چشم اندازهفته نامه

همه آنچه باید درباره اروپا و جاده‌هایش بدانیم!

یکی از ویژگی‌های متمایز آمریکا جاده‌های عریض، طولانی و سنتی آن است. البته خود آمریکایی‌ها هم بیش از هر زمان دیگری به دنبال سفرهای جاده‌ای هستند و علاوه بر سفرهای هوایی، سفر با خودروی شخصی نیز یکی از گزینه‌های محبوب بین آن‌هاست.


در حقیقت سال ۲۰۱۸ رقم باورنکردنی ۲۱ میلیون گذرنامه جدید در این کشور برای مسافران صادر شد و البته محبوب‌ترین مقصد برای آن‌ها نیز با فاصله بسیار قاره اروپا بوده است. قاره همیشه‌سبز یکی از مکان‌های ایده آل برای سفرهای جاده‌ای می‌باشد.

با وجود ۵۰ کشور مختلف که در مساحتی تقریباً به اندازه آمریکا جای گرفته‌اند، هیچ مکانی بهتر از اروپا برای تجربه‌ی طیف گسترده‌ای از فرهنگ‌ها، سنت‌ها، رسوم و حتی آب‌وهوا وجود ندارد؛ و چه چیزی بهتر از انجام یک سفر هیجان‌انگیز با خودروی شخصی؟! هر چیزی را که از روی کتاب‌های راهنما خوانده‌اید فراموش کنید! اصلاً نباید نگران رانندگی در اروپا بود چراکه این قاره یکی از بهترین سیستم‌های حمل‌ونقلی و جاده‌ای را دارد.

Road Trip
اما پیش از آنکه سفری اروپایی را تدارک ببینید حتماً این نکات آموزشی و راهنما را مطالعه بکنید تا سفری آرام و مطمئن داشته باشید.

  • گواهینامه و مجوزها

پیش از آنکه شروع به فکر کردن درباره هر چیزی همچون مقصد سفر یا تعداد شهرهایی که خواهید دید بکنید باید از وجود اسناد و مدارک صحیح اطمینان حاصل کنید. اگر گواهینامه کشور خودتان را دارید باید گواهینامه رانندگی بین‌المللی را هم دریافت کنید تا به این ترتیب بتوانید در بسیاری از کشورهای اروپایی رانندگی کنید.

خبر خوب اینکه این کار را می‌توان به‌صورت آنلاین (حداقل در آمریکا) انجام داد و البته فرایند کار هم آسان و کم‌هزینه است. این گواهینامه بین‌المللی به‌صورت رسمی صادر شده و اطلاعات راننده را به ۱۲ زبان زنده دنیا ترجمه می‌کند. برای اجاره خودرو در اروپا هم به این گواهینامه نیاز خواهید داشت و باید همواره آن را همراه خود داشته باشید.

جدای از گواهینامه رانندگی، تنها چیز دیگری که شرکت اجاره خودرو می‌خواهد گذرنامه و کارت اعتباری شناخته شده برای پرداخت هزینه است. شرکت‌های اجاره خودرو معمولاً روش کار مشابهی دارند و یکی از اصلی‌ترین موارد بیمه است. البته برای اطمینان خاطر بیشتر شاید بخواهید پوشش بیمه اضافی را دریافت کنید اما پیش از آن بهتر است بیمه‌های دیگر را نیز بررسی کنید چراکه ممکن است پوشش بیمه‌ای بیشتر با هزینه‌ای کمتر را ارائه کنند.

  • خودروهای اروپایی


سه ویژگی مهم و عمده وجود دارد که خودروهای اروپایی و آمریکایی را از هم جدا می‌کند:

خودروهای اروپایی معمولاً کوچک‌تر از خودروهای آمریکایی هستند

اکثر خودروهای اروپایی به گیربکس‌های دستی مجهز هستند

اکثر خودروهای اروپایی از پیشرانه‌های دیزلی استفاده می‌کنند

در کل هزینه‌های سوخت و جاده‌های کوچک‌تر و تنگ‌تر اروپایی شما را مجاب خواهد کرد که شاسی بلندهای فول سایز را رها کرده و خودرویی کوچک‌تر انتخاب کنید؛ اما از نظر گیربکس باید گفت اگر واقعاً با گیربکس دستی راحت نیستید می‌توانید خودرویی اتوماتیک را انتخاب کنید هرچند میزان اجاره این خودروها کمی بیشتر است.

  • قوانین جاده‌ای


زمانی که در اروپا رانندگی کنید تفاوت قابل‌توجهی بین مرزهای کشورهای اروپایی را متوجه نخواهید شد. برای مثال فرقی نمی‌کند که شما از هلند به آلمان بروید یا از فرانسه به بلژیک وارد شوید زیرا تنها روشی که متوجه می‌شوید در کشور دیگری هستید خواندن علائم جاده‌ای خواهد بود. در واقع عبور از یک کشور اروپایی به کشور دیگر مشابه رفتن از یک ایالت آمریکا به ایالتی دیگر است.

البته نباید گول این مرزهای نه چندان پررنگ را خورد زیرا هر یک از کشورهای اروپایی قوانین خاص خود را دارد؛ بنابراین مهم است که شما از قوانین رانندگی کشورهای مختلف آگاهی داشته باشید تا احیاناً جریمه نشوید.

در اینجا برخی از قوانین بعضی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ذکر می‌کنیم که قطعاً به دردتان خواهند خورد:

  • اگر به دنبال سفر به اسپانیا و رانندگی در این کشور هستید باید انتظار چراغ دادن‌ها و بوق زدن‌های زیاد را داشته باشید؛ اما بد فکر نکنید! این موارد به معنی رانندگی بد نیستند. در واقع وقتی از یک خودرو سبقت می‌گیرید باید چنین رفتاری را انجام دهید تا به رانندگان هشدار دهید که در حال نزدیک شدن هستید.
  • پلیس هلند اهمیت ویژه‌ای به رعایت سرعت مجاز می‌دهد و جریمه‌ها نیز بر پایه‌ی میزان تخطی از سرعت مجاز محاسبه می‌شوند. در موارد شدید پلیس حتی می‌تواند گواهینامه را مصادره کرده و خودرو را توقیف کند. در هلند حتماً باید با سرعت مطمئنه و امن رانندگی کنید.
  • کودکان باید در صندلی‌های مخصوص خود قرار بگیرند. کودکان زیر ۱۲ سال در اسپانیا اجازه نشستن روی صندلی جلو را نداشته و پلیس کشورهای اروپایی در صورتی که ببینند چنین موضوعی رعایت نشده خودرو را متوقف خواهند کرد. همچنین باید از صندلی مناسب و مخصوصی استفاده شود.
  • رانندگی با حالت مستی در کشورهای اروپایی جریمه‌های سنگینی در پی داشته و حتی می‌توانید به زندان هم ختم شود. حتی نوشیدن یک لیوان مشروب هم می‌تواند تخطی از قوانین باشد و بنابراین باید این نکته را حتماً مدنظر داشت.

 

  • نکاتی درباره اتوبان


اتوبان‌های آلمان جزو مشهورترین جاده‌های دنیا هستند و بله در بخش اعظمی از آن‌ها محدودیت سرعتی وجود ندارد؛ اما پیش از آنکه یک ب ام و آخرین‌مدل برای لذت بردن از اتوبان‌های بدون محدودیت سرعت آلمان را اجاره کنید این نکات را به یاد داشته باشید:

  • عدم وجود محدودیت سرعت به معنی مجوز رانندگی خطرناک نیست. شما هنوز هم باید با توجه به شرایط موجود در اتوبان رانندگی کنید و پلیس هم در برخورد با رانندگانی که بد رانندگی می‌کنند تعلل نخواهد کرد.
  • جاده را نگاه کنید. شاید این موضوعی بدیهی بنظر برسد اما اگر شما سریع‌تر از حالت نرمال رانندگی کنید باید ذهنیت متفاوتی داشته باشید. این امر به معنی مشاهده و فکر کردن به کیلومترها جلوتر است. زمانی که با خودروهای کندتر یا دوربرگردان روبرو شوید از کاهش آهسته سرعت و همچنین عدم تعویض لاین ناگهانی مطمئن شوید.
  • همیشه در سمت راست اتوبان رانندگی کرده و آینه‌ها را نگاه کنید؛ به عبارت دیگر فردی نباشید که مورد ذکر شده در بالا را رعایت نمی‌کند. در بسیاری از موارد اتوبان‌ها در هر طرف دو لاین دارند بنابراین همیشه مواظب خود و رانندگان دیگر باشید. لاین سمت چپ جای فکر کردن به وعده شام لذت‌بخش دیشب نیست چراکه ممکن است سد راه خودرویی سریع‌تر باشید.
  • محدودیت‌های خود و خودرو را بشناسید. در سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت شانس دومی نخواهید داشت؛ بنابراین تلاش نکنید که به محدودیت‌های خود رسیده و از آن رد شوید. نهایتاً اینکه اتوبان تفاوتی با جاده‌های دیگر ندارد: به عنوان راننده باید بدانید که در چه سرعتی حس راحت و امنی دارید. اگر این‌گونه حسی ندارید با سرعت کم حرکت کنید.

اتوبان‌های آلمان می‌توانند بخش مهم و لذت‌بخش یک سفر اروپایی باشند و با استفاده از آن به سرعت از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر رسید؛ بنابراین باید از آن‌ها به‌طور صحیح استفاده کرد و رانندگی امن را همواره مدنظر داشت.

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    شاید یه روز خوب بیاد ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۷ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      بعید میدونم
      واسه یه روز خوب داشتن باید تلاش کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۸ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      یا باید رفت و روز خوب رو ساخت، یا موند و سوخت و ساخت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۹ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (10203 ديدگاه)

      فکر نمیکنم متولید دهه ۶۰ و ۷۰ به این راحتیها یه روز خوب را ببینند ، ولی داشتن اُمید خوبه .

      اروپا بودم ، جاده های بینظیری داره ولی نه با این شرایط بی ارزشی پول ما و درآمد ریالی که دیگه کمر همه را شکونده و اینکه اگر اتوبانهای سرعتی آلمان برای خودشان جاذبه توریستی هستند ، چه بِرِسه به اینکه جنبه کارایی داشته باشند .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. morteza

    ۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (278 ديدگاه)

    درست بر عکس این روزای ایران طرف اصرار داره لندکروز شو از توی کوچه پس کوچه های تنگ و از وسط بازار دست فروشان رد کنه.خب اینم یجور کلاسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۸ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      دقیقا. پول شعور و شخصیت نمیاره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. jack

    ۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    طرف با ال ممد وانت جوری رانندگی میکنه که انگار رم 1500 سواره،شل کن داداش چه خبره؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. samurai

    ۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (543 ديدگاه)

    یکیم روی پرایدش انقد ال ای دی نصب میکنه فکر میکنه سوار فضاپیما شده :))))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. MjM

    ۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (720 ديدگاه)

    اگه اتوبانهای آلمان رفتید حتما مواظب باشید و گرنه سمیرمیادسراغتون!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرین

      ۷ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (94 ديدگاه)

      D :D :D:
      قشنگ بود خوشم اومد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Abbas

    ۸ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    حتی عکساشم تو خودش محوت میکنه،خدایا کرمتو شکر،همیشه خودمو تو یه حصار که از بقیه ی دنیا جداس میبینم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. NAVID۰۰۹۸

    ۹ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    هرکسی رو در لاین سرعت اتوبانهای آلمان دیدید که داره با ۷۰ km/s میره ، مطمئن باشید که یک ایرانی هشت سیلندره که همیشه از باقی رانندگان طلبکاره ….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا