چشم اندازهفته نامه

بهترین مدل‌های خودروی ویژه المپیک

با شروع المپیک ۲۰۱۶ در ریو، فرصتی جدید و مناسب برای شرکت‌های بزرگ در زمینه بازاریابی محصولات پیش آمده است. در واقع اگر به دنبال ارائه یک محصول جدید هستید، چیزی بهتر از مسابقات المپیک برای شما وجود ندارد؛ چرا که حتی یک لوگوی کوچک بر روی تصویر نیز توسط چشمان میلیون‌ها انسان در سراسر جهان دیده خواهد شد. در همین حال، همراه کردن محصولات با ورزشکاران به منظور استفاده از موفقیت آنها در زمین مسابقه، برای پیروزی در زمینه فروش، رسمی است که از دیرباز در صنعت وجود داشته است.

Olympic-Models
چنین روابطی برای تولیدکنندگان محصولات ورزشی کاملاً بدیهی است؛ چیزی که چندان برای کمپانی‌های خودروسازی آسان نخواهد بود. خودروسازان اخیراً مجموعه‌ای از اتومبیل‌ها را برای انتقال ورزشکاران و عوامل مسابقه تولید کرده‌اند. امّا راه ساده‌تر آن است که برای همراهی ورزشکاران در مسابقاتی مانند المپیک، یک چک اسپانسرینگ بکشند. در همین حال، این کمپانی‌ها با چسباندن حلقه‌های به هم چسبیده المپیک، استفاده از یک تریم خاص بر روی مدل‌های موجود و کاربرد عنوان «المپیک ادیشن»، سعی در جلب‌توجه هر چه بیشتر در بازار دارند. در ادامه، ۱۶ نمونه از بهترین نسخه‌های ویژه المپیک را مرور می‌کنیم.

بیوک سنتیوری المپیا مدل ۱۹۸۴، المپیک لس‌آنجلس
بیوک تلاش زیادی برای تبلیغات در المپیک تابستانی ۱۹۸۴ در لس‌آنجلس انجام داد و به عنوان یکی از اسپانسرهای اصلی قرارداد امضا کرد. سنتیوری مدل ۱۹۸۴، خودش یک خودروی زیبا در نسخه معمولی بود، ولی در نسخه «المپیا» با تزئینات ویژه در کاپوت، برچسب گل‌گیرها و نوارهای راه‌راه طلایی همراه بود. یک لوگو که حروف USA را در بالای پنج حلقه المپیک تداعی می‌کرد، بر روی تکیه‌گاه سر صندلی‌ها دوخته شده بود. این خودرو نه‌تنها در بازار در دسترس علاقه‌مندان سرسخت بیوک سنتیوری قرار داده شده بود، ولی به عنوان وسیله نقلیه رفت‌وآمد در بازی‌ها مورد استفاده قرار گرفت. بنابر گزارش‌ها، نسخه‌های جدید از این خودرو به برندگان مدال طلا و از جمله مری لو روتن (Mary Lou Retton) ژیمناست اهدا شد.

1984-Buick-Century-Olympic-Edition1
اشکودا یتی سوچی مدل ۲۰۱۴، المپیک زمستانی سوچی
اشکودا که نام مدل «یِتی» را از یک غول برفی افسانه‌ای گرفته، مسابقات المپیک زمستانی که در سال ۲۰۱۴ در سوچی روسیه برگزار می‌شد را با نسخه ویژه «سوچی» جشن گرفت. اختلاف بسیار کمی بین  مدل استاندارد یتی و یتی سوچی وجود داشت. در واقع، خودروساز چکی تمام این نسخه‌های ویژه یتی را در پوششی از رنگ سفید قرار داده و در آنها از چرخ‌های ۱۰ پره‌ای استفاده کرده بود تا آنها را از دیگر یتی‌ها متمایز کند. نشان‌های موردنیاز بازی‌های المپیک سوچی بر روی گل‌گیرهای جلو چسبانده شده بودند. اشکودا همچنین «یتی سوچی» را به طراحی داخلی مشکی و آبی، دوخت آبی‌رنگ در سراسر کابین و نشان بازی‌ها مزیّن کرده بود.

2012-skoda-yeti-sochi-special-edition
رولز رویس المپیک فانتوم دراپ‌هد کوپه مدل ۲۰۱۲، المپیک لندن
با نزدیک‌شدن به روزهای المپیک ۲۰۱۲ در شهر لندن، خودروساز مشهور بریتانیایی رولز رویس با رونمایی از سه‌گانه ویژه المپیک فانتوم سریز II دراپ‌هد کوپه سعی کرد تا تمام توجهات را به سمت خود جلب کند. در حالی که ارائه نسخه ویژه المپیک از طرف یک خودروساز را می‌توان به‌سختی یک کار قابل‌توجه دانست، ولی این سه نمونه رولز رویس، اولین خودروها در تاریخ ۱۰۸ ساله این کمپانی بودند که از علامت خاص دو حرف R در جلوپنجره استفاده نمی‌کردند. به جای این علامت، از یک نشان با طرح «شبه خلسه» رولز رویس و پرچم بریتانیا با حروف “London 2012” بهره گرفته شده بود. طرح چرخ‌ها نیز از سبک سنتی رولز رویس فاصله گرفته بود و کلمات “London 2012” و شعار مشهور المپیک، یعنی سریعتر، بلندتر و قدرتمندتر (Citius, Altius, Fortius) را تداعی می‌کردند. همین حال و هوا در داخل کابین نیز حکمفرما بود. این خودروها برای جابجایی ورزشکاران در مراسم اختتامیه ساخته شده بودند و برای پیشرانه از همان موتور ۶/۷ لیتری V-12 با قدرت ۴۵۳ اسب‌بخار به همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کردند که در فانتوم دراپ‌هد کوپه نیز به مشتریان عرضه می‌شد.

Rolls-Royce-Phantom-Drophead
جیپ کومانچی، رنگلر و چروکی المپیک تیم ادیشن مدل ۱۹۸۸، المپیک سئول
محصولات جیپ قابلیت‌های بالایی دارند، ولی معمولاً در پیست حرف چندانی برای گفتن ندارند. امّا ستاره‌های امریکایی در میدان مسابقه المپیک تابستانی ۱۹۸۸ نمایش بسیار خوبی داشتند. فلورنس گریفیث جوینز رکورد دوی ۲۰۰ متر را جابجا کرد و به ۳ مدال طلا رسید. کارل لویس، دونده امریکایی نیز دو مدال طلای دیگر به مجموعه افتخاراتش اضافه کرد و همین عملکرد را نیز جکی جوینر-کِرسی داشت. در استخری که عمقش بیش از چیزی بود که یک وسیله نقلیه بتواند از آن رد شود، مت بیوندی توانست ۵ مدال طلا کسب کند و سهم ژانت اِوانز نیز ۳ طلا بود. همچنین هیچکدام از مدل‌های جیپ نمی‌توانست به زیبایی گریگ لوگانس، ورزشکار اهل کالیفرنیا، شیرجه بزند؛ کسی که علی رغم برخورد سرش با تخته شیرجه در مرحله مقدماتی، توانست ۲ مدال طلا را از آنِ خود کند.

1988-Jeep-Commanche-Wrangler-Cherokee-Olympic-Editions
امّا جیپ‌های ویژه المپیک نسبت به ورزشکارانی که از آنها حمایت می‌کردند، کمتر در اذهان باقی می‌ماندند. همان‌طور که در بالا اشاره شد، جیپ نسخه‌های المپیک تیم ادیشنز را از رنگلر، چروکی و کومانچی تولید کرد تا به این وسیله حمایت مالی این برند را از مسابقات به همگان یادآوری کند. در کنار نوار‌های طلایی و برچسب‌هایی که حلقه‌های المپیک را تداعی می‌کردند، این جیپ‌ها از یک پکیج موسوم به “Special Value” بهره می‌بردند که شامل چرخ‌های آلومینومی ۵ پره‌ای، موتور شش سیلندرو سیستم دستیار فرمان در تمام مدل‌ها بود. برف‌پاک‌کن‌های هوشمند، سیستم رادیوی استریوی AM/FM و فرمان مورب، از جمله امکانات دیگری بودند که به عنوان آپشن در اختیار قرار می‌گرفتند.

هولدن کومودور سریز II المپیک ادیشن مدل ۲۰۰۰، المپیک سیدنی
یک نسخه ویژه المپیک از نسل سوم هولدن کومودور، مهمترین کاری بود که این کمپانی استرالیایی برای بزرگداشت بازی‌های المپیک انجام داد. این در حالی است که در برخی بازارهای دیگر و از جمله در امریکا، شاید این مدل را بیشتر با نام کادیلاک کاترا بشناسند. این مدل استرالیایی دیفرانسیل عقب، بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ در بازار ارائه می‌شد و برای پیشرانه از یک موتور ۳/۸ لیتری V-6 جنرال‌موتورز به همراه یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کرد. همچنین این خودرو در فرم سدان و واگن در دسترس قرار می‌گرفت. همراه با تریم منحصر به فرد داخلی و نشان‌های ویژه “Olympic Edition”، این مدل ویژه از برخی الگوهای کرومی در بدنه، و همین‌طور شیشه‌های اتوماتیک، یک سیستم پخش CD، و مهمتر از همه، «آنتن» استفاده می‌کرد.

2000-Holden-Commodore-Series-II-Olympic-Edition
فورد موستانگ اسپرینت مدل ۱۹۷۲، المپیک مونیخ
فورد موستانگ اسپرینت به‌نوعی با سایر خودروهای موجود در این لیست متفاوت است؛ چرا که حالت «نسخه ویژه المپیک» آن چیزی است که بیشتر تحت‌تأثیر یک اتفاق اجتماعی ایجاد شده تا بازاریابی کمپانی فورد. پکیج ارائه شده برای این خودرو، رسماُ با عنوان «اسپرینت دکور» نامیده می‌شد و دارای یک ترکیب رنگ میهن‌پرستانه متشکل از یک بدنه سفید با نوارهای آبی و طرح‌های قرمزرنگ بود. کابین خودرو نیز به همین ترتیب، از طراحی‌های مشابه بهره‌مند شده بود. این مدل در ماه مارس ۱۹۷۲ از راه رسید؛ یعنی چند ماه قبل از اینکه مسابقات المپیک در مونیخ آلمان آغاز شود. زمانی تولید محدود نزدیک به ۹۳۵۰ کوپه، اسپورتس‌روف و کانورتیبل از فورد اسپرینت در ژوئن ۱۹۷۲ به پایان رسید، بسیاری از مردم برای اشاره به این مدل از موستانگ، از عنوان «المپیک اسپرینت» استفاده می‌کردند؛ عنوانی که تا به حال بر روی این خودروها باقی مانده است.

1972_Ford_Mustang_Sprint_edition_fastback
ماوریک، موستانگ و پینتو اسپرینت ادیشنز مدل ‍۱۹۷۲، المپیک مونیخ
فورد آن‌قدر شیفته حال‌و‌هوای «اسپرینت» بود که آن را برای مدل‌های پینتو و ماوریک نیز به کار گرفت و سه‌گانه میهن‌پرستانه دهه ۱۹۷۰ را به راه انداخت. در آن زمان، حضور این سه مدل در نمایشگاه‌های فورد، حسّ میهن‌پرستانه بسیاری از مشتریان را در امریکا بیدار می‌کرد؛ کسانی که شاید در نهایت به سراغ یک موستانگ Mach 1 با موتور «کلیولند» و کاربوراتور ۴ غلافه می‌رفتند.

72 Sprint1
سئات تولدو الیمپیکو مدل ۱۹۹۲، المپیک بارسلونا
شهر «تولِدو» جایی که مایه افتخار زیادی برای اسپانیاست و شاید به همین دلیل است که شاخه فولکس‌واگن در این کشور، یک خودرو را به نام این شهر نامگذاری کرده است. سئات سپس هزینه زیادی را برای این خودرو انجام داده تا آن را تبدیل به اتومبیل رسمی مسابقات المپیک در سال ۱۹۹۲ در بارسلونا کند. فولکس‌واگن حتی یک نسخه الکتریکی از این خودرو تولید کرد تا مشعل المپیک را در آخرین مرحله از سفری که از یونان آغاز شده بود، همراهی کند.

seat-toledo-Olympic
تولدو الیمپیکو که بر اساس پلتفرم نسل دوم گلف ساخته شده، با یک فرم بدنه چهار در لیفت‌بک از «جِتا» فاصله گرفته است؛ چیزی که حال و هوای مدل شورولت مالیبو Maxx را برای ما یاد‌آوری می‌کند. روی جلد بروشور بریتانیایی نشان می‌دهد که تولدو الیمپیکو مدل ۱۹۹۲ در دو تریم ۱.۸ GLi و ۱.۸ GLXi عرضه شده و در همین حال، بر روی استفاده از مهندسی آلمانی در این محصول مانور داده شده است.

بیوک المپیک گولد رگال مدل ۱۹۹۶، المپیک آتلانتا
بیوک برای کسانی که می‌خواستند بازی‌های المپیک ۱۹۹۶ در آتلانتا را جشن بگیرند، یک رگال سدان با تریم طلایی عرضه کرد. این مدل که به صورت رسمی “۱۹۹۶ U.S. Olympic Gold Regal” نامیده شد، بیشتر تزئینات طلایی‌اش را در بدنه خارجی به همراه داشت و در همین حال، در داخل کابین خاکستری، لوگوهای ۵ حلقه المپیک بر روی تکیه‌گاه‌های سر در جلو دوخته شده بودند.   بیوک همچنین یک نسخه ویژه “Everyday Taupe Regal” مدل ۱۹۹۶ را نیز عرضه کرد که یک تم خاکستری در آن جریان داشت.

1996-Buick-Regal-Olympic-Edition
بیوک المپیک گولد اسکای‌لارک مدل ۱۹۹۶، المپیک آتلانتا
دودستگی «طلایی» و «خاکستری» بیوک در سال ۱۹۹۶، تنها به مدل رگال محدود نبود. در مدل «اسکای‌لارک» نیز یک پکیج «المپیک گولد» با قیمت ۴۱۸ دلار در دسترس قرار می‌گرفت. با توجه به این هزینه اضافی و قیمت یک اونس طلا در سال ۱۹۹۶، اسکای‌لارک می‌بایست دقیقاً‌ از ۱.۰۹ اونس از این فلز پر زرق و برق به مشتریان ارائه می‌نمود. امّا همانند مدل هم‌خانواده رگال، این خودرو نیز از الگوهای طلایی مصنوعی استفاده کرد و داخل کابین نیز یک حال و هوای خاکستری داشت.

1996-Buick-Skylark-Olympic-Edition
فولکس‌واگن آماروک سوچی ادیشن مدل ۲۰۱۴، المپیک زمستانی سوچی
فولکس‌واگن سه پیکاپ تراک بزرگ آفرود آماروک پولار اکسپدیشن شاخت تا در یک حرکت نمایشی برای بازی‌های المپیک زمستانی در سوچی روسیه، ۹ نفر از مسکو به شهر «پتروپاوفلوسک-کوماچتسکی» جابجا کند. این سفر ۶۶ روزه باعث ثبت یک رکورد جهانی گینس برای تیم همراه گردید. فولکس‌واگن که هیچ فرصت بازاریایی این چنینی را از دست نمی‌داد، بعداً یک نسخه ویژه آماروک سوچی ادیشن برای بازار روسیه تولید کرد. استفاده از الگوهای کرومی اضافه، چرخ‌های ۱۸ اینچی، نشان‌های موردنیاز و تریم مشکی و آبی در داخل کابین، از مهمترین ویژگی‌های این تراک بودند. البته به این موضوع نیز باید اشاره کرد که آماروک سوچی ادیشن به‌هیچ‌وجه در حدّ و اندازه‌های آماروک پولار ادیشن نبود.

Volkswagen-Amarok-Sochi-Edition-2014
نسخه‌های ویژه المپیک پونتیاک گرند اَم مدل ۱۹۹۶، المپیک آتلانتا
شاید کمتر کسی نسخه‌های ویژه المپیک از پونتیاک گرند ام در سال ۱۹۹۶ را به یاد داشت باشد. شاخه هیجان‌انگیز جنرال‌موتورز برای این خودرو، سه مدل المپیک درنظر گرفته بود؛ U.S. المپیک گولد،  U.S. المپیک سیلور و U. S. المپیک فول‌-کالر. تفاوت بین این مدل‌ها بیشتر جنبه تزئینی داشت و مواردی چون نشان‌ها، برچسب‌ها و مدال‌های المپیکی را شامل می‌شد. البته اینکه جنرال‌موتورز با مدل‌هایی با تم نقره و مقام دوم، و یا «فول-کالر»، چه هدفی را در سر می‌پروراند، هنوز هم جای ابهام دارد.

1996-Pontiac-Grand-Am-Olympic-Edition
مینی کوپر لاندن ۲۰۱۲ ادیشن مدل ۲۰۱۲، المپیک  لندن
مینی علی‌رغم مالکیت آلمانی‌اش توسط ب‌ام‌و، با استفاده از ریشه‌های بریتانیایی خودش را احیا کرده است. در همین حال، برگزاری بازی‌هی المپیک در سال ۲۰۱۲ در شهر لندن باعث شد تا فرصتی فوق‌العاده برای بازاریابی این کمپانی فراهم شود و مینی بر این اساس، مدل مینی لاندن ۲۰۱۲ ادیشن را برای بزرگداشت این بازی‌ها عرضه کرد. این نسخه ویژه در چهار سطح تریم «کوپر»، «کوپر D»، «کوپر S» و «کوپر SD» با طرح رنگ‌های نقره‌ای (White Silver) ، قرمز (Chilli Red) و آبی (Lightning Blue) در دسترس قرار می‌گرفتند. در تمام این مدل‌ها از یک سقف سفیدرنگ با لوگوی مسابقات المپیک لندن، قاب آینه‌های سفید و یک نوار سرتاسری بدنه با طرح پرچم بریتانیا استفاده می‌شد. همچنین در چهار گوشه این خودروها، یک سری چرخ‌های ۱۷ اینچی به چشم می‌خوردند.

008-mini-london-2012-special-edition
درون کابین نیز طرح‌های تکیه‌گاه سرها و دوخت صندلی‌ها از الگوی پرچم استفاده کرده بودند و این در حالی بود که یک لوگوی “London 2012” بر روی لبه داخلی صندلی‌های جلو دوخته شده بود. این خودرو که تولیدش به ۲۰۱۲ دستگاه محدود شده بود، شماره تولیدش را در قالب “London XXXX of 2012” بر روی داشبورد، در سمت مسافر مشخص می‌کرد (عدد تولید به جای حروف X).

بیوک رگال المپیک ادیشن جوزف عبود مدل ۲۰۰۱، المپیک سیدنی
در میان همه بیوک‌هایی که با پوشش حلقه‌های المپیک همراه بوده‌اند، شاید بیوک رگال المپیک ادیشن جوزف عبود (یک طراح امریکایی-لبنانی) جاه‌طلبانه‌ترین آنها بوده است. این خودرو به عنوان یک مدل ۲۰۰۱ ارائه شده بود؛ یعنی حتی متعلق به سال برگزاری المپیک نیز نبود. البته شاید به این موضوع نیز باید اشاره کرد که  رقابت‌های المپیک تابستانی سیدنی در  اواخر سپتامبر ۲۰۰۰ آغاز گردید و این درست در زمانی بود که  نمایشگاه‌های بیوک با مدل‌های ۲۰۰۱ پُر می‌شدند.

2001-Buick-Regal-Olympic-Edition
فولکس‌واگن گلف واگن NZ المپیک ادیشن مدل ۲۰۱۶، المپیک ریو

پیتر آلن (Peter Allen) فیلسوف و موزیسین استرالیایی در مضمون یکی از ترانه‌هایش می‌گفت که وقتی بچه‌اش لبخند می‌زند، او را به «ریو دو ژانیرو» می‌بَرَد. اگر «آلن» الان هم زنده می‌بود، شاید می‌توانست این به این آهنگ محبوب سال ۱۹۷۶ در بازی‌های تابستانی ۲۰۱۶ معنایی دوباره ببخشد. در نبود «آلن»، شاید بهتر است به سراغ این مدل‌های زیبای المپیکی گلف واگن از فولکس‌واگن برویم. این خودروهای سری نیوزیلند (NZ) که تولیدشان به ۲۵ دستگاه محدود است، تنها مدل‌هایی هستند که با چرخ‌های زغالی ۱۷ اینچی مخصوص و صندلی‌های چرمی با لوگوی “NZ Olympic” همراه هستند؛ چیزی که در نهایت، ۳۱ هزار و ۳۰۰ دلار امریکایی برای مشتری خرج برمی‌دارد. این خودرو شاید جذاب‌ترین و خواستنی‌ترین نسخه ویژه المپیک باشد؛ حتی با اینکه  از کشوری می‌آید که راننده‌ها در خیابان‌ها و جاده‌ها از یک سمت دیگر حرکت می‌کنند.

vw-Golf-Wagon-Olympic-NZwagon

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Ace

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    گلف خیلی زیباست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. احمد باقری

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    رولز رویس عجب ابهتی داشت، فولکس واگن هم خوب بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سينا

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آئودى نیازى به این کارا نداره ، من که وقتى نشان المپیک رو نگاه میکنم یاده آئودى میافتم !

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. علی"mf"

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    رولز رویس بهتر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. one:1

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (127 ديدگاه)

    اشرافییت را حس کنید
    رولز رویس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Nima

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    اکثرا آمریکایى????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    مقاله جالبی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا