جیپچشم اندازهفته نامه

انتخاب شاسی‌بلند سال 2019 موتورترند

پس از بررسی رقابت خودروی سال ۲۰۱۹ موتورترند، امروز به سراغ رقابت انتخاب شاسی‌بلند سال ۲۰۱۹ توسط این وب‌سایت معروف و معتبر رفته‌ایم. این روزها شاسی‌بلندها (شامل اس‌یووی‌های سنتی و کراس‌اوورهای مدرن) بسیار محبوب شده و روزبه‌روز بر محبوبیت و فروش آن‌ها اضافه می‌شود تا جایی که استیشن‌ها، مینی‌ون‌ها و حتی سدان‌ها را به حاشیه رانده و در حال تبدیل شدن به کلاس غالب در بین خودروها هستند. به همین دلیل، طی سال‌های اخیر تنوع این خودروهای بلندقامت در بازار بسیار افزایش یافته که این افزایش تنوع به‌خوبی در رقابت انتخاب شاسی‌بلند سال ۲۰۱۹ موتورترند قابل‌لمس است به‌گونه‌ای که در بین شرکت‌کنندگان از کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت و نمونه‌های اسپرت گرفته تا اس‌یووی‌های سنتی و کراس‌اوورهای لوکس حضور دارند. به خاطر این تنوع بالا، رقابت انتخاب شاسی‌بلند امسال جذاب‌تر از قبل برگزار شده است.

چند سال پیش اما شرایط رقابت انتخاب شاسی‌بلند سال متفاوت بود زیرا در آن رقابت‌ها صرفاً کراس‌اوورهای زیادی حضور داشتند که برای رسیدن به مقام اول باهم به نبرد می‌پرداختند اما امسال اوضاع فرق دارد زیرا شرکت‌کنندگان تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. مثلاً در رقابت امسال اس‌یووی‌های سنتی با ساختار بدنه روی شاسی حضور قدرتمندی داشته‌اند. در رقابت انتخاب شاسی‌بلند امسال، ۲۵ خودرو در ۳۶ مدل مختلف حضور دارند. قرار گرفتن این ۳۶ خودرو در کنار یکدیگر برای داوران احساسی مشابه ایستادن کنار یک پیانو را دارد که با فشردن هر کلید صدای خاصی به گوش می‌رسد. این تنوع بالا، انتخاب بهترین شاسی‌بلند سال را بسیار دشوارتر و البته جالب‌تر از سال‌های قبل کرده است.

شرکت‌کنندگان رقابت شاسی‌بلند سال ۲۰۱۹ موتورترند

آکورا RDX

جیپ چروکی

ب‌ام‌و X2

جیپ رانگلر

ب‌ام‌و X3

لکسس RX L

ب‌ام‌و X4

لینکلن نویگیتور

کادیلاک XT4

مرسدس بنز G کلاس

فورد اکواسپرت

میتسوبیشی اکلیپس کراس

فورد اج

نیسان کیکس

فورد اکسپیدیشن

رنجروور ولار

هیوندای کُنا

سوبارو ایسنت

هیوندای سانتافه

سوبارو فورستر

اینفینیتی QX50

تویوتا رافور

جگوار E-Pace

ولوو XC40

جگوار I-Pace

 

در زیر پوست شرکت‌کنندگان رقابت امسال، سیستم‌های تعلیق متصل و مستقل به همراه پیشرانه‌های، سه، چهار، شش و هشت سیلندر در کنار گیربکس‌های شش، هفت، هشت، نُه و دَه سرعتهٔ اتوماتیک و همین‌طور نمونه‌های CVT و در برخی خودروها گیربکس‌های کمکی ضریب سنگین قرار گرفته‌اند. در سینهٔ این شرکت‌کنندگان نیز موتورهای بنزینی و الکتریکی گاه در کنار هم و گاه به‌صورت مجزا در حال کار هستند. در همین حال، برخی خودروها از توربوشارژر، سوپرشارژر و نیروی الکتریسیته کمک گرفته‌اند درحالی‌که برخی هنوز هم پیشرانه‌های تنفس طبیعی را ترجیح داده‌اند. در بخش سیستم‌های انتقال قدرت نیز تنوع زیادی شامل دیفرانسیل جلو، چهارچرخ محرک محور جلو، چهارچرخ محرک محور عقب و سیستم سنتی دو دیفرانسیل (۴WD) به چشم می‌خورد. در بین شرکت‌کنندگان حتی پیشرانهٔ ضریب تراکم متغیر و سامانهٔ چهارچرخ محرک فاقد اتصال مکانیکی بین محورها (جگوار I-Pace) هم دیده می‌شود.

برای انتخاب برترین خودرو از بین این‌همه شرکت‌کنندهٔ جدید و تازه‌نفس، داوران و کارشناسان به‌دقت نتایج آزمون‌های ایمنی تصادف، قیمت، لیست تجهیزات و اطلاعات آزمایش‌های خود موتورترند را موردبررسی قرار دادند و مثل رقابت انتخاب خودروی سال، اینجا هم از شش معیار اصلی استفاده کردند؛ اما بااین‌حال انتخاب برترین شاسی‌بلند از میان ۲۵ خودروی مختلف و انواع گوناگون‌ها آن‌ها هرگز کار ساده‌ای نیست. آن‌هم در جایی که انواع مختلفی از شاسی‌بلندها مثل کراس‌اوورهای ارزان‌قیمت، اس‌یووی‌های شش‌رقمی و نمونه‌های تمام الکتریکی حضور دارند.

برای انتخاب از بین این خودروها باید از روش‌های خاصی استفاده شود. مثلاً نمی‌توان تمامی شرکت‌کنندگان را با شرایط یکسان و در مسیرها و جاده‌های یکسان مورد آزمایش قرار داد زیرا هرکدام از این خودروها هدف مخصوص به خود را دارند و بنابراین هریک از شرکت‌کنندگان باید با آزمون‌های منحصربه‌فردی موردبررسی قرار گیرند. این نحوهٔ انتخاب شاسی‌بلند سال توسط موتورترند است که با استفاده از آن، از بین ۲۵ شرکت‌کننده، ۹ خودرو به‌عنوان فینالیست انتخاب شدند.

فینالیست‌های رقابت شاسی‌بلند سال ۲۰۱۹ موتورترند

آکورا RDX

فورد اکسپیدیشن

هیوندای کُنا

جگوار I-Pace

جیپ رانگلر

لینکلن نویگیتور

رنجروور ولار

سوبارو فورستر

ولوو XC40

در این مرحله، شتاب گیری، ترمز گیری، شتاب جانبی و هندلینگ فینالیست‌ها با استفاده از دستگاه‌های دقیق و تکنولوژی‌های پیشرفته مورد ارزیابی قرار گرفت و داده‌ها جمع‌آوری شدند؛ اما حتی پس از ارزیابی خودروها با تکنولوژی‌های پیشرفتهٔ صد میلیون دلاری، بازهم فینالیست‌ها باید در دنیای واقعی مورد آزمایش قرار گیرند زیرا امکان شبیه‌سازی برخی شرایط در محیط‌های کنترل‌شده وجود ندارد. بدین منظور خودروها به مسیر ارزیابی همیشگی موتورترند بُرده شدند. این مسیری ۴۴ کیلومتری متشکل از جاده‌های عمومی در داخل و خارج شهر تهاچاپی کالیفرنیا است. در طول این مسیر، فینالیست‌ها با بزرگراه‌ها، جاده‌های کوهستانی پیچ‌درپیچ، ترافیک‌های شهری، تقاطع راه‌آهن و شرایط آسفالت مختلفی چون آسفالت‌های تازه و نمونه‌های قدیمی ترک‌خورده ناشی از تردد کامیون‌ها مواجه می‌شوند. با انجام این ارزیابی‌های دنیای واقعی، برندهٔ رقابت شاسی‌بلند سال از میان فینالیست‌ها انتخاب می‌شود. این خودرو جیپ رانگلر است.

جیپ رانگلر، شاسی‌بلند سال ۲۰۱۹ موتورترند

جلوپنجرهٔ نمادین هنوز هم حفظ شده است. این جدیدترین تحول در یک طراحی سنتی هفتادساله است. این جیپ رانگلر، شاسی‌بلند سال ۲۰۱۹ موتورترند است. به‌ندرت تلفیق گذشته و آینده به این زیبایی از آب درمی‌آید. این ماشین به‌طور کامل از نو طراحی و مهندسی‌شده تا بتواند توانایی‌های آفرود فوق‌العاده را در کنار نرمی یک کراس‌اوور ارائه کند. نسل جدید رانگلر یک بازنگری دقیق و کامل از یک ماشین اصیل آمریکایی است. تنوع بالای مدل‌های رانگلر، برای هر نیازی یک مدل را ارائه می‌کند. برای عاشقان جیپ‌های قدیمی، نسخهٔ دودر با پیشرانهٔ V6 و گیربکس دستی با قیمتی در حدود ۳۰ هزار دلار قابل خریداری است. مدل چهاردر آن‌لیمیتد هم مسافرت با دوستان را آسان‌تر می‌کند.

بروز کردن ظاهر یک نماد کار آسانی نیست ولی جیپ این کار را به بهترین نحو ممکن در رانگلر جدید انجام داده است. رانگلر یک کراس‌اوور نیست که در طول یک دهه، دو بار فیس‌لیفت شود تا بتواند فروش خود را حفظ کند. این خودرو با همان سبک و استایل کلاسیک خود طرفداران بی‌شماری دارد. این در حالی است که یکی از آزمایش‌کنندگان، نسل جدید رانگلر را انقلابی برای جیپ می‌داند؛ اما رانگلر جدید علیرغم استایل بیرونی سنتی، در برخی از جزئیات داخلی حتی از بسیاری از کراس‌اوورها هم بهتر عمل کرده و در کابین آن همانند رقبای لوکس از متریال نرم و با کیفیت بالا استفاده شده است.

همان‌طور که هیچ‌کس انتظار ندارد شاسی‌بلند سال گذشتهٔ موتورترند یعنی هوندا CR-V بتواند از مسیرهای آفرود خشن عبور کند، از رانگلر هم نباید انتظار نرمی و هندلینگ کراس‌اووری را داشت که بر اساس پلت‌فرم خودروی سواری ساخته شده است؛ اما بااین‌حال سواری شهری رانگلر برای خودرویی که از هر اس‌یووی حاضر در بازار کنونی توانایی‌های آفرود بیشتری دارد، آن‌قدر که به نظر می‌رسد خشن نیست. با تجدیدنظر در تعلیق این خودرو، حالا سواری آن در هردو مدل روبیکان و صحرا از نسل‌های قبلی راحت‌تر شده است. عملکرد فرمان الکتروهیدرولیکی خودرو نیز دقیق‌تر است اما رانگلر هرگز ادعای اسپرت بودن ندارد. به گفتهٔ یکی از آزمایش‌کنندگان، کیفیت سواری این خودرو بسیار بهتر از قبل است. در رانگلر ۲۰۱۹ تمامی ژن‌های خوب جمع شده‌اند!

یکی از بزرگ‌ترین ارتقاءها در نسل جدید رانگلر ارائهٔ یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو به همراه سیستم هیبریدی خفیف بنام eTorque است که مصرف سوخت شهری آن‌را تا ۳۸ درصد نسبت به نسل قبلی کاهش داده است. در همین حال، در مصرف سوخت موتور ۳.۶ لیتری V6 هم بهبودهایی صورت گرفته و هردو موتور به سیستم توقف، حرکت هم مجهز شده‌اند؛ اما مهم‌تر از قوای محرکه، کاهش وزن خودرو است که با ساخت درب‌ها، کاپوت و قاب شیشهٔ جلو آلومینیوم پدید آمده است. به‌طورکلی، نسل جدید رانگلر بدون آنکه از ریشه‌های خود فاصله بگیرد، در همهٔ قسمت‌ها پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرده و درعین‌حال همچنان نوستالژی اجداد خود یعنی مدل ویلیز را حفظ نموده است. جیپ رانگلر به‌طور قابل‌توجهی برای اهداف اصلی خود ارتقاء پیدا کرده و این شایسته‌ترین اس‌یووی حال حاضر دنیا برای اعطای عنوان ارزشمند شاسی‌بلند سال است.

 

مشخصات فنی مدل‌های مختلف جیپ رانگلر

 

روبیکان

آن‌لیمیتد روبیکان

صحرا

پیشرانه ۳.۶ لیتری V6 ۲ لیتری I4 ۲ لیتری I4
تنفس طبیعی توربوشارژ توربوشارژ
قدرت ۲۸۵ اسب بخار ۲۷۰ اسب بخار ۲۷۰ اسب بخار
گشتاور ۳۵۲ نیوتن متر ۴۰۰ نیوتن متر ۴۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۲ لیتری I4 ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
طول ۴.۲۳ متر ۴.۷۸ متر ۴.۷۸ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۴۶ متر ۳.۰۰ متر ۳.۰۰ متر
وزن خالص ۱۹۷۵ کیلوگرم ۲۱۵۷ کیلوگرم ۲۰۶۰ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۱ به ۴۹ جلو/عقب ۵۲ به ۴۸ جلو/عقب ۵۱ به ۴۹ جلو/عقب
ظرفیت سرنشین ۴ نفر ۵ نفر ۵ نفر
حجم صندوق بار ۳۶۵ لیتر ۸۹۷ لیتر ۸۹۷ لیتر
شتاب صفرتا ۹۶ ۷.۴ ثانیه ۸.۰ ثانیه ۸.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۵.۸ ثانیه ۱۶.۲ ثانیه ۱۶.۳ ثانیه
ظرفیت باک ۷۰ لیتر ۸۱ لیتر ۸۱ لیتر
مصرف سوخت ۱۱.۷ لیتر (ترکیبی) ۱۰.۷ لیتر (ترکیبی) ۱۰.۷ لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه ۳۹,۵۴۰ دلار ۴۳,۰۴۰ دلار ۳۹,۸۹۰ دلار
قیمت تست‌شده ۴۷,۳۳۵ دلار ۵۶,۱۰۰ دلار ۵۴,۰۴۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Ali.usa

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (335 ديدگاه)

    چیپ دیگه جای تعجب نداره
    امریکای ها واقعا عالی بودن

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. یانکی

      ۱۳ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      جی کلاس گرون قیمت کو پس.میبینم هیچ جایی یارایه رقابت با جیپ رو نداره.وای به اون روزی که اضافه قیمت جی کلاس رو خرج رانگلر کنی.یه موتور 800 اسبی هلکت ردای.هر چی فکر میکنم دیگه چی میشه به جیپ اضافه کرد میبینم همه چی تمومه جایی برا ارتقاع نزاشته.

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. مانی

        ۱۳ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        اتفاقا منم می‌خواستم رلز رویس بخرم دیدم غیر منطقیه
        یه پیکان خریدم اختلاف قیمتیش با رلز رویس رو خرجش کردم عالی‌ شد

        موافقم 2
        مخالفم 1
    2. رضا

      ۱۳ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (97 ديدگاه)

      تبریک به دوستان آمریکایی سوار،

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. Ali.usa

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (335 ديدگاه)

    ببخشید اینو اینجا میگم تو مطلالب گذشته
    دیدم که دوستان کره ای سوار جنسیس رو با برند های لوکس آلمانی و امریکای و ژاپنی مقایسه میکنن
    خواستم بگم جنسیس ماشین خوبی در حد قیمت خودش ولی اجازه ندید تعصب کاری بکنه که بخواید همچین مقایسه های بکنید
    من جنسیس رویال دیدم سوار شدم سری 3 هم دیدم سوار شدم اصلا قابل مقایسه نیستن
    بازم میگم جنسیس ماشین خییلی خوبی ولی قایبل مقایسه با برند های لوکس نیست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. David

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (55 ديدگاه)

    براوو شایسته ی این مقام لود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. vahid evo

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (474 ديدگاه)

    کاش داورا به نتایج قابلیت اطمینان کانسومر و جی دی پاورم نیم نگاهی مینداختن برای این انتخابشون فیات کرایسلر از اخر اوله همیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Elmiraj

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    بهترین آفرودر جهان باشی و در عین حال با و جود ظاهر بسیار زیبا و سواری فوق‌العاده به جد ۷۷ سال پیش خود هم بسیار وفادار بمونی …….
    .
    .
    .
    مگر بهتر از اینم شاسی بلند دیگری داریم ….؟!؟!

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Sajjad

      ۱۳ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      (((( از بسیاری از کراس‌اوورها هم بهتر عمل کرده و در کابین آن همانند رقبای لوکس از متریال نرم و با کیفیت بالا استفاده شده است.)))
      یادمه یکی توی همین سایت همینطوری بدون تحقیق و مشاهده میدانی گفت رانگلر از نظر کیفیت متریال داخل خیلی ضعیفه! منطقش هم این بود که توی عکس جنس داشبود مشخصه
      بگذریم
      جیپ لایق این مقام بوده و هست
      شاسی بلند برای افرود ساخته شده و جیپ هم خدای افروده

      موافقم 2
      مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    قیمتا برام خیلی جالب بود همیشه جیپ رو دوست داشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Winklar

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    جیپ بهترین در شاسی بلند ها
    پدر آفرود جهان
    هم سواری نرم و هم آفرود درجه یک
    یه ماشین همه کاره
    علی رغم اینکه بعضیا فقط یه چیزی شنیدن و میگن سواری این ماشین خوب نیست
    اما واقعا این ماشین همه چی تمومه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Omid

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    قابل توجه کره ای دوستان و اون دوستی که امریکایی هارو لگن پوسیده میخوند و میگفت تکان های رانگلر کشندست و توهم برش داشته بود که اگه ماشینی فرمونش اونجوری باشه تو امریکا اجازه تردد بهش داده میشه و پز برد جنسیس رو میداد
    الان اگه بخوایم با منطق کره ای دوستان نتیجه بگیریم همه کره ای ها لگن پوسیده ان و هیچ شاسی بلندی یارای رقابت با رانگلر رو نداره

    این رانگلر واقعا دوست داشتنی و کامل از اب درومده و افرودشم که مهشره
    به لیست ارزوهام اضافه شد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. Amir Machine

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1201 ديدگاه)

    اونایی که دیروز تو پست خودروی سال چپ و راست از موتورترند تعریف میکردن و در مورد انتخابش به‌به و چه‌چه میکردن، امروز پیداشون نیست چرا؟!!
    فکر کنم این دفعه خودشون تو افق محو شدن!!!
    یا شایدم انتخاب موتورترند وقتی براشون معتبر و قابل‌دفاعه که باب میلیشون باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Solid Snake

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (86 ديدگاه)

    ایولا
    جیپ واقعا حقش بود
    جیپ همون جور که شما رو تو سخت ترین بیراهه ها و آفرودهای ممکن و سخت ترین مسیر های کوهستانی شما رو بالا میکشه و جونتون رو نجات میده
    دقیقا به همون نحو کرایسلر رو نجات داد
    و الان داره فیات کرایسلر رو نجات میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Muty

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1844 ديدگاه)

    من به این انتخاب احترام میزارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ایمان

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    حق به حقدار رسید ؛ لیاقت جیپ بیش از اینهاست
    فاتح صخره های سخت و سنگی Moab مبارکت باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمدرضا

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (877 ديدگاه)

    پس آلفارومئو استلیو چی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. کاوه

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (146 ديدگاه)

    تراژدی اصلی اینجاست که از ۹ فینالیست نهایی هیچکدام در ایران حضور ندارند به جز تک و توک سوبارو فارستر. در فهرست ۲۵ تایی اوضاع بهتره سه مدل ب.ام.و در ایران هستند و میتسو اکلیپس کراس، سانتافه و راوفور هم حضور دارند.
    عجیبه که کیا و لکسوس نماینده ای ندارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. کاوه

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (146 ديدگاه)

    آخ لکسوس هست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. emad1990

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    فکر میکنم ۵تا SUV تو مسابقه شرکت داشتن. بقیه از بیخ کراس اور ند
    اکسپدیشن رانگلر ولار جی کلاس نویگیتور
    اگه اشتباه میگم اصلاح کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elmiraj

      ۱۴ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (3099 ديدگاه)

      جز دیفندر هیچ‌کدام از محصولات جگوار-لندرور ساختار SUV ندارن .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. علی

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (6 ديدگاه)

    موتورترند امسال معلوم نیس چشه. گند داره میزنه با انتخاباش. رشوه میگیره انگار

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا