چشم اندازهفته نامه

صنعت خودروی کشور به کجا می‌رود؟!

پس از گشایش‌هایی که توسط برجام ایجاد شد جوی روانی به وجود آمد که همگان انتظار تولید و عرضه خودروهای روز با کیفیت مناسب و قیمتی منطقی و در دسترس برای اکثر جامعه را داشتند؛ اما همان‌گونه که قبلاً نیز تجربه کرده‌ایم (تولید تندر ۹۰ و ادعاهای جایگزینی آن با پیکان را به یاد آورید) این امری تقریباً محال بود. کما اینکه اولین ثمره برجام که پژو ۲۰۰۸ است با چه هیاهو و جنجال حاشیه‌هایی پیش‌فروش شد. به راستی چه آینده‌ای برای صنعت خودروی داخلی متصور هستید؟

cartoon
هر روز که می‌گذرد بیشتر از پیش به حال این صنعت بسیار اساسی و حیاتی تأسف می‌خوریم. صنعتی که در صورت جهت‌گیری و سیاست‌گذاری صحیح می‌تواند بار عظیمی از دوش مشکلات کشور برداشته و مایه برکات فراوانی برای کشور عزیزمان شود؛ اما افسوس و صد افسوس نشانه‌هایی که می‌بینیم ابرهای تیره‌ای هستند که انگار خیال کنار رفتن را ندارند.


در ابتدا هیاهوی فراوانی درباره ورود خودروسازارن برتر و معتبر جهانی به جای خودروسازان گمنام و تازه کار چینی شنیده می‌شد. به عنوان مثال امید می‌رفت تا فولکس واگن تولید خودرو در ایران را آغاز نماید. رنو هم مدل‌های روز و جهانی خود را جایگزین تندر و خودروهای ارزان‌قیمت داخلی کند و سایر خودروسازان نیز بساط تولید را در این سرزمین پهن نمایند. اما ناامیدانه باید گفت که فولکس تاکنون تنها به واردات خودرو تنزل نموده، سرنوشت ام‌جی-پارس مشخص نیست و شاید رنو هم خودروهای ارزان قیمت خود را در اینجا با قیمتی بالاتر و در کنار مدل‌های قدیمی تولید نماید. و این ظاهرا رسم بازار خودروی ایران است! با این اوضاع چینی‌ها با فراغ خاطر بیشتری، حتی به قیمت تولیدات خود نیز در این دیار افزوده‌اند.


در ادامه با ذکر دو مثال روشن این وضعیت را تشریح می‌کنیم.
بی‌شک همه‌ی شما عزیزان با ماجرای پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ آشنا هستید. خودرویی که در ابتدا صحبت از بهای ۷۰-۸۰ میلیونی آن بود اما هم‌اکنون با پیش‌پرداخت ۶۰ میلیون تومانی پیش‌فروش شده است. اولین و اساسی‌ترین سؤالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که بهای نهایی این خودرو چقدر است؟ پاسخ این سؤال همان‌قدر که عجیب است همان‌قدر نیز تأسف‌آور است. در کجای جهان خودرویی را بدون مشخص بودن قیمت اصلی می‌فروشند؟! بدتر آنکه برای خرید خودرویی که بهایی اصلی آن مشخص نشده و حتی به جرئت می‌شود گفت بالای ۹۰ درصد ثبت‌نام کنندگان آن را از نزدیک نیز ندیده‌اند صف خرید تشکیل می‌شود. آیا برای چنین صنعتی می‌توان آینده روشنی را متصور شد؟!


مثال دیگر به پراید مربوط است. طبق تازه‌ترین خبرهایی که منتشر شده این خودرو “قرار است” سال ۹۷ از خط تولید خداحافظی کند. حساب تعداد دفعاتی که اعلام شده پراید دیگر تولید نخواهد شد از دستان ما خارج شده اما اجازه دهید به ضرب‌الاجل عدم تولید در سال ۹۷ با دیده تردید بنگریم. البته مشابه این موضوع نیز به پیکان مربوط است که پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام در سال ۱۳۸۴ به موزه فرستاده شد اما انگار مشکل با بدنه پیکان بخت برگشته بود زیرا قلب نه چندان پاکیزه (!) آن هم‌اکنون در سینه‌ی خودرویی چون آریسان می‌تپد. به احتمال بسیار زیاد پراید نیز چنین سرنوشتی خواهد داشت و با پوست انداختن دوباره وارد خط تولید خواهد شد.


این دو مثال تنها گوشه‌ای بسیار کوچک از زوایای بسیار آشکار صنعت خودروی داخلی بود. از ذکر تولید نمونه‌های تاریخ مصرف گذشته خودداری می‌کنیم تا از طولانی شدن عرایض جلوگیری کنیم. هر انسان وطن‌دوستی از پیشرفت و اعتلای صنعت کشورش خوشحال می‌شود و بی‌شک برای پیشبرد آن در حد توان کاری انجام می‌دهد؛ اما وقتی به صنعت خودرو نگاه می‌کنیم جز ناراحتی و افسوس چیزی نصیبمان نمی‌شود. همه‌ی ما دوست داریم ساخته‌های داخلی را سوار شده و به آن‌ها افتخار کرده و البته آن‌ها را به رخ جهانیان بکشیم اما با این شرایطی که وجود دارد تمامی ما دلسرد می‌شویم…


نظر شما چیست؟ صنعت خودروی داخلی به کدام سمت می‌رود؟ آینده این صنعت مادر چگونه خواهد بود؟ آیا روزی رویای سوار شدن به خودروهای روز و با کیفیت و البته با بهای منطقی به حقیقت تبدیل خواهد شد؟ نظرات ارزشمند خودتان را با میان در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. بنزما

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (505 ديدگاه)

    به ناکجا اباد کتول

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. peyman

      ۲۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      مگه صنعت خودروی هم داریممم!!؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ali

        ۲۴ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (56 ديدگاه)

        خوشم میاد همه دل پر دردی دارن از قوطی ملی . هنوز دو دقیقه از گزاشتن این مطلب روی سایت نگذشته نظرات <> های زیادی گذاشته میشه… البته همینایی که میگن . قوطی ملی بده . باز تا قوطی سازان 2 هزار تومن تخفیف میدن همشون سرازیر میشن 5تا 5تا میخرن . باز فردا روز از نو نوزی از نو . میان میگن بد اخ جیزه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علی

          ۲ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (9 ديدگاه)

          دم شما گرم ! من بیشتر از اینکه دلم از ایران خودرو و سایپا خون باشه از مردم خونه. چرا می خری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا 20.000.000 تومان میدی پراید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا میری انباراشون رو خالی می کنی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بزار بمونه بپوسه مجبور بشن جمع کنن این بساط شونو . به نظرم مقصر اصلی این وضعیت خود مردم ان. هر بلایی که سر کسی تو پراید بیاد مقصر خودشه چون ماشین بی کیفیت خریده .این حرفا که مجبورم و نمی تونم و … هم بهانه است.من خودم اگه بمیرم از این آشغالا مثل پراید نمی خرم . پس لطفا شما که ماشین هاشونو می خری ساکت باش اُرد روشنفکری و تخصص خودرویی نده

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. shahin

      ۲۴ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      هروقت دوباره تونستیم جدیدترین مدلای مزدا و میتسوبیشی و بنز رو داخل کشور مونتاژ کنیم تازه برمیگردیم به قبل تحریما

