تویوتاچشم اندازدوجشورلتفوردنیسانهفته نامه

نبرد غول‌ها! رویارویی تاهو، دورانگو، اکسپیدیشن، آرمادا و سکویا

آمریکایی‌ها از خودروهای خانوادگی زیادی استفاده می‌کنند اما هیچ‌کدام از آن‌ها کاربردی‌تر از اس‌یووی‌های فول سایز سه ردیفه نیستند. این اس‌یووی‌های هفت یا هشت‌نفره وظیفهٔ رساندن اعضای خانواده به مدرسه، سر کار یا باشگاه ورزش را در طول هفته بر عهده دارند. در آخر هفته نیز این ماشین‌ها تریلرهای حمل قایق یا اسب را تا نقاط دوری مانند شکارگاه یا تفریحگاه یدک می‌کشند و درحالی‌که سرنشینان به تفریح می‌پردازند، اس‌یووی‌ها سخت کار می‌کنند. به دلیل محبوبیت عجیب این غول‌های چهارچرخ در ایالات‌متحده، خودروسازان نیز توجه ویژه‌ای به این بخش از بازار دارند. اس‌یووی‌های فول سایز معمولاً مجهز به پیشرانه‌های بزرگ V8 و سامانهٔ چهارچرخ محرک بوده و بر روی پلت‌فرم پیکاپ‌ها ساخته می‌شوند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

حال طی ضیافتی بزرگ، پنج نمونه از اس‌یووی‌های فول سایز مطرح بازار را به رقابتی سخت دعوت کرده‌ایم. در این رقابت، آزمایش‌کنندگان تست‌های سختی را برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته‌اند که طبق معیارهای معمولی مانند رانندگی، سواری و هندلینگ به همراه توانایی حمل حداقل هفت سرنشین به همراه بارهای آن‌ها با راحتی کامل انجام می‌شوند. همچنین از خودروها خواسته شده که تریلری حامل دو آفرودر سبک هوندا Pioneer را نیز یدک بکشند. شرایط حضور در این رقابت بسیار ساده بوده و شامل برخورداری از سه ردیف صندلی در داخل، حداقل ظرفیت بکسل ۳.۲ تن، تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک و حداکثر قیمت ۶۵ هزار دلار می‌شود. این متوسط قیمت برای خودروهای این سگمنت محسوب می‌شود.

معرفی شرکت‌کنندگان

شورلت تاهو

مشهورترین خودروی این سگمنت شورلت تاهو و برادر کشیدهٔ آن یعنی سابربرن است. تاهو که به همراه پسرعمویش جی‌ام‌سی یوکان پرفروش‌ترین خودروی این بخش محسوب می‌شود، به‌طور مداوم بهبود یافته است. نسل کنونی این خودرو برای اولین بار سه سال پیش به بازار آمد. نمونهٔ مورد آزمایش ما ولی از نوع ۴WD LT است که تیپ میانی تاهو محسوب می‌شود اما به آپشن‌هایی چون پکیج Z71 نیمه‌شب مجهز شده که لاستیک‌های آفرود، تعلیق مخصوص آفرود، سپر جلوی تجدیدنظر شده، رنگ مشکی و موارد دیگری را به آن اضافه می‌کند. تاهوی چهارچرخ محرک مورد آزمایش ما به پیشرانهٔ استاندارد ۵.۳ لیتری V8 با گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک مجهز است.

فورد اکسپیدیشن

اکسپیدیشن همواره زیر سایهٔ شورلت تاهو قرار داشته است اما در نسل جدید این خودرو فورد تمام تلاش خود را انجام داده تا اکسپیدیشن در مرکز توجهات قرار گیرد. همچنین نباید فراموش کرد که این اس‌یووی فول سایز بر اساس پرفروش‌ترین تراک بازار و پیروز رقابت تراک سال ۲۰۱۸ یعنی فورد F150 ساخته شده است؛ بنابراین همانند F150، بدنهٔ اکسپیدیشن هم از آلومینیوم ساخته شده و در زیر کاپوت آن‌هم پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو به همراه گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک قرار گرفته است که نیرو را به چرخ‌های عقب یا هر چهارچرخ انتقال می‌دهد. نمونهٔ مورد آزمایش ما ولی از نوع XLT 4×4 است.

تویوتا سکویا

اس‌یووی‌های فول سایز بزرگ تنها آمریکایی نیستند زیرا تویوتا هم در سال ۲۰۰۰ با مدل سکویا به این بخش وارد شد. هرچند این خودرو از زمان معرفی نسل دومش در سال ۲۰۰۸ تغییری نکرده بود اما تویوتا برای سال ۲۰۱۸ به‌روزرسانی‌هایی را در آن انجام داده است. مدل TRD Sport 4×4 جدیدترین تیپ سکویا است که همانند سایر تیپ‌ها به چراغ‌های جلوی LED و به‌روزرسانی‌های دیگری مجهز شده است. با وجود دماغهٔ جدید، در زیر کاپوت سکویا همچنان همان پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک قرار گرفته است.

نیسان آرمادا

همانند تویوتا، نیسان هم با مدل آرمادا در این بخش حضور داشته است. نسل دوم این خودرو از سال ۲۰۱۶ در ایالات‌متحده عرضه شد اما برادر لوکس آن یعنی اینفینیتی QX56 که هم‌اکنون QX80 نام گرفته از سال ۲۰۱۰ در ایالات‌متحده حضور داشته است. نسل دوم آرمادا اما در اصل همان مدلی است که در بازارهای جهانی با نام پاترول شناخته می‌شود؛ بنابراین درواقع در آمریکا همان پاترول با تغییراتی جزئی و با نام آرمادا عرضه شده است. این اس‌یووی ژاپنی به یک پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V8 به همراه یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک مجهز است. نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع فول آپشن پلاتینوم بوده و به سامانهٔ چهارچرخ محرک سفارشی هم مجهز است.

دوج دورانگو

و نهایتاً به آخرین شرکت‌کنندهٔ این رقابت بزرگ رسیدیم. این خودرو دوج دورانگو است که البته تفاوت‌هایی با سایر شرکت‌کنندگان دارد چراکه این خودرو در اصل چیزی بین کراس‌اوورهای فول سایز و اس‌یووی‌های فول سایز است. دورانگو کمی بزرگ‌تر از کراس‌اوورهای فول سایز بوده و کمی از اس‌یووی‌های فول سایز کوچک‌تر است. مثلاً فاصلهٔ محوری این ماشین به میزان قابل‌توجهی از شورلت تاهو بیشتر است اما پنج سانتیمتر طول کمتری نسبت به آن دارد. همچنین دورانگو تنها اس‌یووی این رقابت است که از ساختار سنتی بدنه روی شاسی استفاده نمی‌کند. نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع RT است که به یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 مجهز است. نیروی تولیدی این موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرکی که از جیپ گرند چروکی گرفته شده به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

آغاز نبرد

سواری و هندلینگ

ما طی دو هفته به آزمایش گستردهٔ این اس‌یووی‌ها در مسیرهای مختلفی شامل خیابان‌های شهری، مسیرهای بزرگراهی، جاده‌های پرپیچ‌وخم و جاده‌های با آسفالت خیلی بد پرداختیم. در ابتدای رقابت تفاوت‌های میان این پنج اس‌یووی به‌راحتی آشکار شد. شورلت تاهو احساس راحتی بیشتری نسبت به پلت‌فرم سیلورادو دارد. هرچند تاهو تنها خودروی این رقابت نیست که روی پلت‌فرم یک پیکاپ ساخته شده (سکویا و اکسپیدیشن هم روی شاسی نردبانی تاندرا و F150 ساخته شده‌اند) اما این تنها خودرویی است که از محور عقب پیکاپ استفاده می‌کند که این یعنی هردو چرخ عقب روی محور مشترکی قرار گرفته‌اند و درنتیجه هر ضربه‌ای که به یکی از چرخ‌ها وارد شود روی دیگری هم تأثیر می‌گذارد. از این نوع تعلیق عمدتاً در پیکاپ‌ها استفاده می‌شود چون استحکام و سنگینی ذاتی آن‌ها نقص این طراحی را از بین می‌برد اما ظاهراً در تاهو به دلیل کاهش هزینه‌ها از این نوع تعلیق استفاده شده که بر سواری و هندلینگ آن تأثیر منفی گذاشته است؛ اما هرچقدر که تاهو سواری خشنی دارد، آرمادا نرم عمل می‌کند. سواری آرمادا عمدتاً روی اکثر موانع و ناهمواری‌ها انعطاف‌پذیر و شناور بوده و تعلیق نیز کاملاً نرم است؛ اما این نرمی موجب ضعف عملکرد آرمادا در پیچ‌ها می‌شود.

بهترین عملکرد در پیچ‌ها را دورانگو دارد. فرمان در نمونهٔ اسپرت RT دقیق عمل کرده و ارتباط کاملی با راننده برقرار می‌کند که اجازه می‌دهد راننده از تمامی اتفاقاتی که در چرخ‌های جلو روی می‌دهد باخبر شود. سواری دورانگو نیز عالی است و هرچند احساس خشک‌تری نسبت به تاهو دارد اما دورانگو اسپرت‌ترین خودروی این رقابت بوده و بنابراین این ویژگی در آن تعجبی ندارد. اکسپیدیشن اما بین سفتی سواری تاهو و دورانگو و نرمی آرمادا قرار می‌گیرد. همچنین کنترل بدنهٔ این خودرو نیز چشمگیر است و برای چنین خودروی بزرگی حرکت گهواره‌ای بدنه به طرز شگفت‌انگیزی کم است. اس‌یووی بزرگ تویوتا سکویا اما برای یک دهه است که بدون تغییرات قابل‌توجهی در حال تولید است و بنابراین در پشت سر سایر خودروهای این نبرد قرار می‌گیرد. فرمان سکویا نیاز به اصلاحات ثابتی دارد تا در خط مستقیم باقی بماند و احساس آن نیز بسیار مبهم است.

عملکرد

سالیان سال است که فرمول عملکرد برای اس‌یووی‌های این کلاس بسیار ساده است. این فرمول پیشرانهٔ V8 تنبلی به همراه گیربکس چهار یا پنج سرعته است؛ اما امروزه همه‌چیز تغییر کرده است. بزرگ‌ترین تغییرات را می‌توان در زیر کاپوت فورد اکسپیدیشن دید. فورد از اواخر نسل گذشته، پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 را با یک نمونهٔ V6 اکوبوست توئین توربو جایگزین کرد. این رویه در نسل جدید اکسپیدیشن هم ادامه پیدا کرده و این نسل نیز به جدیدترین نسخه از موتور V6 اکوبوست فورد مجهز شده که ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور در کنار یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک جدید قرار گرفته است. استفاده از قوای محرکهٔ جدید در کنار کاهش وزن ناشی از بدنهٔ آلومینیومی، اکسپیدیشن را به یکی از سریع‌ترین خودروهای این رقابت تبدیل کرده است به‌نحوی‌که ظرف تنها ۶.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و برای پیمودن مسافت ۴۰۰ متر نیز به ۱۴.۸ ثانیه زمان نیاز دارد؛ بنابراین در اکسپیدیشن جدید هرگز افسوس نبود موتور V8 را نخوردیم چون این موتور V6 کاملاً پاسخگو بوده و گشتاور مناسب و یکدستی را ارائه می‌کند. همچنین گیربکس نیز فوق‌العاده است و همواره دندهٔ درست را انتخاب می‌کند.

نیسان آرمادا نیز عملکرد یکسانی با اکسپیدیشن را به نمایش می‌گذارد. پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V8 این خودرو ۳۹۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور داشته و در کنار یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک قرار گرفته است. آرمادا شتاب صفر تا ۹۶ و مسافت ۴۰۰ متر را در زمانی دقیقاً یکسان با اکسپیدیشن طی می‌کند. پاسخ پدال گاز این ماشین اما بشدت تهاجمی است و همهٔ آزمایش‌کنندگان پیشرانهٔ آن‌را دوست داشتند. پیشرانهٔ آرمادا قدرتمند است و می‌خواهد که راننده این را بداند درحالی‌که گیربکس هم روان و هوشمند عمل می‌کند.

دورانگو نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 این ماشین که در کنار یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک قرار گرفته است، ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو، ماشین را ظرف ۶.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رساند و در مسافت ۴۰۰ متر نیز با تنها یک‌دهم ثانیه اختلاف، پشت آرمادا و اکسپیدیشن قرار می‌گیرد. دورانگو قطعاً اسپرت‌ترین عضو گروه است.

برای خودرویی ۱۰ ساله، پیشرانهٔ سکویا بسیار خوب عمل می‌کند. ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۳ نیوتن متر گشتاور توسط این موتور ۵.۷ لیتری V8 تولید می‌شود. البته سکویا عملکرد آرامی دارد اما هنگامی‌که پدال گاز بیشتر فشرده شود تا گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک از خواب بیدار گردد این تنبلی از بین می‌رود. همچنین سکویا خودرویی خوب و قدرتمند به نظر می‌رسد اما هنگام شتاب گیری، ارتعاش قوای محرکه در غربیلک فرمان احساس می‌شود. علاوه بر این، هرچند موتور قدرت کافی را فراهم می‌کند اما قدیمی احساس می‌شود. بااین‌حال با وجود سن بالا، تویوتا خود را به اعضای جدید می‌رساند به‌گونه‌ای که ظرف ۶.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و مسافت ۴۰۰ متر را هم در ۱۵.۲ ثانیه طی می‌کند.

پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 تاهو اما ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که کمترین قدرت و گشتاور در بین اعضای گروه محسوب می‌شود. به همین دلیل، با وجود اینکه تاهو دومین خودروی سبک این رقابت است اما هنوز هم بدترین نسبت قدرت به وزن را دارد. به همین دلیل تاهو کُندترین خودروی رقابت محسوب می‌شود به‌نحوی‌که برای رسیدن از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت به ۷.۹ ثانیه زمان احتیاج دارد و ۱۶.۲ ثانیه طول می‌کشد تا مسافت ۴۰۰ متر را طی کند.

با توجه به اینکه حدود نیمی از خریداران این خودروها حداقل یک‌بار در سال اقدام به کشیدن تریلر می‌کنند، به این نتیجه رسیدیم که آزمایش یدک کشی اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل برای این کار دو هوندا Pioneer روی تریلری قرار داده شد که مجموع وزن آن‌را به ۲۱۳۰ کیلوگرم رساند تا هریک از اس‌یووی‌ها اقدام به کشیدن آن کنند. در این آزمایش، اکسپیدیشن با ظرفیت بکسل ۴.۲ تن خودروی موردعلاقهٔ آزمایش‌کنندگان بود چراکه در هنگام کشش تریلر در بزرگراه سریع‌تر از دیگر خودروها بود و پاسخگویی بیشتری داشت. آرمادا نیز دومین انتخاب در آزمایش یدک کشی محسوب می‌شد. از سوی دیگر هرچند اکثر خریداران هرگز از این اس‌یووی‌ها برای آفرود استفاده نمی‌کنند اما توانایی آن‌ها در آفرود سبک مستقیماً با توانایی آن‌ها در پیمودن مسیرهای برفی، جاده‌های خاکی و هر مانع پیش‌بینی‌نشدهٔ دیگری ارتباط دارد. در آزمایش آفرود، تاهو و اکسپیدیشن که هردو به پکیج آفرود مجهز بودند عملکرد خوبی از خود نشان دادند درحالی‌که دورانگو نیز به طرز شگفت‌انگیزی توانا بود اما از سوی دیگر سکویا و آرمادا هردو ناامیدکننده بودند.

مصرف سوخت

در این کلاس عمدتاً مصرف سوخت چندان موردتوجه قرار نمی‌گیرد اما با توجه به اینکه قیمت بنزین در کالیفرنیا لیتری بیش از یک دلار است و میانگین ظرفیت باک خودروهای این گروه در حدود ۹۵ لیتر است، پُر کردن مکرر باک این اس‌یووی‌ها هزینه‌بر خواهد بود. در بین این پنج ماشین، طبق اعلام EPA، بهترین مصرف سوخت را اکسپیدیشن با مصرف ۱۲.۳ لیتر در سیکل ترکیبی دارد درحالی‌که در رتبه‌های بعدی به ترتیب شورلت، دوج، نیسان و تویوتا قرار می‌گیرند. در آزمایش واقعی مصرف سوخت نیز رتبه‌های دوم، چهارم و پنجم تغییری نداشت اما دورانگو با ثبت مصرف ۱۲.۳ لیتر در جایگاه اول و اکسپیدیشن با ۱۳.۶ لیتر در رتبهٔ سوم قرار گرفت.

کابین

با توجه به اینکه این اس‌یووی‌ها تقریباً به‌صورت روزانه توسط خانواده‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، در این آزمایش توجه ویژه‌ای به کابین آن‌ها داشته‌ایم. به نظر می‌رسد در این خودروها هر شرکت رویکرد متفاوتی نسبت به کابین داشته است. اگر خواهان خودرویی لوکس هستید باید سراغ آرمادا بروید خصوصاً تیپ پلاتینوم که نمونهٔ مورد آزمایش ما بود به‌نحوی‌که کابین آن حتی از اینفینیتی QX80 هم لوکس‌تر به نظر می‌رسد. صندلی‌های آرمادا راحت بوده و دو ردیف جلویی آن جادار هستند اما ردیف سوم صندلی‌های آرمادا کوچک‌ترین نمونهٔ این گروه است به‌نحوی‌که اگر افرادی بزرگ‌تر از کودکان در آن بنشینند، سر آن‌ها به سقف برخورد کرده و زانوهایشان نزدیک قفسهٔ سینه قرار می‌گیرد؛ اما این موضوع تنها نکتهٔ منفی کابین آرمادا نیست چراکه سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن نیز عملکرد مناسبی ندارد.

در تاهو نیز تنگی و کوچکی ردیف سوم صندلی‌ها به چشم می‌خورد هرچند که در اینجا کمی فضای بیشتری وجود دارد اما به اعتقاد آزمایش‌کنندگان، کابین تاهو بخش موردعلاقهٔ آن‌ها است. اینجا به نظر مدرن می‌رسد و متریالی که در آن بکار رفته برای این کلاس خوب است. همچنین در اتاق این اس‌یووی آمریکایی پورت‌های USB زیادی به همراه مکان‌هایی برای قرار دادن اشیاء وجود دارد. علاوه بر این، شورلت در اینجا سیستم اطلاعاتی-سرگرمی دوست‌داشتنی با قابلیت پشتیبانی از کارپلی و اندروید اتو را به همراه اینترنت وای فای را ارائه کرده که سفری لذت‌بخش را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

دورانگو کوچک‌ترین اس‌یووی این جمع است اما این موضوع لزوماً در داخل آن احساس نمی‌شود. البته ردیف دوم صندلی‌های این خودرو کمی کوچک‌تر از دیگر رقبا است اما هنوز هم فضای زیادی را با راحتی مورد انتظار ارائه می‌کند. ردیف سوم صندلی‌های دورانگو نیز به‌راحتی قابل‌دسترسی بوده و افراد بالغ هم می‌توانند در آن بنشینند. همچنین هرچند سیستم اطلاعاتی-سرگرمی دورانگو هنوز جا برای بهبود دارد اما آزمایش‌کنندگان واقعاً به آن علاقه داشتند. پکیج سرگرمی سفارشی عقب نیز یک پخش‌کنندهٔ بلو ری را به کنسول میانی اضافه می‌کند اما دورانگو یکی از دو خودروی گروه است که در ردیف سوم صندلی‌های آن پورت USB وجود ندارد.

هرچند دورانگو هم از سال ۲۰۱۰ در بازار حضور دارد و خودروی سالخورده‌ای محسوب می‌شود اما دوج اقداماتی خوبی به‌منظور بروز نگه داشتن آن انجام داده درحالی‌که تویوتا چنین کاری را در مورد سکویا انجام نداده است. به همین دلیل رفتن به داخل سکویا مانند پا گذاشتن به ماشین زمان است زیرا صندلی‌های پارچه‌ای آن یادآور کمری ۲۰۰۵ هستند و در کابینی به این بزرگی تنها یک پورت USB وجود دارد؛ بنابراین فقدان تکنولوژی‌های مدرن بشدت در داخل این خودرو احساس می‌شود. البته کابین سکویا بسیار جادار است تا جایی که حتی مردان درشت‌هیکل نیز می‌توانند در صندلی‌های ردیف سوم آن بنشینند اما مشکل اینجا است که هیچ پورت USB یا چیزی برای سرگرم شدن در این قسمت وجود ندارد.

اکسپیدیشن بشدت از جدیدتر بودن خود نسبت به دیگر رقبا بهره برده است. کابین این خودرو که از F150 الهام گرفته است، دارای محفظه‌های بزرگ، تعداد زیادی نگه‌دارندهٔ لیوان و فضای زیاد برای بزرگ‌سالان و بارهایشان در هر سه ردیف است. هردو ردیف اول و دوم صندلی‌های اکسپیدیشن به عقب می‌روند و دسترسی به ردیف سوم صندلی‌ها بسیار راحت صورت می‌گیرد. علاوه بر این، در هر ردیف از صندلی‌ها تعداد زیادی خروجی‌های برق، پورت‌های USB و محفظه‌های قرار دادن اشیاء وجود دارد درحالی‌که سرنشینان ردیف دوم می‌توانند از طریق کنسول مرکزی، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را کنترل کنند. همهٔ این موارد نشان می‌دهند که فورد اکسپیدیشن یک اس‌یووی قرن بیست‌ویکمی است.

نتیجه‌گیری

پس از انجام آزمایش‌های مختلف و بررسی مواردی چون عملکرد کلی، رفتار روی جاده، مصرف سوخت، ارزش و…، نهایتاً رتبه‌بندی این پنج اس‌یووی را انجام دادیم. آخرین مکان به تویوتا سکویا می‌رسد. البته همهٔ ما جاداری کابین آن‌را دوست داشتیم اما همه‌چیز در این خودرو قدیمی است. از عملکرد روی جاده گرفته تا طراحی داخلی و انتخاب متریال. شورلت و نیسان برای کسب رتبهٔ سوم جدال سختی باهم داشتند اما نهایتاً تاهو مدال برنز را از آن خود کرده و آرمادا در جایگاه چهارم قرار گرفت. البته اکثر آزمایش‌کنندگان قوای محرکه، سواری و توانایی بکسل آرمادا را بر تاهو ترجیح می‌دادند اما کارایی کمی بیشتر صندلی‌های ردیف سوم، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بهتر و عملکرد آفرود قابل‌توجه تاهو در کنار مصرف سوخت بهتر و هزینه‌های نگهداری کمتر موجب شد که نهایتاً آزمایش‌کنندگان اس‌یووی فول سایز شورلت را لایق مقام سوم بدانند.

با وجود اینکه دورانگو کوچک‌ترین خودروی این گروه بود اما هنوز هم در همهٔ قسمت‌ها نزدیک به مقام اول این رقابت عمل می‌کند. دورانگو هم اسپرت و هم گران‌قیمت احساس می‌شود درحالی‌که کم‌مصرف و ایمن است اما از سوی دیگر کابین کمی کوچک‌تر و هزینه‌های نگهداری بالا موجب شد که نهایتاً از دستیابی به جایگاه نخست بازبماند. فورد اکسپیدیشن اما خودرویی همه‌کاره است. این ماشین به طرز ماهرانه‌ای توانایی رانندگی شهری و بزرگراهی را با توانایی‌های آفرود و ظرفیت بکسل پیشرو در این کلاس ترکیب کرده است. همچنین کابین اکسپیدیشن از یک آپارتمان در نیویورک بیشتر جا دارد، از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مدرنی برخوردار است و یکی از کم‌مصرف‌ترین و ارزان‌ترین اس‌یووی‌های بازار محسوب می‌شود؛ بنابراین انتخاب ما به‌عنوان پیروز این رقابت بزرگ بدون شک فورد اکسپیدیشن است.

مقام پنجم: تویوتا سکویا TRD Sport 4WD

این خودرویی ده‌ساله است و سن بالای آن کاملاً احساس می‌شود. البته سکویا اس‌یووی بزرگ و ارزانی است و اگر این‌ها تنها ویژگی‌هایی هستند که به دنبال آن‌ها هستید می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

مقام چهارم: نیسان آرمادا پلاتینوم ۴WD

با وجود ارائهٔ سواری راحت و برخورداری از قوای محرکهٔ سریع، صندلی‌های ردیف سوم بی‌فایده، کنترل‌های الکترونیکی مبهم و پیچیده و هزینه‌های نگهداری بالا، آرمادا از رفتن روی سکو بازمی‌دارد.

مقام سوم: شورلت تاهو LT Z71 4WD

تاهو به‌عنوان پرفروش‌ترین اس‌یووی فول سایز بازار، به لطف صندلی‌های ردیف سوم کمی قابل‌استفاده‌تر، مصرف سوخت بهتر، عملکرد آفرود قدرتمندتر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مدرن، در جایگاه سوم قرار گرفت.

مقام دوم: دوج دورانگو RT

دورانگو نیز خودروی سالخورده‌ای محسوب می‌شود اما دوج آن‌را تاز نگه داشته است. البته در کابین این خودرو فضای زیادی وجود ندارد اما تجربهٔ رانندگی عالی، متریال خوب و قیمت ارزان، آن‌را در جایگاه دوم قرار داد.

مقام اول: فورد اکسپیدیشن XLT 4×4

این خودرویی جادار، هوشمند، راحت، سریع و کم‌مصرف است درحالی‌که چه در بزرگراه، چه در خارج جاده و چه در هنگام یدک کشی عالی عمل می‌کند؛ بنابراین فورد اکسپیدیشن بهترین خودروی این کلاس لقب می‌گیرد.

 

مشخصات فنی

 

فورد اکسپیدیشن

دوج دورانگو

شورلت تاهو

نیسان آرمادا

تویوتا سکویا

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 ۵.۷ لیتری V8 ۵.۳ لیتری V8 ۵.۶ لیتری V8 ۵.۷ لیتری V8
تنفس توئین توربو طبیعی طبیعی طبیعی طبیعی
سوپاپ DOHC 4/سیلندر OHV 2/سیلندر OHV 2/سیلندر DOHC 4/سیلندر DOHC 4/سیلندر
قدرت ۳۷۵ اسب بخار ۳۶۰ اسب بخار ۳۵۵ اسب بخار ۳۹۰ اسب بخار ۳۸۰ اسب بخار
گشتاور ۶۳۷ نیوتن متر ۵۳۰ نیوتن متر ۵۲۰ نیوتن متر ۵۳۵ نیوتن متر ۵۴۳ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ دنده اتوماتیک ۸ دنده اتوماتیک ۶ دنده اتوماتیک ۷ دنده اتوماتیک ۶ دنده اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
رینگ و لاستیک ۱۸ اینچ/۲۷۵ ۲۰ اینچ/۲۶۵ ۱۸ اینچ/۲۶۵ ۲۰ اینچ/۲۷۵ ۲۰ اینچ/۲۷۵
طول ۵.۳۳ متر ۵.۱۱ متر ۵.۱۸ متر ۵.۳۰ متر ۵.۲۱ متر
عرض ۲.۰۳ متر ۱.۹۲ متر ۲.۰۴ متر ۲.۰۳ متر ۲.۰۳ متر
ارتفاع ۱.۹۴ متر ۱.۸۴ متر ۱.۸۹ متر ۱.۹۲ متر ۱.۸۹ متر
فاصلهٔ محوری ۳.۱۱ متر ۳.۰۴ متر ۲.۹۴ متر ۳.۰۷ متر ۳.۱۰ متر
فاصله از زمین ۲۴.۸ سانتیمتر ۲۰.۵ سانتیمتر ۲۰.۰ سانتیمتر ۲۳.۳ سانتیمتر ۲۵.۴ سانتیمتر
دایرهٔ چرخش ۱۲.۵ متر ۱۲.۵ متر ۱۱.۸ متر ۱۲.۶ متر ۱۱.۶ متر
وزن خالص ۲۶۱۴ کیلوگرم ۲۴۶۴ کیلوگرم ۲۵۸۸ کیلوگرم ۲۶۸۲ کیلوگرم ۲۶۹۲ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۰-۵۰ جلو/عقب ۵۲-۴۸ جلو/عقب ۵۲-۴۸ جلو/عقب ۵۲-۴۸ جلو/عقب ۵۱-۴۹ جلو/عقب
ظرفیت کشش ۴.۲ تن ۳.۲ تن ۳.۸ تن ۳.۸ تن ۳.۲ تن
ظرفیت سرنشین ۸ نفر ۶ نفر ۸ نفر ۸ نفر ۷ نفر
حجم صندوق بار ۵۴۶ تا ۲۶۶۱ لیتر ۴۸۷ تا ۲۳۹۲ لیتر ۴۳۳ تا ۲۶۸۱ لیتر ۴۶۷ تا ۲۷۰۱ لیتر ۵۳۵ تا ۳۵۷۹ لیتر
شتاب صفرتا ۹۶ ۶.۲ ثانیه ۶.۵ ثانیه ۷.۹ ثانیه ۶.۲ ثانیه ۶.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۸ ثانیه ۱۴.۹ ثانیه ۱۶.۲ ثانیه ۱۴.۸ ثانیه ۱۵.۲ ثانیه
شتاب جانبی ۰.۷۶ جی ۰.۸۰ جی ۰.۷۴ جی ۰.۷۳ جی ۰.۷۸ جی
ظرفیت باک ۸۸ لیتر ۹۳ لیتر ۹۸ لیتر ۹۸ لیتر ۱۰۰ لیتر
مصرف سوخت ۱۲.۳ لیتر ترکیبی ۱۳.۸ لیتر ترکیبی ۱۳.۰ لیتر ترکیبی ۱۵.۷ لیتر ترکیبی ۱۶.۸ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۵۵,۹۰۰ دلار ۴۷,۳۹۰ دلار ۵۶,۸۷۵ دلار ۶۳,۳۸۵ دلار ۵۵,۵۳۵ دلار
قیمت تست‌شده ۶۴,۲۲۰ دلار ۵۶,۵۵۵ دلار ۶۵,۵۱۰ دلار ۶۳,۶۹۵ دلار ۵۵,۵۳۵ دلار

 

منبع: MotorTrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. Amir

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (173 ديدگاه)

    همشون عالین یکی از یکی بهتر
    ولی کابین تاهو فوق العاده قشنگه ویچیز دیگس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (191 ديدگاه)

      ژاپنیا با کیفیتن اما حریف آمریکاییا نمیشن تو این سگمنت

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. virtual

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (13 ديدگاه)

      تورو خدا یکی برا همیشه به طور کامل و دقیق همراه با مثال
      تفاوت اس یو وی و کراس اوور رو توضیح بده
      ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (10205 ديدگاه)

        Virtual عزیز
        suv : در کُل یعنی شاسی از بدنه جدا مانند وانتهای کاری و پیکاپهای آفرودی .
        کراس اوور : در کُل یعنی شاسی و بدنه یکپارچه مانند سدانها و بیشتر کلاسهای خودرویی .
        امیدوارم مفهومشو خوب رسونده باشم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. فورد

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (856 ديدگاه)

    فورد خیلی عالی کارکرده واقعا دمش گرم اما حیف تو کوچه ما جا نمیشه فقط برای اینه که میرم پراید میخرم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. PaRHaM

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (741 ديدگاه)

    به شخصه تو این بخش تاهو رو از همه بیشتر دوس دارم
    ب خصوص نسخه RST
    ?⁦❤️⁩⁦??⁩

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. پیکان جوانان گوجه ای

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (990 ديدگاه)

    با فورد و دوج بیشتر حال کردم البته از مبحث قیافه و طراحی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sajjad

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      منم با رخ دوج خیلی حال میکنم

      اما همه ماشینای لیست رو دوست دارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. امیر

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (392 ديدگاه)

    یعنی دوج نمیخواد شاسی بلنداشو نو نوار کنه جورنی ودورانگو واقعا یه باز طراحی لازمن چلنجروچارجر که به تاخیر خود طراحی جدیدشون این دوتا بخصوص جورنی دارن زار میزنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهدی

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    واقعا اصالت دوج از سروروی دورانگو میباره
    بی نظیره این شرکت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Mohammad

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    شورولت بیشتر رو‌ماشینش کار کرده و جالب اینجاس هیچ نماینده ای از اروپا در این کلاس مهم وجود نداره و به نظر من حتی اگه وارد هم بشن پر این بخش اروپایی ها
    نمیتونن عرضه اندام کنن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ژان وال ژان

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (166 ديدگاه)

      واسه اینکه اروپایی ها همه لوکس سازند و واسشون صرف نمیکنه فول سایز غیر لوکس بسازند … همین فول سایز ها رو با برند لوکس و امکانات بیشتر می‌فروشند و ۲۵ هزار دلار بیشتر از مشتری می‌گیرند

      GLS با اون سن و سالش از کار اند درایو ۵ ستاره کامل گرفته که کادیلاک اسکالاد در همین رده بندی موفق به کسب بیشتر از ۳/۵ ستاره نشده!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mohammad

        ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (1430 ديدگاه)

        نمیصرفه . چه حرف جالبی در حالی که فولکس واگن ارزون ترین های دنیا رو میتونه تولید کنه شما این حرف رو میزنید .
        یا برند های دیگه ای مثل اوپل یا غیره
        به نظر من ساهتن یه ماشین کاربردی بزرگ و ارزون کار هر خودرو سازی نیست

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. ژان وال ژان

          ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (166 ديدگاه)

          نظر شما رو کار ندارم
          ولی
          اروپایی در بخش خودروسازی در هر سگمنتی وارد شدن امریکایی ها رو به حاشیه روندن

          یه زمانی فورد تو فرمول 1 خدایی میکرد الان اسمش رو هم دیگه کسی نمیاره . کادیلاک به مدت چندین دهه پرفروش ترین لوکس ساز دنیا بود الان داره زورش رو میزنه و با جنسیس و احتمالا به زودی lynk & co رقابت میکنه .جنرال موتورز یه زمانی 82 درصد ماشین های در حال تردد دنیا رو تولید میکرد و به مدت 87 سال پرفروش ترین خودروساز دنیا بود ولی الان در سالهای پس از ورشکستگی حتی با جریمه ی 20 میلیارد دلاری فولکس و فوکوشیمای ژاپن و پرداخت بدهی هاش از جیب مردم امریکا هم نتونست دوباره به صدر برگرده و داره پشت فولکس و تویوتا و رنو و بقیه روزگار میگذرونه
          این از این .
          _________________________________
          در مورد suv های full size
          ببین در بحث لوکس سازان که حرفی نداریم در مورد gls و escalade بالا توضیحات کافی و وافی رو دادم !
          در اروپا مثل امریکا نیست که هر خیابون20 متر عرض داشته باشه و حتی کوچه های فرعی هم از بس دلباز و عریض و وسیع باشن حس پارک رو بهت بدن … اروپا بعضی شهر هاش قدمت چند هزار ساله دارن . با خیابان هایی بسیار تنگ و البته زیبا
          امریکا 4 برابر المان جمعیت داره اما مساحتش 30 برابر المانه .

          از طرف دیگه اروپایی به اندازه ی امریکایی ها اهل مصرف منابع زمین نیستند و چیزی رو که لازم ندارن نمیسازن . وقتی استیشن واگن ها همون فضای داخلی suv های فول سایز رو با نصف اندازه و یک چهارم مصرف سوختشون ارائه میدن اروپایی هم دنبال همون استیشن واگن میرن و الکی بنزین و فلز و فضا رو حروم نمیکنن

          فولکس واگن هم چون بازار هدفش اولش اروپاست تا سال پیش هیچ توجیه عقلی واسش نداشت که سراغ اس یو وی فول سایز بره

          موافقم 0
          مخالفم 1
        2. مارادونا

          ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (23 ديدگاه)

          مختصر میگم
          امریکا وطن تمام خودرو سازان دنیاست .بزرگترین سایت تولید خودرو بعضی برندها در امریکاست و تمام برندها در امریکا خودرو تولید میکنن پس قطعا امار فروش را از دست میدادند که جای بحث زیاد داره که چرا درهای کشور را باز کردن و غیره .ولی اشتغال را بدست اوردن سود عموم مردم جایگزین سود خصوصی(خودروسازان) شد برعکس ایران .
          مساله ی دوم
          پهنای خیابان و وسعت اروپا و مصرف سوخت بهانه است
          کلا فروش برندهای مورد علاقه ی شما بیشتر در امریکا و چین و بقیه ی کشورهاست پس ربطی به خیابون و مصرف نداره
          بزرگترین سایتهای بلند سازی برندهای مورد علاقت هم در امریکاست و خریدارشون هم از سایر کشورهای غیر اروپاییه .
          خوبی یه چیزایی بلدی ولی نابجا از اطلاعاتت استفاده میکنی.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. مارادونا

        ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (23 ديدگاه)

        ژان وال ژان گرون فروشی را خوب اومدی با 4 تا اپشن 25 هزار دلار بیشتر از مشتری می‌گیرند
        اعتراف هولناکی بود پسرم.
        شما بگو بسازن رو این سگمنت 40 هزار دلار بخورن .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ژان وال ژان

          ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (166 ديدگاه)

          مارادانای عزیز !
          الان مثلا میگی “پسرم” که حس بزرگی رو القا کنی ؟!
          خخخخخ
          خیلی این کلمه ی “پسرم” به نظرم مسخره میاد !!!

          بگذریم …

          در بین پرفروش ترین برند های خودرویی جهان و جایی که فولکس و تویوتا و اشکودا و فیات و … حضور دارن بنز رتبه ی 10 ، BMW رتبه ی 11 و اودی رتبه ی 13 رو به دست اورده … در حالی که کادیلاک آم ریکا جزو 25 تای اول هم نبوده !!!

          اون 6 میلیون نفری که رفتن سراغ این 3 خودروساز گرون فروش !! (به قول شما) و به کادیلاک فکر هم نکردن قطعا روی هم حساب کنی خیلی بیشتر از من و شما میفهمیدن !

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. مارادونا

          ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (23 ديدگاه)

          چه ربطی به فروش داره بحث سر ساختن ماشین فول سایزه که دوستمون گفته بود نمیتونن بسازن
          شما از هر راهی برای مجاب کردن خودتون استفاده میکنید .
          اتفاقا پسرم را برای سن کم نمیگن برای نبود ارتباط موثر بین سوالی که پرسیده میشه با جواب بی ربطی که داده میشه به کار میبرن یعنی عدم منطق تحلیلی.
          کوچک همه ی دوستان مارادونا

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. مارادونا

          ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (23 ديدگاه)

          منم عشق ماشینم نه برند شما جبهه گیریتون زیاده ادم دوس داره باهاتون کل کل کنه. تلگرام که قطع شد اومدم اینجا سرگرم بشم تا تلگرام باز بشه با فیلتر شکن اعصاب ادم خراب میشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. Mohammad

        ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (1430 ديدگاه)

        اقای ژان وال ژان
        خب اگه اینجوری باشه که در المان افرد در صحرا که معنی نداره و کلا افرد معنی نداره پس چرا بنز میاد جی کلاس رو تقویت میکنه
        بزار جوابش رو بهت بگم . چون بازارش در امریکا و حوضه خلیج فارس محیاس
        و اگه اینجوری بود چرا در کلاس های دیگه که هیچ فروشی هم در اروپا گاها ندارند وارد میشند
        تمامی برند های اروپایی در امریکا کارخونه دارند
        و تنها دلیلی که در این کلاس خودرویی اروپایی ها حضور ندارند یک چیز هست
        براشون صرف نمیکنه
        بی ام و و بنز به دنبال خدمت به ملت نیستن بیشتر دنبال پر کردن جیب خودشونن
        برای بی ام و بی معنی هست ماشینی با قیمت سری ۲ خودش بسازه ولی یه ماشین بزرگ ۲/۵ تنی و مشخصات بالا تحویل مردم بده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. فتنه گوساله سامری

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    طراحی داخلی وبیرونی تویوتا درمقابل باقی رقبا هیچ حرفی واسه گفتن نداره.شورولت تاهو ودوج درانگو خیلی جذابه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. عرفان

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (480 ديدگاه)

    چرا لینکلن نویگیتور نبود تو این جمع؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Explorer

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (6 ديدگاه)

      چون نویگیتور و اسکالید و رنجروور و لکسس ال ایکس و…. جز خودرو های لوکس به شمار میان و آستانه قیمت اون ها از 80 هزار دلاره

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. شایان

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (191 ديدگاه)

      بجاش فورد هست اونا لوکس حساب میشن اگه اونجوری بود باید اینفینیتو لکسس و کادیلاک و اونموقع با لینکلن مقایسه میکردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. فتنه گوساله سامری

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    ولی داخل نیسان آرمادا خیلی لوکسه.چه جنس داشبورد وچه صندلی های گوشتی ترکیب یه اتاق لوکس رودادن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. مسعود

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (21 ديدگاه)

    انتخاب من دورانگو هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. NAVID۰۰۹۸

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (10205 ديدگاه)

    تشکر از پدال بابت این مقاله زیبا و لذتبخش .
    با احترام فراوان به آمریکاییها و تویوتا نازنین ، اما در این بخش از رقابت من با نیسان آرمادا بیشتر حال میکنم تا بقیه .
    از اِنهِنای سپر عقبش لذت میبرم و کیفیت متریال داخلی و رنگبندی داخلیش واقعاً عالیه .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. امیر

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    کاش موتور دورانگو بهتر بود
    ولی باز هم دورانگو انتخاب منه قطعا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. kazem

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (102 ديدگاه)

    انتخاب من آرمادا
    اما نمیدونم چرا نمیشه تاهو رو کنار گذاشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. SAEED

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (279 ديدگاه)

    یکی از تست های بسیار بسیار عالی و کاملی بود و با تک تک رتبه بندیا موافقم
    امیدوارم بیشتر از این مقاله ها تو پدال ترجمه شه
    با تشکر از آقای دهقان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حمید

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من شورلت تاهو رو میپسندم
    تو اتوبان تهران قم نزدیکای نوروز هفت هشت تا شاسی بلند با پلاک اقلیم کردستان عراق دیدم دو یا سه تاش شورلت بودش بقیه همه کادیلاک اسکالیدداشتن میرفتن به سمت جنوب
    اسکالید وقتی ترمز میکرد نور ترمزش چشمو میبرد. لعنتی جنرال موتورز کادیلاکو خیلی ضیعف کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مارادونا

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (23 ديدگاه)

    همه ی اینا به علاوه ی تمام اونایی که نیستن نویگیتور لکسوس ال ایکس و کادیلاک و نیسمو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. شاهین

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1166 ديدگاه)

    این مطلبو مو ب موشو میفرستم برا اون دسته از کسایی که مدعی هستن امریکایی ها از ماشین ژاپنی بیشتر راضی هستن نسبت به ماشین های امریکایی! یعنی میگن ژاپنی ها پر طرفدارتر هستن بین مردم!
    همچنین فهمیدم پشیزی اطلاعات ندارن و از روی تعصب میخوان حضرت و سلطانشونو به رخ بکشن تو فضاهای مختلف
    البته درک میکنم ماشین امریکایی مدرن ندیدن و سوار نشدن و نداشتن
    تعداد کمی هست توی جنوب کشور اما شلپشون دراومده و بهشون رسیدگی نمیکنن ماشالله هفته ای دو تاشونو میکوبن. بعدا سوار میشن میگن این بود امریکایی؟!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Arash

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (5 ديدگاه)

      تو دنیای امروز چیزی به اسم چینی بدرد نخور یا ژاپنی بدرد نخور یا امریکایی پر مصرف تقریبا وجود نداره
      این مدلای چینی که تو کشورمون به فروش میره هم همشون فروشش ممنوعه تو چین
      اونا فقط میسازن و صادر میکنن به کشورایی مثل پاکستان و ایران

      یادمه یه گزارش تهیه کرده بود پدال در مورد ماشینای کوچیک و جعبه ایی تو ژاپن. تو گزارش گفته بودن که از نظر ایمنی این ماشینا خیلی ایمن نیستن ولی برا فرهنگ خودشون ساختن که هم ارزون در بیاد هم اینکه مردمشون باهاش صد تا نمیرن. فروششم تو خیلی کشورا ممنوعه به خاطر ایمنی. تو ژاپنم باهاش هشتاد تا نمیشه رفت وگرنه جریمه سنگین میکنن.
      خب میبینین حتی ژاپنم چنین ماشینایی میسازه. ولی چیزی که مهمه اینه که هرچی بیشتر پول بدی قطعا ماشین بهتر و ایمن تری میخری
      الان چین ماشین میسازه به اروپا صادر میکنه منظورم مدلای خود چینیه نه شرکتای اروپایی که تو چین تولید میکنن. یا سانگ یانگ ده سال پیش تو کشورمون مسخرش میکردیم ولی سانگ یانگ سی ساله تو بازار اروپا و روسیه و امریکا حضور داره.
      به طور خلاصه میتونم بگم که هم ژاپن خوب و بد داره هم امریکا خوب و بد داره.
      نکته ی دیگه تبلیغاته. مثلا بین دو مدل هم قیمت هم رده من کدومو بخرم؟ من قطعا مدلی میخرم که تحت تاثیرش قرار گرفته باشم. حالا چطوری تحت تاثیر قرار میگیرم؟ یا میرم اینترنت مطالعه میکنم یا تو تلویزیون و تو تابلوهای خیابون میبینم یا به نوعی تبلیغات این مدلا جلو چشم من قرار میگیرن و میخونمشون. یا جدیدا تو اینستا و فیسبوک افراد معروف با عکسهاشون اون مدلا رو تبلیغ میکنن. تجربه ی علمی میگه برخورد مسالمت امیز با یه چیز در طی زمان باعث میشه که من بهش خود بگیرم و به نوعی وابستش بشم
      حالا من هرچی بیشتر تویوتا ببینم و کمتر فورد ببینم وابسته به تویوتا میشم
      بعدم با همین استراتژی خیلی از شرکتا دست به تبلیغ میزنن. بر خلاف چیزی که ما اکثرا فکر میکنیم تبلیغات یه صنعت کاملا حرفه اییه. شاید ما باهاش اشنا نیستیم ممکنه تبلیغاتو جدی نگیریم. ولی تو روزنامه های معروف مثل تایمز نشنال جئوگرافیک که برا حدودا یک میلیارد نفر منتشر میشه برا تبلیغ پولای میلیون دلاری میدن. زمانی که نشنال جئوگرافیک به زبان فارسی تازه شروع شده بود قیمت اگهی ها اون موقع برا سی ثانیه بالای یکی دو میلیارد تومن بود برا شبکه ی انگلیسی و برا شبکه فارسی حدودا چند صد میلیون تومن.
      تو دنیای امروز روابط تجاری جهانی شده. یکی از دلایلی که محصولات کشورمون همیشه شکست میخوره همینه چون اکثرا درگیر شعارهایی مثل تولید بومی و ملی هستن. چون اسمش بومی و ملی میشه فاکتور کیفیت و به صرفه بودنو خط میزنن
      پولشم از جیب من و شما میره تا یه محصول بی کیفیت بومی بسازن

      بومی بسازیم که چی بشه؟
      روابط تجاری امریکا و اروپا بالای ششصد میلیارد دلاره. یعنی امریکا کالایی از اروپا وارد میکنه که خودشون نمیسازن و اروپا کالاهایی وارد میکنن که خودشون نمیسازن
      مگه امریکا یا اروپا نمیتونه؟ کشورایی مثل سوئیس و سوئد که خلاقانه ترین کشور تو دنیا هستن اروپایی ان مگه نمیتونن بسازن؟
      یا امریکا نمیتونه بسازه؟
      میتونه بسازه خوبشم میتونن ولی چرا بسازن؟ وقتی میتونن راحت با قیمت بهتر از یه جای دیگه بخرن
      مثلا کشوری مثل کشور ما نود درصد ابو تو کشاورزی هدر میده اونم ابهای زیرزمینی و فسیلی رو که کارشناسا میگن بیست درصد بیشتر باقی نمونده تا خشک بشن
      چرا؟ چون درگیر شعار خودکفایی بودیم
      یادمه تو تلویزیون هر هفته مصاحبه و گزارش از سدهامون پخش میشد و فلان سردار و مهندس حرف میزدن که بله امریکا این همه سد ساخته سد سه دره ی چینو مثال میزدن و بعدم یه تیکه فیلم از سدهایی که میساختنو پخش میکردن و با یه سرود ملی.
      اخرش چی شد؟ کل هیدرو ژپوپلیتیک کشور بهم ریخت. حداقل صد سال طول میکشه که دوباره به وضع سابق برگرده که باید سدها رو منفجر کنیم
      زمان شاه سد ساختن با طرح و برنامه ریزی بود ولی بعدش هرجا که اب باریکه دیدن سد سازی کردن
      حتی همون هامون که خشک شدم مقصرش ما بودیم اینقدر رو خودکفایی تاکید کردیم و اینقدر دریاچه پرورش ماهی اونجا درست کردن و کانالهایی برا هدایت اب درست کردن که همه ابهای ورودی فقط و فقط وارد این دریاچه ها میشد. کارشناس دانشگاه تهران میگفت هشتاد درصد ابهای اون رودخونه ی مشترک بین ایران افغانستان وارد ایران میشه ولی ما به جای استفاده زدیم نابودش کردیم. گاهی باید فکر کرد تا کی هرمشکلی پیش میاد یا تقصیر امریکاست یا خارج یا دستای پشت پرده

      منبعمون باید کارشناسای اموزش دیده باشه نه یه عده ** هیچی بلد نیستن…

      از ماشین به کجا رسیدم واقعا. امیدوارم منتشر بشه کامنت

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. حسین دهمرد

        ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (2433 ديدگاه)

        چقدر زیاد از مقاله بیشتر نوشتی دادا.
        فک کنم سایتو اشتب زدی داداچ آخه حتی یک خط هم به ماشینای بالا مربوط نیست
        ارادت

        موافقم 0
        مخالفم 1
      2. اعتمادیان

        ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (257 ديدگاه)

        چقدر زیبا گفتی
        درود بر شما
        متاسفانه سالهاست که مملکت ما درگیر یکسری بازیهای دوسر باخت سیاسی شده . بازیهایی که نهایتا دودش به چشم مردم میره و کسانی که با تعصبات خشک و بازی با کلمات این جهت گیریهای سیاسی مسئولین رو تایید میکنند و یا موجه میدانند ، بایستی روزی پاسخگوی جامعه باشند .

        موافقم 1
        مخالفم 0
      3. omid

        ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (3 ديدگاه)

        درسته
        یه مدت مرسدس بنز تو ایران تولید میشد و به کشورای منطقه صادر میشد
        اگه به این چیزا باشه الان اون مرسدسای تولید داخل باید اشغال باشن که نیستن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ب

      ۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (225 ديدگاه)

      ماشینای ژاپنی خودشونو نشون دادن اگه ماشینای بدی بودن پر فروش ترین بازار آمریکا نمیشدن وخود آمریکا نمیومد ماشین ژاپنی برای مرز داریاش برداره اگه ماشین آمریکایی مثل ژاپنی کیلومتر بالای ۵۰۰۰۰۰ کارکرد داشت و موتورش یه بارم باز نشده بود من حرفی ندارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. Elmiraj

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    زیباترین و با ابهت ترین SUV جهان با فاصله فاحش شورولت تاهو هست ، بخصوص نسخه جدید RST

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. محمدرضا

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (91 ديدگاه)

    دوج دورانگو و نیسان ارمادا?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. مرتضی2

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (9 ديدگاه)

    به نظر من طراحی داخلی و داشبورد تویوتا اگر دقت کنید بسیار خاص و چشم نواز و با ابهت از بقیه هست…???

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا