اسطوره‌ها، معرفی بهترین خودروهای دههٔ 70 میلادی

دهه هفتاد میلادی زمان جالبی برای صنعت خودروسازی بود تا جایی که می‌توان آن‌را دوران طلایی و تکرار نشدنی صنعت خودروسازی دنیا دانست. در آن سال‌ها، ازیک‌طرف سریع‌ترین خودروهای عضلانی توسط خودروسازان آمریکایی تولید می‌شدند و از سوی دیگر در سال ۱۹۷۳ بحران سوخت منجر به افزایش قیمت سوخت در سراسر جهان گردید که این امر به تغییر فناوری‌ها و ساخت خودروهای منحصربه‌فردی انجامید. حال در این مطلب به ترتیب زمانی به معرفی 10 خودروی عالی و برتر از دههٔ 70 میلادی پرداخته‌ایم.

فورد موستانگ Boss 302 مدل 1970

این موستانگ برای شرکت در مسابقات ترنس ام طراحی شده بود و ممکن است در مسیر مستقیم سریع‌ترین کوپه نباشد اما در پیچ‌ها کُشنده است.

دوج چلنجر مدل 1970

انواع مختلفی از دوج چلنجر وجود دارد ولی ما مدل RT با موتور 440 و گیربکس چهار سرعتهٔ دستی را انتخاب کرده‌ایم.

شورلت شِوِل SS مدل 1970

شول را می‌شد در نسخهٔ سدان با پیشرانهٔ شش سیلندر خریداری کرد اما جالب‌ترین مدل آن نسخهٔ SS بود که با بدنهٔ کوپه و نیروگاه 454 بلوک بزرگ V8، خیابان‌ها را به آتش می‌کشید.

AMC Rebel Machine مدل 1970

AMC در بین خودروسازان آمریکایی، شرکت نسبتاً ناکامی بود اما ماسل کار پرچم‌دار آن یعنی Rebel Machine یک هیولای واقعی بود. این ماشین به یک پیشرانهٔ 390 اینچی V8 مجهز بود که 340 اسب بخار قدرت داشت و بنابراین Rebel Machine قدرتمندترین خودرویی بود که AMC در طول دوران فعالیتش تولید کرد.

داتسون 240Z مدل 1971

داتسون 240Z یکی از اولین خودروهای ژاپنی محسوب می‌شد که به‌اندازهٔ کافی زیبا بود تا موردپذیرش هالیوود قرار گیرد.

پلیموث رودرانر مدل 1972

شاید رودرانر مشهورترین ماسل کار نباشد اما ازآنجایی‌که درست تا قبل از بحران نفتی سال 1973 به تولید رسید، یکی از آخرین خودروهای عضلانی واقعی آمریکایی محسوب می‌شود.

ب‌ام‌و 2002 Tii مدل 1974

این خودرو که پدربزرگ M3 محسوب می‌شود، مجهز به یک پیشرانهٔ توربوشارژ با 140 اسب بخار قدرت بود و به‌طور باورنکردنی سبک‌وزن بود.

کادیلاک دویل کوپه 1977

کادیلاک‌های دههٔ هفتاد ممکن است برای آن دوران خیلی سریع نبودند اما با گذشت زمان به کروزرهای فوق‌العاده‌ای تبدیل شدند. دویل کوپه مدل 1977 خودروی بسیار باشکوهی بود و سواری آن به‌گونه‌ای بود که گویی روی یک بالش سوار شده‌اید.

پورشه 911 توربو مدل 1978

911 هرگز رانندگی آسانی نداشت زیرا به خاطر اینکه پیشرانه‌اش در پشت چرخ‌های عقب قرار گرفته بود، رانندگی دشوار و سرکشی داشت. همچنین توربوشارژ آن‌هم از تأخیر فراوان رنج می‌برد اما بااین‌حال 911 یکی از خودروهای اسپرت قابل‌توجه آن سال‌ها بشمار می‌رفت.

شورلت کامارو Z28 مدل 1979

چرا ما یک کامارو مدل 1979 را به این لیست اضافه کرده‌ایم؟ پاسخ این سؤال ساده است، به دلیل ظاهر آن. این ماشین با خطوط راه‌راه رنگارنگ بدنه و رینگ‌های زیبا، نشان‌دهندهٔ اصطلاح «all show and no go» به معنای ظاهری خوب اما بدون عمل و انرژی بود که در دههٔ 80 هم ادامه پیدا کرد.

 

منبع: Motor1

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

44 دیدگاه

      1. (ali(CHEVY NOVA
        سوابق: (2687 دیدگاه) ,

        اومد سامان جون
        به به چه هىولاهاىى
        امریکایی ها هم که طوفان به پا کردن

        پاسخ
      2. ونوم اف ۵
        سوابق: (807 دیدگاه) ,

        داش سامان داتسون هم هست جد بزرگ نیسان سری زد حالش رو ببر

        پاسخ
    1. peyman
      سوابق: (428 دیدگاه) ,

      موستانگbossواقعا اسطوره هست واقعا عاشق این مدلشم

      پاسخ
      1. (ali(CHEVY NOVA
        سوابق: (2687 دیدگاه) ,

        موستانگ باس ىه هرکول واقعى هستش
        قدرت
        زیباى
        ابهت و صداى نعره

        پاسخ
    2. aston martin
      سوابق: (1129 دیدگاه) ,

      خخخخ all show and no go
      از کامرو اون زمان بعید بود انتظار بیشتری داشتم
      هرچند الان حرف اولو میزنه

      پاسخ
      1. ونوم اف ۵
        سوابق: (807 دیدگاه) ,

        اخه اون کامارو متعلق به اواخر دهه ی ۷۰ هست و بحران سوخت و قیمت بالا باعث این مشکل شده

        پاسخ
        1. aston martin
          سوابق: (1129 دیدگاه) ,

          رغیبای دیگش این مشکلو نداشتن
          من خودم طرفدار کمرو ام ولی ازش بعید بود اون زمان

    3. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (1008 دیدگاه) ,

      یه عشق بی پایان به کامارو 1979 داشتم. الانم که دیدمش خییییلی خوشحال شدم.

      پاسخ
    4. Stuttgart
      سوابق: (50 دیدگاه) ,

      آخه کسیم مگه هست از شول بدش بیاد،لامصب هیولاس..

      پاسخ
    5. ناراحت
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      دهه ٧٠😍😍 ببینید اون موقع همه ى این ماشین ها ایران بودن
      حالا سرچ کنید برترین ماشین هاى ٢٠١٧ اگه یکیش تو ایران بود

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل شایان
        شایان
        سوابق: (117 دیدگاه) ,

        دهه هفتاد ایران جولان گاه ماشینای اسپورت آمریکایی بوده تو دنیا معروف بوده به اینکه مردممون ماشین بازن مثل الان دوبی کاش الان تو اون دوران بودیم

        پاسخ
  1. تصویر پروفایل MAHDI . TUNING
    MAHDI . TUNING
    سوابق: (916 دیدگاه) ,

    این پست یکی از پستای محبوب آمریکایی بازاست
    من که همشونو دوست دارم اما اون چلنجره داره بهم چشمک میزنه

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل شاهین پسر
    شاهین پسر
    سوابق: (110 دیدگاه) ,

    دوج چلنجر منو برد تو بازی کربن
    بزک خورش خوب بود مخصوصا وقتی رینگ پره ای سیمی مینداختی زیرش

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل OMID-LAMBO
    OMID-LAMBO
    سوابق: (268 دیدگاه) ,

    دهه حکمرانی ماشین های عضلانی آمریکایی !
    ماستنگ ! کامارو ! چلنجر ! ♥ ♥ ♥

    پاسخ
  4. علي
    سوابق: (337 دیدگاه) ,

    آمریکایی ها همشون ی طرف که دلبری میکنن ولی این bmw 2002 چقر دوست داشتنی هم ی طرف .احساس میکنم آماده برای ی کشتی گرفتن در حد فیناله .چقدر زیبا و خاص طراحی شده .
    با تچکر

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Bilbo
      Bilbo
      سوابق: (43 دیدگاه) ,

      43 سال داره ازش میگذره، دقت کنید 43 سال و هنوز در اوج زیبایی و خواستنی بودنه.
      2002 یه شاهکارِ تکرار نشدنی به معنای واقعی کلمه بود.

      پاسخ
  5. تصویر پروفایل PaRHaM
    PaRHaM
    سوابق: (404 دیدگاه) ,

    ب طور ناجوانمردانه ای اسطوره هایی مثل کانتینتال و ریورا و بلیزر جا افتادن😐
    ولی بازم ممنون🙏🏻❤

    پاسخ
    1. AK_007
      سوابق: (372 دیدگاه) ,

      لینکلن کانتیننتال مارک V
      کوپه ی 6متری
      با موتور V8 بیگ بلاک هفت و نیم لیتری و گیربکس اتوماتیک برا 40سال پیش!
      لامصب واسه من خواستنی ترین ماشین دنیاست!!!

      پاسخ
  6. American
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    دوران فرمانروایی مطلق امریکایی ها

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل Fit Demon
    Fit Demon
    سوابق: (653 دیدگاه) ,

    عجب عضلاتی!!!!
    خداییش طراحی چلنجر عالیه
    من هیچوقت از دیدنش خسته نمیشم

    پاسخ
  8. ایران فرانسه
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    نسل من چه خاطراتی داشت با اون 2002 یا به قول ما دو دو چه حسرت ها برای داشتنش چه ذوق ها برای سوار شدنش عروسکی بود واسه خودش؛ زمان سرسبزی تهران با هزاران کوچه باغ و خلوتی معرکه کوچه هاش نه این جنگل سیمان و آهن و دود

    پاسخ
  9. Sina
    سوابق: (250 دیدگاه) ,

    بعد از دهه 70، بنظرم دهه ی 90 که دوره درخشش اسپرت های ژاپنی بود هم جذاب هست

    پاسخ
    1. کاوه آهنگر
      سوابق: (405 دیدگاه) ,

      موافقم.
      دهه هفتاد که فقط و فقط متعلق به اسطوره های آمریکایی بوده, با وجود اینکه ژاپنی باز هستم اما این مدل های آمریکایی رو به داتسون و بقیه ژاپنی ها و همچنین به ب ام و و پورشه و سایر نمایندگان اروپا ترجیح میدم,, واقعا آمریکایی های اون زمان سلطنت میکردن. دهه نود هم که متعلق به شاهکارهای ژاپنیه, دهه هفتاد و دهه نود دو دهه طلایی در صنعت خودروسازی جهان هستن

      پاسخ
      1. Ferrari SFXSuperFast
        سوابق: (50 دیدگاه) ,

        هوندا ان اس ایکس
        توسط آیرتون سنا توسعه داده شده بود.
        هوندا با وارد شدن به فرمول یک و همکاری با مکلارن و قهرمانی جهان
        خودش رو بالا کشید و رقباش رو هم به جنب و جوش وادار کرد
        دهه نود
        دهه ماشینای فرمول یک اصیل و زیبا و سریع
        سوپراسپرت های پر سر و صدا و قدرتمند
        و آخرین سال ها برای راننده های افسانه ای!!(آیرتون سنا،آلین پراست،نایجل منسل و…)
        و البته شکسته شدن رکوردها
        370کیلومتر بر ساعت و 0_100 3ثانیه ای فرراری اف40 ال ام.
        رکورد سرعت رو مکلارن اف 1 چند سال بعد شکوند ولی شتابش رو نتونست!
        .
        دهه هشتاد میلادی ولی بهشت برای امثال من بود
        فرراری اف40 ساخته شد (بهترین سوپراسپرت تاریخ)
        دهه راننده های افسانه ای با ماشینای افسانه ای.
        رنه آرنوکس
        که که رسبرگ
        آلین پراست
        نیکی لاودا
        نلسون پیکت
        امرسون فیتپالدی
        نایجل منسل
        ژیل ویلنوو
        و البته آیرتون سنا کبیر
        و…

        پاسخ
  10. Hemichan
    سوابق: (160 دیدگاه) ,

    اون رود رانر و چلنجر به آدم نیرو میبخشه
    یه مدل از AMC Rebel هم به اسم SST هزار و دویست اسب قدرت داشت با رکورد 8.11@ 180.85 mph

    پاسخ
  11. امید
    سوابق: (97 دیدگاه) ,

    چلنجر زیباترینه….عالی.. یادمه یدونه قرمزش توی یه کوچه خوابیده بود حدود پونزده سال پیش .حوالی بیمارستان امام خمینی اول بلوار کشاورز. چندین دفعه توی راه دانشگاه از اتوبوس پیدا شدم وفقط برای دیدن اون ماشین فوق العاده از اون کوچه دو سه بار میرفتم و برمیگشتم تا یه دل سیر ببینمش

    پاسخ
  12. امید
    سوابق: (97 دیدگاه) ,

    چلنجر از همه خوشگلتر جذابتره.البته بنظرم پونتیاک و بیوک ریوریرا از قلم افتادن

    پاسخ
  13. Abrams
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    اصلا عاشق ماشینای آمریکاییم لامسبا اسطوره میساختن واسه مردم عادی نه مثل فراری واسه افراد خاص

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اعتمادیان
      اعتمادیان
      سوابق: (127 دیدگاه) ,

      ای دمت گرم
      چقدر جالب گفتی : اسطوره میساختن واسه مردم عادی نه مثل فراری واسه افراد خاص
      واسه همینه که اکثر مردم هم سن من از ماشینهای امریکایی کلی خاطره دارن هر وقت این عکسها رو می بینم خاطرات بچگیام تو زمان قبل انقلاب می افتم :شادیهای تابستون تو جاده های کم عرض اون موقع شمال پخش نوار کاست روداستارو ترانه های ناب اونزمان …..

      پاسخ
  14. محمد
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    من کامارو رو انتخاب میکنم و عاشق این ماشین هستم. این ماشین خدای ماسل کارهای آمریکاییه(البته موستانگ و چلنجرهم قابل احترام هستن). در حال حاضر خودم کامارو آر.اس 2013 با پلاک منطقه آزاد دارم.فقط میتونم بگم این ماشین فوق العاده.س. جدای از مسائل فنی که این ماشین حرف برای گفتن داره ظاهر پر ابهت وبا جذبه اونه که دیدنش واقعاحس قدرت رو منتقل میکنه.

    پاسخ
    1. AK_007
      سوابق: (372 دیدگاه) ,

      به نظر من کامارو 2013 بهترین طراحی رو بین کامارو های جدید داره
      حتی از ۲۰۱۷ هم خوشگل تره
      مبارکه!

      پاسخ
  15. Ali
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    سلام به همه
    ب ام و و پورشه خیلی هیجان دارن
    ولی اون شول با اون موتور پر حجم یه حال دیگه ای داره

    پاسخ
  16. تصویر پروفایل Roham
    Roham
    سوابق: (263 دیدگاه) ,

    من به شکل دیوونه واری هنوز هم دویل 77 رو به شدت دوست دارم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x