چشم اندازهفته نامه

حقایقی شگفت‌انگیز و جالب درباره خودروها! (قسمت دوم)

به جرات می‌توان گفت مهم‌ترین چیزی که در وب‌سایت “پدال” همه‌ی ما را گرد هم جمع کرده “خودرو” است. اکثر پسرها از همان دوران کودکی با مفهوم جنب‌وجوش، حرکت و تحرک و چهار چرخ انس می‌گیرند و خودرو نیز جزو جدایی‌ناپذیر اسباب‌بازی‌های دوران کودکی است. چندی پیش به‌صورت اتفاقی با مطلبی برخورد کردیم که از برخی حقایق جالب‌توجه درباره‌ی خودروها را ذکر نموده بود. از آنجایی که این مطلب به چند سال پیش بازمی‌گردد بنابراین شاید برخی مطالب هم‌اکنون صحیح نباشند اما قطعاً خواندن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. به دلیل اینکه نکات و حقایق شگفت‌انگیز زیادی درباره‌ی خودروها وجود دارد بنابراین ما این مطلب را در دو بخش آماده کرده‌ایم و امیدواریم که شما نیز آن را دوست داشته باشید! با ما همراه شوید.

  1. یک مرد در ایالت ماساچوست آمریکا رولزرویس رودستر مدل ۱۹۲۸ خود را به مدت ۸۲ سال استفاده کرده است!
  2. اولین فردی که در آمریکا به وسیله‌ی خودرو کشته شد هنری هیل بلیس بود. او در سال ۱۸۹۹ در حال عبور از خیابان در نیویورک بود که یک تاکسی برقی به او برخورد کرد و جانش را گرفت.
  3. اولین چراغ‌های راهنمایی برقی در سال ۱۹۲۷ بکار گرفته شدند.
  4. اولین خودروهای فورد در واقع از پیشرانه‌های داج استفاده می‌کردند.
  5. سرعت کیسه هوا در زمان باز شدن به ۷۲۴۲ کیلومتر در ساعت هم می‌رسد و زمان باز شدن آن نیز تنها ۴۰ میلی‌ثانیه است. کیسه‌های هوا برای باز شدن در سرعت‌های بالاتر از ۳۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده‌اند.
  6. بالاترین میزان جریمه برای سرعت غیرمجاز برابر با یک‌میلیون دلار بوده است! این جریمه به یک مرد سوئدی که در سوئیس با سرعت ۲۹۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرده اعمال شده است. در این کشور میزان جریمه با میزان درآمد فرد تناسب دارد.
  7. در آمریکا هر راننده به‌طور متوسط بیش از ۴۲ ساعت را در ترافیک می‌ماند. این میزان تلف کردن وقت در ساعت ۱۹۸۲ برابر با ۱۶ ساعت بوده است.
  8. اگرچه هنری فورد خودروی مدرن یا خط تولید را اختراع نکرد اما اولین فردی بود که خودرو را برای بسیاری از آمریکایی‌های طبقه متوسط ساخت. معرفی خودروی فورد مدل T در سال ۱۹۰۸ باعث ایجاد انقلابی در حمل‌ونقل و صنعت آمریکا شد.
  9. HenryFord

  10. ب‌ام‌وهای آفریقای جنوبی به منظور پیشگیری از سرقت و به عنوان یک آپشن دارای شعله افکن بوده‌اند.
  11. فولکس واگن بزرگ‌ترین خودروساز دنیاست. این شرکت هر روز به طور متوسط بیش از ۳۰ هزار خودرو تولید می‌کند. در مقابل میزان تولید روزانه‌ی فراری حدود ۲۵ دستگاه خودرو است.
  12. مهندسان آلمانی راننده‌ی مغزی ایجاد کرده‌اند که در واقع یک خودرو بوده و به‌تنهایی می‌تواند با افکار مغزی حرکت کند. هدست راننده‌ی مغزی از ۱۶ حسگر تشکیل شده و می‌تواند سیگنال‌های مغز را بررسی و پایش کند.
  13. وزن آمریکایی‌ها از سال ۱۹۶۰ تاکنون به‌طور متوسط ۱۰ کیلوگرم افزایش یافته که این امر باعث مصرف اضافی ۳۹ میلیون گالن سوخت در هر سال می‌شود.
  14. خودروهای سواری که در آمریکا تردد می‌کنند هر روز ۳۵۹ میلیون گالن سوخت مصرف می‌کنند.
  15. مکانوفیلیا یک بیماری است که باعث جذاب شدن خودروها و دیگر قطعات مکانیکی برای افراد می‌شود. مردی با نام ادوارد اسمیت اعتراف کرده با بیش از ۱۰۰۰ دستگاه خودرو رابطه داشته است! دوست فعلی او یک فولکس‌واگن بیتل بوده و نامش هم وانیلاست!
  16. هر ساله بیش از ۲۵۰ میلیون حلقه لاستیک خودرو از بین می‌رود.
  17. Wall of Tires

  18. رالف تیتور در دهه‌ی ۴۰ میلادی و پس از آنکه به رفتار وکیل خود در افزایش و کاهش چندباره‌ی سرعت خودرو فکر کرد کروز کنترل را اختراع نمود. شایان ذکر است او فردی نابینا بود.
  19. خودروهای الکتریکی خیلی هم جدید نیستند. در واقع ۳۸ درصد خودروها در سال ۱۹۰۰ از نوع الکتریکی، ۴۰ درصد از نوع بخار و ۲۲ درصد از نوع بنزینی بودند.
  20. پنج خودرویی که در آمریکا بیش از بقیه جریمه می‌شوند عبارت‌اند از سوبارو WRX، پونتیاک GTO، سایون FR-S، تویوتا سوپرا و سوبارو تریبکا.
  21. افرادی که معمولاً بجای خودروهای شخصی از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند به‌طور متوسط ۲.۲ کیلوگرم سبک‌وزن‌تر هستند.
  22. نام کمپانی شورولت از نام مؤسس این شرکت لوئیس شورولت گرفته شده است. لوئیس شورولت یک راننده‌ی مسابقه‌ای بود که در سوئیس به دنیا آمده بود.
  23. استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی خطر تصادف را تا ۲۰ برابر افزایش می‌دهد. تنها ۵ ثانیه نگاه کردن به تلفن همراه در زمانی که خودروها با سرعت ۸۸ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند مساوی است با طی کردن طول یک زمین فوتبال بدون نگاه کردن به آن!
  24. نام ب‌ام‌و مخفف عبارت Bayerische Motoren Werke یا کارهای موتوری باواریایی می‌باشد.
  25. نام هیوندای به زبان کره‌ای یعنی عصر کنونی یا مدرنیته.
  26. نام کمپانی مزدا از نام اهورا مزدا، خدای هوش و استعداد زرتشتیان گرفته شده است. حرف M داخل لوگوی مزدا نمادی از حرکت و پرواز به سوی آینده است.
  27. پیش از ظهور صنعت خودرو، بیش از ۱۵ هزار رأس اسب در هر سال در خیابان‌های نیویورک از بین می‌رفتند. به همین خاطر زمانی که خودرو به بازار آمد به عنوان یکجانشین دوستدار محیط‌زیست محسوب می‌شد.
  28. شش ستاره‌ی بکار رفته در لوگوی سوبارو به دسته‌ای از ستاره‌های صورت فلکی برج ثور اشاره دارد. سوبارو همچنین نام ژاپنی برج ثور می‌باشد.
  29. ولوو در زبان لاتین به معنی “من می‌چرخم” است. لوگوی این شرکت یک دایره با پیکانی به سمت بیرون است که نماد شیمیایی باستانی آهن می‌باشد.
  30. 2015-volvo-v60-grille-and-badge

  31. زمانی که ولوو در ۶۰ سال پیش کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای مدرن را اختراع کرد این پتنت را به‌صورت رایگان در اختیار تمامی خودروسازان گذاشت. کمربندهای ایمنی در هر سال جان بیش از ۱۳ هزار نفر در آمریکا را حفظ می‌کنند.
  32. Volvo XC90 Interior

  33. ستاره‌ی سه پر مرسدس نشان‌دهنده‌ی مأموریت این شرکت برای حمل‌ونقل آسان‌تر در زمین، دریا و هوا می‌باشد.
  34. mercedes badge

  35. دو بیضی به هم رسیده در لوگوی تویوتا نشان‌دهنده‌ی اعتماد بین این شرکت و مصرف‌کنندگان است. این بیضی‌ها همچنین حرف T اول نام تویوتا را نیز تشکیل می‌دهند.
  36. toyota-badge

  37. نزدیک به ۱.۳ میلیون نفر هر ساله به خاطر تصادفات جان خود را از دست می‌دهند که در واقع به معنی فوت روزانه‌ی ۳۲۸۷ نفر است. همچنین میزان جراحت سالانه‌ی ناشی از تصادفات نیز بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر تخمین زده شده است.
  38. تصادفات خودرو، نهمین عامل مرگ‌ومیر بوده و ۲.۲ درصد از تمامی مرگ‌ومیرهای جهانی را تشکیل می‌دهند.
  39. بیش از ۹۰ درصد تمامی تلفات جاده‌ای در کشورهایی با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد. جالب اینکه این کشورها کمتر از نیمی از خودروهای جهان را در خود جای‌داده‌اند.
  40. آمارها نشان می‌دهد از هر ۴ تصادف رخ داده در آمریکا ۱ تصادف به خاطر استفاده از تلفن همراه می‌باشد.
  41. لوگوی پورشه نشان‌دهنده‌ی رنگ‌های پرچم آلمان و نام شهری است که این شرکت در آن قرار دارد (اشتوتگارت). همچنین در لوگوی این شرکت تصویری از اسب دیده می‌شود که نماد قدرت و سرعت است. نام اشتوتگارت در واقع به معنی مزرعه گل‌میخ است.
  42. هزینه‌ی جهانی تصادفات خودرویی برابر با ۵۱۸ میلیارد دلار بوده و حدود ۱ تا ۲ درصد از تولید ناخالص ملی سالیانه‌ی کشورها را به خود اختصاص می‌دهد.
  43. هر ساله بیش از ۳۷ هزار نفر در جاده‌های آمریکا جان خود را از دست می‌دهند و ۲.۳۵ میلیون نفر دیگر هم مجروح می‌شوند.
  44. ب‌ام‌و مجبور به فراخوان سیستم جی‌پی‌اس خودروهای خود شده است. دلیل این است که رانندگان مرد آلمانی از دستورات صدای یک خانم در این سیستم فرمان نمی‌برند!
  45. هر هفته میلیون‌ها مهره‌دار جان خود را در جاده‌های آمریکا از دست می‌دهند.
  46. شرکت‌های بیمه می‌گویند یک راننده به‌صورت متوسط در طول عمر خود بین ۳ تا ۴ بار تصادف خواهد کرد؛ به عبارت دیگر یک راننده حدود هر ۱۷.۹ سال یک‌بار به بیمه مراجعه می‌کند تا خسارت خودروی خود را بگیرد.
  47. از جمله افراد مشهوری که در تصادفات خودرویی کشته شده‌اند می‌توان به پرنسس دیانا (۱۹۹۷)، جیمز دین (۱۹۵۵)، جین منزفیلد (۱۹۶۷)، پاول واکر (۲۰۱۳)، جکسون پولاک (۱۹۵۶)، گریس کلی (۱۹۸۲)، لیندا لولیس (۲۰۰۲)، جنرال جورج پاتون (۱۹۴۵)، هی چپین (۱۹۸۱) و لیسا لوپس (۲۰۰۲) اشاره کرد.

حقایقی شگفت‌انگیز و جالب درباره خودروها! (قسمت اول)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. MAHDI

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    خنده دارترینش شعله افکن ب ام و بود وجذاب ترینش مال مزدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (ali (chevy nova

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      منم چندتا بگم
      1. تعداد موستانگهای تولید شده از 1964 تا 2019 به مقدار10/000/000 رسیده
      2. شورولت کاماروzl1 مدل 69 با موتور 427 قدرتش 430 اسب بود
      3. دوج 330 مدل 1963 با موتور 413 قدرتش 410 اسب بود
      4. پونتیاک gto مدل 1966 برگ ذرین در تاریخ خودروسازی بود
      5. شورولت سال 1963 با موتور 409 با قدرت 425 اسب به جنگ موتورهای 426 دوج با قدرت 420 اسب رفت
      6. شورولت ایمپالا در دهه ی 70 در 13 سایت مختلف در امریکا تولید میشد به علت محبوبیت بالاش

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Reza

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (5323 ديدگاه)

        علی الآن ایناییکه گفتی یعنی چی مثلاً ؟؟؟؟؟؟
        الآن لامبورگینی کونتاژ ۷۰ سال پیش بالای ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشته ولی اینو تو همه پیج ها نمیگیم که.
        اروپاییا ( به خصوص آلمان) همه افتخارات رو از اختراع خودرو تاکنون دارن درو میکنن دیگه اینو همه می‌دونن. اصلاً زادگاه خودرو اروپا هستش.
        حتی بزرگترین سلبریتی های خود آمریکا دارن از خودرو های افسانه‌ای اروپایی تو فیلم و آهنگ هاشون استفاده میکنن.

        چرا میخوای به زور آمریکا رو هم بینشون جا بدی؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Reza

          ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (5323 ديدگاه)

          ببخشید اشتباه تایپی شده تاریخ کونتاژ رو اشتباه تایپ کردم باید می‌نوشتم ۴۰ سال پیش

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. (ali (chevy nova

          ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (6789 ديدگاه)

          ((علی الآن ایناییکه گفتی یعنی چی مثلاً ؟؟؟؟؟؟))
          جوابش این کارم تو عکس العمل تو نهفته هست

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. (ali (chevy nova

          ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (6789 ديدگاه)

          لامبورگینی کونتاژ ۷۰ سال پیش بالای ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشته
          البته تویی که ادعای لامبورگینی باز بودن داری خوبه بدونی کانتاش با همکاری کرایسلر ساخته شد و اون زمان لامبورگینی مال کرایسلر بود تازه قدرت 400 اسی کانتاش در دهه 70 چیزه خاصی نبود چون یه ماشین تولید محدود و گرون اگه اینطور نباشه باید به قیمت بالاش شک کرد این در صورتی که دوج 330 مدل 63 با تولید بالا و قیمت پایین قدرتش 410 اسب بود
          ((اروپاییا ( به خصوص آلمان) همه افتخارات رو از اختراع خودرو تاکنون دارن درو میکنن دیگه اینو همه می‌دونن. اصلاً زادگاه خودرو اروپا هستش.))
          چندتاش رو بگو؟؟؟؟
          من دیروز چندتا از اختراعاتی که امریکاییها کردن تو صنعت خودروسازی رو در پست حقایق شگفت انگیز خودروها قسمت 1 گذاشتم
          ((حتی بزرگترین سلبریتی های خود آمریکا دارن از خودرو های افسانه‌ای اروپایی تو فیلم و آهنگ هاشون استفاده میکنن.))
          این شد ملاک؟؟؟؟ تازه من هر فیلم و اهنگی که دیدم ماشینهای امریکایی توش به وفور اعلا یافت میشد نمونش سریع و خشن
          ((چرا میخوای به زور آمریکا رو هم بینشون جا بدی؟؟؟))
          به زور نیست عینه واقعیته که ماشینهای امریکایی محبوبن فقط امثال تو براشون سنگینه قبول این موضوع

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. Reza

          ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (5323 ديدگاه)

          چند تا از اختراعات رو بگم؟؟؟؟؟

          اصلاً اختراع خود خودرو مال آلمان هستش.
          تازه محمد یه سوال؟ پسر تو چند تا اکانت داری؟؟؟
          صبح ساعت ۶ یه کامنت دادم در عرض چند دقیقه ۳۰ تا دیسلایک خورد.
          این کارا دیگه قدیمی شده محمد خوبیت نداره

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. Hamid...Audi

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (712 ديدگاه)

        نهههه اروپا تا حالا اختراع خاصی در حوزه ماشین نداشته، به جز چند تا چیز بدرد نخور و پیش پا افتاده مثل اختراع خود ماشین، اکثر آپشن های ایمنی، انتقال قدرت دیفرانسیل جلو و … .
        میدونی اینا خیلی مهم نیستن، مهم اینه که برای کمبود پرفورمنس و توان حجم موتور ببری بالا.
        کی به کیه موتور های ۸ لیتری و ۱۰ لیتری با ۳۵۰ تا ۴۵۰ اسب بخار مهمه. فقط حیف شد بعد از محدود شدن قوانین آلایندگی دهه های ۷۰ و ۸۰ طی یک روند نزولی امریکایی ها سقوط کردن و همه افتخارات مال همون دوران موند.
        میدونی دادا تو ماشین باز نیستی، تو امریکایی بازی، مهم نیست توی چه زمینه ای. وگرنه ماشین بازی که اینهمه تعصب داشته باشه عملا وجود خارجی نداره.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. porschesport

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (141 ديدگاه)

        مارچلو گاندینی سال 1971 طرحی مفهومی از کانتاش کشید و بعد از سه سال یعنی در سال 1974 کانتاش وارد خط تولید شد , لامبورگینی سال 1978 ورشکست شد و در سال 1987 تحت مالکیت کرایسلر قرار گرفت . چجوری به این نتیجه رسیدی کانتاش با همکاری کرایسلر ساخته شد؟, حتی تو دوران مالکیت کرایسلر مهندسان دوج کنار هم گرد اومدن برای ساختن وایپر افسانه ای ولی در نهایت به این نتیجه رسیدن که ساخت انجین رو ب لامبورگینی بسپارن که لامبورگینی هم انجین v10 جادویی وایپر با اون صدای کم نظیرش رو تولید کرد . کرایسلر هیچ کاری برای لامبورگینی نکرد در اخر هم در 1994 به یک گروه اندونزیایی فروختش.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. M

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (2371 ديدگاه)

        ای خداااااااااااا
        هنوز بلد نیست زرین رو چجوری مینویسن اومده دانستنی میگه
        پونتیاک GTO برگ زرین بوده چرا باید برای یه غیر حرفه دانستنی باشه !

        موافقم 0
        مخالفم 0
      5. Mercede kaviani

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (551 ديدگاه)

        سلام ali (chevy nova
        بیوک شصد پنچ چهار صدو بیست
        در ضمن سیستم انتقال سیوتی تی 1905 توسط فورد اختراع وروی مدل تی نصب شد
        فورد مسابقه ای مدل ای در سال هزارونصد هفت به سرعت صدو چهار مایل دست یافت
        اولین سیستم ارندکیشن روی پاکارد دوازه نصب شد
        اختراع استارک الکتریکی در سال هزاونصدو یازده
        شیشه های ایمنی اتوموبیل در سال هزارونصددو بیست
        اتومبیل ضد گلوله توسط کادیلاک اپشن کادیلک وی شانزاده
        وسال هزاونصدو چهل هفت اختراع گیبرگس اتوماتیک توسط کادیلاک
        توسظ کادیلاک انجام شد
        مرسده کاویانی

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. محمد

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      مزدا رو دوست داشتم
      و به همین خاطر الان دوست‌تر میدارمش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Alireza

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (629 ديدگاه)

    فراری روزانه ۲۵ عدد خودرو تولید میکند
    در همین مدت که داشتیم متنو میخوندیم سایپا میتونست چند میلیون پراید بسازه
    البته بهتر بگم سرهم کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Khosrow

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    یک مرد در ایالت ماساچوست آمریکا رولزرویس رودستر مدل 1928 خود را به مدت 82 سال استفاده کرده است! / رکورد خود مردس رویس اداشم نیست ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. hossin

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (29 ديدگاه)

    مچکریم هنری فورد
    ((اگرچه هنری فورد خودروی مدرن یا خط تولید را اختراع نکرد اما اولین فردی بود که خودرو را برای بسیاری از آمریکایی‌های طبقه متوسط ساخت. معرفی خودروی فورد مدل T در سال 1908 باعث ایجاد انقلابی در حمل‌ونقل و صنعت آمریکا شد.))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امیر

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    فقط مورد ۴۸
    عشق است دوج

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mohammad FM480

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    بیشتر موارد خیلی جالب بودن و اگه تک تک اسم ببرم زیاد میشه وای از اون کمر بند ولوو خیلی خوشم اومد.
    به مورد آخر هم پل واکر رو اضافه میکنم 2013.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سینا

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (69 ديدگاه)

    اون که از صداش اطاعت نمیکنن بامزه بود خخ
    تویوتا هم یه جا خونده بودم یه نخه که به سوزن میره نماد نساجی کاری که تویوتا قبل از خودرو سازی میکرد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. امیــــــررضا

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اولین تصادف منجر به فوت هم در کشور ما به استاد موسیقی ایران و نوازنده تار، جناب درویش خان برمیگرده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Mercede kaviani

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (551 ديدگاه)

    تصویر اول رولز-رویس سیلور رایت بدنه کشیده ساخت جمیز یانگ مدل ۱۹۵۶

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سعید سابق

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (222 ديدگاه)

    فقط هیمن یه جمله …
    در این کشور میزان جریمه با میزان درآمد فرد تناسب دارد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. L-H-P-TT

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (133 ديدگاه)

    پاول واکر ❤❤❤❤
    همیشه در قلب فیلم بازا و ماشین بازا خواهی بود ……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Ford taurus

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (329 ديدگاه)

    ممنون از عوامل پدال بخاطر جمع اوری این مطالب ❤️بسیار جالب بود😇

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. JDM

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (269 ديدگاه)

    بیشتره موارد درباره تصادف و ایمنی بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Ardalan

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (80 ديدگاه)

    یکی از افراد معروف ایرانی که یهو یادم اومد خواننده دهه سی خانوم مهوش هستن که سال 39 در حالی که سوار فولکس واگن کارمن گیا خودش بوده تصادف میکنه و فوت میشه.اینو چند سال پیش تو مجله ماشین خونده بودم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. فرشید

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (179 ديدگاه)

    واژه مزدا ربطی به ایران نداره و فقط یه تشابه اسمی اتفاقیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سینا

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (69 ديدگاه)

      استاد پس بهتره یکم بیشتر مطالعه کنی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. Landscape

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (174 ديدگاه)

    اون مورد 53 (آپشن ضد سرقت bmw) خوراک ایرانه کاشکی همچین آپشنی تو ایران هم عرضه بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. doubt

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (257 ديدگاه)

    مورد 50 چقد خوبه. چه حس خوبی به مردمی میده که با اینجور قانونا زندگی میکنن. چقد حساب شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا