چشم انداز

10 خودروی پر فروش سال 2012

سال ۲۰۱۲ یکی از بهترین سال‌های فروش خودرو برای خودروسازان بود و نسبت به سال ۲۰۱۱ خرید و فروش بیشتری انجام گرفت اگر چه در اروپا بازار خودرو چندان خوب نبود اما آمریکای شمالی بازار خوبی را پشت سر گذاشت، با این حال شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که پر فروش ترین خودرو در سال گذشته(۲۰۱۲)چه خودرویی بود و آیا فیس لیف‌ها و نسل‌های جدید خودروها مورد پسند مردم قرار گرفت؟ادامه مطلب را برای یافتن این سؤال ها از دست ندهید.در ادامهٔ مطلب قصد داریم تا ۱۰ خودروی پر فروش سال ۲۰۱۲ میلادی را به شما معرفی کنیم.

۱۰. Ford Escape

در مکان دهم جدول،فورد اسکیپ قرار دارد که حدود ۲۶۱ هزار عدد فروش داشته است،با بروز کردن این خودرو،به طور کلی تصور مردم از اسکایپ عوض شد و آن را به خودرویی جذاب در عین حال مقرون به صرفه تبدیل کرد.قیمت این خودرو از ۲۲.۵هزار دلار آغاز می‌شود.

۹. Honda CR-V

پس از اینکه هوندا طراحی و فن آوری CR-V را بروز رسانی کرد،با تحولی عظیم روبرو شد اما می‌توانست کمی بهتر شود،این خودرو با فروش ۲۸۱.۶۵۲ دستگاه در سال ۲۰۱۲ توانست به رتبهٔ نهم دست یابد که در مقایسه با سال ۲۰۱۱ که حدود ۲۱۸ هزار دستگاه به فروش رفت،رشد قابل توجهٔ داشته است.قیمت این خودرو از ۲۲.۷هزار دلار آغاز می‌شود.

۸. Toyota Corolla/Matrix

لیستی که در آن تویوتا کرولا/ماتریکس وجود نداشته باشد کامل نخواهد بود،این خودرو یکی از موفق‌ترین خودروهای ژاپنی است که در کنار برادرش(در انتهای لیست با آن آشنا خواهید شد)در بازار های جهانی با اقتدار آسیایی به فروش رسیدند.تویوتا کرولا/ماتریکس در سال گذشته میلادی ۲۹۰.۹۴۷ دستگاه فروش کرد.این را هم بدانید که ظاهر این خودرو برای رتبهٔ هشتم مورد پسند همه نیست اما با ورود نسل بعد با تغییرات عظیمی در طراحی آن مواجه می‌شویم که به قول تویوتا،پر فروش ترین خودروی ما خواهد شد. قیمت این خودرو هم از ۱۶.۲ هزار دلار آغاز می‌شود.

۷. RAM Trucks

کامیون وانت‌های رام هم به رقیب خوبی در بازار جهانی تبدیل شدند به طوری که در سال ۲۰۱۲ ،۲۹۳.۳۶۳ دستگاه از آن فروخته شد که رشد خوبی نسبت به پارسال که حدود ۲۴۴هزار دستگاه به فروش رسیده بود،داشته است.اما این خودرو هنوز در مقام هفتم جای دارد.طبق آزمون‌های انجام شده این خودرو دارای شتاب و قدرت مناسبی است، از ویژگی‌های دیگر این خودرو سیستم بهره‌وری سوخت آن است.ارزان‌ترین رام،که مدل ۱۵۰۰ است،۲۲.۶هزار دلار قیمت دارد.

۶. Nissan Altima

کمپانی ژاپنی نیسان با رونمایی مدل ۲۰۱۳ نیسان آلتیما رشد خوبی در فروش این خودرو نداشت،مجموع فروش مدل ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ این خودرو در سال پیش ۳۰۲.۹۳۴ دستگاه بود که نشان دهندهٔ کاهش فروش این خودرو نسبت به سال ۲۰۱۱ می‌باشد.البته باید به عرضهٔ مدل‌های جدید این خودرو امیدوار باشیم.نیسان سال ۲۰۱۳ را سال شکست تویوتا کمری خواند،که البته با مقایسهٔ اعداد و ارقام شکست کمری یک شوخی بزرگ است مگر آنکه معجزه ای رخ دهد!قیمت پایه ای مدل ۲۰۱۳ این خودرو ۲۱.۷هزار دلار می‌باشد.

۵. Honda Civic

اما رتبهٔ پنجم به هوندا سیویک تعلق دارد این خودرو در سال ۲۰۱۲ ،۳۱۷.۹۰۹ دستگاه فروش کرد که یک موفقیت دست نیافتنی برای هوندا است البته باید منتظر سیویک جدید هم باشیم چرا که خیلی‌ها از ظاهر این مدل خوششان نمی‌آید،حالا فرض کنید که ظاهر خودرو هم مورد پسند همه قرار بگیرد!!باید این را بدانید که سیویک در سال ۲۰۱۱ تنها ۲۲۱.۲۳۵ دستگاه فروش کرد که امسال این رقم ۴۷ درصد افزایش پیدا کرد.قیمت این هوندای جاه طلب ۱۸ هزار دلار است.

۴. Honda Accord

زیر سایهٔ هوندا سیویک،آکورد قرار گرفته است که یکی از مدل‌های پر فروش هوندا است.آکورد هم مانند سایر محصولات هوندا برای سال ۲۰۱۳ بروز شد.توجه داشته باشید که مدل جدید این خودرو تا ماه های آخر سال ۲۰۱۲ هم عرضه نشده بود.هوندا آکورد بازار خوبی برای خود رقم زد به طوری که در سال گذشته ۳۳۱.۸۷۲ عدد از آن فروخته شد.این رقم در سال ۲۰۱۱،۲۳۵.۶۲۵ دستگاه بود و در مقام نهم قرار داشت و هیچ بعید نیست که در سال ۲۰۱۳ در مقام‌های بالاتر از چهارم قرار بگیرد.قیمت این هوندا از ۲۱.۷هزار دلار آغاز می‌شود.

۳. Toyota Camry

و اما سلطان تمام سدان ها تویوتا کمری در مقام سوم لیست قرار گرفته است که پر فروش ترین سدان سال ۲۰۱۲ شد چرا که مقام اول و دوم متعلق به ۲ کامیون وانت می‌باشد .خیلی‌ها فکر می‌کردند که نسل جدید کمری در برابر رقبا کم می‌آورد اما فروش این خودرو در سال ۲۰۱۲ ،۴۰۴.۸۸۶ دستگاه بود که برای یک خودروی سدان نیم لوکس متوسط واقعاًرقم چشمگیری است که باور آن کمی سخت است.این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که رقبا راه زیادی را برای پشت سر گذاشتن این خودرو دارند.حتی این خودرو در ۵ ماه اول سال ۲۰۱۲ به مقام دوم هم رسیده بود.سلطان سدان ها ۲۲هزار دلار است.

۲. Chevrolet Silverado

هم اکنون به دو خودروی آخر که هر دو کامیون وانت هستند رسیدیم،جایگاه دوم را شورُلت سیولورداو از آن خودرو کرده است که فروشش نسبت به سال گذشته رشد خیلی اندکی کرده است و ۴۱۸.۳۱۲دستگاه از آن فروخته شده است.با آمدن نسخهٔ جدید به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۳ به مقام اول خواهد رسید.قیمت این وانت از ۲۳.۶هزار دلار آغاز می‌شود.

۱. Ford F-Series

و پر فروش ترین خودرو در سال ۲۰۱۲ وانت‌های فورد F-Series هستند که توانستند باز هم رقیب خودرو یعنی شورُلت سیولورداو را شکست دهد و با فروش ۶۴۵.۳۱۶ دستگاه پر فروشترین خودرو جهان در سال ۲۰۱۲ شوند.این کامیون وانت در سال ۲۰۱۱ که ۵۸۴.۹۱۷ از آن به فروش رفت،رشد چشمگیری داشته است.لازم به ذکر است نباید فروش خوب این کامیون وانت را در کانادا فراموش کرد.قیمت این خودرو هم همانند رقیبش ۲۳.۶هزار دلار است.

لیست ۱۰ خودروی پرفروش در ماه می

میزان فروش ۱۰ خودروی پرفروش سال ۲۰۱۲ در ماه می و فروش کل آن ها تا ماه می

لیست ۱۰ خودروی پرفروش در ماه سپتامبر

میزان فروش ۱۰ خودروی پرفروش سال ۲۰۱۲ در سپتامبر و فروش کل آن ها تا ماه سپتامبر

باید منتظر بود و دید که در سال ۲۰۱۳ چه اتفاقی برای بازار خودرو خواهد افتاد،آیا تویوتا کمری دوباره پر فروش ترین سدان خواهد شد، آیا دو کامیون وانت‌ها همچنان در مقام اول و دوم باقی خواهند ماند، آیا نیسان آلتیما به رویای خود خواهد رسید؟و…

فورد موستانگ یا شورُلت کامارو؟

با ۱۰ خودروی پر فروش سال ۲۰۱۲ آشنا شدید،اما فروش کامارو بیشتر بود یا موستانگ؟فروش این دو رقیب قدیمی در سال گذشته کاملاً نزدیک به هم بود به طوری که ۸۴.۳۹۱ دستگاهکامارو و ۸۲.۹۹۵ دستگاه موستانگ به فروش رفت که سبب ایجاد تفاوت ۱۳۹۶ دستگاهی برای این خودروساز شد.بیشترین سود را کامارو ZL1 و موستانگ شلبی GT500 رقم زدند.موستانگ فروش کمتری در سال پیش نسبت به کامارو داشته است اما این موستانگ بود که در سال ۲۰۱۱ کامارو را با اختلاف ۱۸هزار دستگاهی پشت سر گذاشت.

فروش ۱.۳ میلیون بنز و ۱.۸ میلیون بی ام و!

در حالی که بازار فروش خودرو آلمان کاهش یافته است اما بنز با رشد ۴.۷ درصدی نسبت به سال گذشته توانست ۱.۳میلیون دستگاه از محصولاتش را به فروش برساند.بنز در بازار آمریکا بیش از ۱۱ درصد رشد کرد که این امر موجب شد که بنز بازار آمریکای شمالی را مهمتر بشمارد.بی ام و هم توانست ۱.۸ دستگاه خودرو به فروش برساند و رشد خوبی را پشت سر گذاشت.بازهم پیروز میدان بی ام و شد.

رکود بازار خودرو ایتالیا

خبر ها از آن قرارند که بازار فروش خودرو در ایتالیا حدود ۲۰ درصد کاهش یافت و در مجموع ۱.۴۰۲.۰۹۰ دستگاه خودرو در ایتالیا به فروش رسید.در ایتالیا هر روز یک نمایشگاه ماشین تعطیل می شود!

پورشه رکورد زد!

فروش پورشه در آمریکا حدود ۲۱ درصد آفزایش یافت و به ۳۵.۰۵۳ دستگاه دسید.رکورد قبلی پورشه مربوط با سال ۲۰۰۷ است که حدود ۳۴ هزار دستگاه را به فروش رساند.مدل های جدید،کمک زیادی به پورشه کرد و پورشه امیدوار است در سال ۲۰۱۳ این رکورد هم بشکند.

کاهش فروش ولوو

فروش محصولات ولوو در سال ۲۰۱۲ در سطح جهان حدود ۶درصد کاهش یافت. ولوو۴۲۱.۹۵۲ دستگاه خودرو را فروخته است که همانند سایر خودروساز ها بیشترین فروش این کمپانی در آمریکای شمالی بوده است.

پژو سیتروئن هم…

به تازگی پژو سیتروئن اعلام کرد که در سال ۲۰۱۲، حدود ۸.۸ درصد کاهش فروش خودرو داشته است.این خودروساز در مجموع حدود ۲.۸۲۰ میلیون دستگاه را به فروش رساند.اما خودرو های منتاژ نشده این خودروساز بیش از ۱۶ درصد کاهش داشته است که بیشتر این کاهش به دلیل قطع رابطه با ایران می باشد.

 

محبوب ترین رنگ

و در انتها پر فروش ترین رنگ سفید بود و مقام دوم به رنگ مشکی رسید که پس از سال ها از رنگ نقره ای جلو زد.

و اما سال ۲۰۱۳

طبق اعلام مراکز تحقیقاتی در سال ۲۰۱۳ بازار خودرو در آمریکای شمالی دوباره رشد خواهد کرد و همچنین چین و هند هم رشد یک رقمی خواهند کرد.اما بازار های آمریکای جنوبی رشد منفی خواهد کرد.چین هم تصمیم دارد ۲۰ میلیون خودرو تولید کند این درحالی است که کل تولیدات اروپا ۱۸ ملیون خودرو است.چین قصد دارد حدود ۲۴ درصد از بازار جهانی را از آن خود کند این در حالی است که چین در سال ۲۰۰۰ تنها ۳.۵ درصد بازار جهان را در اختیار داشت و این یعنی یک پیشرفت سریع و قابل ملاحظه!پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۳ حدود ۸۲ میلیون خودرو به فروش برسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

سید علیرضا سیادتی

سید علیرضا سیادتی، مترجم اخبار و رویدادهای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۵۱ دیدگاه‌ها

  1. FARZIN

    ۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بنده 6سال بورسی بودم ماشین های وارداتی هزینه های بالایی دارند وسوار شدن آنها خیلی منطقی نیست مگر پول مفت باشه ولی از خودروهای ایرانی سمند ال ایکس با امکانات فعلی البته با موتور پژو خودروی بسیار خوبی است (البته اگر دوباره تولید بشه)و یک سروگردن از ال نود وپارس بالاتره -اگر شک دارید باهاشون سفر کنید-درضمن نسبتا ایمنی بالایی هم دارد-خودروهای خارجی فقط تویوتا وشاسی بلندش عالی است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hesan

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (484 ديدگاه)

      همه ی این خودروها یا نسل 30سال پیششون تو ایرانه یا نسل قبلیشون.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امیر

    ۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    غصه نخورین بزودی همه چیز درست می شه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. فرید

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (46 ديدگاه)

    جگرمان سوخت….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. آرمان

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (58 ديدگاه)

    2 مدل تویوتا و 6 برند ژاپنی جزو 10 برند برتر دنیا. فرق تویویوتا و ژاپن با ماشین های کره ای اینه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. آرمان

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (58 ديدگاه)

    2 مدل تویوتا و 6 برند ژاپنی جزو 10 برند برتر دنیا. فرق تویوتا و ژاپن با ماشین های کره ای اینه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. من

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    پس پراید کبیر کجاس؟
    من شنیدم تیراژش 000 800 هست پس میشه رتبه اول دنیا؟! :)
    یاخودروسازهای چین چی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. فرید

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ماشین خودمون از همه اینا بهتره : Lifan 620

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ایمان

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (113 ديدگاه)

    خدایی mvm110 بهتره یا شورولت کامارو؟؟؟؟؟؟؟؟؟:D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. reza

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آدم نگاه قیمتا میکنه جیگرش آب میشه وقتی میان تو ایران قیمتشون 10 برابر میشه
    من 30 تومن داشتم گفتم ماشین خوبی بخرم دیدم جز ماشین ایران و چینی هیچی نمیکنه بیخیال شدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. عباس

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودرو سازهای ما چی میخوان:1-انحصار(که دارن)2-قطعات چینی ارزان(دارن)3-قیمت کهکشانی (دارن)-کمک بی دریغ مالی (دارن)-4-خودروی بی کیفیت (دارن)5-خریدار بدبخت وبیچاره (دارن)خلاصه همه چی دارن که خارجی ها ندارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. رضا

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین های آمریکایی بهترین ماشین های دنیا هستند ولی افسوس که توی ایران نیستند.اگر هم باشه باید چندین برابر قیمت واقعی پول داد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. یاسین

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    ماشالا کمری !

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا