چشم اندازهفته نامه

معرفی بهترین و بدترین خودروهای ایمنی فرمول 1

مرسدس ۲۵ سال است که خودروهای ایمنی فرمول ۱ را تأمین می‌کند. این خودروساز از طریق بازوی پرفورمنس خود یعنی AMG محصولات متنوعی از C36 سدان گرفته تا SLS اسپورت را روانه این مسابقات پرطرفدار کرده است.

اما امسال قرعه به نام AMG GT R افتاده که با استون مارتین ونتیج به عنوان خودروی ایمنی فرمول ۱ همراه شود. این کوپه‌ی سبزرنگ دارای نسخه تیون شده از پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری AMG است و در بخش عقب آن یک بال بزرگ و چراغ متمایزی هم روی سقف نصب شده است.

اما تا پیش از آنکه مرسدس در سال ۱۹۹۶ قرارداد تأمین خودروهای ایمنی فرمول ۱ را امضا کند خودروهای دیگری این نقش را بر عهده داشته‌اند هرچند وضعیت آن‌ها نسبت به امروز بسیار متفاوت بوده است. در این نوشتار نگاهی خواهیم داشت به بهترین و بدترین خودروهای ایمنی فرمول ۱. با ما همراه باشید.

  • پورشه ۹۱۴ سال ۱۹۷۳

اولین خودروی ایمنی فرمول ۱ در سال ۱۹۷۳ و در گرندپری بارانی کانادا پدیدار شد. در آن مسابقه اپی ویتزس با قرار دادن پورشه ۹۱۴ خود در جلوی راننده‌ای دیگر باعث تصادف چندین خودرو با یکدیگر شد.

  • لامبورگینی کانتاش سال ۱۹۸۱

یکی از متمایزترین خودروهای ایمنی تاریخ فرمول ۱ لامبورگینی کانتاش بوده است که در گرندپری موناکو خودنمایی کرد و سه سال نیز این عنوان را در اختیار داشت؛ اما روزهای خوب دوام زیادی نداشتند و کانتاش جای خود را به خودی دیگری داد.

  • فیات تمپرا سال ۱۹۹۳

فیات تمپرا پاسخی ایتالیایی به فولکس‌واگن جتا بود. این خودرو در فصل ۱۹۹۳ مسابقات حضور داشت و پس از آن جای خود را به اوپل وکترایی داد که گاهی اوقات از آن به عنوان فاکتور احتمالی مرگ آیرتون سنا در گرندپری سن مارینوی سال ۱۹۹۴ نام برده می‌شود.

  • اوپل وکترا سال ۱۹۹۴

پس از یک تصادف در لحظات ابتدایی مسابقه در فرمول ۱ بود که اوپل وارد پیست شد و ۵ دور را با سرعت بسیار پایینی حرکت کرد زیرا ترمز خودروها داغ بود و وکترا می‌خواست دمای ترمزها و لاستیک‌های خودروهای فرمول ۱ پایین بیاید که خب شاید این یکی از عوامل تصادف مرگبار سنا بوده باشد.

  • پورشه ۹۱۱ GT2 سال ۱۹۹۵

ظاهراً مدیران فرمول ۱ از حادثه مرگ سنا درس گرفته و خودروی ایمنی را تعویض نمودند. پورشه ۹۱۱ GT2 با پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری ۴۲۴ اسبی و لاستیک‌های پهن در پیست عملکرد بهتری داشت.

  • رنو کلیو ویلیامز سال ۱۹۹۶

اما زمانی که رنو کلیو برای انجام‌وظیفه در گرندپری آرژانتین سال ۱۹۹۶ فراخوانده شد اوضاع رنگ و بوی خنده‌دار و مضحکی به خود گرفت. خب حداقل این خودرو از نوع کلیو ویلیامز بود که جزو بهترین هاچبک های دهه ۹۰ میلادی بوده است؛ اما حداکثر سرعت این خودرو نسبت به مدل‌های فرمول ۱ بسیار پایین‌تر بود.

  • مرسدس بنز C36 AMG سال ۱۹۹۶

مرسدس با C36 کار تأمین خودروهای ایمنی فرمول ۱ به مدت ۲۵ سال را شروع کرد. این خودرو رقیب ب ام و M3 بوده و پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری آن قدرت ۲۷۶ اسب بخاری داشته است. البته گیربکس اتوماتیک C36 گزینه‌ای ایده آل برای حضور در پیست پر از خودروهای فرمول ۱ نبوده است.

  • مرسدس بنز SL55 AMG سال ۲۰۰۱

ایده‌ی حضور مرسدس SL به عنوان خودروی ایمنی فرمول ۱ در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی خنده‌دار به نظر خواهد رسید؛ اما در سال ۲۰۰۱ و با استفاده از سیستم تعلیق بادی و پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۵ لیتری سوپرشارژردار شاهد قدرت‌نمایی SL55 AMG در کف پیست بودیم. این خودرو دو سال به عنوان خودروی ایمنی انجام‌وظیفه کرد و سپس جای خود را به CLK کوپه داد.

  • مرسدس SLS AMG سال ۲۰۱۰

زمانی که مرسدس SL 63 AMG جای خود را به SLS جدید داد درب‌های گالوینگ در فرمول ۱ پدیدار شدند. SLS آلومینیومی برای این کار بسیار بهتر بود زیرا گیربکس نصب شده در عقب خودرو توزیع وزن را به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشیده بود.

  • مرسدس-ای ام جی GT R سال ۲۰۱۸

GT S رقیب مرسدس برای پورشه ۹۱۱ بوده و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ خودروی ایمنی فرمول ۱ بوده اما در سال ۲۰۱۸ جای خود را به مدل پیست محور GT R داد. سیستم تعلیق GT R هماهنگی بهتری با پیست داشته و پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری آن قدرت ۵۷۷ اسبی تولید می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. محمد رستمی نژاد

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (733 ديدگاه)

    متن خوب و جالبی بود
    آفرین به سایت پدال که با نظرات کاربرهایش گوش می‌دهد
    چند وقت پیش بود که از این طور مطالب گذاشته شده بود در سایت و ما خواستیم بیشتر از این دست مطالب قرار دهید که شما لطف کردین
    زحمت این مطالب را کشیدین
    ممنون ??????????❤❤❤❤❤????????????

    موافقم 57
    مخالفم 6
    1. GT

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (436 ديدگاه)

      مرسدس ها همشون بهترین بودن در کنار کانتاش و ٩١١

      موافقم 50
      مخالفم 6
      1. محمدهادی

        ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2133 ديدگاه)

        درسته اکثر ماشینای دراختیار مسابقات فرمولا وان مرسدس ماشینای قابلی بودن
        اما بنظر من ازبین این ماشینا که در اختیار مسابقات گرندپری قرار داده شده
        فقط
        کانتاش
        و پورشه ۱۹۹۵
        خدایی خععلی لاتی ترن
        و گزینه سوم و آخرین مرسدس اس ال ۲۰۰۱ آ ام گ

        موافقم 10
        مخالفم 1
        1. Ahmedreza2002

          ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (1465 ديدگاه)

          و sls

          موافقم 2
          مخالفم 0
    2. ?Ali Hossein?

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (494 ديدگاه)

      ممنون پدال

      موافقم 10
      مخالفم 1
  2. حمید

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (370 ديدگاه)

    چقدر طراحی ها ، واقعی بود
    خودروسازی تموم شده

    موافقم 34
    مخالفم 5
    1. محمد رستمی نژاد

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (733 ديدگاه)

      ✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅
      فقط دوج

      موافقم 13
      مخالفم 51
      1. علی

        ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (148 ديدگاه)

        اره باید یه چلنبر یا دیمن می اوردن که توهمون پیچ اول نتونه بپیچه خود ماشین های فرمول ۱بیان ایمنی اونو تامین کنن.

        موافقم 71
        مخالفم 11
  3. Farzad

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    خیلی جالب بود سپاس ?
    کلا مرگ آیرتون سنا که خیلی ها اونو بهترین راننده تاریخ فرمول یک میدونن باعث شد قوانین و ایمنی ها از این رو به اون رو بشه .
    کانتاش شگفت انگیز هم غافلگیر کننده بود .

    موافقم 35
    مخالفم 2
    1. R@m!n

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      جوری که سنا رانندگی می کرد هر لحظه حس می کردی آخرین پیچی هست که رد می کنه. این آدم از مرگ نمی ترسید. واقعا این حد از شجاعت و جسارت و مهارت که البته با چاشنی حماقت هم همراه بود دیگه تکرار نمی شه.

      موافقم 31
      مخالفم 5
      1. Farzad

        ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        درمورد پیچ که گفتی یه تکنیک خاص داشته برای انجامش که خودش ابداع کرده بود . واژه اسطوره واقعا کم هست برای این قهرمان کسی که ماشین خودشو نگه میداره تا به راننده ای که تصادف کرده کمک کنه .
        لوئیس همیلتون دربارش گفته بود که: صادقانه باید بگم که من کارم را با این هدف که با آیرتون سنا برابری کنم آغاز کردم !

        موافقم 23
        مخالفم 1
        1. R@m!n

          ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (2243 ديدگاه)

          اون قهرمانیش با گیربکس خراب تو گرند پری 1991 تو برزیل تمام قوانین مکانیک و فیزیکو جابجا کرد. 20 دور مونده دنده 3 و 5 خراب شد و 7 دور اخرو با دنده 6 رفت. فک نمی مونه واسه ادم. رکورداش تو زمینای خیس که بماند عملا 1 دقیقه از رقباش سریع تر بود.

          موافقم 23
          مخالفم 1
        2. Farzad

          ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (2568 ديدگاه)

          اگه کسی مستند آیرتون سنارو ندیده پیشنهاد میکنم حتما ببینه . سال ۲۰۱۰ ساخته شد .

          موافقم 17
          مخالفم 1
  4. محمد حسین

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (489 ديدگاه)

    SLS هیچوقت قدیمی نمیشه.
    خیلی خوشگله

    موافقم 32
    مخالفم 3
  5. علی

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (148 ديدگاه)

    بدترین ها:فیات تمپرا-اوپل وکترا -رنو کلیو
    بهترین ها :کانتاش- 911/sls/gtr

    موافقم 17
    مخالفم 3
  6. مهدی

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    الان دیگه مه ی فرمول یک ها ای ام جی جی تی ار هست

    موافقم 7
    مخالفم 1
  7. R@m!n

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    SLS زیباترین ماشین این لیست بود

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. PHILIPP

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1110 ديدگاه)

      من معتقدم که اگه مرسدس مسخره بازی در نمیاورد و تمام ماشیناش رو شبیه خانواده GT ش نمی ساخت

      این خانواده هم جزو بهترین طراحی ها می شدند

      موافقم 3
      مخالفم 7
  8. زیزیگولو

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (4781 ديدگاه)

    پرچم آلمانیا همیشه بالاست

    موافقم 12
    مخالفم 4
  9. علی

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (148 ديدگاه)

    بهتر نبود به جای این که هم ونتیج باشه وهم gtrیه gtبلک سریز میاوردن .که هم از این دوتا سریع تر بود وهم دچار دوگانگی نمیشدن.

    موافقم 7
    مخالفم 4
    1. PHILIPP

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1110 ديدگاه)

      احتمالا چون تازه منتشر شده نتونستن مجوز لازمه رو براش بگیرن

      موافقم 3
      مخالفم 1
  10. Khosrow

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    SL55 بهترین گزینه بود ..

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2133 ديدگاه)

      احسنت
      Sl65

      موافقم 1
      مخالفم 0
  11. Kf

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (506 ديدگاه)

    فقط رنو?

    موافقم 8
    مخالفم 2
  12. Carbonado Aventador

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (4468 ديدگاه)

    Amg gt r
    فعلی خیلی کند و تنبله تو پیست..
    همانطور که همیلتون چندین بار اعتراض کرد به‌ کند رفتن سیفتی کار..
    .
    حقیقتا ماشینای پیست محور‌ تر
    مثل :
    آونتادور svj
    Gt2 rs
    Pista
    و مکلارن سنا
    گزینه های خیلی بهتر و سریعتری بودن برای سیفتی کار..
    و‌ میتونن آبروی خودروهای جاده ای رو ، جلوی فرمول یکی ها بخرن…

    موافقم 4
    مخالفم 5
  13. Sina10

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    ممنون از پدال بابت مطالب بررسی تاریخچه
    از اینجور مطالب بازهم بیشتر بذارید

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. mahan

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    اخ قلبم پدال جان چه خوب که یاد این اسطوره هارو زنده کردی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. Mohamad rahmati

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (36 ديدگاه)

    بنز ،بنز،بازهم بنز،میدونید دومین ایرادبزرگ بنز چیه؟اینه که ازصاحبش بیشترعمر میکنه، اولیشم که حتما همه میدونید! ما هنوز یه w110 رو داریم بشکل اماده بکاربا موتور دیزل!

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا