چشم اندازهفته نامه

خودروهای کوپه‌ای که در ابتدا کانورتیبل بودند!

برخی از خودروهای کانورتیبل موجود در بازار از ابتدا بدین صورت طراحی شده‌اند مثلاً مزدا MX-5 یا فراری کالیفرنیا را در نظر بگیرید. اکثر این خودرو البته از کوپه‌ها مشتق شده‌اند و سپس سقف خود را از دست داده‌اند که از این جمله خودروها می‌توان به فورد موستانگ، آئودی TT، ب‌ام‌و سری ۴ و بنتلی کانتیننتال GT اشاره نمود.

coupe-convertibles
البته چندین مورد معدود نیز وجود دارد که ابتدا به‌صورت کانورتیبل ساخته شده بودند و سپس به نسخه‌های کوپه تبدیل شدند. شاید این موضوع کمی غیرعادی باشد اما خب اتفاق افتاده است. اینجا ۷ رودستری که در خلاف جهت معمول صنعت خودرو حرکت کرده‌اند و ابتدا به‌صورت کانورتیبل بوده و سپس به کوپه تبدیل شده‌اند را به شما معرفی می‌کنیم.

  • شورولت کوروت
1953 Chevrolet Corvette C1
۱۹۵۳ Chevrolet Corvette C1
اگر به نظر می‌رسد که بسیاری از کوروت هایی که در جاده‌ها تردد می‌کنند از نوع کانورتیبل هستند، دلیل آن می‌تواند به DNA خودرو بازگردد. کوروت اصلی تنها به‌صورت رودستر عرضه می‌شده است. این موضوع به سال ۱۹۵۳ بازمی‌گردد و تا نسل دوم این خودرو C2 که در سال ۱۹۶۳ به بازار آمد کوروت همچنان رودستر بود. استینگری اصلی اولین کوروت کوپه بوده و دارای شیشه‌ی عقبی جداشده است. در سال ۱۹۶۹ فروش نسخه‌های کوپه از مدل‌های کانورتیبل پیشی گرفت.

  • دوج وایپر
1992 Dodge Viper
۱۹۹۲ Dodge Viper
کوروت اولین خودروی اسپورت آمریکایی نیست که پیش از کوپه بودن فاقد سقف بوده است. همین امر درباره‌ی شلبی کبرا نیز صدق می‌کند. اولین نسل دوج وایپر در سال ۱۹۹۲ تنها به فرم رودستر ساخته شد و تا سال ۱۹۹۵ که نسخه‌ی GTS به‌صورت کوپه عرضه شد همان فرم رودستر خود را حفظ کرده بود. دومین نسل وایپر در هر دو فرم بدنه عرضه شد اما نسل سوم تنها نمونه‌ی کوپه را تجربه کرد.

  • پورشه باکستر
Porsche Boxster 2001
Porsche Boxster 2001
اجازه ندهید که نام‌گذاری‌های جداگانه شما را گول بزنند: باکستر و کیمن اساساً یک مدل هستند. به همین دلیل می‌توان گفت که چرا پورشه نهایتاً این دو را با عدد ۷۱۸ به همدیگر وصل نمود؛ اما فراموش نکنیم که اولین بار باکستر کانورتیبل ساخته شد. در حقیقت اولین نسل باکستر (عرضه در سال ۱۹۹۶) هرگز سقفی ثابت نداشت و کیمن تنها در نسل دوم به برادر خود ملحق گردید.

  • ب‌ام‌و Z3
BMW Z3 1996
BMW Z3 1996
باکستر تنها رودستر آلمانی کوچکی نبود که در میانه‌ی دهه‌ی ۹۰ میلادی عرضه گشت. مرسدس بنز نیز با معرفی SLK در سال ۱۹۹۶ و ب‌ام‌و با Z3 یکسال پیش از آن پا به میدان گذاشتند. با سقف تاشوی سخت خلاقانه SLK هرگز نسخه ای با سقف ثابت را به روی خود ندید اما Z3 خلاف این موضوع عمل کرد. به جای اینکه ب‌ام‌و با رسوم سنتی یک نسخه‌ی کوپه بسازد این خودرو را به یک شوتینگ بریک مدرن با خط سقف بسط یافته بدل نمود. در خلال سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ تعداد ۳۰۰ هزار دستگاه از Z3 ساخته شد که کمتر از ۱۸ هزار دستگاه آن کوپه بودند.

  • پونتیاک سولستیس
Pontiac Solstice 2006
Pontiac Solstice 2006
پونتیاک سولستیس کوپه حتی نسخه‌ی کمیاب‌تری بوده است. نسخه‌ی رودستر این خودرو در سال ۲۰۰۵ و برادر کوپه سه سال بعد عرضه شد و البته هنوز هم پانل سقفی جداشدنی را درست همانند کوروت به همراه داشت. پونتیاک ۶۴ هزار دستگاه نسخه‌ی کانورتیبل و تنها ۱۲۶۶ دستگاه مدل کوپه از سولستیس را ساخت.

  • مرسدس بنز SL65 AMG
Mercedes-Benz SL65 AMG Black Series 2009
Mercedes-Benz SL65 AMG Black Series 2009
یک لحظه صبر کنید! آیا مرسدس SL به فرم کوپه معرفی نشده بود؟! خب در واقع این کار را با ۳۰۰ SL افسانه‌ای و درب‌های نمادین گالوینگ انجام داده است. دو نسخه‌ی بعدی نیز به عنوان کوپه ارائه شدند اما در نسل چهارم مرسدس از سقف ثابت دوری جست و R129 را تنها به‌صورت رودستر عرضه نمود. وقتی AMG مدل Sl65 را به نسخه‌ی جذاب Black Series در سال ۲۰۰۸ تبدیل کرد یکی از بزرگترین فاکتورهای کاهش وزن حذف سقف تاشوی سخت سنگین‌وزن و جاگذاری یک سقف ثابت بود. در میان استفاده‌ی وسیع از فیبر کربن، Black Series وزن کمتری نسبت به رودستر داشتند اما هنوز هم از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۶ لیتری توئین توربو با قدرت ۶۶۱ اسب بخار سود می‌بردند.

  • جگوار اف تایپ
Jaguar F-Type 2016
Jaguar F-Type 2016
همانند اکثر خودروسازها جگوار نیز نسخه‌های کانورتیبل خود را همزمان یا پس از عرضه‌ی نسخه‌های سقف ثابت معرفی می‌کند؛ اما در این میان اف تایپ داستان برعکسی دارد. همانند XK120 قدیمی، اف تایپ کنونی ابتدا به‌صورت کانورتیبل عرضه شد اما سپس سقفی ثابت بر روی آن قرار گرفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Daniel

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (951 ديدگاه)

    همشون عالی بودن چه قدیمیاشون چه الانشون …. .
    مخصوصا عشقم پورشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. GOD BLESS AMERICA

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    لذت سواری در خودروی کانورتیبل وقتی تصادفی منجر به واژگونی را تجربه کنید به قیمت جان شما و دیگر سرنشینان تمام میشود.

    سامانه باز و بسته شدن سقف اتوماتیک خیلی سنگین است و آیرودینامیک مذخرفی برای خودروی اسپرت رقم می‌زند.
    پس گور پدر خودروی بدون سقف، والسلام.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. GOD BLESS AMERICA

      ۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (758 ديدگاه)

      دیسلایکاتون تو حلقم.
      پس اگه امنیت براتون مهم نیست چرا انقدر به خودروسازان داخلی انتقاد میکنید ؟
      خوب برای کشتن شما ماشین میسازن دیگه……

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ارش

      ۱۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (73 ديدگاه)

      تمام اتومبیل های کانورتیبل و رودستر ، جهت واژگونی و محافظت از جان سرنشین مجهز شده اند و معمولا پشت سر راننده و سرنشین رو ببینید یک میله ای بصورت U برعکس وجود داره که به شاسی وصله و معمولا از آلیاژ مخصوص ساخته میشه و هنگام واژگونی میاد بالاتر . مثل فرمول یک جان راننده در برابر چپ شدن و روسقف برگشتن محافظت میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. madjid911 GT2

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    جونم
    باکستر
    زد 3
    اس ال 65 آ ام گ.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      همشون عالیه هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. محمد حسین

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    چه قدر زیباست این SL 65 Black Series

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. (ali (CHEVY NOVA

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    چقدر کوروت زیباس خدای من

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. XmanSHP9

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    کوروت c1 عجب چیزیه!!!!!!!
    چیزیکه تو ماشینای دهه 50 عالیه رنگ سفید لاستیکاشونه!!!!!!!!!!
    SL-65 و F-TYPE و وایپر هم بی همتان.
    با SL-65 چه قدر تو MOST WANTED خاطره داریم.
    بره ما ها که نمیتو نیم این ماشینارو داشته باشیم با این مدل بازیها خیلی حال میکنیم!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Archi KHAN

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    f – type
    را عشقه
    امکان نداره کسی از نزدیک ببینه و عاشق اش نشه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Archi KHAN

      ۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2165 ديدگاه)

      البته اونایی که دیسلایک دادن ، اونایی هستن که این ماشین را دیدن و شاید هم سوارش شدن اما عاشق اش نشدن ن ن …
      خخخخخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. uss zumwalt DDG-1000

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    عجب رخی داره اس ال 65

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ونوم

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    ایشالله پونتیاک دوباره احیا بشه خیلی دوست داشتنی بود مخصوصا ماسل gto اولین ماسل کار

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا