چشم اندازهفته نامه

معرفی بهترین خودروهای آفرود سال ۲۰۲۰

هیچ‌چیزی شبیه رانندگی در زمینی آزاد و خارج از شهر نیست. البته برای اینکه بتوانید با اعتمادبه‌نفس کامل به دل جنگل و بیراهه بزنید نیازمند خودرویی خشن و سرسخت خواهید بود. یک آفرودر عالی با پیشرانه‌ای گشتاوری، شاسی خشن و توانمند، سیستم چهار چرخ محرک و سیستم تعلیق کارا چیزی است که ماجراجویان نیاز دارند. انتخاب‌های زیادی در بازارهای جهانی وجود دارد و این خودروها از چهار چرخ های آخر هفته تا اسب‌های کاری را شامل می‌شوند. در ادامه شما را با بهترین خودروهای آفرود سال ۲۰۲۰ آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

  • جیپ رانگلر

جیپ رانگلر

اگر همه‌ی آن چیزی که می‌خواهید آفرود است پس جیپ رانگلر را باید در لیست خود قرار دهید. تمامی مدل‌های رانگلر به سیستم چهار چرخ محرک، یک جفت اکسل سولید، ارتفاع بالا از سطح زمین و زوایای حمله و فرار قابل‌توجه مجهز هستند. اگرچه رانگلر پیش از این هم خودروی توانایی بوده اما نسل کنونی آن قوی‌ترین و تواناترین رانگلر تاریخ بوده است. پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری ۲۸۵ اسبی رانگلر شاید بهترین انتخاب نباشد ولی می‌توان نسخه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی ۲۷۰ اسبی را نیز در نظر گرفت که کوچک‌تر و سبک‌تر است.

  • لندروور دیفندر

لندروور دیفندر

دیفندر تاریخچه‌ای مشابه با رانگلر در اروپا داشته و یک آفرودر قهار است. دومین نسل این خودرو سرانجام معرفی شده و در آمریکا نیز با جیپ سرشاخ خواهد شد. دو مدل با نام های ۹۰ دو درب و ۱۱۰ چهار درب وجود داشته و دو پیشرانه ۲ لیتری توربوی ۲۹۶ اسبی و ۳ لیتری توربوی ۳۹۵ اسب بخاری را می‌توان سفارش داد. این خودرو به‌صورت استاندارد با سیستم چهار چرخ محرک عرضه می‌شود و البته ارتفاع مناسبی از سطح زمین دارد. دیفندر جدید از شاسی یونی بادی استفاده کرده اما نباید آن را دست‌کم گرفت.

  • تویوتا ۴ رانر TRD Pro

تویوتا 4 رانر TRD Pro

همه‌ی مدل‌های فور رانر از نظر آفرود حرف‌های زیادی برای گفتن دارند اما نسخه TRD Pro تقریباً همه آن چیزی که می‌خواهید را ارائه می‌کند. این خودرو از دامپرهای ۲.۵ اینچی فاکس، قفل دیفرانسیل الکترونیکی و فلاپ های زیر بدنه سود می‌برد. نیروگاه ۶ سیلندر ۴ لیتری این خودرو قدرت ۲۷۰ اسبی داشته و بسیار قابل‌اعتماد است.

  • فورد F-150 رپتور

فورد F-150 رپتور

زمانی که ورد تصمیم به ساخت رپتور گرفت حرکت آهسته در زمین‌های خاکی و گلی را هدف نگرفت. نه این خودرو برای فریاد کشیدن در صحراهای باز و پریدن از روی تپه‌ها طراحی شده است. پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربوی ۴۵۰ اسبی رپتور پرفورمنس قابل‌توجهی ایجاد می‌کند. لاستیک‌های ۳۴ اینچی بی اف گوودریچ نیز به‌صورت استاندارد در زیر خودرو نصب شده و قفل دیفرانسیل الکترونیکی و دیفرانسیل لغزش محدود تورسن هم وجود دارند. این نوع متفاوتی از یک پیکاپ آفرودر است.

  • جیپ گلادیاتور

جیپ گلادیاتور

پیکاپ های زیادی با تریم های آفرود عرضه می شوند اما گلادیاتور نیازی به چنین چیزهایی ندارد. در واقع گلادیاتور یک رانگلر با محفظه بار بوده اما این به معنی کاهش توانایی‌ها نیست. همانند رانگلر می‌توان سقف و درب‌ها را جدا کرد اما تنها پیشرانه گلادیاتور در مقطع فعلی از نوع ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری ۲۸۵ اسبی است. در ادامه پیشرانه اکودیزل ۲۶۰ اسبی فیات-کرایسلر هم در دسترس خواهد بود.

  • تویوتا لندکروزر

تویوتا لندکروزر

اگر می‌خواهید از یک قاره به قاره‌ای دیگر سفر کنید و خیالتان از بابت خودرو و مشکلات آن راحت باشد بنابراین تویوتا لندکروزر را باید انتخاب کنید. این خودرو ترکیبی از راحتی، فضای کابین زیاد، قابلیت اطمینان بالا و آفرود بسیار خوب می‌باشد. شاید این خودرو سطح اشرافیت رنجروور را نداشته باشد اما دست‌خالی نبوده و دلیل خاصی برای انتخاب آن توسط خریداران وجود دارد. در دل لندکروزر پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری قرار دارد که اگرچه تشنه است اما ما دوستش داریم.

  • رم پاور واگن

رم پاور واگن

اگر می‌خواهید وسایل خود را به خوبی جابجا کرده و گاهی اوقات هم این وسایل به‌صورت عادی قابل جابجایی نیستند پس باید به فکر رم پاور واگن باشید. پیشرانه ۶.۴ لیتری همی به‌صورت استاندارد وجود داشته و از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به شوک‌های بیلشتین، قفل‌های اکسل جلو و عقب و وینچ توانا در جلو اشاره کرد. این یک خودروی بزرگ و سورپرایز کننده از نظر چابکی است.

  • تویوتا تاکوما TRD Pro

تویوتا تاکوما TRD Pro

اگر نیاز چندانی به یک پیکاپ بزرگ ندارید پس همیشه می‌توانید به تاکوما فکر کنید. البته این خودرو در تریم TRD Pro آفرود درخشانی را نشان می‌دهد. سیستم چهار چرخ محرک با جعبه انتقال دو سرعته و قفل دیفرانسیل الکترونیکی همراه شده و اگر جایی گیر کنید این وسایل به کمکتان خواهند آمد. تاکوما TRD Pro همچنین از فنرهای بزرگ‌تر و دامپرهای ۲.۵ اینچی فاکس سود می‌برد. به این مجموعه باید پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری قابل‌اعتماد و لاستیک‌های تقویت شده گوودیر را اضافه کرد.

  • لندروور رنجروور

لندروور رنجروور

اگر خواهان یک آفرود اشرافی هستید و البته جیپ پرپولی دارید رنجروور گزینه‌ای قابل‌اعتناست. این خودرو با پیشرانه‌های گوناگونی در دسترس بوده اما گل سرسبد آن‌ها نیروگاه ۸ سیلندر ۵ لیتری سوپرشارژردار ۵۵۷ اسب بخاری است. رنجروور هر جایی که بخواهید خواهد رفت و تنها چیزی که باید مهیا کنید حسابی پر و پیمان است!

  • رم ۱۵۰۰ ربل

رم 1500 ربل

اگر هم می‌خواهید یک پیکاپ فول سایز لایت دیوتی برای کار و تفریح داشته باشید رم ۱۵۰۰ ربل انتخاب مناسبی خواهد بود. این خودرو را می‌توان با پیشرانه‌های ۳ لیتری دیزلی ۲۶۰ اسبی، ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری یا ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری ۳۹۵ اسب بخاری سفارش داد. ۱۵۰۰ ربل به‌صورت استاندارد دارای دیفرانسیل عقب قفل شونده، دامپرهای ارتقا یافته، کمک به حرکت در سرپایینی، لاستیک‌های ۳۲ اینچی آفرود و فلاپ هاست. از جمله آپشن های رم هم می‌توان به سیستم تعلیق بادی و قابل تنظیم و جعبه انتقال دو سرعته اشاره کرد.

  • مرسدس بنز G کلاس

مرسدس بنز G کلاس

این لیست بدون حضور G کلاس کامل نخواهد بود. این مجسمه نمادین در ابتدا به عنوان خودرویی نظامی طراحی شده بود اما حالا یکی از رضایت‌بخش‌ترین آفرودرهای دنیاست. سه قفل دیفرانسیل به همراه سیستم چهار چرخ محرک بازگو کننده هدف ساخت G کلاس خواهند بود. نیروبخش این خودرو پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی ۴۱۶ اسب بخاری است. البته نسخه AMG با قدرت ۵۷۷ اسبی حرف اول را می‌زند.

منبع
carbuzz
برچسب ها

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه

  1. MASIHA

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (464 ديدگاه)

    انتخابم دیفندر جدید. عااااالیه.

    1. ممد ژانگولر

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (733 ديدگاه)

      خداییش بخوام بگم :
      ۱- لندروور رنجروور>
      ۲- مرسدس جی کلاس<
      ۳- جیپ رانگلر و جیپ گلادیاتور =

      بقیشون هم برای اسقاط عالین یک چهار لیتری و تمام

      1. حسین

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (93 ديدگاه)

        داداش جی‌ کلاس کلا کلاس داره بیشتر تا آفرودر بودن
        ولی شماره یک‌ و سه را باهات پایه ام

        راستی یه سوال کسی میدونه چرا تویوتا سری ۷۰ با این حال که هنوز تولید میشه هیچ وقت تو این لیست ها نیست و اصلا خبری ازش نیست؟؟؟ تویوتا سری ۷۰ میتونه تمام این ها را بخوره

    2. مزدا

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1497 ديدگاه)

      لندکروز که تو ایران خیلی محبوب هست بین اینها اصلا به چشم‌ نمیاد

      1. مهدی

        ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (29 ديدگاه)

        لندکروز به چشم نمیاد دلیلش اینه که رپتور تو یه کلاس بزرگتره کلا نمیشه هم با رپتور مقایسه شه چون دربرابرش کوچیک بنظر میرسه

    3. جواد

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (10 ديدگاه)

      افرود فقط جعبه با ستاره ( مرسدس )

  2. meysam

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (384 ديدگاه)

    انتخاب من اول تویوتا و بعد جیپ و رم
    اروپایی برای این کارا هرگز انتخاب نمیکنم

  3. Bilbo

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (419 ديدگاه)

    حتی نمیتونم تصور کنم افرود چه حسی داره، بالاترین تجربه آفرود من وقتی بوده که از سرعت گیری که ندیدم با پراید ۷۷ ساخت کره رد شدم، یه لحظه اتصالم با اون دنیا رو حس کردم برقرار شد.

    1. مهدی

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1053 ديدگاه)

      خدا پدرت بیامرزه ادعا نگردی لکسوس داری و پدرت وراکروز داشته تو همین پدال برادران پراید سوار مدعی شدن با همسایگان رفتن نمایندگی و درخواست ۱۲ لکسوس با رنگ های متفاوت دادن جوری که میگن طرف تسمه تایم پاره کرده

      1. MOHAMAD.n.r

        ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (217 ديدگاه)

        اون بنده خدا به شوخی گفت با همسایه ها رفتیم ۱۲ تا لکسس برداشتیم و…
        واقعا فکر کردی جدی میگه؟؟؟؟🤣🤣
        کامنتش هم در جواب بنده خدای دیگه ای بود که میگفت تویوتا همش خراب میشه و…
        اقا نوید هم گفت ما با همسایه ها دسته جمعی رفتیم ۱۲ تا لکسس خریدیم که صبح روز بعد هیچ کدوم روشن نمیشدن و…😂😂😂
        تا الان فکر میکردم خودم ساده ترین موجود روی کره زمین هستم🤣🤣🤣

  4. NAVID۰۰۹۸

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3214 ديدگاه)

    همه یه طرف ، رپتور به تنهایی یه طرف دیگه .

    رپتور لامصب خیلی خوبه .

    1. ‌‌F22RAPTOR

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1981 ديدگاه)

      حتی فک کردن به اینکه تو کابینش باشی
      افرود بزنی جیگرتو حال میاره

    2. Malt hill

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (250 ديدگاه)

      انتظار داشتم بچسبی به تویوتا ها

      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (3214 ديدگاه)

        چه ربطی داره
        چون عاشق تویوتام ، دلیل نمیشه تعصبی و بدون منطق نظر بدم .
        رپتور تو این کلاس قویتر از تویوتا عمل میکنه .
        لندکروزر در کیفیت و کم استهلاکی بی ماننده .
        اینجا بحث سر بهترین آفرودر هست که رپتور غولیه برای خودش و ساخته شده مختص آفرودهای سنگین .

        اما لندکروزر نیاز به تعویض قطعات افتر مارکتی داره که بتونی بری آفرود سنگین .

        1. علی

          ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (29 ديدگاه)

          لندکروز با قطعات افترمارکتی هم به پای رپتور نمیرسه رپتور غولیه واسه خودش لندکروز دربرابرش کوچیک بنظر میرسه

  5. Shahrukh

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (52 ديدگاه)

    ⏬⏬⏬⏬
    Brand New Jeep wrangler💜
    ۴۰inch tires🔥
    ۶inch lift kit🔥
    Roof top tent🔥
    Mini fridge+battery🍷🍸🍹

    1. Saeed

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (646 ديدگاه)

      عجب!این کامنتی که کاملا انگلیسی نوشته شده چطوری تایید شده؟😐😐😐
      اونوقت من تو کامنتم یه خط انگلیسی مینویسم میره تو صف تایید(که تایید هم نمیشه)
      انتخاب منم رانگلر هستش البته با احترام به سلیقه شخصی دیگران😁

  6. مدیرعامل

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (37 ديدگاه)

    ماشینای آفرود فقط ژاپنی و آمریکایی بقیه کشک

  7. (Saeed(peugeot

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (112 ديدگاه)

    دیفندر
    جیپ
    تویوتا

  8. ‌‌F22RAPTOR

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1981 ديدگاه)

    وقتی به رپتور فک میکنی حالت خوب میشه انتخاب اولم همینه
    بعدی هم رانگلر
    جیکلاسو نمیگم چون بودجه نمیرسه

  9. SRT

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (46 ديدگاه)

    اگه فقط و فقط برا افرود بخام جیپ،
    اما اگه یک انتخاب کلی بین همه داشته باشم قطعا رم.

  10. Farzad

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1091 ديدگاه)

    موندم اونا چجوری انتخاب میکنن بین این همه گزینه های دوست داشتنی . همشون فوق العاده ان و ویژگی های خاص خودشون رو دارن ، اما خب F150 raptor = king

  11. Sina

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (507 ديدگاه)

    من یه فور رانر میخوام که داخلش مثل لندرور دیفندر باشه…
    که متاسفانه همچین ماشینی نداریم

    همچین جیزی ب نظرم میشه بهترین آفرودر دنیا

    شما قراره بزنی به دل کوه و جنگل و شل و گل متاطق سنگی و از همه امکاناتی دور بشی
    این همه توربو و هیبرید ملایم و قطعات برقی با اصطحلاک بالا که ریسک خرابی رو بالا ببره معنی نداره فوق فوقش یه سوپرشارجر داشته باشه

    آفرود باید مثل ماشینهای تویوتا قوی محکم و با اطمینان باشه عوضش داخل ماشین پر از صفحه نمایشو جاهای شارژ موبایلو همه امکاناتی باشه

  12. آرمان

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (57 ديدگاه)

    ۱-landrover
    ۲-rangerover
    ۳-landcrouser
    نظر من

  13. رامین

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (228 ديدگاه)

    از اون جا که نمیشه یکیو انتخاب کرد به شخصه این کلاسو تحریم می کنم. مرگ بر آفرود 🙂

  14. ♤ANGUS_812♤

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (287 ديدگاه)

    اگه اینا شاسی بلند هستن
    اینا که تو کشورمونه فرقونه
    انتخابم
    ۱.g کلاس
    ۲.رم پاور واگن
    ۳.فورد f150 رپتور
    ۴.لندکروزر
    ۵.تاکوما
    بقیشونم عالین ولی اینا یه چیز دیگن

    1. رامین

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (228 ديدگاه)

      واقعا کسی حاضر میشه با جی کلاس بره تو کثافت و گل و چاله چوله. خودت خدایی جی کلاس داشتی حاضر بودی همچین کاری کنی ؟؟ ۱۳۰ هزار دلار یا بیشتر پول ماشین بدی بری تو کثافت !!!

      1. ♤ANGUS_812♤

        ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (287 ديدگاه)

        این ماشین از همون نسل اولش تا الان برای افرود بوده
        زاتش آفروده
        باش نری افرود به بنز احترام نزاشتی

        1. رامین

          ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (228 ديدگاه)

          آرزو می کنم خدا انقد بهت پول بده که بتونی یه جی کلاس بخری ببینم حاضری همچین کاری کنی یا نه. همه چی به حرف سادس. هیچکس جی کلاس یا هر شاسی بلند لوکسیو برای آفرود نمی خره.

  15. Elmiraj

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1527 ديدگاه)

    فرمانروای آفرود بدون هیچ تردیدی….
    Jeep Wrangler Rubicon

  16. h.s

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    البته تو این لیست خیلیا نیستن ک اونام قابل اعتماد و عالین مثل فروتینر و تایتان و ناوارا و هایلوکس و نیسان پاترول و فورچنر و پرادو و پاجرو( فک کنم تولیدش به پایان رسیده باشه) و میتسوبیشی ال ۲۰۰ و حتی تویوتا توندرا و پیکاپ های شورلت و جی ام سی و فورد رنجر هم گزینه های جذابی برای افرود هستن و حرف های زیادی برای گفتن دارن
    .
    لکسوس ال ایکس و جی ایکس رو جا انداختم
    .
    .
    جالبه برای فروش هزارجور تخفیف و شرایط خوب و ایده ال پیش پای خریدار میزارن ولی اینجا حتی یه پراید رو هم ک میخای پولشو بدی بخری بهت نمیدن و معلوم نیست کی دستت برسه

  17. Solid Snake

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (86 ديدگاه)

    شما تو ایران تو سختترین آفرود ها که بری همیشه یه پراید میبینی که پشمات میریزه این از کجا اومده

  18. Solid Snake

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (55 ديدگاه)

    ایران که باشی تو سخت ترین آفرود های ممکن هم که بری همیشه یه پراید میبینی
    یه پراید میبینی که پشمات میریزه این از کجا اومده

  19. امیر

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (12 ديدگاه)

    آقا پاترول پس چی پاجرو چی اینا اسباب بازین؟

    1. SRT

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (46 ديدگاه)

      راستش در مقابل اینا ی جورایی میشه گفت،اره.

  20. یوسف

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (42 ديدگاه)

    بدون تعصب
    اول گروه لندرور
    دوم گروه جیپ
    سوم گروه تویوتا
    این تجربه من از ۲۵ سال آفرود های سخت هست. و رانندگی چندین ساله با اوناست. و همزمان رنجرور لندکروز و بلیزر داشتم و همه جوره تست کردم جی کلاس هم داشتم خوب بوده. اما رنجرور توی آفرود هنوز رو دست نداره و نخواهد داشت. تمام

  21. Mf1

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (99 ديدگاه)

    انتخاب اول بدون شک برای جادهای پر چاله چوله سخت ناهموار فورد رپتور و رم ربل هستش ولی رنجرور ودیفندر جی کلاس بخاطر نزدیک بودن کف ماشین به سطح زمین بدرد افردوهای سخت نمیخورن ولی دیفندر قدیمی عالی بود برای جاهای سخت

  22. امیر

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2245 ديدگاه)

    جیپ هر مدلش
    رم هر مدلش
    این دوگروه فوق العادن
    علاوه بر تکنولوژی و زیبایی و استقامت، افرودر فوق العاده ای هم هستن

  23. شاهین

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (753 ديدگاه)

    تو افسانه ها اومده که هروقت خواستین رپتور رو ببینید باید رو هوا دنبالش بگردین
    هرجا عکس از رپتور دیدم همش درحال جامپه بابا یه لحظه بشین رو زمین شیطونی نکن
    اول رانگلر بخاطر آفرودر سنگین بدون استرس خرابی
    دوم رپتور بخاطر سبک آفرود رالی وار
    سوم الی آخر هم واسه خودتون

  24. آریا ماشین

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (369 ديدگاه)

    لامصب رنجروور و g کلاس انقد گرون هستن آدم دلش نمیاد خاکیشون کنه
    بین بقیه اگه بخوام برم بپر بپر f-150 ور میدارم😂 اگه بخوام برم تو چاله چوله ها ۴ رانر و دیفندر

  25. سعید

    ۱۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (4 ديدگاه)

    با توجه به اینکه خودروی آفرودی باید اول از همه کیفیت و دوام بالایی داشته باشه و برای سفرهای طولانی مدت راحت باشه ، انتخاب من تویوتا لندکروزر (حضرت ۸ سیلندر) هست که خودم از نزدیک آفرودش رو دیدم و باید بگم که واقعا اژدهاست. اما خب از نظر قدرت ، خیلی از گزینه های دیگه از لندکروزر قوی ترن اما یک لندکروزر ۵۰ سال باهاش میتونی آفرود بری در صورتیکه خرج و استهلاک اغلب رقباش (خصوصاٌ اروپایی ها) خیلی بالاست.
    بعد از لندکروزر ، سلاطین واقعی آفرود ، جیپ رانگلر و لندروور دیفندر هستند. فورد اف ۱۵۰ هم عالیه اما بیشتر گندست و وزن خیلی بالاش ، کارآییش رو در آفرود تا حدودی کاهش میده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X