چشم انداز

تجربه‌های ناموفق خودروسازان داخلی

دو قطب خودروسازی ایران یعنی سایپا و ایران‌خودرو سالیان سال با حمایت دولت درزمینهٔ وضع تعرفهٔ گمرکی بالا و ممنوعیت واردات خودرو، به تولید محصولات قدیمی خود ادامه داده و مصرف‌کنندهٔ ایرانی نیز به‌ناچار مجبور به خرید و استفاده از آن‌ها بود. خودروسازان داخلی هم که زیر چتر حمایتی دولت احساس امنیت کرده و خریداران را نیز در صف خرید خودروهایشان می‌دیدند، هیچ حرکتی درزمینهٔ بهسازی و یا تولید محصولات جدید نمی‌کردند. در آن سال‌ها خودروهای کهنه‌ای همچون پیکان، رنو ۵، نیسان پاترول و… همچنان با همان شکل و ظاهر اولیه تولیدشده و در بازارِ بی‌رقیب می‌تاختند.

ولی اوضاع در حال تغییر بود. در دههٔ ۸۰ شمسی درهای واردات خودرو بازشده و خودروسازان خصوصی و کوچکی همچون کرمان خودرو، زاگرس خودرو، گروه بهمن و… نیز اقدام به مونتاژ محصولات جدید و به‌روزی مانند دوو سی یلو، پروتون ویرا، مزدا ۳۲۳ و… نمودند. بدین ترتیب غول‌های خودروسازی داخلی، رقبای تازه‌نفسی را در مقابل محصولات قدیمی خود دیده و احساس خطر کردند. از سوی دیگر مصرف‌کنندهٔ ایرانی نیز از خودروهای تکراری و قدیمی خسته شده بود.

به همین دلیل قطب‌های اصلی صنعت خودروسازی ایران در آن سال‌ها اقدام به بهسازی محصولات در حال تولید خود و یا ساخت محصولات جدیدی کردند. این روند تا جایی پیش رفت که در دههٔ ۸۰ شاهد عرضهٔ بیشترین تعداد از خودروهای جدید یا فیس لیفت شده از سوی خودروسازان داخلی هستیم. خودروهایی چون پژو پارس (که البته در سال ۱۳۷۹ به بازار آمد)، پراید ۱۴۱ و سمند LX ازجملهٔ همین محصولات جدید هستند؛ اما همهٔ محصولات به‌اصطلاح جدیدِ عرضه‌شده در آن سال‌ها موفق نبوده و بسیاری از تلاش‌های خودروسازان داخلی جهت عرضهٔ محصولات جدید با استقبال سرد خریداران و شکست مواجه شدند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به محصولات ناموفق خودروسازان داخلی که چند سالی بیشتر بر روی خط تولید باقی نمادند.

Unsuccessful Iranian Car

پارس‌خودرو سپند ۲
تولید رنو ۵ در شرکت سایپا از سال ۱۳۵۵ آغازشده و در سال ۱۳۷۲ متوقف شد؛ اما پس از چند سال و به دلیل نبود خودرویی ارزان‌قیمت در بازار، سایپا خط تولید رنو ۵ را به پارس‌خودرو منتقل کرده و در سال ۱۳۷۶ رنو ۵ کاملاً ایرانی با نام سپند عرضه شد. سپند در ظاهر هیچ تفاوتی با رنو ۵ نداشت اما به دلیل مشکلات کیفی نتوانست فروش چندان بالایی کسب کند. سپس پارس‌خودرو در سال ۱۳۷۸ نمونه‌ای جدید از سپند را بانام سپند ۲ تولید نمود که تغییراتی در چراغ‌ها، جلوپنجره و سپرهای آن ایجادشده بود. چندی بعد نسخهٔ اسپرت سپند نیز بانام سپند جوانان به بازار عرضه شد؛ اما این محصولات جدید هم با استقبال روبرو نشده و سرانجام درحالی‌که پی کی به‌عنوان جایگزین سپند به بازار آمده بود تولید سپند در سال ۱۳۸۲ متوقف شد.

Parskhodro Sepand Javanan

سایپا سفری
در سال ۱۳۷۹ سایپا تصمیم گرفت نسخهٔ استیشنی از پرفروش‌ترین محصول خود یعنی پراید را تولید کند. پراید استیشن که سفری نام‌گرفته بود، اولین تغییر ایجادشده بر روی پراید محسوب می‌شد. پراید سفری در قسمت جلو کاملاً مشابه پراید معمولی بود و فقط در قسمت عقب از چراغ‌های جدیدی بهره می‌برد؛ اما علیرغم تبلیغات رسانه‌ای گسترده برای این خودرو و همین‌طور برخورداری از صندوق بار جادار، به دلیل کم طرفدار بودن خودروهای استیشن در ایران، پراید سفری با استقبال سردی مواجه شده و تولید آن چند سال بعد پس ساخت تعداد اندکی متوقف شد.

Saipa Safari

سایپا کاروان
در اوایل دههٔ ۸۰ سایپا تصمیم به ساخت یک خودروی ون با قیمت مناسب گرفت. چراکه در این بخش از بازار خودرویی با قیمت مناسب وجود نداشت. ون سایپا، کاروان نام داشت و بر روی شاسی زامیاد ۲۴ یا همان نیسان وانت جونیور ساخته‌شده بود. موتور این ون نیز همان پیشرانهٔ Z24 متعلق به نیسان پاترول بود که با ۲۴۰۰ سی‌سی حجم ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. علاوه بر این، چراغ‌های جلوی کاروان متعلق به میتسوبیشی لنسر بوده و بسیاری از قطعات آن نیز از پراید قرض گرفته‌شده بود. کاروان که اولین ون ساخت ایران بشمار می‌رفت مجهز به سه ردیف صندلی بوده و ظرفیت حمل ۷ نفر را داشت. بااین‌حال به دلایلی چون کیفیت ساخت پایین و امکانات رفاهی کم، کاروان به فروش چندانی دست نیافته و پس از چندی با خط تولید خداحافظی کرد.

Saipa Carvan

نیسان سرانزا
در اوایل دههٔ ۸۰ پارس‌خودرو اقدام به مونتاژ خودروهای ساخت نیسان بانام‌های رونیز و پیکاپ نمود. رونیز یک SUV باقابلیت‌های آفرود مناسب بود و پیکاپ نیز وانتی بود که در دو نوع تک و دو کابین عرضه می‌شد. به دلیل نبود خودروی SUV با قیمت مناسب در آن سال‌ها و همچنین اختلاف قیمت زیاد پیکاپ با رونیز، بسیاری از افراد اقدام به نصب اتاق بر روی قسمت بار نسخهٔ دو کابین نیسان پیکاپ کرده و آن را تا حدودی شبیه به SUVها می‌کردند. به همین دلیل پارس‌خودرو تصمیم به عرضهٔ یک SUV سه ردیفه بر اساس نیسان پیکاپ گرفت. این خودرو سرانزا نام گرفت و در سال ۱۳۸۲ به بازار آمد؛ اما به دلیل کیفیت ساخت پایین و ضعف موتور جهت حمل ۷ سرنشین با استقبال بسیار ضعیفی روبرو شده و از خط تولید کنار گذاشته شد.

Nissan Seranza

پژو ۴۰۵ GLI
پس از ورود پژو ۴۰۵ به بازار ایران، این خودرو به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای ایران تبدیل شد. همین امر موجب گردید که ایران‌خودرو محصولات دیگری چون پژو RD و پژو پارس را بر اساس آن تولید کند. این شرکت در سال ۱۳۸۳ نسخه‌ای ارزان‌قیمت از پژو ۴۰۵ GLX را بانام GLI به بازار عرضه کرد. ایران‌خودرو سعی کرده بود با حذف تعدادی از تجهیزات ۴۰۵، قیمت آن را کاهش داده تا قشر کم‌درآمد جامعه را به آن جلب کند. در ۴۰۵ GLI تجهیزاتی چون شیشه‌های برقی جلو، آینه‌های جانبی برقی، ریموت کنترل، رنگ‌های متالیک و… حذف‌شده بود و با قیمت ۱۰ میلیون تومان بفروش می‌رسید که حدود ۲ میلیون تومان کمتر از ۴۰۵ GLX بود؛ اما خریداران همان ۴۰۵ GLX را بر نسخهٔ ارزان‌سازی شده ترجیح دادند و به همین دلیل حدود یک سال بعد تولید پژو ۴۰۵ GLI متوقف شد.

Peugeot 405GLI

سیتروئن زانتیا ۲
در این لیست بازهم به شاهکار دیگری از سایپا برمی‌خوریم. این بار طراحان سایپا زانتیای بخت‌برگشته را به اتاق جراحی برده و آن را مورد فیس لیفت قرار دادند. این شاهکار طراحی در سال ۱۳۸۷ بانام زانتیا ۲ به بازار آمد. در قسمت جلوی خودرو جلوپنجره و سپر تغییر کرده و چراغ‌ها نیز با الهام از رنو مگان طراحی‌شده بودند؛ اما در عقب تغییر چندانی ایجاد نشده و فقط قسمت وسط زه روی سپر حذف‌شده بود. به دلیل طراحی ناهماهنگ، مردم نیز از این زانتیای بدترکیب استقبال نکرده و چندی بعد تولیدش خاتمه یافت.

Citroen Xantia

سمند EL
سمند به‌عنوان اولین خودرو با برند ملی در سال ۱۳۸۰ به بازار آمد و از امکانات مناسبی برای زمان خودش سود می‌بُرد. چندی بعد این خودرو فیس لیفت شده و بانام LX عرضه شد؛ اما ایران‌خودرو در همان سال‌ها تولید نسخه‌ای از سمند را بانام EL و با همان ظاهر سمند اولیه آغاز کرد. در سمند EL که در ابتدا فقط برای استفاده به‌عنوان تاکسی تولیدشده بود بسیاری از تجهیزات خودرو حذف‌شده بودند؛ اما در سال ۱۳۸۸ ایران‌خودرو تصمیم گرفت سمند EL را به‌عنوان نسخه‌ای ارزان‌قیمت از سمند برای عموم مردم نیز به بازار عرضه کند. این خودرو امکانات کمتری نسبت به سمند LX داشت و با قیمت ۱۳ میلیون تومان عرضه شد؛ اما این خودرو نتوانست نظر خریداران را به خود جلب کند. به همین دلیل چندی بعد تولید سمند EL متوقف‌شده و سمند SE با ظاهری جدید به‌عنوان جایگزین آن به بازار آمد.

Samand EL

زامیاد شوکا
شرکت زامیاد که حدود ۴ دهه تولید وانت جونیور را بدون تغییر چندانی ادامه داده بود در اواسط دههٔ ۸۰ تصمیم به ساخت نسخه‌ای جدید بر اساس این وانت گرفت. برای این کار زامیاد از اتاق یکی از وانت‌های تولیدی شرکت چینی Foday استفاده کرده و آن را بر روی شاسی جونیور نصب نمود. این وانتِ جدید شوکا نام‌گرفته و با قیمت و تجهیزات بیشتری به بازار عرضه شد. ولی علیرغم وجود برخی تغییرات مثبت، خریداران از شوکا استقبال چندانی نکرده و به‌تازگی تولید این وانت متوقف‌شده است. البته زامیاد اخیراً فروش وانت پادرا را به‌عنوان نمونهٔ جدید جونیور و جایگزین شوکا آغاز کرده است.

Zamyad Shoka

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. شایان

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (73 ديدگاه)

    دو قطب خودروسازی واقعا اینا قطبن؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. محمدرضا

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (3 ديدگاه)

      بیشتر از قطب به جزیره گمشده شباهت دارن:-)

      موافقم 2
      مخالفم 2
    2. یو اس اس اینترپرایز

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      هم ایران خودرو و هم سایپا شوتن بخدا.
      ن به فکر پیشرفت هستن و ن ملت براشون مهم.فقط پول به جیب بزنن همین هدف شده براشون
      درضمن ایران خودرو قطب کلنگ سازی در جهان ن خودرو

      موافقم 1
      مخالفم 1
    3. سعید

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (222 ديدگاه)

      وای وای همه اونا یه طرف این زانتیا یه طرف
      هوز گهگاهی وقتی میبینمش موهای تنم سیخ میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. یو اس اس اینترپرایز

        ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        زانتیا سالمش گیرنمیاد یا به سختی

        موافقم 1
        مخالفم 0
    4. PAGANI

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      میدونید چرا خودروسازی و اصولا همه چی تو ایران ر*ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      چون اونایی که از این شرکت ها یا هرجای دیگه لطمه دیدن یا عزیزانشون رو از دست دادن جرئت این رو ندارن که بلند شن یه شب برن دورتادور مرکز فرغون سازی رو آتیش بزنن…..مطمئنم کم نیستن …..اگه هرکدومشون بالا دست کارخونه بشا*ن سیل کارخونه رو غرق میکنه!!!!