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. محمد

      ۲۴ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      وقتی بیشترین آمار مرگ و میر جاده ای رو با بیکیفیت ترین خودروهای تولیدی داریم!!!!!
      وقتی اصلا جان مصرف کننده واسه تولید کننده مهم نیست!!!!
      وقتی علاقه ای به پیچوندن گوش تولیدکننده واسه عرضه محصول باکیفیت روز نیست!!!!!!
      وقتی بجای توبیخ به تولیدکننده امتیاز انحصار داده میشه!!!!!
      وقتی مصرف کننده در معادلات تولید و حتی اجرای قانون حمایت محلی از اعراب نداره!!!!!!
      وقتی سود تولیدکننده مهمه پس بهش حق انحصار میدیم اما جون مصرف کننده اینق مهم نیست که فضای رقابتی واسه تولید خودروهای باکیفیت روز ایجاد بشه!!!!
      وقتی تولیدکننده حق انحصار داره ولی مصرف کننده حق خرید محصول حداقل ایمن رو نداره!!!!!
      خب معلومه که خودروسازا هم مگه مغز… خودرن که بخوان محصول جدید تولید کنن؟؟؟؟؟؟
      اونام اینقد لابی قوی دارن که این انحصار قوی رو واسه خودشون ایجاد کردن که دودش فقط تو چشم میلیونها مصرف کننده میره

      مشخصه که آینده این صنعت عرضه سایپا ١٨٢ و ١٩٢ و ایرانخودرو مانا و نانا و… هست اونم واسه ٢٠ سال دیگه!!!!

      تنها امید این صنعت به پیشرفت خودروسازی چین بود که محصولات جدید اونا هم که رشد کرده، داره با قیمت فضایی اینجا عرضه میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Alireza

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایا روزی رویای سوار شدن به خودرو های روز و با کیفیت و البته با بهای منطقی به حقیقت تبدیل خواهد شد؟ جواب خیر ?(خنده تلخ)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲۴ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      تا وقتی خصوصی سازی واقعی نشه وضع همینه.
      منظورمم.از خصوصی سازی “واقعی”
      این نیست که یه کارخونه یا شرکت چند میلیاردی رو به قیمت مثلا 300 میلیون تومن بفروشند به یکی از اقازاده هاشون با اقساط ماهی 3 تومن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. فرشاد

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    لعنت به خودروسازان و واردکنندگان دیکتاتور. . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حسين

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (49 ديدگاه)

    دو حالت بیشتر نیست
    اول این که اگه بخواییم خودمونو بکشیم ماشین وارد کنیم جایگزین پراید کنیم باید کویید وارد کنیم که بازم قیمتش میشه سی تومن که کولر نداره ???
    حالت دوم اینه که خودمون تولید کنیم و حمایت کنیم ? که امری محاله ولی اگه بشه حال و وضع صنعت ماشین سازی این طوری نبود…
    کلا با این قیمت دلار آفتابه هم وارد کنیم باز قیمتش از پراید بالاتر میره ?
    کلا حالت دوم زمانی اتفاق میفته که شرکتایی مثل قدیم که سیناد و تولید میکردن بهشون بها و ارزش بدیم و درست حمایت کنیم که بازم امری محاله ?
    آقا همون پرایدتونو بخرید که چند وقت دیگه میشه 30 تومن??

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عطا

      ۲۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      نه داداش تو ایران چشمم اب نمیخوره خودرو ملی درست حسابی باشه که ازش حمایت بشه ولی که وضعو میبینی همه میخرن ولی بیچاره مردم تو سرما با چی بره ؟
      گزینه دوم بهترین گزینه هست که خودرو وارد کنن. که اونم برادران بسیار زحمت کش گمرکی ( از اینجا دستتون رو میبوسم واقعا ) یه ماشین کره ای رو به قیمت ماشین اسپرت امریکایی تحویل مردم میدند.از مردم نمیترسید از خدا بترسید واقعا،خودتون بچه دارید.البته گناهی ندارند از بالا دستور میاد.ولی یه روزی میشه بچشون میگه پدر چی کردی که منو به این روز انداخته خدا :)
      خوشبختانه یا بدبختانه مناطق ازاد هم پر هستند از تبعیض. واقعا تو کشور هایی که کافر هستند این همه تبعیض نیست. پیشنهاد میکنم یه تحقیقی درباره تفاوت شرایط مناق ازاد یه تحقیقی بکنید.
      اینا فقط گوشه ای از مشکلات بود.به همین دلیل هست که خودرو تو ایران معتی نداره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ونوم اف ۵

        ۲۳ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (1274 ديدگاه)

        عطای عزیز بعضی از همین مردم بیچاره تقصیر کار هستن اقا اگه ماشین کارکرده دوست نداری و حتما ماشین میخوای بخری قبول ولی حداقل ماشین رو به روز بخرید یه گزارش دیدم مردم برای خرید ۲۰۰۸ یه روز تمام پای نت بودن الان هم صحبت هایی هست که با قیمت ۱۲۵ بدن دست مردم … اخه جنس گرون خریدن دیگه انتظار کشیدن میخواد و پیش فروش و …

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. حسين

        ۲۳ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (49 ديدگاه)

        حرفتون درسته ولی ارزون ترین ماشینی که فرض کنیم میشه وارد کنیم و مونتاژ کنیم و در شان ایرانیه نیسان سانیه یا یاریس که فک کنم خودمونم بکشیم میشه 50 میلیون (خودمونو بکشیم ?) که بازم مناسب افراد کم درامدی مثل معلما و کارگرا نمیشه بهترین راه خارج کردن خودروسازی از دست دولته و به دست کار آفرینا باید بسپارنش (به دست آدم خودش )

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ونوم اف ۵

          ۲۳ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (1274 ديدگاه)

          حرفت حقه مگه اینکه بخش خصوصی یه کاری کنه البته اگه نابودش نکنن

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. سارا

      ۲۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (217 ديدگاه)

      این صحبت های شما رو به حساب عدم آگاهیتون میزارم … چرا که کوید با قیمت پایه 14 میلیون تومانی به فروش میره و انبوهی از خودرو های با قیمت 20 میلیون وجود داره که جدید ترینش هم در سایت پدال معرفی شد : جیلی یوآن جینگ X1

      کلا هیچ کشوری پراید تولید نمیکنه به قیمت 3 ملیون و بفروشه به قیمت 23 میلیون و مردم سایر کشور ها هم بدون تولید پراید به زندگی ادامه میدن (بعضی ها یجوری میگن انگار پراید مثلا سبزیجاته که باید همیشه باشه )

      هرچند که پراید بره تیبا هست پراید وانت هست و شاید به زودی برلیانس RD بزنن با موتور پراید

      https://www.pedal.ir/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C/%D8%AC%DB%8C%D9%84%DB%8C-%DB%8C%D9%88%D8%A2%D9%86-%D8%AC%DB%8C%D9%86%DA%AF-x1/

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mohamad

        ۲۴ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (19 ديدگاه)

        وقتی میگه خودرو باکیفیت سوار بشیم شما جیلی و کویید پیشنهاد میکنی؟ خودرو چینی 80 90 تومنی کلی مشکلات داره 20 تومنیش قراره چی بشه.
        مطمئن باش این ماشین های 20 تومنی بدتر از پراید نباشن بهتر نیستن. به نظر من تنها راه تامین خودرو مناسب واسه قشر پایین جامعه خصوصی سازی و ساخت خودرو توسط شرکت های داخلی مناسب با شرایط کشور و جیب مردم هست. واردات جواب نمیده تو این قیمت ها

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سارا

          ۲۴ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (217 ديدگاه)

          شما نه مطلب این دوستمون رو درست مطالعه کردی نه جواب بنده رو به ایشون پس نیازی به پاسخگویی نمیبینم

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. حسين

        ۲۴ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (49 ديدگاه)

        جناب ببخشیدا ولی این قیمت دلار بالا بهمون اجازه ی هیچ کاری نمیده یه سرچی بزنید تو نت متوجه میشین که کویید ارزون ترین نسخش تو ایران بیاد با این دلال بازیا مطمئن مطمئن مطمئن باشید قیمتش حداقل سی تومنه
        14 تومن ???

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. ahmad

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (659 ديدگاه)

    بارها این حرف رو گفتم و باز هم میگم
    خرید خودرو از خودروسازان و مونتاژکاران داخلی وطنی به هیچ وجه حمایت از تولید ملی نیست بلکه فقط حمایت از فساد سازمان یافته است!
    شما با هر پولی که به این خودروسازان دولتی پسرفت کننده میدید، فقط دارید به چرخه باطل فساد و رویه گروگان گیری و نابودی جان و سلامت مردم (خودتون) کمک میکنید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فرشاد

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    دو روز تو خط تولید پژو پارس کار کردم، از زندگیم نا امید شدم؛ با تمام وجودم آرزو می‌کنم صنعت خودروسازی ایران تمام و کمال نابود شه، آه کارگرای بیکار شده هم بخوره تو سرم. . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Amir Schumacher

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    تندر هیچ وقت نتونست ماشین قشر کم درآمد باشه. عملا پراید این نقش رو بر عهده گرفت.
    من که الان بعد از این همه سال که تولید پیکان تموم شده بازم بیشتر دوست دارم پیکان داشته باشم تا پراید.
    باز پراید های قدیمی خوش ساخت ترن‌. دوستم مدل ۷۸ داره هنوز که هنوزه فقط قطعات مصرفی عوض می‌کنه ‌
    این پراید های جدید که افتضاحن.
    پیکان نسبت به جانشینش ( پراید) به نظر من ماشین بهتری بود.
    میترسم خدای نکرده یه ماشین بدتر از پراید جایگزینش بشه که باز همین فکر رو در مورد پراید بکنم و بگم یادش بخیر ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI . TUNING

      ۲۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1477 ديدگاه)

      گفته شما درسته و داریم پسرفت میکنیم اما به نظرم پیکان بهتر از پراید نیست
      پیکان عمر قطعاتش کمتر بود و مصرف بیشتر و سواری بد و فرمان سفت و…. اما (نسبت به پراید) محکمتر بود
      اصلا بیخیال این ماشینا ارزش بحث کردن نداره
      هممون خوب میدونیم که چی هستن

      راستی 27-30 تیر نمایشگاه خودرو شیراز هست
      از بین خارجی ها میتسوبیشی و نیسان و رنو و بنز و پژو سیترئن و هیوندا و مزدا هم حضور دارن( طبق اطلاعیه)
      اما تعجب میکنم که تویوتا چطور نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. #ali.m#

        ۲۳ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        مهدی من پارسال رفتم این نمایشگاه و واقعا نا امید شدم .ماشین های تکراری
        اما خب هوندا و پژو 208رو دوست داشتم .
        مزدا 3هم که هر سال هست و چیز جدیدی نداره .
        تازه خیلی هم گرم بود داخل .
        ماشین های نیمه سنگین نارنجی صد سال قبل بنز هم گذاشته بودن بیرون نمایشگاه که بگن چقدر جلو هستن تو تکنولوژی.
        ماشین های چینی هم که نگم بهتره .
        مخصوصا byd s6 که همه داشتن موتور کوچیکش رو مسخره میکردن به اندازه یه ادم بالغ کنار موتور جا بود واسه نشستن.
        و یه مدل سدان جیلی که فک کنم پراید ازش کیفیت بیشتری داشت .

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Amir Schumacher

        ۲۳ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        این ماشینا ارزش بحث ندارن ، هدفم این بود که بگم بعیده جانشین مناسبی واسه پراید معرفی بشه ، همینطور که برای پیکان نشد.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سارا

          ۲۳ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (217 ديدگاه)

          اصلا بحث این هست که این الگوریتم و سیستم حاکم بر صنعت خودرو حذف بشه و گرنه فلان مدل بره قبل رفتنش جانشین انتخاب بشه بعد اون بمون تا ابدیت … این باید حذف بشه باید جمع بشه

          این همه مدل هست همه جای دنیا … نمیگن آقا جانشین هیوندا جنسیس کوپه نیست پس تولیدش ادامه پیدا کنه …

          وقتی مدل اقتصاد باز شد درها باز شد دیگه هیچ خودرویی جای ثابت نخواهد داشت و فقط رقابت باقی میمونه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  8. Saman

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (177 ديدگاه)

    تا شرکتهای مثلن خودرو سازی (بخوانید تابوت سازی )کشور تعطیل و به حالت تعلیق درنیایند ملت از این مخمصه نجات نخواهد یافت حالا چه اصراری به خودرو سازی هستش؟ سرمایه های کلانی که بیهوده در این صنعت فنا شد میتوانست در بخش فرش ایران و پالایش مواد نفتی و پتروشیمی و صنایع چینی سازی سرمایه گذاری شود و ۱۰۰% جواب میداد ، ایران خودرو ساز نخواهد شد ۵۰ سال درجا زدن و زیان مالی و جانی وارد کردن این را اثبات کرده :-) تولیدات بسیار عالی ژاپن و امریکا و آلمان و کره در دسترس هستش چه گناهی کردیم که باید به بهانه تولید ملی محروم باشیم کشورهای منطقه خلیج پارس تولید ملی ندارن ولی ماشینهای ایمن روز سوار میشن پول زور هم نمیدن و خیلی هم شادتر از ما هستن عجب گیری افتادیم :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Archi KHAN

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    صنعت خودروی کشور به کجا می‌رود ؟!
    ج) به همون جایی که این 39 سال رفته …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ونوم اف ۵

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    پدال جان امروز سایت خبری الف از کاهش فروش پژو در اروپا و اسیا خبر داده و بازار ایران رو برگ برندش عنوان کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    به خدا دیگه از غر زدن خسته شدم????تو ایران چیزی که عوض نمیشه هیچ با سرعت به سمت سراشیبی سقوط هم داریم پیش میریم از اخلاق و فرهنگ گرفته که مصداق بارزش رو داریم تو رسانه ها و خیابابون هامون میبینیم و سرخودمون هم گول میمالیم قبل از همه دنیا تمدن داشتیم و ما برتریم از اقتصادمون بگم که هرکی خواست درست و باوجدان کار کنه اقایون و اقازاده ها از میدون به درش میکنن از علم و دانشمون بگم که فقط مدرک الکی دادیم بیرون و ارزش مدرک به اندازه پهن شده و…….حالا انصافا تو این ۴ دهه درست جلو رفت که خودروسازی بره چند روز پیش خوندم امارات واسه ساخت شهر تو مریخ بودجه تصویب کرد بااسم دبی٢١١٧ تو صد سال اینده همون کشوری که تو دهه پنجاه بهش پیکان و ژیان صادر میکردیم و بهش به چشم جعبه تکنولوژی نگاه میکردن دوستان ادم فقط یکبار زندگی میکنه من که دیگه از بهبود ایران مایوس شدم اگر میتونید مهاجرت کنید تا حداقل بچه هاتون زجر نکشن چون یقین دارم اوضاع از اینم بدتر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Wrx

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (329 ديدگاه)

    هیچ چیزی عوض نمیشه?
    یعنی عوض میشه ولی بدتر میشه
    همیشه در ایران عزیزمون منتظر بدتر شدن باشید نه بهتر شدن
    افسوس ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. نخود آش

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (294 ديدگاه)

    {{بدتر آنکه برای خرید خودرویی که بهایی اصلی آن مشخص نشده و حتی به جرئت می‌شود گفت بالای 90 درصد ثبت‌نام کنندگان آن را از نزدیک نیز ندیده‌اند صف خرید تشکیل می‌شود. آیا برای چنین صنعتی می‌توان آینده روشنی را متصور شد؟!}}
    به نظر شما توی این قسمت هم صنعت خودرو مقصره؟؟ یا مردم؟؟
    با این وضع رانندگی و فرهنگ مردم و اینکه مردم همه از پشت به هم خنجر میزنن (اینجا منظورم کمپین خودرو صفر هست) به نظرم لیاقت مردم همون پرایده.
    پناه بر خدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مجید

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (681 ديدگاه)

    من تا جایی که خوندم و دیدم از زمان قاجار تا الان خودرو یه کالایی با سرنوشت خاص و عجیب بوده و هیچ وقت نشد مردم قشر ضعیف طعم رفاه رو بکشن.از قبل انقلاب که یه شخصی فیات 1100 رو به ایران اورد و مونتاژ کرد تا برادران خیامی که به معنای واقعی خودروسازی کردند و حالا که چند مدل واردکننده و مونتاژکننده و تولیدکننده داخلی داریم روز به روز قیمت و وضع تغییر میکنه.روز به روز هم بدتر میشه.
    در ضمن از ماست که بر ماست.ایشالله کمپین نه به خرید خودرو یادتونه!!!من قبل اون کمپین ماشینم رو فروختم و تو همون روزهای اوج رکود ماشین جدیدم رو خریدم.لازم به ذکر من عضو این کمپین نبودم و ماشینم هم دست دو بود ولی همون عزیزانی که من رو سرزنش میکردن و میگفتن خائن!!!!خودشون رفتن وام گرفتن و انواع لگن ها رو خریدند من جمله سمند!!!! الان هم همه از آب گل آلود ماهی میگیرن!!!!!
    به قول پدر بزرگم وقتی تو دعوا هم کتک زن راضیه و هم کتک خور جدا کردن نداره!!!!!!!وقتی تولید کننده و فروشنده بی خیال و بی اخلاق هست و هم خریداری که میاد برای 2008 مورد بحث پول میده دیگه تکلیف معلومه!!!!!!!!!!!من معتقدم اینده بدتر میشه و بهتر نمیشه!!!!!
    اگه همین فردا هم کل سیستم عوض بشه و همه متحول بشن حداقل 20 سال طول میکشه تا این لگن هایی که تو این مملکت هست از خیابونا جمع بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. وحید

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (325 ديدگاه)

    چیزی نمیشه گفت فقط اگه راه داره فرار کنیم از این ویرانه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Landscape

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (174 ديدگاه)

    یه بزرگی گفته چیزایی رو که دوست داری به دنبالش باش و گرنه مجبور میشی
    چیزایی رو که بدست میاری رو دوست داشته باشی
    تو کشور ما دقیقا همین قضیه صدق می کنه مردم مجبورن که هر چی رو که دوست دارن بهش نرسن بر عکس هر چی رو که بدست میارن دوست داشته
    باشن بیچاره ما جوونا که در حسرت بدست آوردن رویاهامون می سوزیم کاش
    این وضعیت فلاکت بار تغییر اساسی کنه…?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. پرسپولیس

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    درودبه کاربران سایت پدال اگه خودروسازی ملی نداشته باشیم کشور چه ضرری میکند خودروسازی ملی وبرندسازی وعلم خودرو دست پنج کشوربیشترنیست جهان که کلا خودرو سازملی نیستند نمیدانم چه اصراری دارند ایران خیلی از استعدادها وعلوم سرآمدهست توورزش کشتی اول هست ولی قرارنیست زور بزند خودروسازشوداگه خودرو وارد شودضررش کمترازاین هست کشورما بخواهد خودروسازشودمحدودیت واردات انتخاب ونبودرقابت وتنوع عملا چیزی به نام بازارخودرو نداریم خودروسازی (اسپ)تعطیل شودسودش بیشتراززیانش هست دیگه ایقدر قلنبه سلنبه حرف زدن برای جانشینی پراید آبروی خودرو سواری مردم هم رفته لطف کنید کوتاه بیاییدگاری کم خرج ترهست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. mehdi

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    با این اوضاع اقتصادی و ترافیکی شما فکر کن همه خانواده ها ماشین داشته باشن و بخوان تردد کنن خب معلومه چی میشه من موافقم که پراید تولید نشه حتی اگه جایگزین نداشته باشه و قشر پایین نتونند ماشین بخرند در واقع اگه ما یه حمل و نقل عمومی کارامد داشته باشیم این قشر خیلی به زحمت نمی افتند تا زمانی که چند سالی اقتصاد ما ثبات داشته باشه تا قدرت خرید قشر کارگر بالا بره ولی بازم میگم لزومی نداره که همه بخوان ماشین شخصی داشته باشند و برای حمل و نقل ازش استفاده کنن چون ما گنجایش این همه ماشین رو نداریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. مهدی

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    ما ایرانیا دو تا مشکل در مبحث خودرو داریم اولین اون قیمت بسیار بالای ماشین در ایران هست و دومین مشکل در آمد سرانه پایین در ایران که باعث شده خودروهای اقتصادی خارجی حتی با قیمت واقعیش هم برا برخی اقشار گرون باشه و خارج از دسترسشون باشه ما نیاز به دو تحول داریم یکی بالارفتن در آمد در کشور و دومی کاهش قیمت خودرو البته باید در نظر داشته باشیم که در کشور ما علیرغم درآمد پایین هزینه بسیاری از خدمات پایین میباشد من جمله هزینه های نگهداری خودرو مثل تعمیرات و بیمه و مالیات بنده در کشوری زندگی میکنم که بیمه ماشین شما ۴ میلیون تومن مالیات سالیانه ۱ میلیون تومن مالیات خودرو در هنگام خرید ۱۸۰ درصد میباشد ولی با همه این تفاسیر مردم ماشینای خوبی سوار میشن الان ایسلند قیمت یک فولکس پولو صفر کیلومتر تیپ پایه حدود ۲۵۰۰۰۰۰ کرون ایسلند هست که با کرون حدود ۳۸ تومن حدود ۹۰ میلیون میشه ولی درآمد هم بالاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. sjs

    ۲۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (58 ديدگاه)

    سلام دوستان
    ازحظور همه شما عذرخواهی میکنم ولی چرا یک عده بی سواد دلال ، صنعت خودرو سازی را بدست بی کفایتشون گرفتن و هیچ کسی پیدا نمیشه جلوی دهن کجی این بی کفایت ها به مملکت را بگیره. آخه ظلم از همه جهت. آخه تا کی. به قول شاعر خطاب به بی کفایتهای صنعت خودرو و ناظران: برو هر اسبی داری برای ما بتازون آخر یک روزی خدا پرده زکارت برمیداره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. عارف

    ۲۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (143 ديدگاه)

    هیچ آینده روشنی برای این صنعت نمیبینم.
    به نظرم در آینده ای دور شاید با تسلیم شدن دولت در مقابل خواست مردم تعرفه واردات برداشته بشه و به خودروسازهای خارجی اجازه فعالیت مستقیم در داخل کشور داده بشه.اون وقت وضع این صنعت درست میشه وگرنه همینه که هست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. ali a

    ۲۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    صنعت خودروی کشور به کجا می‌رود؟! …. ( به قهقهرا..) تا وقتی دولت ول کن خودروسازی نیست و به قانون های که به انحصاری شدن خودروسازی ادامه میده هیچ امیدی نیست..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. اشکان

    ۲۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به سمت مثل کبک سر را زیر برف بردن و به قهقرا فکر نمودن می روند
    وقتی هنوز نسل تیرکمونشاهی پراید را با عنوان پلتفرم جدید x100 می سازن
    وقتی سمند مزخرف رو که روی پلتفرم عهد قجر 405 را مثلا بروز می کنند با عنوان دنا بخورده مردم می دن و مدل سورن می سازن باهاش و افتخارم می کنند
    وقتی تیبا و ساینا و کوئیک رو روی همون پلتفرم x100 می سازن
    می خوای صنعت خودرو به کدوم جهنم دره ای بره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. دانیال

    ۲۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (134 ديدگاه)

    مشکل فقط ی چیزه دولت. شما تعرفه رو بردار ببین چی میشه. خودرو سازی مجبورا قیمت ها رو نصف میکنه.وقتی هیوندا اکسنت می تونی با 50 تومن بخری دیگه مجبور میشه کیفیت رو هم بالا ببرن. اما خب دولت داره به ازای هر ماشین به اندازه قیمت ماشین پول می خوره مگه دست بر میداره؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. Ali

    ۲۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (56 ديدگاه)

    خوشم میاد همه دل پر دردی دارن از قوطی ملی . هنوز دو دقیقه از گزاشتن این مطلب روی سایت نگذشته نظرات های زیادی گذاشته میشه… البته همینایی که میگن . قوطی ملی بده . باز تا قوطی سازان 2 هزار تومن تخفیف میدن همشون سرازیر میشن 5تا 5تا میخرن . باز فردا روز از نو نوزی از نو . میان میگن بد اخ جیزه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا