خودروهای شاخصی که با کمک لوتوس ساخته شده‌اند

لوتوس یکی از خاطره‌انگیزترین برندهای بریتانیایی است. این کمپانی توسط کالین چپمن در سال 1948 و زمانی که اولین خودروی مسابقه‌ای را در گاراژ خود ساخت تأسیس شده است؛ اما در سال 1952 بود که تحولاتی در شرکت رخ داد و چپمن و کالین دیر شرکت مهندسی لوتوس را شکل داند؛ اما این دو شرکت در ادامه جدا شدند و لوتوس به تولید خودروهای اسپورت و مسابقه‌ای خود و همچنین ارائه سرویس‌های مشاوره مهندسی ادامه داد.

در طول تاریخ درخشان لوتوس شما لحظات کلیدی زیادی را خواهید یافت. برخی از این لحظات با نام و نشان خود لوتوس آمیخته شده‌اند درحالی‌که برخی دیگر چنین سرنوشتی نداشته‌اند.

در این نوشتار نگاهی خواهیم داشت به خودروهای شاخصی که با کمک‌های لوتوس ساخته شده‌اند. با ما همراه باشید.

  • شورولت کوروت ZR-1 نسل چهارم

کوروت ZR1 که بازی را برای شورولت عوض کرد با کمک‌های جدی لوتوس و مهندس آن تونی راد ساخته شده است. زمانی که جنرال موتورز ایده‌ی کمک از لوتوس را عملیاتی نمود، تونی راد استفاده از پیشرانه‌ی جدید 8 سیلندر تمام آلومینیومی را پیشنهاد کرد. جنرال موتورز منابع کافی برای ساخت پیشرانه‌ی جدید با نام LT5 را نداشت بنابراین با مرکوری مارین برای تولید آن قرارداد بست. بخش فرمول 1 لوتوس کارهای هندلینگ این خودرو را انجام داد و در آن زمان رکوردهای جدیدی برای کوروت ثبت شد.

  • لوتوس کارلتون

این خودرو در بریتانیا همان جایگاه ب ام و M5 را دارد. لوتوس در سال 1990 توانست دو توربوشارژر را روی پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3.6 لیتری اوپل اومگا کارلتون نصب کند. نتیجه‌ی کار حاصل شدن یک هیولای 377 اسب بخاری بود. لوتوس همچنین از همان گیربکس 6 سرعته دستی کوروت ZR1 استفاده نمود. البته سیستم تعلیق این خودرو از تنظیم ارتفاع برخوردار بود.

  • فورد کورتینا لوتوس

لوتوس پیش از دهه‌ی 90 میلادی همکاری‌های شگفت‌انگیزی با خودروسازان مشهور داشته است. در دهه 60 میلادی کالین چپمن به دنبال تولید پیشرانه‌های خود بود و با هری ماندی برای تولید نسخه‌ای متفاوت از پیشرانه فورد کنت همکاری نمود. درحالی‌که این پیشرانه فرایند توسعه‌ای را طی می‌کرد فورد از چپمن خواست این پیشرانه را روی هزار سدان فورد نصب کند تا این شرکت اجازه شرکت در مسابقات را پیدا کند. لوتوس همچنین گیربکس ایلان را روی کورتینا نصب کرده و روی سیستم تعلیق نیز کارهای زیادی انجام داد. در پانل‌های بدنه هم از آلومینیوم استفاده شد و گیربکس و دیفرانسیل نیز سبک‌تر شدند. این خودرو با رنگ‌های دیگری هم تولید شد اما معمولاً آن را با رنگ سفید و نوارهای سبز روشن می‌شناسند.

  • دلورئون DMC-12

زمانی که دلورئون فهمید این خودرو نیازمند بازمهندسی جدی است از چپمن درخواست کمک کرد. او هم از شر متریال ناخواسته دلورئون خلاص شد و از فرایند ساخت اثبات شده‌ای همچون شاسی فولادی استفاده کرد. البته این کارها کافی نبود و DMC-12 با آن طراحی زیبای خود در خاطره‌ها ماندگار شد.

  • تسلا رودستر

تصور غلط مشهوری وجود دارد و آن اینکه نسل اول تسلا رودستر در واقع یک لوتوس الیزه تبدیل شده بوده است. حقیقت این است که قرار بود این‌گونه شود اما همه‌چیز تغییر کرد. رودستر با استفاده از لوتوس گلایدر ساخته شد، خودرویی که بدون قوای محرکه فروخته شد. لوتوس در فرایند طراحی، توسعه و تولید تسلا رودستر هم کمک‌هایی انجام داد. زمانی که تسلا قوای محرکه خود را طراحی کرد و ساخت لوتوس به توسعه‌ی شاسی آن کمک کرد. فاصله بین محوری رودستر چند میلی‌متر بیشتر از الیزه بوده و شاسی محکم‌تری هم دارد. جالب اینکه تسلا رودستر تنها 6 درصد با الیزه اشتراک قطعات دارد.

  • استون مارتین ونکوئیش V12

این خودرو ویژگی‌های خاص زیادی دارد. پیشرانه‌ی 5.9 لیتری ونکوئیش تماماً ساخته و پرداخته استون مارتین است اما برخی از کارهای مهندسی این خودرو توسط لوتوس انجام شده ولی به آن خیلی اشاره‌ای نشده است. در سال 2014 بود که مهندس شاسی اسبق لوتوس به استون مارتین نقل‌مکان کرد.

  • هیوندای جنسیس

اگر در تعجب هستید که چرا پرچم‌دار اسبق هیوندای هندلینگ خوبی داشته این پاسخ شماست! لوتوس کمک‌های زیادی به هیوندای انجام داد تا این برند کره‌ای بفهمد که خریداران آمریکایی از نظر فرمان پذیری، هندلینگ و دینامیک رانندگی خواهان چه چیزی هستند.

مدیرعامل هیوندای گفته بود: “خریداران آمریکایی درباره عدم وجود حس خاص جاده در فرمان انتقاداتی داشته‌اند. ما به آن‌ها لوتوس را نمی‌دهیم بلکه می‌خواهیم بگوییم مهندسان ما به دنبال ارائه آن چیزی هستند که مشتریان می‌خواهند. لوتوس واقعاً به ما کمک کرد تا بفهمیم به دنبال چه چیزی هستیم.”

  • تالبوت/کرایسلر/لوتوس سانبیم

این یکی غیرمحتمل‌ترین گزینه لیست بوده است. زمانی که پژو در سال 1978 مالکیت کرایسلر اروپا را به دست آورد با استفاده از نام نمادین بریتانیایی یعنی تالبوت نام کرایسلر را تغییر داد. مدیر موتور اسپورت پژو به دنبال هاچبک های کوچک بود و تصمیم گرفت وارد رقابت‌های قهرمانی رالی شود. به همین خاطر نیاز به پیشرانه‌ای قوی حس می‌شد بنابراین پژو دست کمک به سمت لوتوس دراز کرد. البته مدیر پژو مرد هوشمندی بود بنابراین از لوتوس خواست روی سیستم تعلیق هم کار کند و نتیجه نیز تولید 2300 دستگاه خودرو با نام سانبیم بود.

  • ایسوزو ایمپالس/پیازا

این خودرو احتمالاً موفق‌ترین میراث لوتوس بوده است. پیازا زمانی که عرضه شد به خاطر هندلینگ ضعیف و نبود چسبندگی با انتقادات زیادی مواجه شد. ایسوزو و لوتوس در آن زمان تحت مالکیت جنرال موتورز بودند و اینجا بود که لوتوس وارد میدان شد. پیازای اروپایی از نشان‌های لوتوس استفاده کرد تا تأکید شود که این خودرو متحول شده است. پیازا در آمریکا با نام ایمپالس عرضه شد و به احیای ایسوزو کمک کرد.

منبع: carbuzz

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

10 دیدگاه

    1. sina7
      سوابق: (318 دیدگاه) ,

      با دیدن فورد کورتینا یاد اون قسمت حماسی گرند تور افتادم…

      پاسخ
  1. دانیال_Surrey،England
    سوابق: (2269 دیدگاه) ,

    جالبه که لوتوس این همه لطف به GM کرده بعد اونا به همین راحتی ولش کردن.
    اکثره کارهای موتور LT5 رو انجام داده به بهبود هندلینگ c8 ZR-1 کمک کرده و از اون جالب تر براشون موتوری رو طراحی کردن و توسعه دادن((Ecotec)) که براشون جایزه پیشرانه رو به ارمغان اوورده((فکر کنم تنها جایزه ای که تا حالا جی ام تو این بخش گرفته باشه)) اونوقت به همین راحتی…………
    چقدر بی عقل بودن،به راحتی میتونستن با حفظ لوتوس و همکاری با کوروت به راحتی با سوپر اسپرت های اروپایی رقابت کنن و پشت سرشون بزارن.
    بگذریم……..
    شاید یکی از مهمترین کارهای لوتوس هم کمک به بهبود سیستم تعلیق و هندلینگ نیسان gtr باشه.و همین طور داج Spirit rt که تو زمان عرضه سریع ترین سدان FWD تو بازار آمریکا و سریع ترین سدان اون زمانا بود که موتورش توسط لوتوس توسعه پیدا کرده بود.
    حالا خدا داند که لوتوس تو چه چیزای دیگه ای کمکشون کرده بود.
    ..
    از همه جالب تر هم طراحی ماشینی((لوتوس Elite)) با ضریب درگ بسیار پایین 0.29، اونم تو سال 1958 تو رده ی ماشین های اسپرت بود.
    کارشون هم به این خاطر تحسین برانگیزه که هیچ کمکی از سیستم های محاسباتی کامپیوتری و تونل باد نبردن .
    همچنین گفته میشه طراحش Peter Kirwan-Taylor مشورت ها و کمک هایی هم از طراح اصلی شرکت هواپیمایی معروف de Havilland ،فرانک کاستین ((Frank Costin)) گرفته و دلیل ایروداینامیک خوبش هم به همین خاطره.
    ..
    لوتوس مهندسیش فوق العادس تو خیلی زمینه های کار کردن از موتورهای تک سیلندر گرفته تا هیبردی و هیدروژنی و ……….
    واقعا برید بخونید.
    ..
    راستی خبره ساخت رکورد شکن زمینی مک لارن((Maverick)) هم چند وقت پیش خوندم باورم نمیشد مک لارن یه همچین برنامه ای برای رقابت با Thrust SSC داشته!!!!
    آخه من میگم چرا ماشین های مک لارن اینقدر سریعن نگو عقده ی چندین ساله ایی که مک لارن داره از ساخته نشدن اون سر بقیه خالی میکنه!!
    ..
    آخرشم یه تشکر از شاهین عزیز بکنم فکر نمیکردم این مقاله رو کار کنید.
    دمتون گرم هم به خاطر این،هم به خاطر درگ موتورترند که رایگان در اختیار بچه ها گذاشتید.

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3704 دیدگاه) ,

      دانیال جان نظر لطفته و انجام وظیفه اس دوست عزیز
      مطمئن باش تا جایی که وقت باشه و سایر موارد اجازه بده جدیدترین و جالب ترین مطالب دنیای خودرو رو کار خواهیم کرد.
      ارادت

      پاسخ
      1. دانیال_Surrey،England
        سوابق: (2269 دیدگاه) ,

        وظیفه گفتنش راحته،خیلیام میگن،مهم اینه که به بهترین شکل انجام بشه که بدون اغراق شما((مجموعه پدال))به بهترین شکل انجام میدین.
        نمیگم پدال کاملا بی نقصه ولی بالای 95 درصد کارتون درسته.👌

        پاسخ
  2. احسان
    سوابق: (200 دیدگاه) ,

    لوتوس در زمینه طراحی شاسی و سیستم تعلیق یه دستی هم به سر پروتون Gen2 کشید

    پاسخ
    1. MAHDI
      سوابق: (3371 دیدگاه) ,

      بله حتی برای بهبود هندلینگ زوتیZ300یاهمون آریو شرکت لوتوس کمک کرده که در سایت های خرجی اینو خوندم!!!!!

      پاسخ
  3. Dna
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    دوستان بین لوتوس و کونیگزرگ همکاری بوده یا نه؟
    چون احساس میکنم شکل کلی کونیگزرگ شبیه لوتوسه

    پاسخ
    1. Saeed
      سوابق: (388 دیدگاه) ,

      نه همکاری نداشته
      کونیگ‌زگ طرحش رو از خودرو های لمانز الهام گرفته
      از پنجره جلوش میتونی متوجه بشوید……

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.