300 هزار کیلومتر با آوانته اتوماتیک

در آبان ماه سال 1385 پس از 14 ماه انتظار، خودروی هیوندای آوانته را در نمایندگی مرکزی شرکت پرستوی آبی، واقع در جاده کرج تحویل گرفتم و با ملاحظات کامل (ازنظر آب‌بندی) به شهر اصفهان (محل سکونتم) عزیمت کردم. پس از مدتی با رسیدن به مرز 2000 کیلومتر تصمیم گرفتم خودرو را محک بزنم. لذا در بزرگراه اصفهان-نطنز، در گردنه کرکس ناگهان پا را تا آخر روی پدال گاز فشار دادم؛ گیربکس اتوماتیک فوراً به دنده 2 برگشت و موتور به غرش درآمد و تا رسیدن دور موتور به 6200 در دنده 2 ماند و سپس در دنده 3 نیز تا دور 6200 صبوری کرد و در لحظه رسیدن به دور 6200 درحالی‌که عقربه سرعت به 180 کیلومتر بر ساعت رسیده بود، تعویض دنده به 4 صورت گرفت. در گردنه‌ای که پژوهای 405 به‌زحمت با حدود 100 کیلومتر در ساعت نفس‌زنان خود را بالا می‌کشیدند، آوانته چون اسب سرکش می‌تاخت و به‌سرعت بالا می‌رفت.

2005 Hyundai Elantra
2005 Hyundai Elantra-Avante

بعد از مدتی دقت روی رفتار گیربکس آوانته و تعویض دنده‌های هوشمندانه آن؛ دریافتم حتی راننده ای چون من که مدت 21 سال تجربه رانندگی دارد، در تعویض به‌موقع دنده خالی از اشکال نیست و همین جاهاست که موتور تحت فشار قرار می‌گیرد و استهلاک آن افزوده می‌شود.

2005 Hyundai Elantra
2005 Hyundai Elantra-Avante

2005 Hyundai Elantra
2005 Hyundai Elantra-Avante

طی این هشت سال بااینکه معمولاً تعویض روغن را در 10 هزار کیلومتر انجام می‌دادم و حتی گاهاَ دیرتر، به‌قدری خودرو مثل ساعت منظم و بی‌دردسر بوده که پس از حدود 4 سال یکی دوبار از نمایندگی در مورد آوانته های دیگر سؤال کردم که آیا خودروی من استثناء است یا همه آوانته ها بی‌آزارند، که گفتند آوانته ها فقط برای سرویس‌های دوره ای از قبیل تعویض شمع و لنت مراجعه می‌کنند (برعکس ساخته‌های وطن که گاها یک مورد استثنائی خودرو خوب در بین آنها یافت می‌شود! و من هر بار از انتخابم مطمئن‌تر و راضی‌تر می‌شدم.

2005 Hyundai Elantra
2005 Hyundai Elantra-Avante

در طی هشت سال غیر از 3 بار تعویض آب رادیاتور و روغن گیربکس و 1 بار تعویض لنت عقب و 4 بار تعویض لنت جلو؛ و تعویض تسمه تایم در کیلومتر 149 هزار (که کاملاً سالم و نو می‌نمود)؛ و 3 بار تعویض فیلتر سوخت و 1 بار تعویض تسمه کولر و دینام؛ و سایر کارهای دوره ای و معمول خودرو؛ به جهت تعمیر فقط 1 بار جنت و بست بالای رادیاتور را در کیلومتر 175,000 و خود رادیاتور را (به دلیل نشت از درز بالای آن) در کیلومتر 237000 تعویض نمودم و این در شرایطی بود که به دلیل مسائل کاری و مکان زندگی از شتابگیریهای متعدد ناگزیر بودم و حداکثر سرعت 210 کیلومتر را 1 بار و 190 را بارها گذراندم. و در جاده‌های پر دست‌انداز نیز تردد می‌نموده‌ام. حتی سال گذشته که از نمایندگی خواستم روغن ترمز و هیدرولیک را بازدید و در صورت نیاز تعویض نماید؛ به دلیل کیفیت خوب روغن، نمایندگی نیازی به تعویض ندید!

2005 Hyundai Elantra engine
2005 Hyundai Elantra-Avante engine

البته پولوس سمت شاگرد حدود 3 سال پیش (در میان تعجب مهندس نمایندگی) دچار صدای هنگام پیچش کامل شد؛ ولی به دلیل تجربه ای که روی پراید کره ای داشتم که پولوس آن سال‌ها بدون مشکل با وجود صدای در پیچ کارمی کرد، ولی کله پولوس تعویضی آن به‌سرعت دوباره به صدا افتاد. لذا آن را تعویض نکردم و تاکنون حتی به اسرعت 190 هم مشکلی نداشته‌ام.
اخیراً؛ با توجه به وسواسی که روی خودرو دارم به دلیل صدایی که گاها در دست‌اندازها از عقب خودرو شنیده می‌شود و کوبشی که در دست‌اندازهای کوچک و ریز احساس می‌کردم، اقدام به تعویض هر 4 میل موجگیر کردم که قبلی‌ها بعد از باز شدن و معاینه دچار حدود 20 درصد افت کیفیت شده بودند و با تعویض آنها حدود 40 درصد از کوبیدن دست‌اندازهای کوچک رفع شد.

2005 Hyundai Elantra interior
2005 Hyundai Elantra-Avante interior

حدود یک سال پیش پدرم به توصیه اینجانب یک آوانته مدل 1391 با کارکرد 9000 خریداری کرد که بنده برای ارزیابی و مقایسه عملکرد آوانته خودم، آن را چند بار مورد آزمایش قرار دادم و با کمال تعجب دیدم بعد از طی 260 هزار کیلومتر هیچ افت محسوسی در توان و شتاب پیشرانه حس نمی‌شود و فقط از نظر صدای موتور و لرزش کارکرد آن حدود 10 درصد و عملکرد زیروبند خودرو در دست‌اندازها حدود 15 درصد نسبت به خودروی نو، افت کیفیت بوجودآمده است. با استفاده از موتورشوی باکیفیت آلمانی و اضافه کردن روغن ضد اصطکاک آلمانی به روغن موتور؛ مشکل صدا و لرزش موتور نیز تا حدود 80 درصد حل شد.

2005 Hyundai Elantra interior
2005 Hyundai Elantra-Avante interior

2005 Hyundai Elantra interior
2005 Hyundai Elantra-Avante interior

آری؛ من هم مثل هر ایرانی وطن‌پرست و مسلمان دیگری مایلم از تولیدات داخلی حمایت شود و هر ایرانی با افتخار تمام از تولیدات هم‌وطنان خود استفاده نماید.
اما آیا خود تولیدکنندگان داخلی نباید در جهت حفظ عزت و احترام خود بکوشند و به‌جای هدف‌گذاری کسب درصدهای بالاتر سود، ارتقا کیفیت و رضایت مشتری را هدف بگیرند؛ که این خودبه‌خود به سود بیشتر هم منجر خواهد شد.
ما هر ازگاهی با شنیدن خبر پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی کشور در زمینه‌های پزشکی و بیوتکنولوژی و نانو فن‌آوری و موشکی و هوافضا و غیره به خود می‌بالیم؛ اما با دیدن افتضاحات خودروهای تولید وطن، سرخورده می‌شویم (فقط مقایسه تولید سال 2005 کره {آوانته} با تولیدات وطنی در سال 2014 {نه 2005}، خود گویای دریایی از مطلب است.

2005 Hyundai Elantra
2005 Hyundai Elantra-Avante

به امید روزی که خودروهای وطنی هم مایه عزت و غرور ملی باشند و کمکی در آسایش و رفاه خانواده‌های ایرانی و حتی غیر ایرانی.

نویسنده: دکتر امیر محمد توفیقی

59 دیدگاه

  1. هادی عشق ماشین
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    به نظرم طبیعیه چون از اواسط 87 آوانته ها بعضی قطعاتشون مثل شیشه ها و صندلی هاش ایرانی شده
    درود

    پاسخ
  2. سيامك
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به همه دوستان عزیز من یکى از طرفداران آوانته بودم خودمم چند ساله دارم به نظر من این ماشین تا زمان ساپورت قطعات کرمان خودرو یکى از بهترین ماشین هاى ایران بوده ولى متأسفانه الان کم کم داره از اون حالت خوب خارج میشه من تو دو ماه گذشته ٣ بار پمپ بنزین عوض کردم چون پمپ بنزین هاى تو بازار اصلى نیستن چینى بى کیفیت هستن از لحاظ پیدا کردن قطعات دیگه هم داره کم کم به مشکل میفته که این باعث بازار سیاه و قیمت هاى چند برابر میشه و این ماشین کم استحلاک به یک ماشین پر استحلاک تبدیل میکنه البته من که کم کم دارم به فکر فروش میفتم چون اینجورى پیش بره بازار فروش هم به مشکل میخوره

    پاسخ
    1. سالار
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام دیگه هر ماشینى تاریخ مصرف داره این ماشین هم دیگه از رده داره خارج میشه یه مرورى به ماشین هاى قدیمى بکنیدمیبینید ماشین هاى خوب و کم اصطحلاک زیاد بودن ولى الان هیچ اسمى ازشون نیست . من قبلأ آوانته داشتم ماشین خوبى بود ولى فروختم ولى الان فکر نمیکنم بتونم دوباره مثل ماشین خودم پیدا کنم چون از اون موقع خیلى وقت میگذره الان باید سعى کرد از ماشین هاى بورس یکى انتخاب کرد که هم تو تأمین قطعات و فروش مشکلى نداشته باشه

      پاسخ
  3. محسن
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام
    بنظر من هیوندا آوانته ماشین فوق العاده راحت و کم استعلاک و خوبیه.

    پاسخ
  4. عرفان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به همه اوانته سواران من به تازگی یک خودروی اوانته خریدم ماشین بسیار عالی ونرمیه ولی یه مشکل دارم دکمه رو داشبرد که کیلومتر راصفر میکند کار نمیکند ینی کیلومترم الان صفر نمیشود از دوستان راهنمایی میخواهم که چیکار باید بکنم

    پاسخ
    1. دانیال
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام دگمه trip را 5 ثانیه نگهدارید

      پاسخ
  5. هادی عشق ماشین
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    آوانته کارکرده لایک
    دنا صفر دیس لایک

    پاسخ
  6. علي
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام ، من به تازگی یک آوانته 88 اتومات خریدم خیلی خیلی ماشین آروم و راحتیه . زمانی که قرار بود این ماشین رو خریداری کنم فکر میکردم در سربالایی های شدید شاید کم بیاره ولی با توجه به تجربه ای که پیدا کردم الان میبینم از ماشین دنده ای هم سریعتر عمل میکنه و این ماشین از بدنه مقاومی برخورداره تشکر از تولید کنندگان این خودرو

    پاسخ
  7. مصطفی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من تا به الان چند تا اوانته داشتم، ماشین فوق العاده کم خرج و بی استهلاکی ست، کارکرده این ماشین خیلی خیلی بهتر از ماشین های صفر داخلیست

    پاسخ
  8. مهرداد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به همه دوستان، این سوالم شاید خیلی درست نباشه ولی به نظرتون با مبلغ حدود 50 تومن ال 90 اتومات بهتره یا آوانته دنده ای دست دوم؟ کسی از دوستان تجربه رانندگی با این دو خودرو رو داشته که راهنماییم کنه؟

    پاسخ
  9. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام بر همه خوانندگان، من یک آوانته دنده ای مدل88 دارم که از اول هم دست خودم بوده و انصافاً ماشین خوب و محجوبیه از نظر ساختار بدنه محکم از نظر قیافه سنگین و با کلاس، موتور پر قدرت و در این مدت هم که هیچ خرجی جز سرویس معمول نداشته. البته مشکل این ماشین نداشتن آپشن داخل اتاق مثل کروز کنترل، سنسورهای کمکی و …. که خوب با توجه به مدل نباید توقع داشت.

    پاسخ
  10. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به همه دوستان
    من این ماشینو دارم از همه لحاظ عالیه هر کسى تو فکر خرید شک نکنه بخره پشیمون نمیشه اگر کسى در مورد این ماشین بد بگه یعنى این ماشینو نداشته و نمیشناستش چون این ماشین از همه لحاظ عالیه از لحاظ استحلاک بسیار کم استحلاک با قطعات با کیفیت و بادوام قطعاتش هم تو بازار پر هست شتاب بالا که اصلأ باور نکردنى هست بسیار موتور وحشى و پر قدرتى داره بیخود نیست بهش میگن بچه آزرا و قتى با این ماشین سرعت بالاى ١۶٠ میرى تاره میفهمى چه ماشینى سوار شدى حتى تو سرعت بالاى ١۶٠ هم این ماشین شتاب داره هر چى گاز میدى گاز میخوره و راه میره من تو اتوبان ساوه کیلومترش رو تا ته چسبوندم دور مترش هنوز روى ۴۵٠٠ بود تو جاده بسیار کم مصرف با کولر روشن یا خاموش تو شهر یا جاده هیچ ضعف تو موتور احساس نمیشه بسیار سوارى نرمى داره بسیار استخون دار هست این ماشین چند وقت میخوام ماشینو عوض کنم یه تنوعى بشه با هر ماشینى تا رنج ١٠٠ تومن مقایسه میکنم میبینم هنوز سره شاید بفروشمش بعد دونبال یک کم کارکردتر بگردم رانندگى باهاش خیلى راحت هست تو شهر چهار طرف ماشین کاملأ تو دست نسبت به این قیمت و پولى که میدى عالیه این حس رو شاید روى ماشین هاى بالاى ١٠٠ میلیون بشه تجربه کرد که البته باز به قیمت قطعات و استهلاکش فکر نکنم برسه ماشین کمى کسى هاى که سوار میشن همه مصرف کنند هستن تاکسى یا ماشین هاى ادارى … نیست کلاس خودشو داره مطمئن هستم بد از خرید دعام میکنید ولى حتمأ سرویس هاى ماشینو پیش نمایندگى ببرید هر جاى نبرید که همیشه ماشینتون سالم بمونه 😉

    پاسخ
  11. حمزه
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    من مثل خیلی از دوستان تنوع ماشین رو دوست دارم و سالی چند بار ماشین عوض میکنم
    ولی از وقتی اوانته خریدم واقعا دلبسته این ماشین شدم عملکرد اوانته رو میتونم باجمله کوتاهی توصیف کنم “راحت بی درد سر و ساده” اگر روزی بخام عوضش کنم احتمالا سراغ برادر بزرگترش سوناتا میرم
    نکته ای که باید توجه کنید اینه که اوانته سالم بخرید
    موفق باشید

    پاسخ
  12. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    آقاییان آوانته سوار یه سوال دارم: واسکازین گیربکس اتومات این ماشین را در چه کیلومتری تعویض میکنید.
    با تشکر

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x