      ***

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. Carbonado Aventador

        ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4460 ديدگاه)

        پاگانی جان وقتی تیکه اخر کامنتت رو خوندم یاد یه جمله از یه رپری افتادم…
        ***
        به قول شما اگه اعضای خانواده هایی که عزیزانشون رو به خاطرنقص فنی ماشین از دست دادن دور تا دور کارخونه بشا*ن , ویران خودرو رو سیل میبره!

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. Pagani

          ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (479 ديدگاه)

          رسیدم به نقطه جوش؟؟؟؟؟
          ستاره ها به این معنی هستن؟؟؟؟؟؟

          موافقم 0
          مخالفم 1
      2. یو اس اس اینترپرایز

        ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        هنوز پراید دارن تولید میکنن اونم با قیمت 22 میلیون واقعا پررو هستن بخدا
        اخه روتون میشه این اشغال ها دست مردم خودتون بدید.
        همه جا دنیا هوای مردم خودشون دارن تا بقیه کشورها ولی کشور ما برعکس

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. علیرضا

          ۲۶ شهریور ۱۳۹۸
          سوابق: (1 ديدگاه)

          کجایی که ببینی شد 50 میلیون برادر!

          موافقم 1
          مخالفم 1
      3. Pagani

        ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (479 ديدگاه)

        چرا قسمت آخر کامنتم حذف شد؟؟؟؟؟؟
        از پدال انتظار نداشتم.
        [دوست گرامی، این بخش حذف شده، دودمان سایت را برباد می دهد (: ]

        موافقم 1
        مخالفم 1
  2. محمدرضا

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    ببخشید میشه از تجربیات موفقیت آمیز هم بگید ؟!

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Amir

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (137 ديدگاه)

      مگه داریم؟؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 1
    2. رهگذر

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (64 ديدگاه)

      مگه میشه؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. ali.q

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (124 ديدگاه)

      پراید !!!
      واسه اونا که موفق بوده

      موافقم 1
      مخالفم 0
    4. محمدرضا

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (27 ديدگاه)

      شوخی میکنی :)

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. یاسین

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    سلاااام!زیبا بود امیر خان!خداییش زانتیا ۲ فقط گارد و وینچ کم داره!میذاشتن!سه سوت مشتری داش!آخه داشِ من این سپر کجا بهش میاد با اون چراغایی که معلوم نیس از چه قورباغه ای الهام گرفتن!و مطلب زیباتر می شد اگه سریر آیکو،به جمع مطرودها اضافه میشد!بعد همین جی ال آی نبود که راه به راه آتیش می گرفتن!؟ولی در کل وضعیت آیکو از سایپا!مطمئن!بهتر بوده!سرانزا رو هم دیدم!چیزه جالبی بود!فقط همون بحث موتور ضعیف رو داشت!البته در حال حاضر هم به شکست هایی دچار شدن!اما چه فایده!بلانسبت شما یاسین تو گوش خر خوندنه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حسین

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2805 ديدگاه)

    چرا به جای ون دلیکای چینی همین ون های سایپا نشد تاکسی؟؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. یاسین

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (91 ديدگاه)

      ببین جانا!به همون دلیل که طرح دکتر آرین که ۱۰۰٪ بومی بود رو نپذیرفتن،بعدش خودروی برقی وارد کردن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2805 ديدگاه)

        اون وقت چرا تا الان ۱۱نفر حرف منو دیسلایک کردن و دو نفر لایک و حرف شما رو برعکس؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. یاسین

          ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (91 ديدگاه)

          حسین خان!ربطش به اینه که تو بازار ایران منفعتِ زیاد واسه وارد کننده هاست!چون به اسم تحریم و دور زدنش هرجور که بخوان تیغ میزنن.انصاف بی انصاف!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. ali

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    آخ آخ آخ یعنی چطوری روشون شده این زانتیا2 رو تولید کنن ؟!؟!؟!
    البته من بیرون هم ندیدم
    احتمالا” سایپا گفته یه طرح تاپ گروه طراحیمون رو بسازیم دلشون نشکنه …
    مثل این ماشین چینی ها شده که طرف بر می داره آرم بی ام و می چسبونه رو آرم اصلی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. یاسین

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    آغااااا ای چه وضعشه!ما کلی با خودمون کلنجار میریم مطلب میذاریم! زرت آخرش به دنیای من در آن ناپیدا ملحق میشه!الان جام ۲۰۱۶و نماداش پیام گذاشتما!کجا رف!کسی هس افتخار بده ما رو راهنمایی کنه!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد زمانلو

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (129 ديدگاه)

    ببینم پس با این حساب پراید و بقیه ی داداشاش که سالانه بیشتر از تلفات یه جنگ جون مردم رو می گیرن تجربه ی موفق هستن؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امیر.عارف

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (876 ديدگاه)

    بجز تجربیات گهر بار ناموفق مگه چیز دیگه ای از اینا میشه گفت؟ با این همه سوتی و گند کاری از رو نمیرند و تازه ادعا هم دارند. راستشو بخواین اگه من هم تو ایران عالم و آدم ازمردم گرفته تا….از من حمایت میکردند شاید بهتر از اینها عمل نمیکردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا چه طرحهای خفنی بیرون دادن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Sina

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (359 ديدگاه)

    ((ون سایپا، کاروان نام داشت و بر روی شاسی زامیاد 24 یا همان نیسان وانت جونیور ساخته‌شده بود. موتور این ون نیز همان پیشرانهٔ Z24 متعلق به نیسان پاترول بود که با 2400 سی‌سی حجم 105 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. علاوه بر این، چراغ‌های جلوی کاروان متعلق به میتسوبیشی لنسر بوده و بسیاری از قطعات آن نیز از پراید قرض گرفته‌شده بود??))………….یعنی این پاراگراف بدجوری منو داغون کرد،بنظرم باید اسمشو میزاشتن سایپا معجون

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. نوید جهرمی

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (3680 ديدگاه)

      حالا فک کن ما چه حسی بهمون دست داد.
      اولین ماشینی که پدرم خرید بعد از چندین سال پول جمع کردن و سختی کشیدن این ماشین بود. اون موقه من کوچک بودم و نفهمیدم وقتی این آشغالو تحویل گرفت بنده خدا چی ب دلش رفت. فقط دوبار باهاش رفتیم بیرون. بعدش هم برد نمایشگاه گذاشت برای فروش. سه چهار ماه گمونم توی نمایشگاه بود تا فروش رفت(اون موقه ماشینی خیلی دیر فروش میرفت دوهفته بود) تا الانم که این همه از اون زمان گذشته میگه نامردا گولمون زدن. یه کاتالوگ با عکس خوشکل(این جوری که برام شرحش داده فک کنم کیا کارنیوال نشونشون داده بودن) نشونمون دادن و این ماشینو بعد از یک سال و نیم بهمون تحویل دادن.
      تا عمر دارم از سر این نامردا نمیگذرم.فقط از سادگی مردم سوء استفاده می کنن.

      موافقم 0
      مخالفم 1
  11. Arash-zr

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    به به، عجب تاریخچه گوهرباری
    افتخار از قالپاق به قالپاق ماشینها میریزه
    درود بر شرفت

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. ali

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (775 ديدگاه)

    به این لیست میتونین این ماشین ها رو هم اضافه کنید : پارس تندر/ سایپا 132/ وانت آریسان/ سمند سریر/ رو هم اضافه کنید که بعضیاس فیس لیفت نیست مثلا تو به کلاس دیگس ولی خب چی طراحی کردن!! بهترین فیس لیفت ایران همون پژو پارس هست (با کمک پژو ساختنش)… که اونم ریقش در اوموده از بس تکراری شده دیگه..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. MjM

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (716 ديدگاه)

    نه میشه خندید…نه میشه گریه کرد
    ب خدا دیگه من چیزی نمیتونم راجب این …….ها بگم
    به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ایرانی

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    پدال مطمئنی این پیامها هک نمیشن؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مجتبی

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    ما که کلی درد دل کردیم…
    نمیدونیم کی پاکشون کرد؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسین

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (91 ديدگاه)

      دیدین گفتم!دیدین راس میگم!یه مشکل هس که میگم!من از اوناش نیستم که تا بینم چیزکی،بگویم چیزها!بیا این بنده خدا مثه من شده!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. یه پسر

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    کاروان اشک منو در اورد هر چند بر خلاف مشخصات فنی تاسف بر انگیزش ظاهرش با توجه به اون موقع خوب بود
    بر خلاف زانتیا دو یا همون سوپر دولوکس که طوری سایپا زده بود تو سر زانتیا که بدبخت بلند نشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا نوایی

      ۱۱ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      من میخوام یه کاروان 86 بگیرم برای طبیعت گردی … مناسب نیست به نظرتون؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
  17. رادین

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (95 ديدگاه)

    سیتروئن زانتیا 2 !!!!!
    آخه این چیه؟!؟!؟
    رو چه عقلی ؟!؟!؟
    رو چه منطقی؟؟!؟!؟!؟!
    آخه مگه میشهههههههه!!!!!!
    بنظرم باید پژو slx وL90 پارس خودرو هم میذاشتین،آخه چرا باید بجای زیباتر کردن زشترش کنن!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. یک دوست

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    از سمند زشت se میگم…
    از مشتری که مجبوربوده به جای پراید اونا بخره!!!
    و 5 ساله قیافه عقبش را تحمل میکنه!!! و منتظر یه چراغ بهتر ایرانخودرو بزنه که بتونه بذاره جای این گنده چراغها…..
    (و بعد از کمتر از 50 هزارتا کارکرد ..موتورش سرطان گرفته)

    از تیبا با طراحی هند قدیم…
    از دنای چهل تیکه…
    ازینکه چرا لااقل تو طراحی خالی پیشرفت نکردیم…!!!
    چرا ماشینای ایرانی هم زشتن … هم گرون… هم بدکیفیت و……….!!!

    خدایا ما ایرانیها تنهاییم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. ali

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6776 ديدگاه)

    هنرمند تر ازطراحان سایپا و ایرانخودرو واقعا نداریم
    باید بیان از کشورهای دیگه اینجا طراحی یاد بگیرند و به هرکی که فارغ التحصیل شد یدونه زانتیای 2 بدن ببره کشورش به عنوان رفرنس ازش الگو بگیره واسه طرحای اینده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. ali

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6776 ديدگاه)

    دوستان خواهشا این عکسها رو نشون بچه های کم سنو سال ندید که همشون شب کابوس میبینند البته که ماهم بادیدنشون یه سری کابوس میبینیم مثلا زانتیای 2 میاد میگه هاهاهاها منو بخر منو بخر اگه نخریم میگم کاروان سایپا بیاد بخوردت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. sunmartin

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    مزخرف ترین طراحی ها را در خودروهای بظاهر ایرانی میتوان تجسم کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. احسان(احسان سابق)

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    وای بر این مملکت وای…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. احمد

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    در مورد پژو 405 GLI ،واسه ارزون سازی قرار بود کارای دیگه ای هم انجام بشه که شانس آوردیم منتفی شد، مواردی مثل پنچر تحویل دادن زاپاس، گذاشتن پونز زیر روکش صندلیای عقب، شیش ماهه بودن مخفیانه! بیمه ثالث، نداشتن دنده عقب جهت تلطیف روحیه……!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. volvo fh

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    هزینه ایی که برای ساخت سمند دادن.هنوز از فروش سمند به دست نیاوردند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. firebird

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سیناد 1 -سیناد 2 – پژو 205 فراموش نشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. محمد

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    خخخخخخخ عجب جک هایی هستن اینا بخدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. سینا

    ۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (127 ديدگاه)

    فقط کارهای احمقانه
    من یک زانتیا دو تو مشهد دیدم
    تا فردا کابوس می دیدم
    اینو به سیتروئن نشون بدیم از سایپا شکایت می کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. یاسین

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (658 ديدگاه)

    تنها کار خوبشون تو دهه هشتاد تولید رونیز نیسان بود درسته ماشین خیلی خوبی برای شهر نبود ولی برای سفر و خارج جاده خیلی خوب بود،یکی از دوستام یه مدل 84 سال 90 گرفت و واسه افرود تجهیزش کرد سالی چند بار باهم میریم تورای افرود واقعا عملکرد خارج جادش خیلی خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. ایلیا

    ۱۵ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    یعنی هرکول قیافه زانتیا دو رو میدید تبدیل به مرغ میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. ایلیا

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ولی خداوکیلی حق سرانزا این نبود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا