این پس با همکاری ایشان مطالبی را در خصوص تعمیرات و سرویس انواع خودروها تهیه نماییم. در اولین بخش به بررسی پروسه تعمیر یک دستگاه هیوندای آزرا می‌پردازیم.

آزرا قبل از شروع تعمیرات
آزرا قبل از شروع تعمیرات
خودروی مورد بحث یک دستگاه هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۷ بود که با کارکرد ۱۴۶۰۰۰ کیلومتر دچار خرابی در قسمت یاتاقان‌های متحرک میل‌لنگ شده بود.
علائم این اشکال این بود که با مراجعه خودرو به تعمیرگاه و بنا بر اظهار مالک مشاهده شد که چراغ روغن روشن مانده و گاهی چشمک میزند. در دور آرام (۹۷۰rpm) هیچ صدایی از موتور بگوش نمی‌رسید. با افزایش دور از ۱۲۰۰ rpm به بالا صدای یاتاقان‌های متحرک کاملاً واضح شنیده می‌شد. این صدا شبیه به صدای برخورد دو فلز به یکدیگر است.

آزرا در انتظار رفع مشکل
آزرا در انتظار رفع مشکل
پس از بررسی تصمیم گرفته شد تا موتور V6 آزرا جهت رفع مشکل از بدنه خارج شود تا تعمیرات لازم روی آن انجام شود.

محفظه موتور, خالی از موتور و گیربکس
محفظه موتور, خالی از موتور و گیربکس
مراحل خارج نمودن موتور:

  1. ابتدا باتری را باز کرده
  2. آب رادیاتور و روغن موتور را تخلیه می‌کنیم
  3. رادیاتور و فن را بیرون می‌کشیم
  4. تمامی شیلنگ‌های متصل به موتور و سوکت های انژکتور و کوئل و تمامی درخت سیم‌کشی که به موتور و گیربکس متصل است را جدا می‌کنیم. در آزرا برای هر شمع کوئل جداگانه تعبیه شده است.
  5. پس از اطمینان از اینکه هیچ سیم و قطعه ای به موتور یا گیربکس وصل نیست چرخ‌های جلو را باز کرده و پلوس ها را از خودرو جدا می‌کنیم.
  6. در مرحله آخر دسته‌موتورها و نگه‌دارنده‌های گیربکس روی رام را آزاد کرده و توسط جرثقیل موتور و گیربکس را یکپارچه بیرون می‌کشیم.
روی برخی قطعات مانند مانیفولد و فولی سر میل لنگ نشان کیا و هیوندای بچشم می‌خورد
روی برخی قطعات مانند مانیفولد و فولی سر میل لنگ نشان کیا و هیوندای بچشم می‌خورد
روی برخی قطعات مانند مانیفولد و فولی سر میل لنگ نشان کیا و هیوندای بچشم می‌خورد
روی برخی قطعات مانند مانیفولد و فولی سر میل لنگ نشان کیا و هیوندای بچشم می‌خورد
پس از باز کردن موتور مشاهده شد که موتور دارای جرم‌گرفتگی شدیدی است به‌طوری که روغن به حالت بسیار ناگواری درآمده و سیستم CVVT و زنجیر تایم و سفت کن‌های هیدرولیکی آن نیز دارای جرم شدیدی بودند. با باز کردن پایین موتور مکانیک متوجه شد که بابیت یاتاقان‌های متحرک سیلندر ۱ و ۴ از بین رفته است. یاتاقان متحرک قطعه نیم دایره شکل است که بین شاتون و میل‌لنگ قرار دارد و بابیت به سطح داخلی یاتاقان که آبکاری شده است گفته می‌شود.

موتور 3.3 لیتری آزرا روی جرثقیل. به فیلتر روغن که در جلوی موتور قرار دارد توجه کنید.
موتور ۳.۳ لیتری آزرا روی جرثقیل. به فیلتر روغن که در جلوی موتور قرار دارد توجه کنید.
آسیب به میل‌لنگ تا حدی زیاد بود که با تراشکاری قابل رفع نبود و باید نسبت به تعویض میل‌لنگ اقدام می‌شد. شدت خرابی آن‌چنان بود که داخل کارتل روغن و توری اویل پمپ (پمپ روغن) براده‌های بسیاری وجود داشت. پس از تهیه میل‌لنگ و تعویض آن باید یاتاقان‌ها و رینگ پیستون‌ها نیز تعویض می‌شدند. باید توجه داشت که آب‌بندی یاتاقان و میل‌لنگ با یکدیگر باید با دقت بالا توسط تراشکار یا مکانیک انجام شود.

تجمع پلیسه در توری پمپ روغن
تجمع پلیسه در توری پمپ روغن
حال به بررسی دلایل بروز این ایراد که هزینه نسبتاً گزافی نیز برای مالک خودرو در پی داشت می‌پردازیم. استفاده از روغن نامرغوب و غیر اصلی (Fake) و تعویض دیرهنگام آن سبب بروز حالت لجنی در روغن شده بود. در این حالت با پدیدار شدن رسوبات و جرم قطعات خودرو دچار جرم‌گرفتگی می‌شوند زمانی که این جرم‌گرفتگی به مجاری روغن نفوذ کند سبب اختلال در فرآیند روغن‌کاری می‌شود که در آزرای موردبحث جرم‌گرفتگی مسیرهای انتقال روغن حتی جرم‌گرفتگی خود پمپ روغن سبب عدم روغن‌کاری صحیح یاتاقان‌ها شده بود و یاتاقان‌ها در شرایط بسیار بدی قرار داشتند.

وجود براده در کف کارتل روغن
وجود براده در کف کارتل روغن
باید توجه داشت که برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مشابه باید همواره نسبت به تعویض به‌موقع روغن و استفاده از روغن‌های مرغوب اقدام کرد. حتی با توجه به شرایط استفاده و وضعیت بنزین در کشورمان بهتر است زودتر از موعد نسبت به تعویض روغن مبادرت نمود. پرداخت مبلغ اندکی بیشتر برای روغن مرغوب بسیار بهتر از پرداخت هزینه‌های گزاف برای تعمیرات است. برای مثال این آزرا بیش از ۴ میلیون تومان خرج روی دست مالک گذاشت. به یاد دارم سال‌ها قبل مقاله ای در ((مجله ماشین)) خوانده بودم با عنوان “پول را الآن پرداخت می‌کنید یا بعداً با بهره” که در آن مقاله نویسنده اشاره کرده بود که پرداخت مبلغ برای نگهداری خودرو بسیار بهتر از پرداختی است که برای تعمیرات انجام خواهد شد. بد نیست بخش‌هایی از آن مقاله را که به قلم آقای مهندس فرهاد کاشانی نگاشته شده بود در اینجا نقل کنیم:

روغنی که عمر مفید آن گذشته دیگر برای شما روغن‌کاری انجام نمی‌دهد. روغن ارزانی که استفاده می‌کنید ممکن است افزودنی‌های لازم را برای انجام کار مفید نداشته باشد و فیلتر ارزانی که استفاده می‌کنید احتمالاً دارای منفذهای درشت‌تری از فیلتر اصلی بوده بنابراین روغن را آن‌طور که باید تمیز نمی‌کند.

در پایان از آقای سعید صادقی که نگارش این مقاله بدون همکاری ایشان میسر نبود و تعمیرگاه نیوسانترال تشکر می نماییم.

یاتاقان‌های متحرک که دچار سائیدگی شدید شده‌اند
یاتاقان‌های متحرک که دچار سائیدگی شدید شده‌اند
سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ که اطراف آن را جرم فرا گرفته. آزرا فقط در روی میل‌سوپاپ هوا از CVVT بهره می‌برد
سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ که اطراف آن را جرم فرا گرفته. آزرا فقط در روی میل‌سوپاپ هوا از CVVT بهره می‌برد
سفت کن‌های هیدرولیکی زنجیر تایم که فشار آن‌ها توسط پمپ روغن تأمین می‌شود.
سفت کن‌های هیدرولیکی زنجیر تایم که فشار آن‌ها توسط پمپ روغن تأمین می‌شود.
سرسیلندر آزرا با دو میل‌سوپاپ و زنجیر تایم. به جرم‌گرفتگی شدید و محل نصب شمع‌ها توجه کنید.
سرسیلندر آزرا با دو میل‌سوپاپ و زنجیر تایم. به جرم‌گرفتگی شدید و محل نصب شمع‌ها توجه کنید.
Azera-2007-maintenance
دنده استارت و در جلوی آن دنده ی دور موتور که سنسور چشمی با رد شدن دنده‌ها از مقابل آن دور موتور و نقطه ی مرگ بالای سیلندر یک را تشخیص می‌دهد.
تألیف: حسین ریاحی
تهیه و عکس: سعید صادقی

حسین ریاحی

دانشجوی مهندسی مکانیک خودرو دانشگاه آزاد زنجان

مطالب مشابه

‫۱۲۳ دیدگاه

  1. qiasi206

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (58 ديدگاه)

    سلام دوستان اینا همش برمیگرده به نگهداری درست از ماشین منم یه ۲۰۶ دارم تا الان ۱۱۰۰۰۰ تا کارکرده فقط یه بار واشر سرسیلندرشو عوض کردم و یک بار هم جلوبندیشو سرویس کردم .تعویض روغنش هم همیشه سر ۷۰۰۰ هستش و توتال ۵۰۰۰ قوطی هم میریزم دیگه هیچ مشکلی بابت موتورش نداشتم خداروشکر.فقط سرویس به موقع و اصولی مهمه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Alpha

      ۲۹ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (544 ديدگاه)

      خسته نباشی واشر عوض کردی پس نه باید موتور پایین میاوردی !

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. qiasi206

        ۳۰ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (58 ديدگاه)

        واشر عوض کردن برا ماشینای ایرانی الان دیگه یه چیز عادیه دوست عزیز مثل اینکه تازگیا ماشین ایرانی سوار نشدی نه؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. qiasi206

          ۳۰ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (58 ديدگاه)

          دلیل اصلی عوض کردن واشر کیفیت پایین واشر و خود سرسیلندر هستش که اکثرا سر سیلندرهای موجود تو بازار ساخت چین، هند و ترکیه هست. تو ماشینایی مثل سمند و ۴۰۵ و پارس و ۲۰۶ هم خیلی شایع هست حتی دیدم زیر ۲۰۰۰۰ تا واشر عوض میکنن

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
      2. سامان

        ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (6 ديدگاه)

        ازرا برای تعمیر سرسیلندر باید موتور بیاری پایین. و راحتتره اگه با گیربکس کامل باز بشه

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. شهاب

      ۳۰ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (266 ديدگاه)

      تشکر از آقای حسین ریاحی بابت مطلب مفیدشون
      و آقای سعید صادقی بابت عکس ها.
      یکی از بهترین مطالب در ضمینه خودرو!
      منتظر بقیه مطالب شما هستیم. . .

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    3. علی

      ۱۷ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      ازرا پر خرجه

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  2. amin

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (34 ديدگاه)

    دوستان به نظر شما برای پرادو VX بعد از چند هزار کیومتر باید روغن رو تعویض کرد؟
    مال من ۶۱۰۰۰ رفته دو بار هم روغنش رو تعویض کردم. هر دو بار هم Castrol GTX Magnatec ریختم.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. مصطفي

      ۲۸ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      دوست عزیز روغن های خارجی تو ایران ٩٠٪ تو خود ایران پر میشن! روغن های مرغوب ایرانی حتی از این روغنی که شما مصرف می کنید بهترن! تلاوه بر این شما سعی کن هر ٧٠٠٠ کیلومتر روغن ماشینت رو عوض کنی! منم خودم تویوتا دارم! تویوتا ماشینی هست که تا آخر جونش کار می کنه ولی بعدش یکدفعه اگه بهش نرسی از بین می ره!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Alpha

        ۲۹ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (544 ديدگاه)

        دوست عزیز کی گفته مگناتک خارجیه ؟ روش زده ساخت ایران تحت لیسانس انگلستان ! لطفا در مورد چیزی که اطلاعات ندارین نطر ندین

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
    2. محمد

      ۲۸ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (242 ديدگاه)

      عزیز من شما خیلی زودتر باید روغن موتور رو عوض کنید، حداکثر هر ۷۵۰۰ کیلومتر یا نهایتا ۱۰۰۰۰ کیلومتر (البته حتی اگر خودرو این مسیر رو هم طی نکنه و به اصطلاح خوابیده باشه باید هر ۶ ماه یک بار روغن موتور تعویض بشه)، در ضمن به شخصه به هیچ عنوان کاسترول های داخل ایران رو توصیه نمی کنم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    3. بنده خدا

      ۲۹ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (233 ديدگاه)

      سلام.شما باید کاسترول ۲۰/۵بریزی که از مگناتک هم بالاتره…کیلومتر کارکردشم۲۰۰۰۰تاست…مگنا عمر مفیدش۱۰۰۰۰تاست…اصلا غیر ۲۰/۵ هر روغن دیگه باشه بیشتر از ۱۰تا کیفیتش رو از دست میده…۲۰/۵تا۱۵تا خوبه…

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    4. مک میسل

      ۲۹ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (2711 ديدگاه)

      دوست عزیز۶۱۰۰۰ تا راه رفته باشی باید حداقل۷بار تعویض روغن میکردی!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. علی

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    با سلام ممنون از مطلب خوبتون
    این مطلب این رو می رسونه هر موتوری نیاز به سرویس ها و تعویض قطعات خاص خودش را داره و نمی شه یه نسخه واحد برای همه موتورها پیچید به نظرم اولین نکته در مورد هر ماشین و یا هر وسیله خواندن دفترچه راهنماست که ما ایرانیها همیشه آخرین چیزی که بعد از چند سال مطالعه می کنیم دفترچه راهنمای اون وسیله است

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. شلبى

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (647 ديدگاه)

    تو net car show عکس هاى جدید فورد سوپر دیوتى اومده، میشه راجع بش مطلب بذارید؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. ع.و

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام من ازسال ۸۲ دارم از کاسترول سفید استفاده میکنم هیچ مشکلی هم نداره فقط باید از افراد مطمئن خریداری کنید و هر۷۵۰۰ کیلومتر هم عوض بشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. hamid3x

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (211 ديدگاه)

    بسیار مطلب مفیدی بود ، فضای پدال هم عوض شد.لطفاٌ از این مطالب بیشتر قرار دهید.
    تاثیر این مطالب خیلی بیشتر از اخبار تیونینگ و تغییر کیت بدنه و… ماشینای روز هستش چون رو دیدگاه خواننده ها بسیار تاثیر خواهد گذاشت.
    این مطلب عملکرد باطنی یک ماشین روز رو نشون داد و مهمتر از اون اهمیت تعویض واستفاده از روغن درجه یک در عمر قطعات خودرو.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. mfire

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    واقعا محصولات هیوندای همگی اشغال هستن!! من قبلا یه سوناتا ۲۰۰۷ داشتم که توی ۱۴۴ هزار تا یاتاقان زد و ۷ میلیون خرج گذاشت رو دستم!!
    محصولات کیا بسیار با کیفیت تر هستن و کمتر یاتاقان میزنن و توی خرج میوفتن. مثل پراید یا ریو که محصولات کیا هستن و واقعا خوب جواب دادن توی کشورمون.
    من اهواز زندگی میکنم و به زودی میخوام یه ماشینه پلاک اروند بگیرم و احتمالا کیا سراتو نیوفیس یا سیتروئن سی الیزه میگیرم سگش شرف داره به سوناتا و دیگر محصولات هیوندایی.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. mostafa mn

      ۲۸ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (20 ديدگاه)

      dost aziz ke mikhay mashin pelak mantaghe azad arvand begiri shoma ounja dastet baraye entekhab baze gozine haye ziyadi ro mitoni entekhab koni
      say kon bishtar donbal brand haye amrica o japon beri bekhosos to suv sakhtan in 2 keshvar harfi baraye goftan baghi nemizaran

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. N.I.M.A

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان و صاحب نظران.کسی از هزینه نگهداری جنسیس سدان ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ خبر داره؟حدودا هر چندماه باید تعمیرگاه بره و متوسط چقدر هزینه داره.(فرض کنید ماشین ۱۰۰هزارتا رفته)
    با تشکر فراوان

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. h112

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (434 ديدگاه)

    بهتر بود اینگونه مطالب و تجربه ها رو در انجمن و فروم پدال مطرح بشد،که هم انجمن پدال رونق پیدا کنه،هم کاربران از تجربه های هم استفاده کنن..و این صحفه هم مختص به اخبار تازه و اتفاق های دنیای خودرو بماند…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. khalil

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با تشکر از آقایان ریاحی و صادقی جهت ارائه این مطلب آموزنده و فنی،
    امیدوارم اینگونه مطالب که باعث میشوند خواننده درک بهتری از مباحث فنی و علمی خودرو پیدا کند ادامه یافته که نه تنها اطلاعات فرد را در آن زمینه بالا خواهد برد بلکه به استفاده صحیح تر از خودرو کمک شایانی خواهد کرد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. حسين

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1331 ديدگاه)

    درود. بسیار عالی و آموزنده بود. اما این موتور توی عکس که V6 نیست!!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. حسين

      ۲۸ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1331 ديدگاه)

      ببخشید V6 است! یکم بی دقتی کردم حواسم نبود.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  12. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (6544 ديدگاه)

    درود .

    از اقای ( MR ) و مهدی جان بابت اطلاعات خوبشون تشکر میکنم . عالی بود .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. mahdi

      ۲۸ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (627 ديدگاه)

      درود
      ارادت دارم میلاد جان
      سپاسگذارم
      مهدی (فرزند کوروش)

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  13. امید

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1324 ديدگاه)

    مطلب خوبی بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. مرتضی

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    مهندس کاشانی یکی از […] قلم ها رو در زمینه خود خودرو داره(موارد جانبی رو کار ندارم!) مقاله های قدیمیش که واقعا درجه سه بود!!! یعنی مقاله هاش رو الان هیچ کی جرات نوشتنش رو نداره!! ولی خوب مهندس باشی خارجه باشی!! اونم چی دهه هفتاد هر چی بگی درسته!! البته بعضی موقع ها جوابیه هایی براش مردم میفرستادند که ده تا یکیش تو مجله ماشین درج میشد!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۸ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (6544 ديدگاه)

      درود .

      من این حرف شمارو قبول ندارم مرتضی جان . ایشان یکی از نویسنده های به نام

      و معتبر ایرانی در دنیا هستند .

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Alpha

        ۲۹ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (544 ديدگاه)

        در مورد ایشون کسی میتونه حرف بزنه که در سطحش باشه

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  15. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (6544 ديدگاه)

    درود .

    از اقای ( MR ) و مهدی جان بابت اطلاعات خوبشون تشکر میکنم . عالی بود . .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. سارا

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بچه ها من چند وقت پیش به جای روغن گیربکس ۷۵-۸۰ الف روغن ۸۵-۹۰ بوش ریختم توی ماشین (ال۹۰) به نظرتون مشکل ساز میشه ؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. احمد.ف

      ۲۹ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (463 ديدگاه)

      تا جایی که اطلاع دارم ال ۹۰ به نوع روغن حساسه و باید از روغن اصلی خودش (الف) استفاده بشه حالا این روغنی که شما ریختی نمی دونم چقدر تفاوتش تاثیر گذار باشه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. علیرضا

        ۲۳ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (166 ديدگاه)

        خیر دوستان. من ال۹۰ دارم و اینکه میگن برای ال۹۰ فقط elf بریزین حرف درستی نیست و در واقع این elf‌ با رنو قرارداد تبلیغاتی داره و total هم با پژو سیتروئن.
        هر روغن ۴۰-۱۰ که بریزین مشکلی نداره.

        ضمنا هم الف هم توتال بیشترشون تو ایران پر میشن.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. علیرضا

          ۲۳ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (166 ديدگاه)

          البته اون ۴۰-۱۰ روغن موتور منظورم بود. روغن گیربکس کمی حساستره و هرچند میتونین فقط elf‌ نریزین سعی کنین روغن خارجی بریزین.

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  17. ali

    ۲۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مقاله عالی بود منتظر مقالات بعدی شما هستیم
    ممنون

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. حسن

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    باسلام نگهداری خودرو خیلی مهم است من پارس ۸۶ دارم روغن از اول کاسترول ریختم وبین ۷۰۰۰تا ۱۰۰۰۰عوض می کنم ۱۲۵۰۰۰ راه رفته به شکر خدا نه روغن کم میکنه نه آب ونه روغن ریزی داره فقط جلو بندی رو یه بار تعمیر کردم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. یهروز

    ۹ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ازرا واقعا خودروی قوی و پر اپشنیه و سواری نسبتا نرم و راحتی نسبت به سوناتا داره صندلی های بزرگ و راحت از ویژگی های خوب خودروست ولی متاسفانه خودروی پر استهلاکیست و باید به موقع سرویس شود یکی از بدی های استهلاک بالا این است که دیگر فرقی بین ماشین کم کارکرد با پر کارکردنمی گزارند و هر دو را یک قیمت میخرند البته این مساله برای تمامی خودروهای کره ای وجود دارد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  20. رضا

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ضمن عرض سلام و خسته نباشی خدمت دوستان
    یکی از عوامل مهمی که در طول عمر خودرو تاثیر بسزایی دارد کیفیت قطعات خودرو و نحوه نگهداری و تعمیرات می باشد.بعنوان مثال اگر همین خودروی ایرانی را با قطعات با کیفیت مناسب تولید کنند خودروی خوبی است. نحوه رانندگی نیز از عوامل دیگری است که در طول عمر خودرو تاثیر دارد.اما با توجه به قیمت و کیفیت خودروی ایرانی من ترجیح می دهم بیشتر پول بدم اما سوار این خودرو نشوم.
    با تشکر از دوستان

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  21. حسین

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    دوستان عزیز تعمیرگاه نیوسنترال دارای صفحه ی فیسبوک نیز هست. لینک پیج:
    https://www.facebook.com/pages/New-central-%D9%86%DB%8C%D9%88-%D8%B3%D9%86%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%84/1513373925565252?ref_type=bookmark

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  22. حمید رضا م

    ۱۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام و تشکر
    بنده قصد داشتم که یک خودرو آزرای دست دوم تهیه کنم ولی مردد بودم و با خواندن مقاله شما منصرف شدم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  23. حسین

    ۲۸ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    با ارض پوزش
    اون قطعه فولی(پولی) نیست TVD هستش.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  24. كاوه

    ۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و تشکر فراوان از مطالب آموزندتون.من هم یک مدل از خودروی آزرا مدل ٢٠٠٨ با کارکرد ١۵٠ هزارتا دارم که جدیدن موتور فقط زمانی که رو دنده یا در حال حرکت و تحت فشار است از موتور صدای تق تق و جددیدن خر خر ریزی هم شنیده میشود.این صدا در حالی که موتور در جا کار میکند یا خلاص است اصلا شنیده نمیشود .اکرار میکنم این صدا وقتى موتور تحت فشار انتقال حرکتی است شنیده میشود مخصوصن در مسیر های شیبدار سر بالایی ابن صدا به وضوح شنیده میشود.البته این صدا پس از ١ساعت کارکرد و گرم شدن خوودرو تا حدی کمتر میشود که گاهًگاهی چندین صدای تق نق به گوش میرسد.مشکل از دنده های cvvt است یا یاتاقان ها؟ممنو هر تمیرگاه یا نمایندگی پاسخهای مختلف و گیج کننده ای داده است..

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  25. حميد

    ۲ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستلن
    اذرام یاتاق زده امروز برای تست جاده رفتیم،تو حالت N هیچ صدای ناموزون از موتور نیومد ولی تو حالتD بجز صدای موتور یه صدای ترر تررر میومد،مکانیک میگه صدای پیستون هاس که بعد از ٢-٣ روز اب بندی قطع خواهد شد،
    لطفاً راهنماییم کنید،۵ میلیون هم هزینه کردم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. شهرام

      ۳۰ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      آخه مگه میشه چرند میگه اگه موتور صحیح و اصولی بسته بشه نباید صدا کنه ۵۰ سال پیش که نیست حالا تمام مکانیک ها و تراشکارها ابزار دقیق دارند ماشینو ببرش پیش کارشناس اتحادیه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  26. امیر محمد

    ۲ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (280 ديدگاه)

    من کاملا متوجه شدم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  27. شهاب

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (16 ديدگاه)

    ضمن تشکر از مطلب مفید
    به عقیده من هم علت وضعیت بد موتور این ماشین , عدم رسیدگی به موقع و فشار زیاد و عدم استفاده از روغن و فیلتر مرغوب هست
    مالک خودرو اگر به سرویسهای دوره ای اهمیت بدهد و مطابق دفترچه سرویس خودرو در کیلومتر های مختلف به تناسب خودرو خودش را با قطعات اورجینال اورهال کنه هیچوقت دچار چنین ایراداتی نمی شود و اصلا عمر خودرو در کیفیت سواری آن تاثیر نخواهد گذاشت
    نکته دیگر اینکه دوستان عزیز توصیه من اینست که از روغنهای مرغوب ایرانی خصوصا تمام سنتتیک استفاده کنید و فریب برندهای خارجی را نخورید چون روغن پالایشگاهی ایران دارای مرغوب ترین کیفیت هست و لاقل اگر مثلا روغنی با کیفیت SM/ 5-30 با برند ایرانول یا بهران خریدید حسنش اینست که جنس تقلبی به شما نمی دهند بنده شخصا ۵ ساله که داخل موتور بنز ۲۸۰ ای کلاس از روغن تمام سنتتیک بهران رانا یا مشابه استفاده می کنم و کیفیت و راندمان موتور ماشینم هنوز مثل روز اولش هست .
    اما نکته مهم دیگر اینست که در هر صورت در اثر کارکرد خودرو مقداری فرسایش اجتناب ناپذیر هست صرفنظر از تعویض قطعات مصرفی مثل فیلتر ها و روغن ها و سایر مایعات در سیستم خنک کننده وترمز و کمک فنر ها و دیسک ها و حتی چراغها باید از مواد افزودنی ترمیم کننده گیربکس و موتور حتما استفاده کنید تا همیشه فشار کمپرس سیلندرها در حد استاندارد و یکسان باشد همچنین راندمان گیربکس خصوصا نوع اتوماتیک کاهش پیدا نکند که بهترین نوع موجود و تایید شده آن افزودنی های شرکت معتبر XADO هست که خوشبتانه در ایران هم نماینده معتبر و فعال دارد و قطعا با استفاده از این افزودنی های نانو سرامیک میتوانید سیستم محرکه خودرو خود را قبل از خرابی مجددا احیا کنید یادر وضعیت ایده آل نگه دارید تا نیازی به مکانیک و تعمیراینچنینی پیدا نکنید زیرا صرفنظر از تحمیل هزینه های گزاف معلوم نمی شود که آیا اصلا به قطعات اصلی شرکت دسترسی دارید یا خیر یا مکانیک شما خبره هست و قادر به رفع عیب می شود و مونتاژ صحیح میشود ؟ در اکثر موارد متاسفانه تمام قطعات اصلی در دسترس نیست یا مکانیک خبره نیست و هنگام مونتاژیا دمونتاژ خرابکاری میکند که یا مجبورید ماشین را بفروشید یا مجددا تعمیر کنید بطور مثال در همین گزارش صرفنظر از اینکه نویسنده محترم اعلام نموده مکانیک خبره هست و تعمیر خوبی انجام داده ولی باز نقایصی در کار مشاهده میشود که یکی از آنها فقدان جک تعمیرگاهی مناسب جهت خارج کردن موتور و گیربکس از زیر خودرو هست و در عوض با بازکردن کاپوت جلو موتور را از بالا بیرون کشیده اند شاید از نظر برخی افراد تفاوتی نکند اما این ماشین از نظر بدنه و ظاهری قطعا آسیب دیده بطور مثال لااقل ۶ عدد پیچ زیر کاپوت که به رنگ اصلی بدنه هست باز شده و آثار تعمیرات کلی همیشه روی ماشین خواهد ماند نکته بعدی فقدان جک نگه دارنده و مونتاژ موتور هست و موتور برروی زمین آلوده قرار گرفته که قطعا این روش کاردر هنگام مونتاژ یا دموتاژ موتور صحیح و استاندارد نیست و تعمیر اینچنین موتور خودرو باعث آسیب رساندن به سایر بخشهای آن شده است

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  28. محمد

    ۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    دیروز ماشینمو که سرویس اساسی شده بود تحویل گرفتم. خودرو آزرا مدل ۲۰۰۷ بود که در اثر رانندگی غیر صحیح و عدم توجه به علائم هشدار دهنده باعث یاتاقان زدن و ادامه رانندگی و شکستن پیستون شده بود. نکته جالب در هزینه ها بود که تعمیر کاران از ۱۲ میلیون اعلام هزینه کردند که بعد به ۸ میلیون و در نهایت به ۶/۵ میلیون رسید و بعد من فاکتورهای خرید و خدمات رو خواستم به اتحادیه بردم کل هزینه حدود ۵ میلیون شد. اصلا فکرشو نمیکردم تا این حد ….
    دوستان اگه ماشینتون خراب حتما اول برید اتحادیه درخواست برآورد خسارت کنید بعد اجازه تعمیر بدید. ۱۰۰ هزار تومان کارشناس اتحادیه میگیرن ولی انقدر حرفه این که تعمیرکارا جرات ندارن پرت وپلا بگن و پول بی خود بگیرن. دمشون گرم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  29. شهرام

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام دوستان
    من سالهاست به واسطه شغلم با خودرو های مختلف سرو کار دارم قدیمها بهترین روغن ایرانی بود حالا هم همینطور شما سری به سایت شرکت بهران بزنید تا روغن مورد نیاز خودروی خودتان را انجا پیدا کنید تمام حرفی که در مورد تعویض روغن در فروشگاهها در مورد تعویض روغن در کیلومترهای بالا بعلت کیفیت روغن زده میشود نادرست است شما برحسب ترافیک درون شهری وکیلومتر طی شده باید روغن خودرو راتعویض نمایید مثلا برای تمامی پژوهای تولیدی ایران خودرو ۸۰۰۰ کیلومتر رقم مناسبی جهت تعویض روغن و فیلتر روغن و فیلتر بنزین میباشد که در مورد پزوی ۴۰۵ مدل ۱۳۸۵ خود من که انرا صفر خریدم تاکنون هیچ گونه مشکل جرم گرفتگی در موتور نداشته ام وفقط یکباردر ۳۰۰۰۰۰ کیلومتر واشر سرسیلندر تعویض نمودم اوایل از روغن توتال قوطی ۲۰w50 استفاده مینمودم ولی با ورود روغن بهران سوپر پیشتاز ( که در قوطی های چهار گوش قرمز رنگ عرضه شد ) از آن استفاده میکنم و بسیار راضی هستم فیلتر هم از نوع سرکان . در مورد خودروهای هیوندایی چون الایندگی داخلی موتور بسیار بالاست بهتر است در کیلومتر ۵۰۰۰ روغن و فیلتر هوا تعویض ودر ۱۰۰۰۰ علاوه بر روغن فیلتر روغن نیز تعویض گردد تا دچار مشکل جرم گرفتگی نشود و در مورد گیریبکس خودرو بر روی خود ظرف معمولا کیلومتر قابل استفاده ذکر میشود که در مورد پژو حدود ۳۰۰۰۰ کیلومتر میباشد ودر مورد گیریبکس اتوماتیک معمولا بین ۲۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ کیلومتر با استفاده از پیچ تخلیه حدودا نیمی از روغن تخلیه میشود که مجددا انرا پر مینمایند ودر کیلومتر ۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ با استفاده از دستگاه تمامی روغن کشیده میشود و مجددا انرا پر می نمایند و به اینصورت سالم ماندن قطعات موتور و گیریبکس تا حد بالایی تضمین میشود.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  30. faraz roland

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام به دوستان عزیز.
    بنده ۲۸روز قبل ازرا ۲۰۰۸ باکارکرد ۱۷۸وبا تاییدگرفتن از چندتا کارشناس از سلامت بودنش خریداری کردم.
    از روز اول از مصرف بالا که بعضی وقتها به ۱۷%میرسید شاکی بودم بخاطر این مشکل و خفه بودن موتور به یک مکانیک سرشناس در امر هیوندا مراجعه و ایشون با نگاه کردن معمولی ,,.بنده به هفته اینده حواله دادن به دلیل زیاد بودن مشتری.
    دوروز بعد از این جریان با سرعت ۳۰تا درحال رانندگی بودم که نه قبل و نه هیچوقت اهل تیکاف یا گاز دادن ها ی بی مورد نبودم نیستم که چراغ روغن روشن و صدای خوشگل یاتاقان دراومد که با هر چهچهش جیبم خالی تر میشد بلافاصله ماشین متوقف و مکانیک اوردم و ایشون قبل از دیدن ماشین نظرشون رو یاتاقان بود که بعد از دیدن هم گفتند یاتاقان زده اگر من به این ماشین گاز بی مورد میدادم دلم نمیسوخت یا اگر اب روغنشو چک نمیکردم که روغن ۲۸۰۰تا کارکردش و از نوع مرغوب ریخته بودند این اتفاق میفتاد بازم خودمو مقصر میدونستم قبل از این من ۸سال ماکسیماهای زیادی داشتم از مدل پایین تا مدل بالا دنده یا اتومات ولی خدای من شاهده یکبار من یک ریال برای تعمیر موتور هزینه نکردم جز قطعات مصرفیش بسیار کم مصرف کم اصطلاک فقط فریب تعریف های کاذب دوستان خوردم و همون چهارتا اپشنی که سالی ماهی شاید استفاده بشه یا نشه,,
    بارها به دلایلی روغن معمولی ارزون میریختم داخل موتور ماکسیما وچون این ماشین کوچکترین صدایی نداشت فراموش میکردم برای تعویض به موقع که بعضی وقتها به ۸۰۰۰تا میرسید ولی دریغ از یک ایراد کوچیک چه برسه یاتاقان.
    به نظر همه دوستان احترام میزارم ولی از پایه ایراد داشتن ماشین به لنگ روغن وو نندازید هیوندا یک برند پر از مشکل ایراد نقص هست
    درود بر سازندگان ماکسیما و لعنت به طراحان هیوندا که با مال جان اعصاب مردم ذجر کشیده ایران بد بازی میکنند.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا