چشم اندازهفته نامه

7 خودرو با پیشرانه‌های “2-سوپاپ” فوق‌العاده

در عصر پیشرانه‌های انژکتوری، وجود ۴ سوپاپ برای هر سیلندر یک نُرم به حساب می‌آید؛ اما خودروهای فوق‌العاده‌ی زیادی نیز بوده‌اند که نصف این تعداد سوپاپ داشته و ما اینجا به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

به زمانی قبل از تزریق سوخت، نازل‌های چندنقطه‌ای و محفظه‌های احتراق پیچیده‌تر از هر زمان دیگر برویم! اکثر خودروها در آن زمان دو سوپاپ برای هر سیلندر داشته‌اند؛ و برخی از کارخانه‌ها واقعاً پیشرانه‌های شگفت‌انگیزی ساخته‌اند.

  • پژو ۲۰۵ GTi

peugeot-205-gti
خب بیایید لیست را با پیشرانه چهار سیلندر خیال‌انگیز پژو ۲۰۵ GTi شروع کنیم. ما پیشرانه‌ی ۱.۹ لیتری ۱۳۰ اسب بخاری را انتخاب کردیم و حتی آن را به نسخه‌ی ۱.۶ لیتری ترجیح می‌دهیم. این پیشرانه‌ی ۸ سوپاپه ثابت کرده در زمانی که تکنولوژی ۱۶ سوپاپ به خودروهای ارزان‌تر راه می‌یافت شما نیازی به سوپاپ‌های بیشتر برای تولید پیشرانه‌ای عالی ندارید.

به لطف حداقل سرکوب صدا و سیستم اگزوزی پایه، صدای ۲۰۵ GTi حتی بهتر از برخی ۴ سیلندرهای امروزی است. ما این خودرو را دوست داریم و اگر نمونه‌ای مناسب پیدا شود اصلاً ارزان نخواهد بود.

  • سیتروئن Saxo VTR

citroen-saxo-vtr
بی‌شک این خودرو خوبی کمتری داشته اما دسترس پذیرتر بوده و به اندازه‌ی اکسیژن هوا محبوب بوده است. پیشرانه‌ی خودرو از نوع ۱.۶ لیتری ۸ سوپاپ است. این خودرو همیشه در سایه‌ی برادر VTS شانزده سوپاپ خود بود. پیشرانه‌ی کوچک این خودرو به‌صورت استاندارد قدرت ۹۷ اسب بخاری داشته اما برای توسعه‌ی بیشتر و تولید قدرت بالاتر در هر پروژه‌ای فوق‌العاده است.

  • فولکس‌واگن پاسات VR6

volkswagen-passat-vr6
خب بیایید یک جفت سیلندر اضافه کنیم. حالا VR6 قابل‌توجه فولکس‌واگن را داریم. این پیشرانه در حقیقت از نوع V شکل و خطی است. این نوع مهندسی شگفت‌انگیز هنوز هم در پروژه‌هایی مانند بوگاتی ویرون و شیرون بکار رفته و البته نسخه‌های ۱۲ سیلندر بنتلی کانتیننتال جی تی نیز از این نوع مهندسی استفاده کرده است.

پیشرانه‌ی ۲.۸ لیتری ۱۲ سوپاپی که فولکس در ابتدا طراحی کرده بود قدرت ۱۷۲ اسب بخاری تولید می‌کرد که با استانداردهای امروزی خیلی زیاد به نظر نمی‌رسد اما با نصب سیستم اگزوزی مناسب شاهد صدایی بهتر از حد انتظار هستید. نمونه‌های کارکرد بالای این خودرو این روزها کاملاً ارزان هستند.

  • آلفارومئو ۳۳ Stradale

alfa-romeo-33-stradale
اضافه کردن دو سیلندر دیگر ما را به آلفارومئو ۳۳ Stradale می‌رساند. این خودرو از نسخه‌ای مسابقه‌ای مشتق شده است. Stradale که نام خود را از Street گرفته و برای خیابان ساخته شده پیشرانه‌ای ۸ سیلندر و ۲ لیتری با قدرت ۲۳۰ اسب بخار دارد. درباره‌ی سال ۱۹۶۷ صحبت می‌کنیم! پیشرانه تنها به یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی در هر سیلندر نیاز داشته است.

دیگر فاکتور شگفت‌انگیز خودرو که ۳۳ Stradale را نمادین می‌سازد وزن خالص آن است. خودرو تنها ۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد؛ اما با در نظر گرفتن اینکه خودرو فاقد قفل درب است، اگر نمونه‌ای از آن را بخرید شاید نخواهید خودرو را ترک کنید.

  • MG ZT 260

mg-zt-260
در آن‌سوی طیف پیشرانه‌های ۸ سیلندر ۱۶ سوپاپ نمونه‌ی ۸ سیلندر ساخت فورد قرار دارد که اولین بار در سال ۱۹۹۱ دیده شد. ما MG ZT را به عنوان مثالی بارز آورده‌ایم که پیشرانه‌ای با قدرت ۲۵۸ اسب بخاری دارد؛ اما لیست خودروهایی که این پیشرانه را استفاده کرده‌اند باورنکردنی است: کراون ویکتوریا پلیس، فورد موستانگ و پیکاپ سری F.

این پیشرانه در ابتدا قدرت ۱۸۸ اسب بخاری داشت و چند سال بعد با تولید نسخه‌ی قدرتمندتر ۳۲ سوپاپ کم‌رنگ‌تر شد اما خوبی‌های آن به حدی بود که برای بیش از دو دهه در خط تولید باقی ماند.

  • فراری ۲۷۵ GTB

ferrari-275-gtb
فراری ۲۷۵ GTB یکی از زیباترین خودروهایی است که تاکنون ساخته شده و زیر کاپوت آن پیشرانه ۱۲ سیلندر کلمبو با تنها ۲۴ سوپاپ قرار دارد. این خودرو جزو آخرین فراری‌هایی بود که از این پیشرانه استفاده کرده است. این پیشرانه‌ی ۳.۳ لیتری کاربراتوری جزو خوش‌صداترین پیشرانه‌های زمان خود بوده است.

قدرت تولیدی آن بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ اسب بخار بوده است. همچنین نسخه‌های مسابقه‌ای این خودرو با نام Competizione Speciales نیز وجود داشتند که در آن اصلاحات وسیعی برای کاهش وزن صورت گرفته بود.

  • لامبورگینی میورا

lamborghini-miura
حال که صحبت از خودروهای اسپورت و زیبای ایتالیایی شد باید از لامبورگینی میورای افسانه‌ای نیز نام برد که خودروی تاریخی دیگری با پیشرانه‌ی ۲ سوپاپ است. پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر در مدل ۳۵۰GT حجم ۳.۵ لیتری داشته اما بعداً حجم آن به ۳.۹ لیتر افزایش یافت؛ اما ۳۵۰GT نتوانست به آرزوهای فروچیو جامه‌ی عمل بپوشاند بنابراین میورا با قدرت ۳۴۵ اسب بخاری خود عصر درخشان بهترین و زیباترین خودروها را شروع کرد.

منبع: carthrottle

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. مجید.بهترین یا هیچ.

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    تو رو خدا یک نگاه به ایتالیایی ها این لیست بنداز ???

    اون آلفا رومئو استرادا 33 رو نگاه کن… زیبایی و اصالت از سر و روش میباره. چهره ای که آلفا به زیبایی تمام آرایشش کرده.

    اون فراری 275 جی تی بی رو ببین… فکر میکنی داری به اسب یک پادشاه جهانگشا نگاه میکنی.

    یک لحظه نظاره گر لامبورگینی باش… به اوج هنر بشر پی خواهی برد.

    ماشین های ایتالیایی یعنی همه چیز کنار هم. ❤????

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Nima

      ۱۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      تمام ماشیناى آمریکایى بزرگ ٢ سوپاپه هستن
      کامارو هاى ZL1
      شلبى کبرا
      فورد GT
      کوروت ZR-1
      کوروت ZL1
      و تقریبا تمام سوپر اسپورتاى آمریکایى

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Nima

        ۱۷ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (1658 ديدگاه)

        و حتى هایپرکار هاى آمریکایى دهه 90 و 2000

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. (ali (CHEVY NOVA

          ۱۷ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (6789 ديدگاه)

          درسته نیما جان
          خیلی از امریکایی ها موتوراشون 2 سوپاپ هست که معروف ترین اونها هم موتورهای hemi کرایسلر هستش

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. مهراب

          ۱۷ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (60 ديدگاه)

          چه دلیلی داره که امریکا موتورهای بزرگشو 2 سوپاپ میزنه؟از دهه ی هفتاد تا حالا این اصلو رعایت کرده

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. ارش

      ۱۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (93 ديدگاه)

      احسنت گل گفتی بدرستی که دنیای خودرو بدون ایتالیا کسل کننده است ایتالیایی ها خودرو رو با عشق می سازن نه رقابت فکر این نیستن که بزرگ ترین تولید کننده خودرو بشن عشق و تکنولوژی رو با هم ترکیب می کنند نتیجه هم میشه آلفارومئو و فراری و مزراتی وپاگانی…..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مجید.بهترین یا هیچ.

        ۱۷ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        آرش جان با 2 تا از جملاتت خیلی حال کردم.
        گل گفتی رفیق:

        دنیای خودرو بدون ایتالیا کسل کننده است

        ایتالیایی ها خودرو رو با عشق می سازن نه رقابت فکر این نیستن که بزرگ ترین تولید کننده خودرو بشن عشق و تکنولوژی رو با هم ترکیب می کنند

        موافقم 2
        مخالفم 0
      2. ashkan

        ۱۷ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (37 ديدگاه)

        ایتالیا روح صنعت خودروسازی هست …

        موافقم 1
        مخالفم 0
    3. Ferrari Huayra SV

      ۱۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      همین الان عکس آلفا استرا.دا‌‌‌‌لی روی دسکتاپ کامپیوترمه.
      خیلی خوش تراش و شیک هست تازه سقفش رو باید ببینید.
      سقف هوایرا رو از این خودرو الهام گرفتن.
      امیدوارم مازراتی و آلفا دوباره به سلطنت برسند…..

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. مجید

      ۱۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (681 ديدگاه)

      سلام رفیق!!!
      موافقم ولی 205GTi یه نوستالژی خاص داره!!!!!!!!!
      انقدر این ماشین رو دوست دارم که حاضرم 206 تیپ 5 خودمو بدم و اینو بگیرم!!!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. F40

      ۱۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (38 ديدگاه)

      درسته زیبا ترین ماشینا ایتالیایی بودن
      طراحی 599GTO و 612 شبیه 275GTB هست
      http://gtspirit.com/wp-content/uploads/2015/06/Ferrari-599-GTO-for-sale.jpg
      http://thebestautos.net/wp-content/uploads/2016/05/Model-Ferrari-612-Scaglietti-2015.jpg
      خود نویسنده هم آخرش اعتراف کرده بهترینا ایتالیایی ها هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. فرشاد سجادیان

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    همشون مال چند دهه پیش هستن اما تو ایران ۲۰۱۷، هنوز موتور هشت سوپاپ بسیار قدیمی، به طور گسترده تولید میشه؛ پراید، سمند، انواع پژو. . . از این میسوزم که میتونیم اما نمیخوان. . .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. سامان اذری

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    کامارو و چلنجر هلکت هم هرکدوم 2 سوپات تو هر سیلندر دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۱۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      درسته سامان جان چلنجر و کامارو هم 2 سوپاپه هستند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Hj

        ۱۷ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (83 ديدگاه)

        چه نکته جالبی!!علت خاصی داره؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. (ali (CHEVY NOVA

          ۱۷ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (6789 ديدگاه)

          Hj دوست من
          در موتورهای سری hemi کرایسلر تا اونجا که من یادم هست و خوندم به علت شکل خاص سر سیلندر این موتور از لحاظ فنی نمیشه بیشتر از 2 سوپاپ استفاده کرد چون فرم سرسیلندر های موتورهای hemi فرق داره و بصورت نیم دایره هستن و امکان استفاده از 4 سوپاپ نیست
          در موتورهای دیگه امریکایی هم از نظر من یه سنت هستش که سر سیلندر موتورها رو 2 سوپاپه طراحی کنند
          حالا ببینیم نظر بچه های امریکایی باز چی هست
          راستی این نکته رو بگم موتورهای hemi کرایسلر در 1951 عرضه شد و حجمش هم 354 اینچ بود در اون سال و مدلهای مختلفی رو در سالهای بعد معرفی کرد از این سری کرایسلر مثل 392.426 و…..

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. KING 918

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    کاری ندارم ولی جلو پنجره الفا یکم خنده داره نسبت به چراغاش ….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. حسین

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    اون فولکسه منو یاد سمند انداخت، اون mg هم منو یاد جنتو (پروتون) انداخت!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حامد

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    آلفارومئو 50 سال پیش ، 115 اسب بر لیتر قدرت تولید میکرده! فراری و لامبو هم حدودا 90 اسب بر لیتر. بدون پرخورانی و فقط دوسوپاپ بر سیلندر. چطوری اینکارو میکردن؟! به حجم موتور و قدرت هم دوره ای هاشون یه نگاه بندازیم معمولا به بهتر از 50 اسب نمی رسیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجید.بهترین یا هیچ.

      ۱۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      برای همین هست که چندین بار گفتم
      فیات ، داره آلفا رومئو و مزراتی رو حروم میکنه.
      مزراتی هم اگر تاریخ افتخارات رو بخونی ، میبینی یک زمان در بالاترین سطح رقابت میکرده و چه بسا پیروزی های زیادی داشته.

      اگر فیات میخواست عرضه ی فولکس واگن رو داشته باشه، آلفارومئو الان با پورشه و مکلارن رقابت می کرد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حامد

        ۱۷ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (188 ديدگاه)

        دقیقا

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. حسام صمدی

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (62 ديدگاه)

    فقط فراری و لامبورگینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. GOD BLESS AMERICA

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    اون پیشگیرانه ساخت فورد که در 260 MG ZT ، کراون ویکتوریا پلیس، فورد موستانگ و پیکاپ سری F استفاده شده یک نمونه V8 با حجم 4.6 لیتره که در نهایت در نسخه های فوق لوکس لیموزین لینکلن «تاون کار» به قدرت 260 اسب رسید اما این پیشرانه کارکردی بسیار عالی داشت و قابلیت اطمینان بالا باعث شد فورد از اون در لیموزین لوکس لینکلن استفاده کنه.
    همچنین این پیشرانه سالها در قلب فورد کراون ویکتوریای پلیس می تپید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Nima

      ۱۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      همچنین کم لرزشترین موتور دنیا بود
      طورى که یه سکه رو میشه روش به صورت عمودى(روى بلوک موتور) به صورت روشن گذاشت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. ىانکى

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    آمریکاعى ھا فرق دارن پوشراد ھستن ىعنى تک مىل سوپا پ تو بولوکھ موتور مثال اولدز موبیل کاتلاس سىرا 6 سىلند 560 ھزار کىلومتر گارانتیھ موتوره بھ اىن مىگن قدرت آمریکا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. faramarz

    ۱۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (184 ديدگاه)

    آلفا رومو ۳۳ چقدر بی نظیره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا