چگونه استیشن‌واگن‌ها در طول زمان معرّف برند سوئدی ولوو شده‌اند

اگر با تست «رورشاخ» در روانشناسی آشنایی داشته باشید، آزمونی است که در آن وضعیت ذهنی و روانی شخص بر اساس درک و تلقی وی از لکه‌های جوهر که شکل خاصی ندارند، تشخیص داده می‌شود. حال اگر برند ولوو را یک لکه رورشاخ درنظر بگیریم، شاید بسیاری از مردم امریکا آن را یک «استیشن واگن» ببینند. امّا این هدف اولیه برنامه خودروساز سوئدی برای حکمرانی بر «حومه‌های شهری» امریکا نبوده و در واقع، یک اتفاق منشأ این جایگاه برای ولوو شده است.

volvo-245-101-876x535
در میانه‌های دهه ۱۹۵۰ میلادی، یعنی زمانی که ولوو اولین بار صادرات خودرو به ایالات متحده را برنامه‌ریزی می‌کرد، این برند تجربه‌های نه‌چندان موفقیت‌آمیزی از فروش شاسی به کوچ‌بیلدرهای مستقل داشت، امّا در عین حال، مجموعه‌ای از شاسی‌های مازاد بر روی دستش مانده بود. پروکه فِرابرگ (Per-Åke Fröberg)، تاریخ نگار ولوو در این زمینه می‌گوید:

در نتیجه، مدیریت تصمیم گرفت که؛ بیایید واگن خودمان را بسازیم.

این واگن، مالکان کسب‌وکارهای کوچک سوئدی را هدف قرار می‌داد؛ کسانی که نیاز به یک خودروی کاربردی و همین‌طور یک خودروی خانوادگی داشتند، و در عین حال، نمی‌توانستند از عهده مخارج دو نوع خودرو برآیند. بنابراین، واگن می‌توانست راهی برای رشد خط تولید و استفاده از پلتفرم‌های اضافی باشد.

volvo-145-101


نتیجه این تصمیم، مدل «دوئت» و متعاقب آن، «آمازون»، خودروهایی عجیب و غریبی بودند که توسط امریکایی‌های «عجیب و غریب» خریداری می‌شدند. «فِرابرگ» در مورد این مشتریان توضیح می‌دهد:

چه در ساحل غربی  و چه در ساحل شرقی؛ آزاد‌اندیش‌ها، افراد با تحصیلات بالا، اندیشمندها. افرادی که به نوعی رادیکال و اندکی قانون‌شکن بودند.

بعد از آن زمان بود که ولوو تقریباً از هر مدلی که داشت، یک نسخه «واگن» تولید کرد. امّا پس از مدل 144 واگن بود که رفته‌رفته که چهره جعبه‌ای و طراحی مستقیم‌الخط محصولات ولوو در ذهن مشتریان امریکایی شکل گرفت. نقطه عطف واقعی برای این برند در بازار امریکا در سری 200 استیت اتفاق افتاد. این مدل که در سال ۱۹۷۴ به بازار معرفی گردید، پس از خاتمه تولیدش در سال ۱۹۹۳، نزدیک به 2.9 میلیون دستگاه در سراسر جهان به فروش رسیده بود.


سری 200 که بر اساس خودروی ولوو «اکسپریمنتال سِیفتی کار»، خودروی به نمایش درآمده در موتور شوی ژنو در سال ۱۹۷۲، ساخته شده بود، جایگاه برند را در زمینه ایمنی تثبیت کرد. دولت ایالات متحده در سال ۱۹۷۶ حدود دو جین از سدان‌ها و واگن‌های ولوو را به صورت آزمایشی خریداری کرد و آنها را به عنوان الگوهایی برای ایمنی در تصادفات برای سایر خودروسازان معرفی نمود. «فرابرگ» در این زمینه می‌گوید:

و وقتی این موضوع به گوش همگان رسید، ولوو به‌خوبی از آن استفاده کرد. یک تبلیغ مشهور ولوو در جلوی عمارت کنگره قرار گرفته بود که می‌گفت: برای ساختن خودروهای ایمنی نیازی به قانون کنگره نیست.

در حالی که بخش بزرگی از جامعه امریکا که نتیجه رشد بالای جمعیت امریکا در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم بودند، به سال‌هایی از عمرشان رسیده بودند که در آن بچه‌داری و کسب درآمد، شتاب بیشتری پیدا می‌کرد، ولوو مدل 240 واگن را روانه بازار نمود. قبل از جیب گرند چروکی‌ها، شاسی‌بلندهای «کوپه» و یا حتی مینی‌ون‌ها، یک واگن همیشه می‌توانست یک الگوی زندگی فعال را تأمین کند. در طول دهه‌های بعدی، با آمدن سری‌های 700، 800 و 900، واگن‌ها تبدیل به پرفروش‌ترین محصولات ولوو شدند و تقریباً یک‌سوم فروش امریکایی این برند سوئدی را تشکیل دادند؛ نسبتی که در بازار برخی مناطق، از این هم فراتر می‌رفت.


سپس نوبت به زمان‌های اخیر رسید که ولوو از «واگن» به سمت سطوح بالاتر بازار حرکت کرد. مطابق گفته باب آستین (Bob Austin)، کسی که در فاصله سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۲، هدایت بازاریابی خودروهای ولوو در امریکای شمالی را به عهده داشته، این تصمیم بر این ایده استوار بود که «برای حرکت به سمت سطح بالای بازار، شما می‌بایست استایل بیشتری به کار ببرید، گران‌قیمت‌تر تولید کنید و کمتر به کاربردی‌بودن فکر کنید»؛ یک ایده کاملاً متضاد با مفهوم یک «واگن».


با نسخه ارتقا یافته V60 و مدل آینده V90، به نظر می‌رسد که یک نقطه عطف دیگر در فروش واگن‌های ولوو در حال شکل‌گیری است. بخشی از این روند احتمالاً به این موضوع برمی‌گردد که کودکان زمان «آخرین عروج واگن‌‌ها» اینک در بازار به دنبال خودروهای بزرگسالی‌شان هستند و ندای بلند نوستالژی آنها را به سمت خود می‌کشد. البته نباید ذات «دوام و مقرون‌به‌صرفه‌بودن» خودروی ولوو را نیز نباید فراموش کرد. «آستین» می‌گوید:

برندهای دیگر به اقدام‌هایی فوق‌العاده در تغییر موقعیت‌شان در بازار دست زده‌اند. امّا چیزی به آنها کمک کرده، این حقیقت است که خودروهای قدیمی‌تر آنها تاریخ مصرف داشته‌اند. امّا ولوو‌های جعبه‌ای و واگن‌ها با دوام چطور؟ هنوز هم خودروهایی از دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ در خیابان‌ها هستند که این موضوع را هر روز به تصویر می‌کشند.

منبع: caranddriver

درباره نویسنده

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

13 دیدگاه

  1. Madjid R8 V12 TDI Le Mans
    سوابق: (10114 دیدگاه) ,

    ولوو عشقه.
    یعنی حقیقتا ولوو اندازه ی بنز دوست دارم.
    ازون برند های بی ادعا ولی بی نهایت درستکار.

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (161 دیدگاه) ,

      اتفاقا رقابت دیرینه بابنزدر اروپا داره

      پاسخ
      1. Madjid
        سوابق: (10114 دیدگاه) ,

        بله رضا جان.
        فرمایش شما درسته.

        پاسخ
  2. MPH
    سوابق: (408 دیدگاه) ,

    .
    “دولت ایالات متحده در سال ۱۹۷۶ حدود دو جین از سدان‌ها و واگن‌های ولوو را به صورت آزمایشی خریداری کرد”
    .
    دو جین یعنی چقدر؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  3. ME84
    سوابق: (582 دیدگاه) ,

    درود
    یه سر به سایت موتور ترند بزنین و برین قسمت real MPG.یعنی مصرف سوخت واقعی. مصرف سوخت ادعایی کارخانه ای ولوو s90 رو 22 MPG زده (یعنی صدی حدود 10.5 لیتره) ولی تو دنیای واقعی 16.3 MPG یعنی (حدود14.5 لیتره).
    این نتیجه بیرون کشیدن حدود 360 اسب بخار از یه موتور 4 سیلندر 2 لیتری برای یه اتاق سنگین و بزرگه. وقتی معرفی شد خیلی به ولوو انتقاد شد ولی ولوو گفت این کار برای کاهش مصرف سوخته و برای افزایش قدرت از توربو چارجر و سوپر چارجر همزمان استفاده کرد و کلی از کارش تعریف و تمجید کرد و گفت که این موتور تکنولوژیش خیلی بالاست و ….. حالا اینم نتیجش. یه موتور 4 سیلند 2 لیتری از یه موتور 6 سیلند سه لیتری با کارایی بالاتر، تو دنیای واقعی بیشتر میسوزونه.

    پاسخ
    1. الهی
      سوابق: (335 دیدگاه) ,

      جناب ME84
      به هر حال استفاده از تکنولوزژی جدید در ساخت اینگونه موتورها را باید امتحان کرد..

      و بخشی از قضاوتش با آیندگان.

      پاسخ
    2. رضا
      سوابق: (161 دیدگاه) ,

      البته این ضعف در تمام موتورهای توربو شارژ دار هست که وقتی ماشین با 5 سرنشین و بار باشه مصرف سوخت 2 برابر میشه مال هر برندی هم باشه فرق نمیکنه.ماشین من در حالت عادی یعنی بدون بار همون عدد ادعا شده توسط کارخونه رو میزنه به عبارتی صدی 5 لیتر .اما توی مسافرت ماشین با سرنشین و بار عملا صدی 10 میسوزوند ومن به شخصه این رو تجربه کردم.پس در نتیجه مقدار مصرف سوخت ادعا شده توسط کارخونه برای استفاده روز مره صحیح است

      پاسخ
    3. ایرانی
      سوابق: (335 دیدگاه) ,

      ME84

      یکی از محاسن اصلی این نوع موتور صدای پایین تر نسبت به موتورهای حجم بالاس.
      که آسایش و آرامش بیشتر سرنشینان را در پی داره.
      اگه مصرف سوختش خیلی هم نسبت به حجم موتور دل چسب نباشه.

      پاسخ
  4. ایرانی
    سوابق: (335 دیدگاه) ,

    خیلی دوسشون دارم … علل خصوص از اواخر دهه 70 به بالا……

    خیلی دلم میخاس عتیقه ماشینای قدیمی را در یک کلکسیون جمع آوری میکردم……
    ولوو240دهه علل خصوص دهه 80 و90
    دهه 70 -80 و90 بنز 230 -280
    ولوو سری 700 و 900
    ب ام و سری 5 دهه 70 و80
    و…. از این ماشینای دوست داشتنی اون دوران ……….

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x