آستون مارتینچشم انداز

صد سال با حریص ترین برند روی زمین، آستون مارتین

همین عنوان کافی است تا به تاریخ پیچیده و پرفراز و نشیب استون مارتین پی برد. از ورود به روابط خانواده های سلطنتی اعراب تا اعطای بزرگترین امتیازات به امپراطوری بریتانیا برای داشتن حمایت تاج و تخت.
استون مارتین هیچگاه در طول صد سال اخیر نجابت و اصالت رولز رویس را نداشته است یا در کمتر رقابتی توانسته است بر جگوار یا بنتلی پیشی بگیرد، اما با حفظ روند پیشرفت خط تولیدش که همچون رسوخی آرام در سخت ترین سطوح شگفت آور است، نام خود را به عنوان شناخته شده ترین برند بریتانیایی، همچنان در صف طولانی شرکت های خودروساز دنیا حفظ کرده است.

njn

چهار خودرو با نشان نقره ای ASTON MARTIN را از گذر عصرها بیرون کشیده ایم تا با محکی سنگین بر DNAشان برایمان از پویایی و اصالت صدساله شان بگویند. ابتدا خودرویی مربوط به قبل از جنگ جهانی دوم، ۱۹۳۵ Ulster خودرویی با سطحی قابل قبول از تکنولوژی در زمان خود با هدف تبدیل به یک اتومبیل ورزشی شایسته در بریتانیا. خودروی دوم  DB2/4 MKlll که آن را از میان آخرین خودروهای ساخته شده در خانه استون مارتین در فلتهم(feltham) با آخرین سطح از پیشرفت خودروهای اوریجینال دیوید براون برگزیده ایم. خودروی بعدی DB5 که توسط دنیل کریک در آخرین قسمت skyfall رانده شد و خودروی آخر عصاره ۱۰۰ سال فعالیت استون مارتین یعنی Vanquish 2013.

۱۹۳۵ Ulster
اگرچه این خودرو متعلق به قبل از جنگ جهانی دوم است، اما با این حال در بسیاری از سطوح خود نسبت به دوره زمانی اش چیزهای زیادی برای عرضه دارد. یک خودروی ورزشی جمع و جور با موتور ۱.۵ لیتریِ چهارسیلندر و قدرتی در حدود ۹۰ اسب بخار که هم می توانست رویای یک پسر دبیرستانی برای تعطیلات آخر هفته اش باشد و هم زیر پای یک راننده حرفه ای برای یک کورس جاده ای قرار گیرد.

تمام کاری که لازم است شما انجام دهید نشستن پشت Ulster و همراهی ما در این سفر زمانی برای شناخت بیشتر این خودرو است.
با اینکه در مقابلتان تعداد زیادی سوئیچ قرار گرفته است، اما برای روشن کردن خودرو لازم است ابتدا با یک سیستم دستی پیش بینی شده،  تلنگر کوچکی به سیستم پمپاژ بنزین وارد سازید. با میله بزرگی که روی فرمان خودرو نصب شده است دستور احتراق را صادر کرده و سوئیچ استارت را بفشارید. اندکی تحمل کنید تا سیستم تزریق سوخت خودرو فعال شده و خودرو روشن شود.
این مراحل تنها مربوط به روشن کردن خودرو بودند و اکنون چالش های بعدی پیش روی شماست. موقعیت دنده ها در گیربکس این خودرو، چیزی متفاوت تر از سیستم های امروزی است. در مورد پدال ها نیز همین امر صادق است، پدال گاز در وسط، ترمز در راست و پدال کلاج در سمت چپ قرار گرفته است! پس تنها فاکتوری که شما برای راندن Ulster نباید داشته باشید، آشنایی با سیستم های امروزی خودروها است.
چند نکته دیگر برای راندن Ulster 1935 لازم دارید، اول اینکه سعی کنید دور موتور خودرو را در پیچ های تند از ۴۵۰۰ فراتر نبرید زیرا در این صورت در اثر کاهش قدرت گشتاوری خودرو امکان چپ کردن آن بیشتر خواهد بود، دوم برای تعویض دنده شما مجبور خواهید بود پدال کلاج را دوبار فشار دهید و سوم در هنگام تعویض معکوس دنده باید با یک سیستم دستی که روی داشبورد پیش بینی شده است میزان تزریق سوخت را کاهش دهید.

بی تردید اگر شما در سال ۱۹۳۵ زندگی می کردید، با راندن ulster به ظرافت های مهندسی شده این خودرو برای ساخت بدیعش پی می بردید. ۸۰ سال پیش مشاهده تبدیل خارق العاده ذهن و فکر شما به یک ایده مکانیکی در قالب فشردن تنها چند دکمه و پدال، بی شک شما را مجاب می نمود که این خودرو را وسیله ای جادویی قلمداد کنید.

۱۹۵۸ DB2/4 MkIII
در سال های اولِ بعد از جنگ جهانی، بیشتر بخش های خودروسازی بریتانیا در رکود مطلق به سر می بردند. غبار سنگین همین رکود، استون مارتین را متحمل بحرانی سنگین ساخته بود .با آمدن david brown به عنوان مالک جدید، اولین ضربه اساسی به بدنه کم رمق شرکت، خرید کامل Lagonda بود. دیوید براون در دومین گام اساسیِ خود وارد قراردادی بزرگ با شرکت Bentley شد. طبق این قرارداد استون مارتین و بنتلی برای ساخت خودرویی جدید با عنوان DB2 به توافق رسیدند. قرار شد برای ساخت این خودرو از موتور ۲.۶ لیتری و ۴ سیلندری WO Bentley و شاسی آراسته aston martin که از سال ۱۹۳۹ طراحی شده بود، استفاده شود.

در طول دهه بعد DB2 وارد فرآیندی نو از تکاملش گشت و با استفاده از یک موتور ۳ لیتری و با قدرتی در حدود ۱۰۵ اسب بخار به عنوان اولین هاچبک دنیا نامگذاری شد. در جریان همین سیر تکامل در سال ۱۹۵۷ DB2/4 MKlll معرفی شد، با قدرتی در حدود ۲۱۴ اسب بخار و سیستمی تجدیدنظر شده.
مطمئنا با توجه به زندگی در سال ۲۰۱۳، بررسی یک خودروی ورزشی با موتوری قابل قبول، حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، ترمزی نسبتا کارا و مجهز به بدنه ای مناسب و یک سیستم ضد سرقت، سیاحتی مجلل نخواهد بود. اما باید اعتراف کرد DB2/4 MKlll نسبت به عمر ۵۴ ساله خودش از نظر هدایت و راحتی یک خودروی ارزشمند بوده است.

۱۹۶۳ DB5

بی شک از تحلیلی که برای DB2/4 MKlll استفاده شد، برای DB5 نمی توان بهره برد. همانطور که قبلا اشاره شد این خودروی Skyfall است، خودرویی زیبا و مجلل که هرکسی آروزی حداقل یک بار نشستن پشت فرمانش را دارد. خودرویی که نیم قرن است در سطحی فراتر از انتظارات زنده مانده است و برعکس MKlll که نقطه ی شروعش مبهم است، از همان سطوح پایه ای دارای موجودیتی خاص بوده است.

BD5 and daniel craig
BD5 and daniel craig

برعکس MKlll که یک بدنه و شاسی بی روح دارد DB5 دارای یک چهارچوب خارق العاده با یک کابین زیبا و حجمی وسیع از فضای داخلی است. موتور این خودرو نیز هنوز یک موتور چهار لیتری و چهارسیلندر با قدرت ۲۸۵ اسب بخار و سطحی قابل قبول از گشتاور است که توسط tadek marek یک مهندس هلندی ساخته شده است.

همه این ها در کنار هم DB5 را وارد فضای رقابتی با نسخه های مدرن آستون مارتین کرده است. خودرویی که اسپورت نیست ولی برای مسافت های طولانی و گشت و گذار دو هفته ای یک همراه دوست داشتنی خواهد بود. پس اگر ایده و هدفتان از داشتن یک خودروی کلاسیک چنین چیزی است، DB5 حتی چیزی فراتر از تصورتان خواهد بود.

۲۰۱۳ Vanquish

اما در دنیای مدرن استون مارتین پرچمداری در بین خودروهای خویش دارد؟

2013_aston_martin_vanquish_review_06-0225-m 930x584

البته. هر چند با چنین سطوح مدرنی از تکنولوژی نباید منتظر سورپرایزی از طرف استون مارتین باشیم، اما باز هم سری خودروهای ونکوئیش این برند در دنیای خودروهای مدرن امروزی حرفی برای گفتن خواهند داشت.

ونکوئیش ۲۰۱۳ در بین این سری از شخصیت و روحی قوی برخوردار است. این خودرو با عکس العمل سریع به فرمان های راننده و ایجاد فضایی دوستانه بین پدال ها و پیشرانه ی دوازده سیلندری که از فورد به عاریه گرفته شده و گیربکسش در کنار دارا بودن یک قابلیت مناسب از سیستم تعلیق، تجربه یک رانندگی راحت بخش را خواهد داد. ظاهر پرخاشجو و طعنه آمیزش می تواند یکی دیگر از نقاط بارز خودرو باشد.

Aston Martin's 100-year highlights
Aston Martin’s 100-year highlights

این ها یک مقایسه بین این چهار خودرو نبود و بی شک هیچکدام از ما دنبال برنده یا بازنده ای در این مقاله نخواهیم گشت. هدف ما تنها آشنا کردن مخاطبین خودمان با چهار نسل از خودروهای استون مارتین بوده است و صد ساله شدن این کمپانی بهانه خوبی بود تا مختصر توضیحی از دوره های تکامل این شرکت برایتان بنویسیم. همه ما می دانیم امروز استون مارتین قدم بعدی اش را برای ورود به عرصه تکامل محصولاتش برداشته است و بی تردید صد سال بعد استون مارتین در جشن تولد دویست سالگی اش هزاران ایده و فناوری نو را به دنیای مدرن عرضه خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی لیواری

علی لیواری، ژورنالیست دنیای خودرو

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۷ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    اونا چند سال پیش یه خودرو 90اسبی ارزوشون بوده و ما حالا یه خودرو 70 اسبی ارزومونه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. feri 007

      ۷ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (218 ديدگاه)

      آقااااااااااااااااا ممنون…. دست شما درد نکنه آقای علی لیواری…… دمت گرم با این مطلبی که گذاشتی….. خوراک خودمه…. آقا من عاشق باند هستم… جیمز باند مامور ویژه 007!!!

      من همه قسمتاش رو شونصد بار تا حالا دیدم… من عاشق تک تک ماشینای سری 007 هستم مخصوصا اون استون مارتین DB5… البته سری The Spy Who Loved Me یه چیز دیگست محصول سال 1977… دوستان حتما این یکی رو ببینین… توی این قسمتش جیمز باند با یه ماشین توی آب رانندگی میکنه… اصلا عاشق گجتهاشم… میمیرم براش…. بازم از سایت پدال واسه این مطلب یه دنیا تشکررررررررررررررررررررررر میکنم… خدا قوت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. MAHDI

    ۷ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    تو SKY FALL اونجا که باند و ام با DB5 دارن از جاده های اسکاتلند رد می شند اهنگ و فضای فیلم با صدای غرش DB5 تو بیابون ادمو دیوونه می کنه کلا یسری از مدلای استون خلق شدن که اسمشون تو تاریخ بمونه و جاودانه بشن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. خاوری

      ۱۶ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (1103 ديدگاه)

      اون آهنگو ادل میخونه… اسکار رو هم نصیبش کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ناصر

    ۷ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (191 ديدگاه)

    با سلام خدمت مدیر محترم
    اگه واستون مقدوره این تبلیغ “تورهای لحظه آخری” که گوشه سمت چپ سایت وجود داره رو به جایی دیگه منتقل کنید چون واقعا با هنگام مطالعه خیلی آدم رو اذیت میکنه ،میدونم که امکان حذفش نیست چون بالاخره اینم یه راهه کسب درآمد برای سایتها و از جمله سایت شماست ولی کاش به جای اینکه روی حروف و پاراگرافها و تصاویر باشه به یه جای دیگه مثلا به گوشه سمت راست سایت انتقال پیدا کنه
    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. mersedes

    ۷ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (62 ديدگاه)

    استون یه برند خاص انگلیسیه واقعاً منحصر به فرده کی ما به این تکنولو‍‍‍ژی میرسیم ؟ هیچ وقت .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. توفیقی

    ۷ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    آستونمارتین 12 سیلندره نه 6 سیلندر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی لیواری

      ۷ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ممنون از دقت شما دوست عزیز.اشتباه مورد نظر تصحیح شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. احسان

    ۷ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    ظاهر استون مارتین خیلی جذاب و خوشکله.عظمت لامبورگینی یا بنتلی رو نداره اما خیلی باکلاس و با ابهته بخصوص با جلوپنجره معروفش که نماد اصالتشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علی

    ۸ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (513 ديدگاه)

    استون مارتین بیشتر یه شاهکاره هنریه تا یه خودرو سوپر اسپرت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمد

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    خوش صدای انگلیسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. shayan

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1355 ديدگاه)

    آشغال انگلیسی کلا انگلیسی با بارش آشغالن چه جنسه آلاتشون چه آدماشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. نوید (6*6)

    ۱۰ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    فقط one77

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا